R36 passat och alternativ

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Såg för sent att du redan hade svarat på det, men iaf

har ingen större koll på dom andra modellerna förrutom v6´an men bensin 4´an och oljebrännaren hade viskokoppling innan 00, efter det har dom haldex

ex nyare tdi sitter det haldex på, samma som audi a3,TT osv.

så för att förtydliga så har motsvarande årsmodell av min (00´a) diesel el bensin 4´an haldex medans min har torsen(och alla v6 modellerna hittils)


mvh /Fredde

hmmm så du menar att min mammas Passat diesel 03a har haldex? Jag vill minnas att motorn satt på längden i den med remmar o jox där fram.

Att dom nya har haldex vet jag...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Massor med bil för pengarna får man om man köper en av de gamla S4orna med 2,7 liters 6:an i.

Väldigt trevlig bil!
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Massor med bil för pengarna får man om man köper en av de gamla S4orna med 2,7 liters 6:an i.

Väldigt trevlig bil!

och massor av problem samt stora stora hål i plånboken.
Det är ju inte för skoj skull som dom la ner den motorn ganska omgående.
Spruckna grenrör, trasiga aggregat, dyra rembyten, mm, mm.
Alldelels för varmt i det lilla motorrummet med biturbo. Av samma anledning har nya R8 INTE v10 BiTurbo vilket det var tänkt från början, utan "bara" en vanlig V10.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
och massor av problem samt stora stora hål i plånboken.
Det är ju inte för skoj skull som dom la ner den motorn ganska omgående.
Spruckna grenrör, trasiga aggregat, dyra rembyten, mm, mm.
Alldelels för varmt i det lilla motorrummet med biturbo. Av samma anledning har nya R8 INTE v10 BiTurbo vilket det var tänkt från början, utan "bara" en vanlig V10.

Jag håller inte med.

Första årsmodellen hade problem med grenrören, ja. Förutom det har det inte varit många problem med dem. Inga förutom det gamla vanliga slitdelarna.

Spruckna originalturbos, ja. Om man chippade den hos Dahlbäck då han inte hade någon koll, i vanlig ordning, och laddade för mycket med sina chip.
Dyra originalturbos, ja. Men varför byta till original?
Dyr att äga. Nej inte speciellt.
För varm. Nej.

Att de inte har V10 Biturbo i R8an är att det var för trångt och blev för varmt, ja. Men de har den ju i RS6 och där går det bättre om man trimmar dem.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag håller inte med.

Du verkar vara lite insatt i Audi :tummenupp

Jag har fått för mig att RS4 från -01 och framåt inte är lika robust byggd som den äldre RS2. Det är oerhört tidskrävande att göra vissa ingrepp som t ex byte av turbo när de går sönder på RS4. Ligger det någon sanning i detta eller är det en skröna?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Du verkar vara lite insatt i Audi :tummenupp

Jag har fått för mig att RS4 från -01 och framåt inte är lika robust byggd som den äldre RS2. Det är oerhört tidskrävande att göra vissa ingrepp som t ex byte av turbo när de går sönder på RS4. Ligger det någon sanning i detta eller är det en skröna?

RS2 är Audis Volvo 240 Och är en stridsvagn med den gamla trotjänaren 2,2l femman. Det kan inte gå fel med en sådan.

RS4 är en nyare (V70 i sammanhanget) generation bilar med alukaross och en massa lulllull. En GT vagn med rang. Trångt och besvärligt att mecka med men en otroligt fin bil att åka i eller snarare köra.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
RS2 är Audis Volvo 240 Och är en stridsvagn med den gamla trotjänaren 2,2l femman. Det kan inte gå fel med en sådan.

RS4 är en nyare (V70 i sammanhanget) generation bilar med alukaross och en massa lulllull. En GT vagn med rang. Trångt och besvärligt att mecka med men en otroligt fin bil att åka i eller snarare köra.

Känns tryggt att veta då jag precis håller på att införskaffa en RS2. Den raka femman låter fantastiskt fint. För att vara en 13 år gammal bil har den väldigt bra fartresurser.
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
provkör och du kommer bli såld


edit: sen när du köpt den (för det kommer du vilja) så skickar du ett PM till mig så skickar jag en box till dig.

Vad landar 330 dieseln med KCR utrustning?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
330 diesel räcker långt

Nu har jag bara kört den äldre BMW 330D och den är björnstark på låga varv och drar fint genom hela sitt register. En riktig dräpare på motorvägen. På små vägar och inspirerad körning märker man att den är framtung.

Kör man långt och spenderar mycket tid på motorvägen skulle jag helt klart överväga att köpa en BMW diesel.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Känns tryggt att veta då jag precis håller på att införskaffa en RS2. Den raka femman låter fantastiskt fint. För att vara en 13 år gammal bil har den väldigt bra fartresurser.

Jo. Men om jag vore du så skulle jag hellre satsa på en S2 då RS2 ändå är nästan samma bil och minst dubbelt så dyr. Visst den har ju lite mer hästar och porschebromsar. Men köper man en S2 för 50k och lägger 25k på trim så har du en mycket raskare bil.

Fast vill man ha RS2 så spelar ju det där ingen roll :)

Fina bilar hur som helst. Så lycka till!
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Jo. Men om jag vore du så skulle jag hellre satsa på en S2 då RS2 ändå är nästan samma bil och minst dubbelt så dyr. Visst den har ju lite mer hästar och porschebromsar. Men köper man en S2 för 50k och lägger 25k på trim så har du en mycket raskare bil.

Fast vill man ha RS2 så spelar ju det där ingen roll :)

Fina bilar hur som helst. Så lycka till!

Älskar dom blå/svarta stolarna/inredningen i RS2, helt underbart snyggt.
Iövrigt kan jag bara hålla jag med.
315hkr kostar inte en förmögenhet, porschebromsar köper du antingen på skroten eller färdiga kit för ~15 - 20tkr
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
RS2 är en bil tillverkad i under 3000 exemplar och har en särskild historia i och med att Porsche varit med och tagit fram den. Även om man lägger ner pengar och trimmar en S2 och sätter dit vassar bromsar blir det ingen RS2. Det är lite som att kasta pengarna i sjön även om insatsen är lägre för en S2 totalt sett.

Ibland tänker man inte rationellt. Tiden får utvisa om det var så klokt. :)
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
RS2 är en bil tillverkad i under 3000 exemplar och har en särskild historia i och med att Porsche varit med och tagit fram den. Även om man lägger ner pengar och trimmar en S2 och sätter dit vassar bromsar blir det ingen RS2. Det är lite som att kasta pengarna i sjön även om insatsen är lägre för en S2 totalt sett.

Ibland tänker man inte rationellt. Tiden får utvisa om det var så klokt. :)

tror ingen av oss menade att det skulle bli en RS2 heller.
Det vi skrev var att prestandan kan du få för mycket mindre pengar.
Är man däremot genuint motorintresserad och framförallt en Audi-tok, ja då köper man en riktig RS2 naturligtvis.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Gammaltdjunegordspråk "effekten kan aldrig bli för hög"

Kan inte låta bli att tänka på när Clarkson kör golfen med W12 motorn på över 600hk :gnissla

Nä men visst vill man alltid ha mer, men tror endå en 330d skulle räcka väldigt långt! utan 4wd skulle du få svårt att få ner den kraften i baken.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Länk

Men har du kört nån diesel med så mycket effekt? Tror man klarar sig ganska bra på vad en 330/335 lämnar original :gnissla

Är man ute efter en sportbil så tycker jag absolut inte den räcker, jag har kört den.

En såndär RS36 är det väll mer klipp i.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är man ute efter en sportbil så tycker jag absolut inte den räcker, jag har kört den.

En såndär RS36 är det väll mer klipp i.

Beror ju på hur man vill ha effekten.. Har en S6a själv med 340hk ( till salu bililgt förövrigt :) ) och visst är det drag i den, men du måste dra ur den ordentligt för att det ska röra på sig.

En jätte diesel mosar ju på som f-n när man använder det dvs före 4k varv där bensinarn ( utan turbo ) knappt kommit igång.

Ingen av bilarna skulle jag kalla sportbil dock, det är en familjebil med stor motor och då är en diesel roligare för du får effekten där du oftast nyttjar den :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top