R46 Vs zx636

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
2Wheeldrive skrev:
Nu ska jag förklara för dig vad jag menar :7peta Ta allt från sporthojar till crossar. Om du kör båda märkena lika hårt och kör med samma serviceintervall så kommer yamahan att få mindre problem än kawasakin, Det är vad jag menar kvalité :pannkyss Varför är det t.ex 2000mil ventilintervall på kawa medans det är 4000 på yamaha? Jag tar om det igen för att du ska förstå.... Det jag pratar om är driftsäkerhet, Säg själv, har jag rätt eller är kawasaki ett bättre märke?

:rofl :rofl :rofl
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
2Wheeldrive skrev:
Nu ska jag förklara för dig vad jag menar :7peta Ta allt från sporthojar till crossar. Om du kör båda märkena lika hårt och kör med samma serviceintervall så kommer yamahan att få mindre problem än kawasakin, Det är vad jag menar kvalité :pannkyss Varför är det t.ex 2000mil ventilintervall på kawa medans det är 4000 på yamaha? Jag tar om det igen för att du ska förstå.... Det jag pratar om är driftsäkerhet, Säg själv, har jag rätt eller är kawasaki ett bättre märke?


Vad får du dina uttalande ifrån? Resonerar du lika när det gäller bilar ang Service intervaller? Kvalité har knappast med hur ofta du behöver göra ventiljustering/ventilkontoll är du inom marginalerna så behövs dom inte ställas. Jag personligen tycker att 4000 mil är på tok får långt om du kör aktivt med hojjen...

Yamaha är inte bättre än Kawasaki kvalitéts mässigt och vice versa. Den enda hoj som jag kanske tycker har bättre kvalité är Honda, men då endast på själva finishen inte chassi/motor.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
hmm... hittar inte sidan, men jag har för mig att det fanns en sida som visade statistiken över vilka hojmärken som hade fått flest/minst 2or på besikning o.s.v

Någon som har url?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Wagge skrev:
hmm... hittar inte sidan, men jag har för mig att det fanns en sida som visade statistiken över vilka hojmärken som hade fått flest/minst 2or på besikning o.s.v

Någon som har url?
Kan iof säga mer om ägarna än hojarna i sig.

I Bikes undersökning på hur många som behövde åtgärdas under garantitiden så var för övrigt Kawa bäst ÄVEN om man tog hänsyn till andra märkens förlängda garantitider (de flesta åtgärder är ändå inom första året). Kan iof säkert förklaras med att kawa det året hade färre nya modeller eller så men rent generellt ska man nog som folk sagt tidigare mer titta på skilnader mellan modeller än mellan märken, åtminstone om vi snackar japanska hojar från 90tal och framåt.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
hojar med strul o 2or :D Menar du slitna drev o dåliga däck :) För högt db nivå. :rofl

Zilversurfer skrev:
Vad får du dina uttalande ifrån? Resonerar du lika när det gäller bilar ang Service intervaller? Kvalité har knappast med hur ofta du behöver göra ventiljustering/ventilkontoll är du inom marginalerna så behövs dom inte ställas. Jag personligen tycker att 4000 mil är på tok får långt om du kör aktivt med hojjen...

Yamaha är inte bättre än Kawasaki kvalitéts mässigt och vice versa. Den enda hoj som jag kanske tycker har bättre kvalité är Honda, men då endast på själva finishen inte chassi/motor.
Fan va skönt att vi kom fram till något till slut :tummenupp Ja honda har bättre kvalité än Yamaha! Säger jag inget emot. Och Yamaha har bättre kvalité än kawasaki! Fan att alla ska vara så jävla sega :mad: ALLA HOJAR KAN JU FÖR FAN INTE VARA EXAKT LIKA BRA FÖR I HELVETE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Ursäkta min franska) :)
 
Last edited:

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Hayabusa -01
2Wheeldrive skrev:
Nu ska jag förklara för dig vad jag menar :7peta Ta allt från sporthojar till crossar. Om du kör båda märkena lika hårt och kör med samma serviceintervall så kommer yamahan att få mindre problem än kawasakin, Det är vad jag menar kvalité :pannkyss Varför är det t.ex 2000mil ventilintervall på kawa medans det är 4000 på yamaha? Jag tar om det igen för att du ska förstå.... Det jag pratar om är driftsäkerhet, Säg själv, har jag rätt eller är kawasaki ett bättre märke?

Vad anser du vara bra kvalitet?En vara som förväntas hålla i 2000mil men håller i 3000mil eller en vara som förväntas hålla i 4000mil men håller i 3500mil?
Jag törs nästan lova att en kawa också kan köras i 4000mil innan ventiljustering men dom har lagt kontroll av ventiler vid 2400mil.Sedan är det ju känt att Kawa har lite mjukare ventilsäten där av det tätare intervallen.Samtidigt så är det väl känt att tex R1 tar lite mer motorolja än andra men det är ju normalt för R1.Så vad är rätt och fel,kvalitet eller inte?
Det är nog inte någon större skillnad på dessa hojjar normalt,måndags ex finns ju alltid.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nej det är ingen STÖRRE skillnad på hojarna det vet jag. Har haft en ZX-9r -99 själv! En kanonhoj. Har aldrig sagt att kawasaki är dåligt. Bara det att Yamaha känns bättre ihopskruvad och har bättre detaljfinish, Ett exempel är ju Yamaha började med seatpipes på sin R1 och 2 år senare tog kawasaki efter, Digitalhastighetsmätare på r1an redan -98 och nu på senare år så har kawasaki börjat med det, ( notera att jag INTE har sagt att yamaha var det första märket med seatpipes) Kolla på svingen på en ZX-636 och jämnför med t.ex en CBR600RR. Hondan ser mycket modernare ut.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
2Wheeldrive skrev:
Nej det är ingen STÖRRE skillnad på hojarna det vet jag. Har haft en ZX-9r -99 själv! En kanonhoj. Har aldrig sagt att kawasaki är dåligt. Bara det att Yamaha känns bättre ihopskruvad och har bättre detaljfinish, Ett exempel är ju Yamaha började med seatpipes på sin R1 och 2 år senare tog kawasaki efter, Digitalhastighetsmätare på r1an redan -98 och nu på senare år så har kawasaki börjat med det, ( notera att jag INTE har sagt att yamaha var det första märket med seatpipes) Kolla på svingen på en ZX-636 och jämnför med t.ex en CBR600RR. Hondan ser mycket modernare ut.

NU pratar du ju emot dig själv nåt fruktansvärt. Att du inte tar en kopp kaffe o läser vad du själv skrivit istället.
Yamaha var inte först med seatpipes nä, men ändå är det HÖGRE kvalitet (och driftsäkerhet tydligen) på dem pga det? Likadant med svingen på kawa. Visst, den är kanske inte den modenaste i historien. Men är den sämre? Egentligen? Jag har inte hört nån som fått en 636a orma sig pga svingen i alla fall.

Skilj på kvalitet o design nu.

Sen är det ingen som sagt att alla hojar är lika bra kvalitetsmässigt. Men att säga prompt att yamaha ÄR bättre än nån anna, det är fel. Pungt!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
2Wheeldrive:
Jag tror folk reagear en del på dina inlägg i och med att du lägger fram anekdoter och enstaka personliga erfarenheter som obestridliga bevis för att ett fabrikat har sämre kvalité än ett annat.

Det uppskattas nog att folk delar med sig av sina erfarenheter, men man behöver inte presentera dom allmängiltiga sanningar som gäller alla. :tummenupp
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
CorbenDallas skrev:
NU pratar du ju emot dig själv nåt fruktansvärt. Att du inte tar en kopp kaffe o läser vad du själv skrivit istället.
Yamaha var inte först med seatpipes nä, men ändå är det HÖGRE kvalitet (och driftsäkerhet tydligen) på dem pga det? Likadant med svingen på kawa. Visst, den är kanske inte den modenaste i historien. Men är den sämre? Egentligen? Jag har inte hört nån som fått en 636a orma sig pga svingen i alla fall.

Skilj på kvalitet o design nu.

Sen är det ingen som sagt att alla hojar är lika bra kvalitetsmässigt. Men att säga prompt att yamaha ÄR bättre än nån anna, det är fel. Pungt!
Ska vi avsluta märkeskriget nu :) Kawasaki är bäst det är därför som säljer sämst :rofl Yamaha, honda, och suzuki är skit för att dom lämnar 5 års garanti :rofl Sen att ZX-10orna fick havererade växellådor och problem med motorerna på 24timmars boldor skiter vi i :lol Jag ger mig nu
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Kawasaki anses som "sämsta"japanska märket av många verkstäder, har frågat många mekaniker, dom låter hårdare i motorn,dom känns lite klenare i växellådan, dom vibrerar lite mer, men det är hårfint som MÅNGA MEKANIKER har sagt, även dom som säljer alla märken så har dom sagt att kawasaki är det dom skulle välja sist rent kvalitéts mässigt, sen om det är många här som äger kawasaki och inte förstår fakta så är det deras problem.honda,yamaha,suzuki känns aningen mer välbyggda.sen har dom gjort många tester där dom låtit olika motorer gå utan
olja på maxvarv för att se vilken motor som ger sig först, och surprise det var en kawasaki motor som brann först,yamaha,suzuki och honda var med i testet, men nu skiter vi i fakta och är glada istället :fyllisar
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
xyx skrev:
2Wheeldrive:
Jag tror folk reagear en del på dina inlägg i och med att du lägger fram anekdoter och enstaka personliga erfarenheter som obestridliga bevis för att ett fabrikat har sämre kvalité än ett annat.

Det uppskattas nog att folk delar med sig av sina erfarenheter, men man behöver inte presentera dom allmängiltiga sanningar som gäller alla. :tummenupp

Huvet på spiken. Det har mao inte handlat om något märkeskrig nånstans.

Kawas motorer har väl alltid slamrat. Men gör det dem sämre det kan man ju undra...
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Här hittade jag ett kort på skrammelmaskinen :)
 

Bifogat

  • PICT1061.JPG
    PICT1061.JPG
    74.1 KB · Visningar: 90

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Hayabusa -01
R-1000 skrev:
Kawasaki anses som "sämsta"japanska märket av många verkstäder, har frågat många mekaniker, dom låter hårdare i motorn,dom känns lite klenare i växellådan, dom vibrerar lite mer, men det är hårfint som MÅNGA MEKANIKER har sagt, även dom som säljer alla märken så har dom sagt att kawasaki är det dom skulle välja sist rent kvalitéts mässigt, sen om det är många här som äger kawasaki och inte förstår fakta så är det deras problem.honda,yamaha,suzuki känns aningen mer välbyggda.sen har dom gjort många tester där dom låtit olika motorer gå utan
olja på maxvarv för att se vilken motor som ger sig först, och surprise det var en kawasaki motor som brann först,yamaha,suzuki och honda var med i testet, men nu skiter vi i fakta och är glada istället :fyllisar

Ja då har vi ut sett en vinnare åt trådstartaren,köp en R6!
"då kan han köra utan olja+att han blir mekanikerns bästa vän"
Over and out
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
f.lofgren skrev:
Ja då har vi ut sett en vinnare åt trådstartaren,köp en R6!
"då kan han köra utan olja+att han blir mekanikerns bästa vän"
Over and out
Jävligt bra motargument! (eller inte) :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
R-1000 skrev:
Kawasaki anses som "sämsta"japanska märket av många verkstäder, har frågat många mekaniker, dom låter hårdare i motorn,dom känns lite klenare i växellådan, dom vibrerar lite mer, men det är hårfint som MÅNGA MEKANIKER har sagt, även dom som säljer alla märken så har dom sagt att kawasaki är det dom skulle välja sist rent kvalitéts mässigt, sen om det är många här som äger kawasaki och inte förstår fakta så är det deras problem.honda,yamaha,suzuki känns aningen mer välbyggda.sen har dom gjort många tester där dom låtit olika motorer gå utan
olja på maxvarv för att se vilken motor som ger sig först, och surprise det var en kawasaki motor som brann först,yamaha,suzuki och honda var med i testet, men nu skiter vi i fakta och är glada istället :fyllisar

Var det inte ett engelskt test när man varvade som ett as med en Ninja (vet inte vilken) utan olja. Kunde hålla på hur länge som helst utan att den skar. Såvitt jag vet har hojen gått cirka 6000 mil eller något fast självklart med olja nu då efter misshandlingen.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
R-1000 skrev:
Kawasaki anses som "sämsta"japanska märket av många verkstäder, har frågat många mekaniker, dom låter hårdare i motorn,dom känns lite klenare i växellådan, dom vibrerar lite mer, men det är hårfint som MÅNGA MEKANIKER har sagt, även dom som säljer alla märken så har dom sagt att kawasaki är det dom skulle välja sist rent kvalitéts mässigt, sen om det är många här som äger kawasaki och inte förstår fakta så är det deras problem.honda,yamaha,suzuki känns aningen mer välbyggda.sen har dom gjort många tester där dom låtit olika motorer gå utan
olja på maxvarv för att se vilken motor som ger sig först, och surprise det var en kawasaki motor som brann först,yamaha,suzuki och honda var med i testet, men nu skiter vi i fakta och är glada istället :fyllisar

Håll du dig till Speedway istället :D (skämt)

Vad jag vet var det enbart en test på Suzuki 1000 utan olja som Performance Bike gjorde. Dom körde, och körde och körde och skiten höll!! Helt otroligt.

Helt rätt! Tittar man tillbaka på gamla ZX9:eek:r var motor kvalitén inte bra - eller rättare Cylinderloppen var helt kassa, vilket gjorde att kolvarna inte gick rätt i loppet.

Jag äger idag ingen Kawasaki men hade en 03:a ZX6. Där var det absolut inga problem öht. lite klonkig växellåda,

Var på en MC firma i höstas, då kommer en mekaniker ut;

Citat: " Du, D****** låter denna motorn som den ska?" Det gör den säkert svarade jag. " Ja, det är säkert kunden som fått för sig att det är något är fel, och blivit intalad av någon förstå sigpåare att Kawasaki är kass.

Tyvärr ligger detta kvar med sämre kvalité sen länge, men är icke sant i dagsläget.

Och pratar vi nyare modeller från 02 - är det inga problem.

Var det ingen som läste renovering av ZX6 i BIKE som gått 6000 mil? Det var inte mycket som var slitet, än vid normalt 6000 mil.

Jag skyddar inget märke, tycker alla japps håller oehört hög kvalité nu på 2000 - talet.

Mvh//ZS

H4 skrev:
Var det inte ett engelskt test när man varvade som ett as med en Ninja (vet inte vilken) utan olja. Kunde hålla på hur länge som helst utan att den skar. Såvitt jag vet har hojen gått cirka 6000 mil eller något fast självklart med olja nu då efter misshandlingen.

Nej, GSXR1000
 

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Hayabusa -01
2Wheeldrive skrev:
Jävligt bra motargument! (eller inte) :)

Jaa eller inte.Men jag hadde inget bättre att säga. :pannkyss
Jag tror nog inte att våra meningslösa diskussioner påverkar honom nämnvärt,så han gör nog det val som passar honom bäst. :)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Zilversurfer skrev:
Håll du dig till Speedway istället :D (skämt)

Vad jag vet var det enbart en test på Suzuki 1000 utan olja som Performance Bike gjorde. Dom körde, och körde och körde och skiten höll!! Helt otroligt.

Helt rätt! Tittar man tillbaka på gamla ZX9:eek:r var motor kvalitén inte bra - eller rättare Cylinderloppen var helt kassa, vilket gjorde att kolvarna inte gick rätt i loppet.

Jag äger idag ingen Kawasaki men hade en 03:a ZX6. Där var det absolut inga problem öht. lite klonkig växellåda,

Var på en MC firma i höstas, då kommer en mekaniker ut;

Citat: " Du, D****** låter denna motorn som den ska?" Det gör den säkert svarade jag. " Ja, det är säkert kunden som fått för sig att det är något är fel, och blivit intalad av någon förstå sigpåare att Kawasaki är kass.

Tyvärr ligger detta kvar med sämre kvalité sen länge, men är icke sant i dagsläget.

Och pratar vi nyare modeller från 02 - är det inga problem.

Var det ingen som läste renovering av ZX6 i BIKE som gått 6000 mil? Det var inte mycket som var slitet, än vid normalt 6000 mil.

Jag skyddar inget märke, tycker alla japps håller oehört hög kvalité nu på 2000 - talet.

Mvh//ZS

Det var en 95:a eller 96:a som dom renoverade. Har själv haft en sån o den fick gå mer än 5000 mil o den rullar fortfarande. Utan nån helrenovering...
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Sköter man om sin hoj så håller den hur många mil som helst utan problem,det måste man tänka på, men vissa klarar sig bättre med mer misshandel, som t.e.x suzuki´s växellådor.det är upp till föraren som alltid :tummenupp
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top