R46 Vs zx636

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Ystad
Hoj
zx10r -05 (lime)
Japp.. mycket sugen.. Är inför ett byte, då man har en T595 idag.. men men inget är omöjligt.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
CorbenDallas skrev:
Vad är skillnaden då? Så vitt jag vet har inte 6an uppgraderats nåt nämnvärt till 06. Den var ju sprillans ny förra året... :va



Vad grundar du det tramspratet på?
Bli inte sur nu :pannkyss Men alla vet väl att Yamaha har bättre kvalité är Kawa! Allt annat än det är tramsprat :fatta!
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Högre pris på kåpor om man repar dom / svårare att efterskapa.
Fränt med rossis autograf på tanken tills man skrapar den. :)
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Red skrev:
Högre pris på kåpor om man repar dom / svårare att efterskapa.
Fränt med rossis autograf på tanken tills man skrapar den. :)

Om hojjen är helförsäkrad blir det knappast dyrare för försäkringstagaren. Inte svårt att efterskapa svart/gul - resten är stickers.

Om Rossis autograf blir skrapad, sår får fanimej F-bolaget ringa efter Rossi och pröjsa en ny autograf..Är det helförsäkring så är det :tungan

2Wheeldrive skrev:
Bli inte sur nu :pannkyss Men alla vet väl att Yamaha har bättre kvalité är Kawa! Allt annat än det är tramsprat :fatta!

Vad bygger du det på? Har ägt både Yamaha & Kawasaki och har aldrig haft problem, eller märkt någon kvalités skillnad på dem.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Vad bygger du det på? Har ägt både Yamaha & Kawasaki och har aldrig haft problem, eller märkt någon kvalités skillnad på dem.[/QUOTE]
Jag har ägt både ZX-10R och Yamaha :pannkyss Yamahan känns mycket pålitligare då växlarna inte hoppar ur när dom vill :) Inte så roligt när 2:an hoppar ut när man åker i 100 på bakhjulet, Har haft ZX-9r oxå, men den bytte jag snabbt :D Sen så är ju båda märkena skitbra.... Bara det att Yamaha är mycket bättre. :yoparty
 

f.lofgren

medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Hayabusa -01
2Wheeldrive skrev:
Vad bygger du det på? Har ägt både Yamaha & Kawasaki och har aldrig haft problem, eller märkt någon kvalités skillnad på dem.
Jag har ägt både ZX-10R och Yamaha :pannkyss Yamahan känns mycket pålitligare då växlarna inte hoppar ur när dom vill :) Inte så roligt när 2:an hoppar ut när man åker i 100 på bakhjulet, Har haft ZX-9r oxå, men den bytte jag snabbt :D Sen så är ju båda märkena skitbra.... Bara det att Yamaha är mycket bättre. :yoparty[/QUOTE]

Lär dig växla då,växlarna kommer att hoppa ur på yamahan också om du misshandlar lådan!Däremot så är kawan lite klonkig i lådan men det är mer eller mindre standard.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
2Wheeldrive skrev:
Vad bygger du det på? Har ägt både Yamaha & Kawasaki och har aldrig haft problem, eller märkt någon kvalités skillnad på dem.
Jag har ägt både ZX-10R och Yamaha :pannkyss Yamahan känns mycket pålitligare då växlarna inte hoppar ur när dom vill :) Inte så roligt när 2:an hoppar ut när man åker i 100 på bakhjulet, Har haft ZX-9r oxå, men den bytte jag snabbt :D Sen så är ju båda märkena skitbra.... Bara det att Yamaha är mycket bättre. :yoparty[/QUOTE]

Har aldrig hört någon som sagt att ZX10R´s växlar hoppar ur. Jag ska träffa en i NSBK som kör ZX10R idag - så jag ska höra mig för om detta är ett problem.

(du kanske råkar petar till växelföraren när du kör på slangen?)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
By Zilversurfer!
Har aldrig hört någon som sagt att ZX10R´s växlar hoppar ur. Jag ska träffa en i NSBK som kör ZX10R idag - så jag ska höra mig för om detta är ett problem.

(du kanske råkar petar till växelföraren när du kör på slangen?)[/QUOTE]
Jag har då aldrig haft det problemet med en annan nyare hoj, Sen att den började bli nervös i farter runt 280 Km/h gjorde den ju inte bättre :rolleyes:
Inget ont om Kawasaki, Det är ju ett kanonmärke. Men nog är Yamaha strået vassare när det kommer till kvalité, Kör du en ZX-10r och R1 av samma årsm
Så kommer du att känna att yamman känns både modernare och mer förtroendeingivande.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
2Wheeldrive skrev:
Bli inte sur nu :pannkyss Men alla vet väl att Yamaha har bättre kvalité är Kawa! Allt annat än det är tramsprat :fatta!

Jag blir inte sur. Mest bara trött eftersom det är just sådana korkade inlägg som skapar myter. Vissa folk har inte hjärna att ifrågasätta mer utan kanske tom tror på dig trots dina, med dagens underdrift då, onyanserade inlägg...
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
CorbenDallas skrev:
Jag blir inte sur. Mest bara trött eftersom det är just sådana korkade inlägg som skapar myter. Vissa folk har inte hjärna att ifrågasätta mer utan kanske tom tror på dig trots dina, med dagens underdrift då, onyanserade inlägg...
Tur att man har haft BÅDE nyare Kawasaki och Yamaha Så att man vet vad man pratar om, Inget teori utan praktik, Sen är ju ALLA märken EXAKT lika bra :) (Ironi)
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
2Wheeldrive skrev:
Tur att man har haft BÅDE nyare Kawasaki och Yamaha Så att man vet vad man pratar om, Inget teori utan praktik, Sen är ju ALLA märken EXAKT lika bra :) (Ironi)

Nä, det är inte sagt att alla är lika bra. Men att säga att ALLA vet att ditten o datten är bara dumt. Faktiskt...
Du som tjatar så mkt om "on the edge" borde väl inte ha problem med en ZX10a som onekligen är just det... :tungan
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
CorbenDallas skrev:
Nä, det är inte sagt att alla är lika bra. Men att säga att ALLA vet att ditten o datten är bara dumt. Faktiskt...
Du som tjatar så mkt om "on the edge" borde väl inte ha problem med en ZX10a som onekligen är just det... :tungan
Pratade vi kvalité eller prestanda? :va Visst är ZX-10R Snabbare än R1an både på bana och rakt på det har jag inte sagt något om :fatta! Men jag väljer Kvalité och 5 års garanti framför ett par hundradelar och kilometer :tummenupp
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
2Wheeldrive skrev:
Pratade vi kvalité eller prestanda? :va Visst är ZX-10R Snabbare än R1an både på bana och rakt på det har jag inte sagt något om :fatta! Men jag väljer Kvalité och 5 års garanti framför ett par hundradelar och kilometer :tummenupp

Frågan är vad du pratar om faktiskt? Du verkar tycka att kvalitet handlar om växellådor som smör och ett sävligt chassie. För mig handlar det om byggkvalitet, att saker o ting håller ihopa, att kåpor har bra passform, att färgen inte flagnar osv.

Att chassie eller körställning inte passar just dig, beror väl mer på personlig smak då.

O jag har inte pratat prestanda alls.
 

Sluggaboy

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2005
Ort
torup
Hoj
ktm lc4 05
asså skulle detta va ett svårt val :S 636= 160blås i 3:an upp på bakan.. vafan väntar du på??
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Sluggaboy skrev:
asså skulle detta va ett svårt val :S 636= 160blås i 3:an upp på bakan.. vafan väntar du på??

Hehe ;)

Jag kan iaf, av egen erfarenhet, rekommendera Kawan. Men du blir garanterat inte besviken oavsett vilken du väljer.
Och vad gäller kvalitet så är det nog mer relevant att prata om specifika modeller istället för hela märken. Är ganska så övertygad om att alla japanska märken är ytterst snarlika vad gäller kvalitet.

ZX10an 2004 hade dåliga generatorer. R1an från samma år har lite veka växellådor som kan ge med sig vi hård racing osv osv...

ZX636 ska iaf inte ha några kända problem...
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
2Wheeldrive skrev:
Pratade vi kvalité eller prestanda? :va Visst är ZX-10R Snabbare än R1an både på bana och rakt på det har jag inte sagt något om :fatta! Men jag väljer Kvalité och 5 års garanti framför ett par hundradelar och kilometer :tummenupp



Den 5 åriga garantin är ett sätt att gynna återförsäljarna att få all service på hojjarna under 5 års tid...Då hojjen MÅSTE enligt villkoren vara servade hos aktoriserad verkstad, men enligt lag ( om du skulle gå vidare med det) så räcker det med att du servat hojjen på verkstad och använt dig av rekommenderade vätskor/tändstift etc som specificerats av tillverkaren samt utfört dom arbete som skall göras för varje service tillfälle.

Samt att alla delar som används måste vara orginal, så inget BMC luftfilter eller Akrapovic helsytem, powercommander etc etc.

Nä, dom första 2 åren på garantin är det enda som verkligen är något värt, då detta går under konsumentköps lagstiftningen.

Ingen är bättre eller sämre, det är en fråga om körstil, smak & tycke.
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Han säger att han väljer mellan en 636 -06:a och en R46 -05:a.. Om han nu funderar på att köpa en ny hoj, varför inte en R6 -06? Äter ju båda de andra hojarna :yoparty
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
636:an är oförandrad till 2006, dvs samma som 2005:an.

Yamaha erbjuder ingen 5-årig fabriks garanti!!! Det är 2-års fabriksgaranti med en förlängd reklamationsrätt på motor, elektronik och växellåda i 3 år.

DÄREMOT kan du köpa till 2-års FABRIKSGARANTI (Worldwide) på din Kawa.
Då har du 2+2 års FABRIKSAGARANTI. Du behöver inte bestämma dig för det vid köp utan kan köpa det under ditt första ägarår. Priset för en 600:a ligger nånstans runt 1500-2000kr
Detta är Kawasaki ensamma om.

Bra att veta... Lycka till!
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
CorbenDallas skrev:
Frågan är vad du pratar om faktiskt? Du verkar tycka att kvalitet handlar om växellådor som smör och ett sävligt chassie. För mig handlar det om byggkvalitet, att saker o ting håller ihopa, att kåpor har bra passform, att färgen inte flagnar osv.

Att chassie eller körställning inte passar just dig, beror väl mer på personlig smak då.

O jag har inte pratat prestanda alls.
Nu ska jag förklara för dig vad jag menar :7peta Ta allt från sporthojar till crossar. Om du kör båda märkena lika hårt och kör med samma serviceintervall så kommer yamahan att få mindre problem än kawasakin, Det är vad jag menar kvalité :pannkyss Varför är det t.ex 2000mil ventilintervall på kawa medans det är 4000 på yamaha? Jag tar om det igen för att du ska förstå.... Det jag pratar om är driftsäkerhet, Säg själv, har jag rätt eller är kawasaki ett bättre märke?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top