R6 -03 Startar inte, mekaniskt?

Mr.P

..........
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
SXV4.5 -09, R6 -03 och lite annat mys..
Hade en liten vårfixning med hojen igår, fyllde på olja och laddade batteriet.
Startade och gick jättebra, åkte 4-5 km till en mack och köpte snus men när jag kom ut igen och skulle starta upp den så drog startmotorn ett halvt varv sen blev det generalstopp någonstans.
Bakhjulet är helt låst, kan inte rulla igång eller få den att vrida sig ens på 6ans växel.

Det låter som ett ras, men jag är så förvirrad för att den har inte knackat, gått dåligt eller någonting och skiten hände som sagt efter ett halvt varv med startmotorn.
När jag försöker starta så klickar startrelät till och allting nollställs på instrumentpanelen, har dubbelkollat kopplingar, testat flera batterier och testat koppla förbi relät, men det borde inte göra någon skillnad då det är startmotorn som gissningsvis inte orkar dra runt kolvarna och därmed klickar till, har ett rejält spänningsfall på batteriet samtidigt också, som inte beror på batteriet.

Kan det bli så grishögt komp i cylindrarna till följd av oljepåfyllningen, eller är det bara lyckosökande ifrån min sida? Ska testa plocka bort tändstiften iaf och dra runt.
Men fler tips? Riva motorn och ge sig in på det projektet känns inte så skitkul när våren precis har kommit... :huvet
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Är det förgasare på den där modellen? Tänkte ifall en eller flera förgasare flödat över och fyllt nån cylinder med bensin, eller nåt liknande.
Men det märker du väl när du skruvar ur tändstiften.
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Jo då, det är inga problem.. Men såfort kolvarna ska vara med och leka är det tvärstopp..

Ok, men den är helt stum även om du försöker rulla bakåt då antar jag?

Min första tanke är att kamkedjan gått av och att någon av kolvarna tar i ventilerna. Men då borde det gå att dra den lite bakåt tycker jag.

Men ta loss ventilkåpan så kan du lätt se om den är av eller inte.
Kan även hänt något med generatorn som gör att den kilar fast svänghjulet.
 

Mr.P

..........
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
SXV4.5 -09, R6 -03 och lite annat mys..
Ok, men den är helt stum även om du försöker rulla bakåt då antar jag?

Min första tanke är att kamkedjan gått av och att någon av kolvarna tar i ventilerna. Men då borde det gå att dra den lite bakåt tycker jag.

Men ta loss ventilkåpan så kan du lätt se om den är av eller inte.
Kan även hänt något med generatorn som gör att den kilar fast svänghjulet.

Lyckades jucka loss det även fast jag förmodligen inte borde ha gjort det, fick iaf loss det för ett kort tag på 6an, försökte starta upp den men kilade fast igen.
Hela grejen är ju däremot kortfattat att.
Jag fyllde på olja -> Körde en kort sträcka -> Skulle starta den igen, ville inte. Förstår verkligen inte att någonting sånt kan ha hänt bara med startmotorkraft ett halvt varv, för det var inga problem med den när jag stängde av den.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Det kan ju vara startmotorn som gett upp också i fel läge. Börja med att skruva ur stiften och försök dra runt motorn för hand. Kolla kamkedjan sedan. Du kan ju prova att dra motorn baklänges ifall kolvarna skulle slagit i ventilerna.
 

Mr.P

..........
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
SXV4.5 -09, R6 -03 och lite annat mys..
Är det förgasare på den där modellen? Tänkte ifall en eller flera förgasare flödat över och fyllt nån cylinder med bensin, eller nåt liknande.
Men det märker du väl när du skruvar ur tändstiften.

Det är insprut
 

Mr.P

..........
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
SXV4.5 -09, R6 -03 och lite annat mys..
jaaahopp, dra åt helvete världen.
kom ut till hojen igen efter att sökt runt lite, då forsa det olja, gissningsvis har dumjäveln bakom tgbordet haft i för mycket olja, det var ifrån kåpan som sitter över framdrevet (kan ej namn). Förmodligen inte packningen då det kom alldeles för mycket... helvete också
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Lyckades jucka loss det även fast jag förmodligen inte borde ha gjort det, fick iaf loss det för ett kort tag på 6an, försökte starta upp den men kilade fast igen.
Hela grejen är ju däremot kortfattat att.
Jag fyllde på olja -> Körde en kort sträcka -> Skulle starta den igen, ville inte. Förstår verkligen inte att någonting sånt kan ha hänt bara med startmotorkraft ett halvt varv, för det var inga problem med den när jag stängde av den.

Låter faktiskt som om att något hänt med kamdrivningen.
Lite lustigt som du säger men konstiga saker har hänt förr, kommer ihåg våra familj förut hade en snöskoter som skar när farsan skulle dra igång den. Drog ett drag i snöret sen tvärstumt.:hihi

1. Men som tidigare sagt ta upp alla tändstift och pröva dra runt(Helst för hand på svänghjulet, då kan du även utesluta ev fel på generatorn).

2. Skruva bort ventilkåpan, kontrollera kamdrivningen.

3. Ta loss startmotorn, pröva vrida runt motorn igen.

4. Är det inget av ovanstående då är det nog tyvärr bara riva motorn som gäller. Ev börja med att ta loss kopplingskåna för att kontrollera drevet på vevaxeln.

jaaahopp, dra åt helvete världen.
kom ut till hojen igen efter att sökt runt lite, då forsa det olja, gissningsvis har dumjäveln bakom tgbordet haft i för mycket olja, det var ifrån kåpan som sitter över framdrevet (kan ej namn). Förmodligen inte packningen då det kom alldeles för mycket... helvete också

Hehe, ja men se där! :tummenupp

Billigt fel iaf! :D
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Men om du ska lyckas förstöra något genom att hälla i för mycket olja får du nog hälla i två liter ovanpå den ordinarie nivån. Hur mycket olja hällde du i egentligen?

Är du säker på att nånting har gått sönder? Det kan ju vara så att det rinner olja ur vevhusventilationen/luftburken på nåt vis. Att den inte går runt om du har fyllt den helt med olja är inte så märkligt. Töm ur oljan och kolla hur mycket det är.

Edit: Iofs kan du ju har tryckt en eller fler packboxar också. Hursomhelst så har nog inte världen gått under. Ta isär motor, byta saker och sätta ihop igen gör du på en helg. Easy.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har någon gång gjort missen att hälla i typ 3 liter innan jag ens började titta i fönstret. Då är fönstret redan helt täckt, men det är svårt att se att det är olja där när man inte ser nivån lixom. Kom ju på det ganska snart så jag hann aldrig köra iväg med alldeles för mycket olja, men som någon skrev ska det nog vara en eller ett par liter för mycket för att det ska börja bli stora problem.
 

Mr.P

..........
Gick med
15 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
SXV4.5 -09, R6 -03 och lite annat mys..
Oljenivån var inte så mycket över, men blocket har dragit, någonting har skjutit igenom eller slagit till, sprucket 2-3 cm i L form på vänstersidan vid kåpan över framdrevet.
Kör över till garaget och river ner allt nu, men har hittat lite om bland annat JB weld här på SH, är det någonting man kan använda?
Har ännu inte sett vad det är som skjutit och slagit hål, det får bli en liten överraskning så jag kan sova åt helvete inatt :död

Förstår fortarande inte hur startmotorn kan ha orsakat detta, är så jävla förvirrad. Fortsätter skriva lite inatt när jag rivit ner skiten el imorgon. Tack så jättemycket för all hjälp hittils, uppskattas.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Var är det trasigt?
R6MOTORonlyweb.jpg
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top