R6 2:ans växel "kuggar" över? Tips?

Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
jag hade en R1a 98a som den fjädern gick av på tror den kostade runt 20kr.
jag märkte det tydligt vxlpedalen ville hänga ner och man fick hålla i vxlarna med foten för att de inte skulle hoppa ur.


McB skrev:
Här är lite bilder från en R1:a, konstruktionen på R6 är snarlik.

Det är alltså den röda fjädern högst upp till höger på bild 1 som det gäller. På bild 2 ser du den bättre, och om den är kass så är den av, eller i alla fall på väg att gå av.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag hade EXAKT det där felet i höstas/våras. Som tur va gick det på garantin. (18.000:- annars, inkl arbete). Det är klackarna på dreven som e paj!!! Krossväxla aldrig 1-2... växla inte på slangen om du inte behärskar det, växla inte på för höga varv mellan just 1-2.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
BillSkullman skrev:
Ok, finfint..
Detta är där växelpetaren går in i lådan va?
När jag tar bort kåpan, rinner det ut en massa olja då?
Skall jag tömma den på olja först kanske? :va

Precis, detta är innanför kåpan där fäxelföraren går in i motorn. Du behöver tömma motorn på olja innan du plockar av den.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Superbike Roger skrev:
jag märkte det tydligt vxlpedalen ville hänga ner och man fick hålla i vxlarna med foten för att de inte skulle hoppa ur.

Fler som kan bekräfta att detta är ett bra sätt att se om fjädern är paj?
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Man behöver inte tömma en R1a för att byta den fjädern, har för mig att R6an är liknande...

McB skrev:
Precis, detta är innanför kåpan där fäxelföraren går in i motorn. Du behöver tömma motorn på olja innan du plockar av den.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
BillSkullman skrev:
Fler som kan bekräfta att detta är ett bra sätt att se om fjädern är paj?
Hoppas inet för mycket ditt problem låter onekligen som att ingreppen är dåliga, värt att kolla men som sagt oftast blir nog hela lådan hopplös om den där fjädern gått av och inte att en växel trasslar.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har samma fel på min TL1000 på ettan, ändå har jag inte misshandlat den särskilt.
Jag har varit lat och aldrig fixat det, har ju vrid så det räcker och blir över ändå. Inga spån i olja eller nåt, detta hände för 2 år sen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Superbike Roger skrev:
Man behöver inte tömma en R1a för att byta den fjädern, har för mig att R6an är liknande...

Det stämmer nog. Jag hade motorn upp-o-ner när arbetet utfördes, antagligen därför det rann ut olja i floder när kåpan plockades loss.

Ja, motorn var tömd på olja INNAN den vändes upp-o-ner. :7peta
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Finns det risk för att motorn havererar pga eventuella metallbitar efter detta i lådan? Hur märker jag om jag har det? Kan man förebygga det genom att tex byta olja och filter eller nåt sånt tills jag har tid att riva motorn och reparera?
 

non-stop

Medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
TORPET
Hoj
zx9r PVC-raket med slappa ostar...
Det låter onekligen som det är dreven som är utslitna,alternativet är då att undercutta dem eller köpa nytt som jag gjorde. Gafflarna kan oxå vara böjda/slitna.

Jag har precis renoverat min växellåda...bytte alla drev,både på den ingående och den utgående axeln. Bytte även gafflarna och skifttrumman.

Fick tag i delarna billigt hos en kille som kör superbike. Värt att kolla om du kan hitta nån som tävlar eller kör mycket bana. De kan ha helt fräsha delar liggande. Ibland har de köpt kvaddade hojar (som inte gått många mil) och bara plockat vissa delar ur dem. Var då noga med att mäta upp dreven för det kan skilja nån halv millimeter mellan vissa årsmodeller..det räcker ju för att det inte ska passa...

Jag har spara många tusenlappar på att fixa lådan själv och hitta delarna,...ett drev skulle gått på 1500kr :död

Totalt har jag slängt ut ca 3500kr plus eget arbete, då ca 2,5 dag...

Hoppas det ordnar sig med lådan. :tummenupp :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
BillSkullman skrev:
Finns det risk för att motorn havererar pga eventuella metallbitar efter detta i lådan? Hur märker jag om jag har det? Kan man förebygga det genom att tex byta olja och filter eller nåt sånt tills jag har tid att riva motorn och reparera?
Troligen har den skan skett isf, dvs du har redan all metall liggandes i sumpen, undvik belasta hojen på 2an, givetvis kan ingen här ge några garantier men troligt kommer inte hojen rasa på nåt sätt.

kör helt enkelt 1-3-4 osv

Det är värst ner måste jag säga, jag har kört en hoj som 2an hoppade ur på nåt halvår och man missade ofta just vid nerväxling eftersom man ju knappast alltid håller räkningen på vilken växel man har i åt det hållet, så det vara inet bara i en korsning man klantade sig.
Köra iväg är klart lättare.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top