R6 2:ans växel "kuggar" över? Tips?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Billig låda... så får du samma problem igen när den närmar sig 2200mil eller så.... 2:ans växel, redan sliten? :D

jag ska köpa nya delar i vilket fall... fick ett OK pris på jobbet så det låter jag nån annan göra också som har fixat några växellådor förut...
att få erfarenheten själv, javisst... men just det här känns som jag kan betala nån som kan och har alla verktyg redan kan få göra.

//håkan
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
BillSkullman skrev:
Nån som har nån billig låda eller 2:ans växel att sälja?
Behövs nya packningar med? Antar jag väl att det gör.. :fatta! Dum ja e..

Troligen behöver du köpa både 2:ans och 6:ans drev, då det är de som hakar i varann, och således är ingreppsklackarna och -hålen slitna på båda dreven. Det är inte 100% säkert att det är så, men det är mest sannolikt. Hur som helst så märker du det när du plockar isär prylarna.
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
håkan skrev:
...ett OK pris på jobbet så det låter jag nån annan göra också som har fixat några växellådor förut

Vad är ett OK pris? Kan du kanske styra nåt sånt till mig också? :tuttar
Pleeease?!?! :fyllisar
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
håkan skrev:
Meddela gärna här hur det går för dig!

Pratade precis med Yamaha Center.. Hmm.. Som väntat ingen garanti eller möjlighet att reklamera :7peta
Rackarns.. Men men.. Billig helst ny växellåda R6 köpes då? :tomten
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Köp:

Drev till tvåan och sexan på utgående axel, alla låsringar till samma axel, Packningar till generator-, tänd- och kopplingskåpa, avgaspackningar, ny bult till svänghjul, nya o-ringar till vattenrören, smet (yamabond) till vevhushalvor, eventuellt en skiftgaffel.

Sen är det bara att sätta igång. Börja med att lossa svänghjulet först av allt. Får du loss det (se odds i BP-texten) så är det bara att meka vidare.

Går på en helg om man har alla delar och ligger i lite. Lycka till!
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
BillSkullman skrev:
Tja grabs!
Då gick hojen sönder idag då.. :(
Efter en del wheelande så när man gasar på för fullt, känns det som om "nåt" kuggar över och den rycker fram. Observera att jag endast kopplat upp denna kanske 8 ggr på det halvår jag haft den. Den har gått ca 2200 mil, är en -99:a Yamaha R6.
Hoppas och ber att den inte är alltför trasig :4skrika
Kan det vara den omtalade fjädern i lådan som e trasig eller tror ni hela växeln har pajjat? Alla andra växlar funkar skitfint, och detta händer bara på 2:an då jag ger fullt gaspådrag och den börjar närma sig 9500 rpm. Drivpaketet ser "ok" ut, så jag tror inte det är det som är felet... :va
Tror ni man kan köra med den så länge man kör lugnt utan att den pajjar mer eller är det körförbud som gäller?
Vad tror ni en reparation kan kosta? I material och ev reparationskostnad.
Tacksam för så mkt tips som möjligt! :Bugar
//B (Slänger upp en bild på lådan, fjädern är väl nr 8?)

Det kan vara fjädern byt den och testa, en kompis till mej har en r6-00 som hade i princip samma fel faktiskt. Han körde för länge så där.Till slut så fick han byta hela lådan.Han hade dock tur, hade kontakter inom Yamaha och fick tag i en låda för 2000kr till den.

Så mitt tips är nog att som sagt byt och testa!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det verkar inte troligt att det är fjädern på din beskrivning, men det kostar inget att kolla där först. Följ länkaget från växelpedalen till motorn, under kåpan som axeln går in igenom hittar du fjädern. Börja där.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
IRON MAN skrev:
Jag hade min hoj inne på Yamaha center gbg i våras för något som låter som du beskriver.Min R6 kuggade över på 1-2:an vid ca 10000varv.Jag kommer inte ihåg vad det var för fel, men det kostade mig 13000 att laga.

Vad menas med att "kuggade över på 1-2:an"....hoppar växeln ur eller vadå?

Är ju ingen mästare i garaget direkt :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Pinky skrev:
Vad menas med att "kuggade över på 1-2:an"....hoppar växeln ur eller vadå?

Är ju ingen mästare i garaget direkt :)
Det känns ungefär som när du inte riktigt får kedjan att hoppa rätt på drevet på trampcykeln. Det hackar, liksom.
 

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Björnlunda
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
Faktum är att det är lättare att riva en växellåda och plocka ihop den igen än vad man tror! har man tillgång till någonstans att vara så gör du det på en ledig dag! lycka till!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
plockar man isär o byter fjädern.. kan man ju kolla hur klackarna ser ut också... behöver de bytas så byyyyt...


fast min har som ett annat beteende...

på 2:an (och endast 2:an) så "hugger" den till ganska duktigt (som att trycka till ordenligt på fotbromsen, fast värre), det gör den en gång, sen är det lungt när man varvat förbi det känsliga varvtalet, händer ungefär vid 8,11,13,14krpm...

gasar man snällt så varvar den hela vägen utan några problem men så fort det är lite belastning typ fullgasacceleration så hugger den till...

Det kan ju va växellådan... det kan vara soppan... fast den har jag kollat... den spritzen som fan :D

//håkan
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
håkan skrev:
plockar man isär o byter fjädern.. kan man ju kolla hur klackarna ser ut också... behöver de bytas så byyyyt...



//håkan
Nej den nämnda fjädern sitter i växelkulissen som du kan nå utan tat riva motorn.
Du kan alltså inet kolla upp växelingreppen på detta sättet.
 

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Silwer skrev:
Nej den nämnda fjädern sitter i växelkulissen som du kan nå utan tat riva motorn.

Kan du förklara vart den där fjädern sitter?
Har jag en liknande på min cbr?

Jag har fått samma problem på min hoj men efter 7000 mil så är det troligtvis inte bara fjädern som är trött men man kan ju hoppas...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
smasseman skrev:
Kan du förklara vart den där fjädern sitter?
Har jag en liknande på min cbr?

Jag har fått samma problem på min hoj men efter 7000 mil så är det troligtvis inte bara fjädern som är trött men man kan ju hoppas...
Har du fått problem med att 2an faller ur när du ger gas eller liknade så är det troligen ingreppen på drevet som är slut.

På r6/r1 kan en fjäder gå åt skogen och ge en förbannat seg låda rent allmänt inte bara just på 2an.

Men jag kanske missförstår dig?
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Nån som har nån bra bild där man ser hur kåpan och det sitter om man nu ska kolla fjädern? Hur ser man om den har blivit dålig? Gärna bilder som inte är sprängskissar.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
#Olsson# skrev:
Vad är "krossväxla" för någe?


man bör skilja mellan crossväxla och krossväxla. Det sista är när det inte glider i lika fint som med en quickshift eller med ett perfekt avslag vid växlingen
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
BillSkullman skrev:
Nån som har nån bra bild där man ser hur kåpan och det sitter om man nu ska kolla fjädern? Hur ser man om den har blivit dålig? Gärna bilder som inte är sprängskissar.

Här är lite bilder från en R1:a, konstruktionen på R6 är snarlik.

Det är alltså den röda fjädern högst upp till höger på bild 1 som det gäller. På bild 2 ser du den bättre, och om den är kass så är den av, eller i alla fall på väg att gå av.
 

Bifogat

  • DSCN6845 (Medium).JPG
    DSCN6845 (Medium).JPG
    58.7 KB · Visningar: 99
  • DSCN6854 (Medium).JPG
    DSCN6854 (Medium).JPG
    35.4 KB · Visningar: 79

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
McB skrev:
Här är lite bilder från en R1:a, konstruktionen på R6 är snarlik.

Det är alltså den röda fjädern högst upp till höger på bild 1 som det gäller. På bild 2 ser du den bättre, och om den är kass så är den av, eller i alla fall på väg att gå av.

Ok, finfint..
Detta är där växelpetaren går in i lådan va?
När jag tar bort kåpan, rinner det ut en massa olja då?
Skall jag tömma den på olja först kanske? :va
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top