R6:a

Blixt

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Hoj
Yamaha R6
Hejsan!

Jag undrar om en Yamaha R6 är en bra nybörjar hoj för en kille som mig?

lr om ni har några andra förslag så släng gärna fram dom.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Nej det är det inte :hej

Men det är jul, så jag ska vara snäll det är en bra hoj, men inte nybörjar hoj
tomtefar.gif

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
NoicE skrev:
Nej det är det inte :hej

Men det är jul, så jag ska vara snäll det är en bra hoj, men inte nybörjar hoj
tomtefar.gif

Ähhh. Jag köpte mig en sån en vecka efter jag tog kortet. Nån gång ska man nå "toppen" så varför dra ut på tiden???

Men det tar sin lilla tid tills man blir vän med den hojen om man är nybörjare.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Blixt: Det beror helt på vad du är för typ av människa. R6 är ju en relativt lätt och lättmanövrerad hoj, som går att köra snällt på lägre registret, men sen blir den ju jävligt explosiv. Min polare Pujas på forummet här har en R6 som förstahoj och det funkar aldeles utmärkt... Han har väl bara kört lite körskolehoj och testat nåt annat vid enstaka tillfälle innan. Sålänge man kör med huvet och testar sig fram med måtta och inte tror man är Rossi, så fungerar nog det mesta som förstahoj... Käns viktigare att hojen är viktmässigt lätt, än att den inte har för mkt effekt. Försiktigt på gasen i början bara! :tummenupp

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Kay skrev:
Blixt: Det beror helt på vad du är för typ av människa. R6 är ju en relativt lätt och lättmanövrerad hoj, som går att köra snällt på lägre registret, men sen blir den ju jävligt explosiv. Min polare Pujas på forummet här har en R6 som förstahoj och det funkar aldeles utmärkt... Han har väl bara kört lite körskolehoj och testat nåt annat vid enstaka tillfälle innan. Sålänge man kör med huvet och testar sig fram med måtta och inte tror man är Rossi, så fungerar nog det mesta som förstahoj. Försiktigt på gasen i början bara! :tummenupp

Kunde inte ha sagt det bättre. Så var det för mig med. Men nu har man tämjt den och kört ett flertalet hojar. Ju mer du kör den desto lättare kommer du ha för att hantera den. Eller är det inte så med alla hojar :va ??? Iallafall.

PuDDy

pedalbiker
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
sorry
Och då svarar Pujas lite fint oxo. hehe. Jo det är min förstahoj och dom 3 dagarna jag körde innan vinterförvaring så fick man ju ta det lugnt. Den får ju en lite annan personlighet vid 7" varv. något vildare. Men riktigt behaglig hoj att köra på i stan och även på landsväg. Känns inget i axlar eller så när man glider i stan. superskön. Om du har några andra frågor så svarar jag gärna som föstahojsaspirant.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Jag hade en R6:a som förstahoj och överlevde den, men så är jag är jag rätt lugn som person, men på nåt underligt vis blir jag förvandlad till nån adrenalinjunkie när jag sätter mig på hojen.

Men den kan bita en i röven rätt hårt om man inte inser att man ska ha stoor respekt för den.
Saknar min R6:a..

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Blixt skrev:
Hejsan!

Jag undrar om en Yamaha R6 är en bra nybörjar hoj för en kille som mig?

lr om ni har några andra förslag så släng gärna fram dom.
Ja det går säkert jätte bra..Köpte själv en R1 som första..Lycka till :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Förstår inte riktigt vitsen med att ha en såpass vass hoj från början, eftersom man inte borde varva mer än halvvägs vad den kan ge ;] Dessutom är ("alla") sporthojjar handikappade när du har tänkt å vända. Tror hellre på en Honda Hornet (vilket iofs är rätt stark oxo) eller nån supermotard som förstahoj. Dessutom blir det ju billigare ifall man skulle klanta sig å lägga ikull den, nu vet jag inte exakt hur nybörjare du är men... Det är iaf min åsikt

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Om man nu får rekommendera en förstahoj och vill köra sporthoj så är min ypperligt bra med sin relativt låga vikt, lättmanövrerad, snäll (dock rätt vass på 7000rpm+) och sen har man råd att våga testa lite ordentliga nerlägg, wheelies osv på den då den inte kostar skjortan. Jag tror att den lilla rosa gay-dvärgen håller med mig om att det är en ypperlig förstahoj :D

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Kör med huvet så ska det nog ordna sej!

Det ska då nog inte vara några problem för dig o ha en R6.a som första hoj,
kör du bara med huvudet o tänker på att du har lite effekt i hojen din så ska du nog lösa det.Är du där emot en som ska tok gasa o impa på folk o precis fått körkort för hoj så bör du nog iallafall veta vad du ger dej in på.
Själv kan man säga att jag hade/har en R1.a som första riktiga hoj.Tog kort när jag var 18,kört moppe innan dess o sen blev det en RD 350 i de 2 år som den höll
innan den rasa he he,efter det gick det några år utan hoj o det blev bara några enskaka åkturer på fars Yamaha XS 400 (ganska tam hoj det där kan man säga).
Sen blev året 00 o jag gick o köpte mig en sprillans ny R1.a o den är min trotjänare än idag,det var då inga problem o ha den som "första" hoj.
Dess för innan hade jag bara provkört en Retta hos en handlare o det var heller inga problem så nog ska du lösa det med en R6.a oxå.Kör med huvet o nätt på gasen i början så ska du se det ordnar sig,o ge attan i o impa o tok gasa ibörjan innan du lärt känna hojen hur än frestande det är.
Mvh Peter R1 racer
Lycka till!

Blixt

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Hoj
Yamaha R6
Jag är helt ny med detta, tog mitt mc kort i slutet av sommaren och har bara kört den hojen som fans på trafikskolan, jag mest och kollar runt lite för att se vad som finns att köpa så om ja har tur och hittar nån så kanske ja har köpt en till sommaren :)

Ni får gärna komma med fler förslag om vad en nybörjare bör börja med.

Blixt

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Blixt skrev:
Vad brukar en R6:a ligga runt pengamässigt?
Köpte våran för 63, men då var/är den i mycket bra skick, du kanske nöjjer dig me en av äldre årsmodell å då finns dem från 48ooo i någorlunda skick :]

Men då måste du ju räkna med försäkringen oxo, om hojjen hade stått på mig hade den hamnat på 34000kr per år, och jag bor en mil utanför Skellefteå (vilket ligger 10 mil ovanför Umeå). På farsan (eftersom vi delar hoj) ligger den på 6000kr per år med Yamaha Power Insurance (vilket har rätt högra krav på vem som har försäkringen). Sen kostar det om du crashar oxo, 6000 på väg och 8000 på bana med den vi har.

Vad kostar en XR650SM å ha per år? Jag GISSAR ~2000kr, personligen tycker jag att den e roligare på vägen än R6an, eller iaf roligare i proportion.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Kay skrev:
Jag tror att den lilla rosa gay-dvärgen håller med mig om att det är en ypperlig förstahoj :D

HIHIHIHI =)

Jovisst så är det faktiskt....å andra sidan blir/är den inte min förstahoj, eftersom jag knatat omkring med både CB400n och GS500E... Men vissst, min första "sporthoj" är det allt.... såååååååå fin är den.... NU med larm å allt =)

:hej

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...