R6:a

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Suomalainen skrev:
Vet inte vad som var svårt o förstå med vad jag skrev men men... jag tycker om dig ändå (sport)hojbroder fast du är avis! :krama
..


Det är lugnt, du kommer på det!

BTW, avis? Inte jag inte. Kom förbi en folksamling med trixxien och en retta. Vem väcker uppmärksamhet? Tja, inte är det symaskinen iaf! :tungan

Skål :fyllisar
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Blixt skrev:
vad ligger ett ställ på ungefär?

ställ: beg 2-3kkr nytt svindyrt runt 30kkr smaken är som plånboken bestämmer...
hjälm: snåla inte, samma gäller skinnställ... det är ditt liv du skyddar
ryggsken: ~1kkr
handskar 500-1500 kanske...
stövlar: viktigt som fan, kosta gärna på lite mer än att ta den billigast läderstöveln du hittar.

åka hoj är dyrt... surfa in på närmaste MC butik o kolla priser .... eller blocket .. kan finnas en del begagnat.. eller säljes forumet här på SH.

lycka till

//håkan
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
Xerious skrev:
Det spelar ingen roll vilken hoj man har som första. Varför skulle risken att krasha vara större med en R6? P.g.a. dess motorstyrka? Jag tror knappast att någon nybörjare vågar trycka på ordentligt förrän man lärt känna hojen ordentligt. Så länge man kör med sunt förnuft, använder huvudet och tar det lugnt i början så är det ingen fara.

R6 är ju mycket lätthanterligare än dom andra hojar som ni har föreslagit tidigare. Lite hetsig av sig, men annars en bra förstahoj.

Men sen beror det ju på vad killen kört tidigare. Men men... Jag skulle ändå föreslå en lite mer lättkörd sporthoj som cbr:en.


måste ställa en liten fråga dock........eftersom det alltid snackas om att man själv oftast gör misstaget så tänkte jag på dom gånger då en annan klåpare har varit i farten och kör på en....då har man inte en chans, oftast i alla fall, oberoende på om du kör en Honda Guldvinge eller en 125:a. Undrar just om det finns statistik på detta?
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Jaha..

Hur vore det då med en GSX 600r för en som aldrig kört hoj förut men precis tagit kortet?

Samma där, sunt förnuft och inte ge järnet det första man gör, och allt kommer nog gå bra?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Villee skrev:
Hur vore det då med en GSX 600r för en som aldrig kört hoj förut men precis tagit kortet?

Samma där, sunt förnuft och inte ge järnet det första man gör, och allt kommer nog gå bra?

Jo, en suzze är generellt långsammare än en Yamaha, så den är bättre som nybörjarhoj.



Nä, allvarligt, köp en 1000 direkt, så slipper man byta upp sig. Titta gärna på lite GR filmer under vintern, så att ni får "rätt tempo" i kroppen.

Och kom fan inte här och gnäll när ni kraschat.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Suomalainen skrev:
Nahe?? och varför är det en kass nybörjar hoj egentligen, mer än att det svider i ögonen på folk som kört länge o inte har råd med R-hoj?

Den är fruktansvärt lättstyrd/lättkörd jämfört med en 300 kilos blyklump från 80 talet, den går bra som attans osv osv... Du kan köra minst lika fort med blyklumpen på rakorna, bara det att om eller NÄR det dyker upp en kurva eller fara när man inte väntar sig det så har du 534ggr större chans att klara situationen med R6an än med 80 tals skrotet som varken vill bromsa eller svänga... :7peta

äää...som sagt bara den svenska avundsjukan som kommer fram när folk säger att de är en dålig nybörjarhoj bara för de själv inte kunde köpa en som förstahoj! :fakta

Svar nej, det är ingen bra nybörjarhoj, det är inget att hymmla med, personligen tycker jag de som tycker man helst ska börja på sånna här hojar har en skruv lös.
Var kommer avundsjuka in?
äldre hojar kommer du inte ens köra som moderna sporthojar, du låter som en total amatör tyvärr.
Sen ser vi att hälfte av alla i tråden valt moderna sporthojar som förstaval, man förundras inte direkt över hur olyckorna fördelar sig.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Xerious skrev:
Det spelar ingen roll vilken hoj man har som första. Varför skulle risken att krasha vara större med en R6? P.g.a. dess motorstyrka? Jag tror knappast att någon nybörjare vågar trycka på ordentligt förrän man lärt känna hojen ordentligt. Så länge man kör med sunt förnuft, använder huvudet och tar det lugnt i början så är det ingen fara.

R6 är ju mycket lätthanterligare än dom andra hojar som ni har föreslagit tidigare. Lite hetsig av sig, men annars en bra förstahoj.

Men sen beror det ju på vad killen kört tidigare. Men men... Jag skulle ändå föreslå en lite mer lättkörd sporthoj som cbr:en.

Du tror helt fel tycker jag, inom ett par veckor kommer killen köra så mycket hojen går, men utan den teknik som krävs.
Motorstyrkan är farlig när nybörjare kör.
För övrigt är de här idiottrådarna om vilken supersporthoj man ska välja förbannat jobbiga, vill man ha nån slags bekräftelse från andra så man kan lägga sinna egna tveksamheter åt sidan?

Det finns utan tvekan ett samband mellan sånna här maskiner och statistiken, rätt ofta singelolyckor med för att eftersom den är mer lätthanterlig än en äldre sävligare hoj kommer de upp i hägre farter med innan olyckan är ett faktum.
Dessutom är många av de modernste hojarna instabila pga at de börjar närma siig absoluta RR hojar i måtten o vinklarna, dessa körs av kompetent folk däremot.
Detta är vad jag tycker bara.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
young_rider skrev:
måste ställa en liten fråga dock........eftersom det alltid snackas om att man själv oftast gör misstaget så tänkte jag på dom gånger då en annan klåpare har varit i farten och kör på en....då har man inte en chans, oftast i alla fall, oberoende på om du kör en Honda Guldvinge eller en 125:a. Undrar just om det finns statistik på detta?

Här har du inte tänkt färdigt, klass 7 hojar toppar överläget olyckstatistiken över andra typer av hojar. Tror du på allavar att de gör det för att de syns sämre o folk gillar köra på dem?

Nu låter det ju som om jag skulle hata klass7 hojar, men så är det inte, men jag tycker fasen man kan ta sig ett par år på en hoj med halva hästkrftantalet först innan man kliver upp.
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Silwer skrev:
Du tror helt fel tycker jag, inom ett par veckor kommer killen köra så mycket hojen går, men utan den teknik som krävs.
Motorstyrkan är farlig när nybörjare kör.
För övrigt är de här idiottrådarna om vilken supersporthoj man ska välja förbannat jobbiga, vill man ha nån slags bekräftelse från andra så man kan lägga sinna egna tveksamheter åt sidan?

Det finns utan tvekan ett samband mellan sånna här maskiner och statistiken, rätt ofta singelolyckor med för att eftersom den är mer lätthanterlig än en äldre sävligare hoj kommer de upp i hägre farter med innan olyckan är ett faktum.
Dessutom är många av de modernste hojarna instabila pga at de börjar närma siig absoluta RR hojar i måtten o vinklarna, dessa körs av kompetent folk däremot.
Detta är vad jag tycker bara.


Absolut ingen idiottråd. Om man inte kan så mkt själv om sporthojar så är detta ett perfekt forum att fråga i. Varför skall han inte fråga här? Fråga försäljaren tycker du eller? väldigt ärliga svar man får då.

Sen att fler vurpar med sporthojar är väl inget konstigt? 25 åringar som burnar runt! Ser du många custom med unga killar på? Det är gubbar som cruisar i lagliga hastigheter. Hade alal 25 åringar långt åkt med trafiken så hade nog statistiken gått ner skall du se. Det beror på vem som kör hojen. Ifall man är rädd om sig själv. Vill man kan man nog köra ihäl sig lika bra på en custom.
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
kort sagt jag håller inte med, finns prestandan och möjligheterna händer det saker och i så höga farter att svåra olyckor händer.
Man kan ha ihjäl sig på vad som helst, men inte är än R6 det bästa alternativet att börja på alla alla val som finns?
Du menar att en klass 7 är det optimala att börja på antar jag, jag tycker inte så.
Visst får han fråga, ja
Men forumet är nerlusat med just sånt här, det är inget intresse av hojen det tycks bara vara ifall den duger i andras ögon på nåt sätt, info finns om de flesta av de här hojarna om man tar sig tid tat titta runt lite, kanske lär man sig något på kuppen med.
och jag svarar NEJ du svarar JA
 
Last edited:

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
För långt norrut
Hoj
såld
Mitt svar är JA
Om du kör med huvudet och har respekt för hojen (inte bara den första veckan) och framförallt inte låter dig provoceras att gå med i tempon du vet att du inte klarar av för tidigt så är det absolut inga problem. (Det FINNS faktiskt såna människor silwer :) )
Tvärtom är det bättre att slippa byta upp dig när du lärt dig utnyttja mer av hojens resurser.

Själv köpte jag R6 som första hoj, fantastikt hanterbar och lättsvängd!
Jag har kört den med en JÄVLA respekt, men nu tycker jag redan att jag saknar bottenvrid, eller ska jag säga att min körstil är lite mer åt 1000 cc- eller twinhållet kanske, så nu står jag inför valet att byta upp mig eller anpassa mig ännu bättre till hojen.
Det är ju alltid svårt att veta vad man kommer att tycka när man väl har hört hojen ett tag, men väg gärna in några fler grejer än bara typ hojens utseende.

Kort sagt: vet du att du inte låter dig provoceras och kan lära dig hojens egenskaper i "lugn och ro" så finns det inga hinder att börja på en ny sporthoj.
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
Silwer skrev:
Här har du inte tänkt färdigt, klass 7 hojar toppar överläget olyckstatistiken över andra typer av hojar. Tror du på allavar att de gör det för att de syns sämre o folk gillar köra på dem?

Nu låter det ju som om jag skulle hata klass7 hojar, men så är det inte, men jag tycker fasen man kan ta sig ett par år på en hoj med halva hästkrftantalet först innan man kliver upp.


Här har du nog inte läst mitt förra inlägg så som det står.....jag undra hur statistiken ser ut för dom som blir påkörda.....för min del känns det farligaste att bli påkörd då jag har ett sådant förhållningssätt till körning där jag inte blir vållande till skadan som eventuellt uppkommer. Har nämligen bara blivit påkörd i mitt liv ute i trafiken utom en endaste gång. Dock har dessa påkörda gånger ej varit för ofta tack o lov.....så för mig handlar det om att inte bli påkörd istället för att köra på!ok det är så jag menar!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ok, då hajar jag, jag har aldrig sett nån sån statistik, men jag tror inte du blir påkörd mer med klass 7 hoj om du nu skulle köra lungt och tänka i förhand vid tex korsningar skymda kurvor och sådant.

Men där tar vi en risk när vi åker hoj, folk ser oss ju inte för att de är inställda på att alla andra kör bil eller större fordon.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Suomalainen skrev:
Varför tror du olyckstatistiken ut som den gör då?? hur många äger en cb400 på detta forum tex... :rolleyes: Den hojen flest nybörjare har kommer ha högst utfall i olyckor, vilken hoj det är tror jag kvittar mer eller mindre!

EDIT: Ser att du klippt bort allt utom avundsdelarna... hhaha, kan det vara så att du är en av dem!!? va va va äre så äre så!??? :hihi
Vad snackar du för smörja!? Det är skillnad på absolut och relativ. Man kan tycka olika saker men man kan inte tycka eller tro bort försäkringsstatistiken. Tjugoåringar på R6 är starkt överrepresenterade i försäkringsbolagens statistik. Den besvarar alla frågor om "varför det skulle vara farligare med en R6". Den skiter i alla era "man måste inte gasa som en tok det första man gör". Den upplyser om ett faktiskt sakförhållande. Och om ni inte fattar det så kan ni kolla premierna för kombinationen 20 år, första båge och R6. Dem kan man heller inte tro, tycka eller snacka bort.

Punkt.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag satte min syster på min 125 kubik 14 hästkrafters monstermaskin. Hon hade kört motorcykel förr men det höll ÄNDÅ på sluta i diket (tur som fan att jag åkte med å vet hur man lutar.).

Så kom inte å predika om att man inser vad kraft man har att göra med, för det är det fan inte alla som gör. FASTÄN man sagt till dem innan. Och nu är det inte bara min syrra jag känner som gjort på detta viset, även de av manliga könet har vare såhär.

De som säger att R6 är lättkörd kan inte ha sutte på något annat än en sporthoj. Vilken supermotard som helst är lättare att köra, samma sak me kåplösa hojjar i stil med Hornet tex. 120 hästkrafter är inga problem när man lärt sig, då är det nästan så att det är "för lite". Men du kan inte jämföra dig med en nybörjare för det.
 

young_rider

sommar sommar sommar
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Bmw s1000r
Silwer skrev:
ok, då hajar jag, jag har aldrig sett nån sån statistik, men jag tror inte du blir påkörd mer med klass 7 hoj om du nu skulle köra lungt och tänka i förhand vid tex korsningar skymda kurvor och sådant.

Men där tar vi en risk när vi åker hoj, folk ser oss ju inte för att de är inställda på att alla andra kör bil eller större fordon.


Helrätt! :tummenupp !Det mesta olyckor kan vi dock förebygga väldigt enkelt om vi inser det vi gör och dom konsekvenser som det innebär att köra just si eller så vid en kurva eller med mycket folk som är i t ex julrusher m.m!
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Bingo skrev:
Vad snackar du för smörja!? Det är skillnad på absolut och relativ. Man kan tycka olika saker men man kan inte tycka eller tro bort försäkringsstatistiken. Tjugoåringar på R6 är starkt överrepresenterade i försäkringsbolagens statistik. Den besvarar alla frågor om "varför det skulle vara farligare med en R6". Den skiter i alla era "man måste inte gasa som en tok det första man gör". Den upplyser om ett faktiskt sakförhållande. Och om ni inte fattar det så kan ni kolla premierna för kombinationen 20 år, första båge och R6. Dem kan man heller inte tro, tycka eller snacka bort.

Punkt.

Innan du gormar så LÄS... varför tror du 20 åringar är överrepresenterade på r6or?? kan det ha någonting med att inte en 40 åring har sådan hoj, och att många köper en sån som första? Om världen bara bestog av cb400or så hade 20 åringar fortfarande varit överrepresenterade! Tror inte det handlar så mycket om VAD man kör för hoj utan HUR man kör den!

Hade en 125 cross ett tag i höstas...kan ju säga att jag var nära o köra ihjäl mig flera ggr på den, men på hojen är den enda nära-döden upplevelse varit när en bilist fick för sig att göra en vänstersväng mitt på en 90 väg utan att blinka!
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
OlleR6 skrev:
Förstår inte riktigt vitsen med att ha en såpass vass hoj från början, eftersom man inte borde varva mer än halvvägs vad den kan ge ;] Dessutom är ("alla") sporthojjar handikappade när du har tänkt å vända. Tror hellre på en Honda Hornet (vilket iofs är rätt stark oxo) eller nån supermotard som förstahoj. Dessutom blir det ju billigare ifall man skulle klanta sig å lägga ikull den, nu vet jag inte exakt hur nybörjare du är men... Det är iaf min åsikt


Jo det går bra att köra fort och köra ihjäl sig på Horneten med=)

Skulle väll vilja säja att en r6 eller r1 spelar inte så stor roll när du är nybörjare!
Du kan ju garanterat inte utnytja effekten eller smidigheten i någon av hojarna jag körde exempelvis ifrån min polare på en r6 02 med min gamla hornet 98 utan några problem då har han 4 år nyare och 30 000 dyrare hoj.

Tycker dock att hornet eller annan mc med lite mer upprätt körställning är att rekomendera i början då du har bättre översikt och inte blir så jävla trött i axlarna. Ska du övningsköra privat så tycker jag inte att en supersport hoj är det ultimata men det går ju om man vill!

Om du är intresserad så har jag en hornet till salu i göteborg du kan komma förbi och kika på den om du har lust!

Mv . Oskar
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Suomalainen skrev:
Innan du gormar så LÄS... varför tror du 20 åringar är överrepresenterade på r6or?? kan det ha någonting med att inte en 40 åring har sådan hoj, och att många köper en sån som första? Om världen bara bestog av cb400or så hade 20 åringar fortfarande varit överrepresenterade! Tror inte det handlar så mycket om VAD man kör för hoj utan HUR man kör den!

Hade en 125 cross ett tag i höstas...kan ju säga att jag var nära o köra ihjäl mig flera ggr på den, men på hojen är den enda nära-döden upplevelse varit när en bilist fick för sig att göra en vänstersväng mitt på en 90 väg utan att blinka!


Det bekräftar ju i så fall att du inte kan köra. Ligger du så att du får en nära döden-upplevelse då en bil gör en vänstersväng ligger du fel. Det är en av de grundläggande sakerna man får pränta in i huvudet och ganska enkelt att undvika.

Det finns många äldre än 20 år som kör R6. Bara att kolla statistiken, det är procentuellt sett enormt mycket fler unga människor inblandade i olyckor än vad det är äldre. Snacka så mycket du vill, du kan inte snacka bort en sån sak. Kolla upp det själv om du inte tror oss.

Om nu 20-åringar hade varit överrepresenterade om världen bara bestod av CB400:eek:r så beror det väl i så fall på HUR de kör dem? En 20-åring har sämre omdöme och mindre erfarenhet än en äldre person men framförallt en oerhört bristande självinsikt och bör följdaktligen ha en snällare hoj. En R6 är inte en förlåtande sak.

Jag har kört hoj i en mängd olika former sen 15-årsåldern och har kört R-hoj på gatan. Det var inget smart beslut och jag skulle aldrig köpa en R-hoj för gata igen då jag vet att det inte är något jag behärskar och troligen aldrig kommer att göra. När jag köpte den trodde jag på fullt allvar att jag hanterade den med respekt och minsann hade koll på situationen. När man tänker tillbaka nu så inser man att man inte hade det. Det finns många som säger att "Jag köpte en R1 som första hoj och överlevde, de jävla moraltanterna snackar bara sitt skit", tänk bara på att det finns de som inte överlevde, de kan inte sitta här och berätta det för oss.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Suomalainen skrev:
Innan du gormar så LÄS... varför tror du 20 åringar är överrepresenterade på r6or?? kan det ha någonting med att inte en 40 åring har sådan hoj, och att många köper en sån som första? Om världen bara bestog av cb400or så hade 20 åringar fortfarande varit överrepresenterade! Tror inte det handlar så mycket om VAD man kör för hoj utan HUR man kör den!

Hade en 125 cross ett tag i höstas...kan ju säga att jag var nära o köra ihjäl mig flera ggr på den, men på hojen är den enda nära-döden upplevelse varit när en bilist fick för sig att göra en vänstersväng mitt på en 90 väg utan att blinka!

En fråga bara, hur menar du att deta rättfärdigar att man ska ha en klass7 som förstahoj? Att man dör bättre ju värre hojen går eller?
olyckorna med desaa hojar ökar mer o mer, och det är för att som du säger så väljer folk sånna här hojar för att inte vera töntiga eller liknade, tänk polarna kan ju garva om du dyker upp på en 70hk hoj i klass 5.
Man kan dö på allt, men att ha 160hk och 200kg hoj gör det bara så mycket enklare.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top