R6:a

Blixt

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Hoj
Yamaha R6
Vad kostar det att försäkra den om man är som jag under 24 eller om man är över 24år?

Jag bor i Göteborg om det hjälper..

God Jul föresten :tomten

Blixt

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Blixt skrev:
Vad kostar det att försäkra den om man är som jag under 24 eller om man är över 24år?

Jag bor i Göteborg om det hjälper..

God Jul föresten :tomten

Blixt

Tack samma :)
Beror på hur länge du haft kortet... Men det är dyrt =\ Ska du endast trafika den så spelar det inte nån större roll om det är en hayabusa eller R6... Det är vid halv och hel det skiljer mkt.

Pujas; Vad pröjsar du för din? 1600 i månaden halv va? ´<-- Han har haft kortet i nåra månader.

Bli inte förvånad om du ringer och kollar med vissa bolag som ger dig priser på 40 000.- om året halvförsäkrat.

Min hoj ligger i Fklass 6 och inte 7, vilket blir ganska mkt billigare, 800.- per månad halv.

Viktigt att poängtera att det inte går att ge några raka frågor när det gäller försäkringar. Det är en ren vetenskap blandat med spel&dobbel. Du kan hitta billigt, du kan få asdyrt... Det är bara o ringa o ringa o förhöra dig nåra dagar.
Lycka till! Skinställ och inköp av hoj är det billiga, det är sen det kostar! :)

Last edited:

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Blixt skrev:
Hejsan!

Jag undrar om en Yamaha R6 är en bra nybörjar hoj för en kille som mig?

lr om ni har några andra förslag så släng gärna fram dom.
Försäkringsstatistiken, olycksfallsstatistiken och en del annan iskallt saklig statistik säger att det inte är någon motorcykel för dig. Den säger att du ska köpa en Suzuki GS400E från -82. Eller fortsätta cykla. Sorry, men så är det.

Proskin

Gick med
21 Aug 2003
Hoj
R1 - Rmz450
Blixt skrev:
Hejsan!

Min första hoj är en R1:a med styrdämpare och jag tycker att den är hur skön som helst... Jag tycker att du ska sattsa på en R6:a... Sen får man ju köra efter förnuftets gränser om man nu vill... :banana

//Score

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bingo skrev:
Den säger att du ska köpa en Suzuki GS400E från -82. Eller fortsätta cykla. Sorry, men så är det.

Yihaaaa!!! Min förstahoj va som sagt en GS 500E från 77....den va såååå fet,,,, lät som en vettvilling.... 4 cylindrig å allt =).....Nästa hoj bidde en CB400n från 82.... den kraschade jag med oxå.... så jag hade då rakt inte köpt en errsexa som förstahoj, men de e ju ja det....

:hej

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
alla med någorlunda tänkade fattar att en sån här hoj inte är en bra nybörjarhoj, det är liksom helt uppenbart.
Sen om man väljer att köpa en ändå är en annan sak.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Min första tunga hoj var en Yamaha XJ600 från 84, en sån som Schwantz började sin RR-karriär på....

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Om två år kommer jag möta nästan samma problem. Antingen köper man en välljudande Suzuki SV 650 eller en effektstark honda cbr 600:a...

Antar att sv:n med 70hk räcker och blir över för min del, men jag kan ändå inte sluta tänka på att man kanske tröttnar på draget efter någon/några säsong(er).

Det måste ju finnas ett generellt svar på detta som gäller för alla. :rolleyes:

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Conrad skrev:
Om två år kommer jag möta nästan samma problem. Antingen köper man en välljudande Suzuki SV 650 eller en effektstark honda cbr 600:a...

Antar att sv:n med 70hk räcker och blir över för min del, men jag kan ändå inte sluta tänka på att man kanske tröttnar på draget efter någon/några säsong(er).

Det måste ju finnas ett generellt svar på detta som gäller för alla. :rolleyes:

CBR600a går väl ungefär som min (402m: 11.3s @ 193 km/h) kanske lite snabbare... Det är roligt, men man vågar dra fullt ut efter en halv dag på den om man säger så... Dock adrenalinkickande, men mindre än så hade jag inte velat ha. Jag har inte kört annat än crossar och trimmade moppar innan, och testat ettpar plastraketer, så jag är en novice rakt upp och ner. Köp CBRen!

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Blixt skrev:
Hejsan!

Nej, det är en dålig idé. Köp en mindre hoj, mer skydd, lägg försäkringspengarna på öl och lär dig köra först. 100+hp är slöseri om du inte är en naturbegåvning.

Köp en SV. Bra mycket mer förlåtande, + att du kan köra om squids på R1or när du lärt dig svänga. Det är kul som fan!

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Silwer skrev:
alla med någorlunda tänkade fattar att en sån här hoj inte är en bra nybörjarhoj, det är liksom helt uppenbart.
Sen om man väljer att köpa en ändå är en annan sak.

Nahe?? och varför är det en kass nybörjar hoj egentligen, mer än att det svider i ögonen på folk som kört länge o inte har råd med R-hoj?

Den är fruktansvärt lättstyrd/lättkörd jämfört med en 300 kilos blyklump från 80 talet, den går bra som attans osv osv... Du kan köra minst lika fort med blyklumpen på rakorna, bara det att om eller NÄR det dyker upp en kurva eller fara när man inte väntar sig det så har du 534ggr större chans att klara situationen med R6an än med 80 tals skrotet som varken vill bromsa eller svänga... :7peta

äää...som sagt bara den svenska avundsjukan som kommer fram när folk säger att de är en dålig nybörjarhoj bara för de själv inte kunde köpa en som förstahoj! :fakta

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Suomalainen skrev:
Nahe?? och varför är det en kass nybörjar hoj egentligen, mer än att det svider i ögonen på folk som kört länge o inte har råd med R-hoj?

...

äää...som sagt bara den svenska avundsjukan som kommer fram när folk säger att de är en dålig nybörjarhoj bara för de själv inte kunde köpa en som förstahoj! :fakta

Haha, eller hur? Hur stavar man till olycksstatistik? Eller kanske höga premier? En BRA nybörjarhoj är en cb400 från 82. Men eftersom han antagligen inte vill köpa en sån är det väl lika bra att föreslå något som han kan hantera.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Haha, eller hur? Hur stavar man till olycksstatistik? Eller kanske höga premier? En BRA nybörjarhoj är en cb400 från 82. Men eftersom han antagligen inte vill köpa en sån är det väl lika bra att föreslå något som han kan hantera.

Varför tror du olyckstatistiken ut som den gör då?? hur många äger en cb400 på detta forum tex... :rolleyes: Den hojen flest nybörjare har kommer ha högst utfall i olyckor, vilken hoj det är tror jag kvittar mer eller mindre!

EDIT: Ser att du klippt bort allt utom avundsdelarna... hhaha, kan det vara så att du är en av dem!!? va va va äre så äre så!??? :hihi

Last edited:

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
KTM 625 '05
blixt: jag var i din sits nu i höst. Köpte mig en CBR600 fs-02 som första hoj. Sen ställ, ett alponestars delat (standard-ställ) men riktigt schysst tyckte jag. Aplinestars GP-Plus handskar och ett par fina alpinestars stövlar. Gick på 11'000. Bor du i närheten av gbg så kolla in på alquist, dom har rea, hade det iaf. Det var där jag köpte det. Tjäna nåra tusen på det iaf. Ett sånt nytt jag köpte kostar 8400 i årets modell. stövlarna 2500 å handskarna runt 1500 tror jag. Sen ryggskyddet var ett fint från Halvarsson, vet inte vad det kosta. Men en bra utrustning skall man ha tycker jag. Tycker du det är dyrt kolla på begagnat är på sporthoj.com

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Suomalainen skrev:
Varför tror du olyckstatistiken ut som den gör då?? hur många äger en cb400 på detta forum tex... :rolleyes:

Det var nog bland det roligaste jag läst idag......

Jag hälsar Soumalainen välkommen till dem som inte tycker att det är bra att köpa en R6a som första hoj.

RoDe

[rodde]
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
EX. Yamaha R6
Det spelar ingen roll vilken hoj man har som första. Varför skulle risken att krasha vara större med en R6? P.g.a. dess motorstyrka? Jag tror knappast att någon nybörjare vågar trycka på ordentligt förrän man lärt känna hojen ordentligt. Så länge man kör med sunt förnuft, använder huvudet och tar det lugnt i början så är det ingen fara.

R6 är ju mycket lätthanterligare än dom andra hojar som ni har föreslagit tidigare. Lite hetsig av sig, men annars en bra förstahoj.

Men sen beror det ju på vad killen kört tidigare. Men men... Jag skulle ändå föreslå en lite mer lättkörd sporthoj som cbr:en.

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
t-rex skrev:
Det var nog bland det roligaste jag läst idag......

Jag hälsar Soumalainen välkommen till dem som inte tycker att det är bra att köpa en R6a som första hoj.

Vet inte vad som var svårt o förstå med vad jag skrev men men... jag tycker om dig ändå (sport)hojbroder fast du är avis! :krama

Ha en trevlig juldag allihopa!! ikväll äre kalas utav bara fasen... :fyllisar

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
kosmic skrev:
t-rex det kanske är roligare än en ful jävla 82:a.

Sant. Klart som fan att det är kul med nya grejor. Tro mig, jag kör inte runt med trixxien för att jag är ekonomiskt oberoende och drivs av någon bohemisk folkhemstanke. MEN, som nybörjarhoj är en R6a eller motsvarande skit, det tror jag helt på. Vill man lägga pengarna, visst, det är ett fritt land. Grejen är den att när jag kommer och kör cirklar runt en nybliven liten rettaägare med mina 82 häst blir det lixom roligt på riktigt. När samma rettaägare kommer ut på rakan, maxar järnet och sedan inte får stopp på skiten för att han inte kan köra och flyger ut i spenaten, ja då är det inte lika kul.

Men visst. Det ser bättre ut på avenyn. Ses på Götaplatsen till sommarn? Min är blå och gammal. Men snabb.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen