R6:a

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Chris Ash skrev:
2002 var det nästan hälften. Betänk dock att "försäkringsärende" inte är liktydigt med vurpa eller olycka.

Visst det kan vara motorras med, men skulle man få se efter så hittade vi rätt många olycor bland de där skulle jag tro, även om många givetvis är vurpor i lägre farter o liknade.

Sen kan man undra varför det hängs upp på den där suckan från 82?, det finns moderna ej effektstarka hojar med.
Har själv haft sucka från 81 en gång, men det var på den tiden det inte fanns sånna här krav.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Det är ju lite billigare att göra små enkla nybörjarmissar (tjuvstoppstappa den eller liknande) med någon äldre ev kåplös hoj. Alltid bra att ta ett läroår. Sen kanske man kommer fram till att det här med hojåka kanske inte var ens grej ändå (finns ju skumma kufar) och då kan man sälja utan att torska så mkt pengar.

Dessutom, kom ihåg det att alla som SKENFÖRSÄKRAR den på mor, far eller liknande kommer att brinna i eldsjön!! :brinnerup
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Av alla dom jag känner som tagit körkort så har ALLA köp sporthojar av den värre modellen och det är 2-3 st av dom som kört så lungt som ni säger att ni ska göra. Men jag förstår precis varför man vill ha R6 eller liknande som första hoj. Man har gått och drömt om motorcyklar sen man var 3 år gammal och då vill man ju inte åka runt på nåt halvdant som man inte tycker om. Så länge ni betalar era försäkringar själv så är det ju ingen som kan förbjuda er heller men det är ganska nervösa grejer som kan ställa till med en hel del jäkelskap för en.

Jag hade en 200kg maskin med 100 hk som första hoj och den var egentligen alldeles för snabb men nu vart det en sån iallafall. Dom 3 åren jag hade den så råkade jag aldrig ut för ett styrslag eller nå annat tok, och då körde jag den så hårt jag kunde. Under första veckan jag hade min ZX9 hände det mer scary grejer på en vecka än vad det gjorde under 3 år på ZXR:en.

Jag tror jag är alldeles för omogen för att ha klarat mig på ZX9:an som första hoj, och jag behärskar den fortfarande inte, men nu har jag en iallafall.

Alltså: Köp va du vill men vill du öka dina chanser att överleva så köp nåt som beter sig lugnare. En ZX7R till exempel, det är ju dessutom samma effekt tror jag.
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
tyngre, klumpigare, sämre prestanda på bromsar fjädring etc. är väl några saker jag kommer på så.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hade jag gått i ny hoj tankar hade jag köpt en ZX10R nästa år sen hade jag inte behövt bekymra mig om att byta upp eller ner mig tror jag.

Man måste inte gasa upp den på bakhjulet varje gång.
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Hm det handlar om utseende också !

Silwer skrev:
Vad tusan gör ett par år på en lugnare hoj innan man kliver upp på sportmaskinen med S?
Iofs känner jag igen beteendet med att skaffa vrålstark hoj åka en eller 2 säsonger o sen lägga ner alltihop eller ställa till nåt idiotiskt.

Hums, jag går i tankar om en GSXR 600 som första hoj, då det finns inga snygga hojjar under 600 :va

Finns ju Aprilia RS i 125, 250 klassen som skulle kunna duga, men när man har mellankort vill man ju inte köra lätt MC.

Hornet utan kåpa ser ju inte helt tokig ut heller, men den med kåpa tex ser ju ut som stryk.

Det jag menar är att det inte är själva effekten som e det viktiga (iaf. inte för mig), skulle lätt kunna ta en 400-500cc som första hoj om de också såg ut lite finare än de cb400 som det skrivs om. Eller är det så att jag missat alla de snygga hojjarna under 600? Möjligt att jag är lite kräsen också, men håller fortf. fast om att hojarna blir bara snyggare ju mer effekt man klistrar på de :hihi
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
kosmic skrev:
asså detta kan hålla på i all evighet! Asså även om jag höll med om att r6 är en helt okej första hoj så måste ju ALLA hålla med om att tex en hornet är bättre... iom körställning osv. Om man då inte tänker på utseende och coolhetsfaktorn hos polarna. Sen håller jag dock inte med om att en jävla suzuki från 82 är bättre första hoj än en R6a.

Men nån kan ju gärna fortsätta summera upp lite för alla skriver ju samma sak om och om igen!





Skulle det vara coolare med än r6 än en hornet? det finns ju tusentals r1och r6or men fan inte så många hornet´s är inte det som att säja att SAAB är coolare än exvis lexus?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
hornet oskar skrev:
Skulle det vara coolare med än r6 än en hornet? det finns ju tusentals r1och r6or men fan inte så många hornet´s är inte det som att säja att SAAB är coolare än exvis lexus?

Där kom den, Varför tror du det är så som du skriver? :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Villee skrev:
Hums, jag går i tankar om en GSXR 600 som första hoj, då det finns inga snygga hojjar under 600 :va

Finns ju Aprilia RS i 125, 250 klassen som skulle kunna duga, men när man har mellankort vill man ju inte köra lätt MC.

Hornet utan kåpa ser ju inte helt tokig ut heller, men den med kåpa tex ser ju ut som stryk.

Det jag menar är att det inte är själva effekten som e det viktiga (iaf. inte för mig), skulle lätt kunna ta en 400-500cc som första hoj om de också såg ut lite finare än de cb400 som det skrivs om. Eller är det så att jag missat alla de snygga hojjarna under 600? Möjligt att jag är lite kräsen också, men håller fortf. fast om att hojarna blir bara snyggare ju mer effekt man klistrar på de :hihi

Jo det är sant att tillverkarna lägger mest krut på de stora och starka hojaran även i designen.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Mavve skrev:
Hade jag gått i ny hoj tankar hade jag köpt en ZX10R nästa år sen hade jag inte behövt bekymra mig om att byta upp eller ner mig tror jag.

Man måste inte gasa upp den på bakhjulet varje gång.
Jo, men då är det inte första gången du har en egen hoj heller ;)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
hornet oskar skrev:
Skulle det vara coolare med än r6 än en hornet? det finns ju tusentals r1och r6or men fan inte så många hornet´s är inte det som att säja att SAAB är coolare än exvis lexus?

hmm smaken är ju personlig såklart men tror att dom flesta tycker att R1/R6an är snyggare än hornet. Kanske har att göra med att R6 säljer mer och att dom därför utvecklar och lägger mer tid åt designen.

Bra exempel btw med saaben och lexusen *not*
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Jadå

OlleR6 skrev:
Jag skulle då inte skämmas det minsta i sadeln på en cagiva raptor (http://www.motorcycle.com/mo/mccagiva/mcphotos/cagiva65002.html) eller en ducati monster. Inte heller i sadeln på en SV650!

Skulle jag inte åka bana så skulle jag lätt sitta i sadeln på en raptor.

Det är sant att dessa e inget att skämmas över, det är också ungefär de jag kollat på tidigare, men vi är fortfarande över 600cc, och utan kåpor..

Finns tex. inga snygga med kåpor(eller utan för den delen) runt 4-500cc som ni verkar rekommendera som nybörjarhojjar.

Tack för Cagiva länken förresten, nästan missat hela hojen i mitt letande.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Villee skrev:
Det är sant att dessa e inget att skämmas över, det är också ungefär de jag kollat på tidigare, men vi är fortfarande över 600cc, och utan kåpor..

Finns tex. inga snygga med kåpor(eller utan för den delen) runt 4-500cc som ni verkar rekommendera som nybörjarhojjar.

Tack för Cagiva länken förresten, nästan missat hela hojen i mitt letande.
Varför under 600cc?
Tycker dem e minst lika snygg utan kåpor, dessutom betydligt billigare när man lägger ikull den ;]
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Jaadu..

OlleR6 skrev:
Varför under 600cc?
Tycker dem e minst lika snygg utan kåpor, dessutom betydligt billigare när man lägger ikull den ;]

Ni verkar tycka att 600cc är för mkt för en som aldrig kört hoj förut.. eller vad handlar det om, det lilla extra man kan svänga på styret, eller att den andre har högre effekt/vikt förhållande?

Eller hur kommer det sig att ni nu rekommenderar säg en 600-650cc hornet, Sv, Raptor osv istället för en R6, gixxer 6a osv.

Jag tycker också de är snyggare utan kåpor, men det jag säger är att det inte finns snygga hojar under 600 med kåpor - säg en R4a om du förstår vad jag menar.
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
för att det inte säljer, därför görs dom inte... efterfrågan you know. Omvända flödets princip.

men köp en r6a bara...
 
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
Blixt skrev:
Hejsan!

Jag undrar om en Yamaha R6 är en bra nybörjar hoj för en kille som mig?

lr om ni har några andra förslag så släng gärna fram dom.

Nybörjar hojar finns det? Idag så spelar det knapast någon roll om du köper en 600, 750 eller 1000 kubikare. Det är så pass mycket styrka i alla dessa maskiner så om du tänker på effekten så spelar det ingen roll. Däremot så är en 600 lite smidigare än en tyngre hoj så om det är något du ska tänka på om du är ovan att hantera en hoj så skulle det väl vara det. Kör du bara med huvudet så kan du köpa vad som helst



PS: Hittar du en R6:a som faller dig i smaken så slå till, du lär inte bli besviken.
Det kan väl inte bara vara en slump att den vunnit "Master Bike" 4 år i rad

Good luck
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Villee skrev:
Eller hur kommer det sig att ni nu rekommenderar säg en 600-650cc hornet, Sv, Raptor osv istället för en R6, gixxer 6a osv.
Alltså mer kubik betyder inte att den e våldsammare, se tex på CB1300F, den ligger på 1300cc och 110-120hk, dvs samma siffra som R6an. Nu är det aldeles för mycke motorbroms för mig iaf (efter vad jag är van), men annars är den väl mer lättkörd än R6an, iomed att effekten kommer längre ner i registret (vilket betyder att du behöver varva till 7500 istället för 13500 för att få ut de där 120 hästkrafterna). Alltså är det possitivt med större motor me samma effekt, fast då blir den hojjen tyngre oxo, samt att motorbromsen blir starkare. Jag tror att raptorn ligger på runt 80-100 hästkrafter, samma sak med hornet och SV650 (eftersom raptorn har stule motorn från SVn). Monstern TROR jag inte ligger på mer än 60hk. Medans R6an ligger på 120. (på papperet då, alla siffror)

Slutsats, en större motor med samma effekt blir lättare att hantera. Däremot så är det våldtäkt att strypa ner en 1000cc ;] Som jag förstår det så är de flesta som haft en SV650 riktigt nöjda, den italienska designen i raptorn är bara en bonus. :D

Eftersom jag lix surfade Hondas hemsida så...
http://www.hondamc.com/templates/Model.asp?id=1915&cid=&scid=&model_id=323
Den där tycker jag är ett bra alternativ om man tänkt åka ostrypt å vill vara lite sportig. Min favvohoj för att åka allmänt hittills iaf! Låter riktigt mysigt där över 9000 :} Synd bara på slantarna, men snygg är den iaf!
 
Last edited:

Diversion

Guest
Suomalainen skrev:
Nahe?? och varför är det en kass nybörjar hoj egentligen, mer än att det svider i ögonen på folk som kört länge o inte har råd med R-hoj?

Den är fruktansvärt lättstyrd/lättkörd jämfört med en 300 kilos blyklump från 80 talet, den går bra som attans osv osv... Du kan köra minst lika fort med blyklumpen på rakorna, bara det att om eller NÄR det dyker upp en kurva eller fara när man inte väntar sig det så har du 534ggr större chans att klara situationen med R6an än med 80 tals skrotet som varken vill bromsa eller svänga... :7peta

äää...som sagt bara den svenska avundsjukan som kommer fram när folk säger att de är en dålig nybörjarhoj bara för de själv inte kunde köpa en som förstahoj! :fakta

300 kilos blyklumpen uppmanar dock inte till att köra fort.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Silwer skrev:
Där kom den, Varför tror du det är så som du skriver? :)



IRONI!
Fattar inte att det inte är NÅGON på sporthoj som har lite humor det är ju för fan helt otroligt!
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top