R6:a

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Vapor skrev:
Jag gör bara som tiotusentals andra här i landet. UTNYTTJAR SYSTEMET!
Du måste vara ett rikspucko, jag undrar om inte mina tapeter har högre IQ.
Du utnyttjar "systemet" säger du? Vilket j-a system? Det är andra knuttar du utnyttjar.
Varför överhuvudtaget betala för en försäkring som inte gäller?
Teckna en trafikförsäkring som står på dig.

Din jämförelse är skrattretande, inser du inte att det är samma sak?

/A

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vapor skrev:
...
Vad som retar mig är alla "arbetslösa" som går hemma och inte "kan" eller rättare sagt inte ORKAR söka jobb och tar pengar från staten som vi hederliga arbetare betalar skatt och moms med mera till. Men det är en helt annan diskussion.

Du är ju fan dum på riktigt. Det är EXAKT samma sak. De "utnyttjar systemet".

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Suomalainen skrev:
Nahe?? och varför är det en kass nybörjar hoj egentligen, mer än att det svider i ögonen på folk som kört länge o inte har råd med R-hoj?

Den är fruktansvärt lättstyrd/lättkörd jämfört med en 300 kilos blyklump från 80 talet, den går bra som attans osv osv... Du kan köra minst lika fort med blyklumpen på rakorna, bara det att om eller NÄR det dyker upp en kurva eller fara när man inte väntar sig det så har du 534ggr större chans att klara situationen med R6an än med 80 tals skrotet som varken vill bromsa eller svänga... :7peta

äää...som sagt bara den svenska avundsjukan som kommer fram när folk säger att de är en dålig nybörjarhoj bara för de själv inte kunde köpa en som förstahoj! :fakta

Haha helt klart det bästa man kan säga!!!!!!
Håller med dig till 100%, med en sur 400cc å det går rakt i en kurva i 150km/gör lika ont som en R6/R1.
Körde en järnklump en GSX-R 1100W-93 som första hoj, tung å jävlivg.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vapor skrev:
Klart jag fattar.
Jag betalar mindre genom min far eller mor = Mindre pengar till F-bolaget = höjd premie till alla andra.

Jag gör bara som tiotusentals andra här i landet. UTNYTTJAR SYSTEMET!
Har för övrigt precis kollat lite om försäkring och skenförsäkring. Trafikdelen gäller ju alltid oavsett vad.
Får väl ta "smällen" om jag kvaddar hojen. "Smällen" blir nog inte större än vad försäkringspremien kostar per år.

Vad som retar mig är alla "arbetslösa" som går hemma och inte "kan" eller rättare sagt inte ORKAR söka jobb och tar pengar från staten som vi hederliga arbetare betalar skatt och moms med mera till. Men det är en helt annan diskussion.

Inse att försäkringsbolagen mycket väl kan neka dig vilken jävla ersättning de vill. De har gjort det och kommer definitivt att göra om det, de är ganska hårda vad gäller sporthojar nuförtiden. Det har varit trådar om det här på SH med exempel hämtade ur verkligheten.

Är det så kul att riskera att bli skuldsatt resten av livet och dessutom blåsa dina ärliga hojpolare? Parasit....

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Chris Ash skrev:
Inse att försäkringsbolagen mycket väl kan neka dig vilken jävla ersättning de vill. De har gjort det och kommer definitivt att göra om det, de är ganska hårda vad gäller sporthojar nuförtiden. Det har varit trådar om det här på SH med exempel hämtade ur verkligheten.

Är det så kul att riskera att bli skuldsatt resten av livet och dessutom blåsa dina ärliga hojpolare? Parasit....

De kan neka mig ersättning för min hoj och de skador som är på den. Men de kan inte neka ersättning till den andre personens bil eller mc om jag nu krockat med en sån. Som sagt. Trafikdelen gäller alltid, oavsett om den står på mig eller farsan.

Skulle nu min hoj bli totalklotad och jag inte får något från försäkringsbolaget, vilket jag ändå inte skulle fått eftersom jag bara har halvförsäkring, så blir det ändå billigare för mig att köpa en ny hoj än att ha en helförsäkring. Och med tanke på att jag bara har halvförsäkring så behöver ni inte oroa er för att jag ska höja era premier vid en vurpa med hojen.

Och för dem som är intresserade så har jag RÅD att ha försäkringen på mig själv. Men om jag ber er kasta ut en 30-40000 i havet skulle ni göra det då? Knappast va?

Jag håller med om att skenförsäkring är dumt till viss del. Men som sagt. Jag betalar gärna inte 5ggr så mycket för exakt samma försäkring.

Du som skrev att vi inte diskuterade arbetslösa och ringar:
Vi diskuterar nybörjarhojar och inte skenförsäkring. Kolla på sida 1 så förstår du :)

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
Funderade lite i min ensamhet på ämnet och kom fram till att det jag gör är ju sjukt bra för er.
Jag betalar in öhhh... 3500:-/år halvförsäkring som står på min mor. Skulle det hända något och försäkringsbolagen nekar mig pengar. Ja, då får jag vara beredd att ta smällen eftersom, jag som ni säger, skenförsäkrar. Men eftersom jag inte får pengar så hamnar dem 3500:- till er FÖRDEL.

Ni får sänkta premier TACK VARE MIG!

Kalla det långsökt men borde ligga något i det kanske.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vapor skrev:
Funderade lite i min ensamhet på ämnet och kom fram till att det jag gör är ju sjukt bra för er.
Jag betalar in öhhh... 3500:-/år halvförsäkring som står på min mor. Skulle det hända något och försäkringsbolagen nekar mig pengar. Ja, då får jag vara beredd att ta smällen eftersom, jag som ni säger, skenförsäkrar. Men eftersom jag inte får pengar så hamnar dem 3500:- till er FÖRDEL.

Kalla det långsökt men borde ligga något i det kanske.
Mmmm... Jo, både det och det du skrev i ditt förra inlägg stämmer. Synd bara att de inte är förenliga med varandra. Men det är kanske inte så noga - bland rikspuckon alltså.

Tysta skenförsäkrare stör mig inte. Men pladdra OCH skenförsäkrare samtidigt är mer än jag klarar.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vapor skrev:
Så länge du inte kraschar ja, men eftersom det är till största del ungdommar i våran ålder som kraschar så går det inte säga sådär. När du är 25 och har 7 skadefria år på nacken å ska pröjsa en försäkring på en hoj för 35000kr per år hoppas jag att du sitter å tänker "bara de där vårdslösa 18åringarna har kul så är det kul att pröjsa 35000:- istället för 1200:-".

Nästa hoj kommer va min egen å då tänker jag pröjsa försäkringen själv, men som det är just nu så är det inte mer än hälften min hoj. Jag kan skylla från mig hur mycket som helst men det ändrar ändå inte att jag åker snålskjuss på alla andra. (iofs gäller försäkringen alla på samma adress fast ingen annan, så dem räknar med att man kommer göra såhär). Jag hoppas verkligen att jag slipper nån olycka.

"Om han gör det, varför kan inte jag göra det?" måste jag avsluta med. Hoppas du förstår vad jag menar med det.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vapor skrev:
De kan neka mig ersättning för min hoj och de skador som är på den. Men de kan inte neka ersättning till den andre personens bil eller mc om jag nu krockat med en sån. Som sagt. Trafikdelen gäller alltid, oavsett om den står på mig eller farsan.

Skulle nu min hoj bli totalklotad och jag inte får något från försäkringsbolaget, vilket jag ändå inte skulle fått eftersom jag bara har halvförsäkring, så blir det ändå billigare för mig att köpa en ny hoj än att ha en helförsäkring. Och med tanke på att jag bara har halvförsäkring så behöver ni inte oroa er för att jag ska höja era premier vid en vurpa med hojen.

Och för dem som är intresserade så har jag RÅD att ha försäkringen på mig själv. Men om jag ber er kasta ut en 30-40000 i havet skulle ni göra det då? Knappast va?

Jag håller med om att skenförsäkring är dumt till viss del. Men som sagt. Jag betalar gärna inte 5ggr så mycket för exakt samma försäkring.

Du som skrev att vi inte diskuterade arbetslösa och ringar:
Vi diskuterar nybörjarhojar och inte skenförsäkring. Kolla på sida 1 så förstår du :)

Det stämmer, de betalar. Men sen kan de kräva de pengarna av dig eftersom du inte haft hojen försäkrad i egentlig mening. Då blir det rättsak och först då får du se vem som vinner.

Jag hade inte råd längre med min hoj. Så jag sålde den och köpte en annan som jag hade råd med. Inte så svårt....

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
Jag vet att jag har fel och att ni har rätt gällande vad som är bäst för ER angående skenförsäkring. Jag vet att jag kanske inte får ut en krona om jag skulle kvadda hojen.

Men det har alltid och kommer alltid att finnas skenförsäkrare. Det ända rätta är väl att börja leta billiga försäkringsbolag. :)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
nwej, den dag bolagena börjar tänka lite själva så funkar det inte längre, det handlar inte bara om din försäkring på din hoj, du kanske är skadad för livet eller har kört på nån annan, vem ska betala det då menar du?
Jag fattar att man är ball hos polarna när man har en modern stak sporthoj, sen att man inte kan betala för sig käns nog inte lika viktigt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vapor skrev:
Jag vet att jag har fel och att ni har rätt gällande vad som är bäst för ER angående skenförsäkring. Jag vet att jag kanske inte får ut en krona om jag skulle kvadda hojen.

Men det har alltid och kommer alltid att finnas skenförsäkrare. Det ända rätta är väl att börja leta billiga försäkringsbolag. :)

Det kostar inte mig nånting då jag inte har någon försäkring. Lite moral bör dock alla ha.

bernersjo

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Hoj
På jakt
Efter att ha läst igenom hela denna tråd så känns det som att den handlat mest om olycksstatistik, skenförsäkring m.m... Tar därför upp ämnet på nytt.

Jag är på jakt efter en första hoj, står mellan Yamaha (som jag har en förkärlek till) och Honda (billiga försäkringar via arbetsgivaren). Eftersom man inte är så insatt än så länge och inte har provkört diverse maskiner så vet man faktiskt inte vad man pratar om. Jag vet att jag är oerfaren och en R6a är troligen inte det bästa för mig. Men som sagt, vet man inte vad man pratar om så gör man som alla andra.. Söker på R1/R6 på youtube o utbrister "En sån ska ja ha!!" :yoparty

Jag håller dessutom med om resonemanget att jag som en nybörjare inte skulle utnyttja R6an till fullo och därför inte, till lika stor grad, köra ihjäl mig på den. Åtminstone inte första säsongen. Fast utnyttjar man inte hojen till fullo, är det då värt att bet extra för hoj/förs m.m för något man inte utnyttjar? Mer än att det är fräckt, givetvis....

När jag tog vanliga B-kortet var valet för bil ganska lätt. Har sysslat med bilar (och jobbat inom branschen tidigare) så visste vad jag hade att göra med. Gått igenom 18 bilar de senaste 5-6 åren (Nej, inte en enda skada...!). Men nu är jag sugen på en MC.

Har letat efter en tråd om mer information om diverse hojar utan resultat. De allra flesta mynnar ut i att den är förs på någns moster i Gällivare. Jag vill ha en hoj med bra prestanda, lättkörd/manövrerad, hyfsad i försäkring (halvförsäkring, givetvis stående i mitt namn, -86a). Kommer köra mestadels landsväg/motorväg med den då jag tänkte ta den till jobbet på vår/sommar/höst som är ca 5 mil enkel väg. Men även flertalet nöjesturer kommer det bli såklart!

Kan för övrigt tänka mig att andrahandsvärdet är ganska hyfsat på R6/R1 m.fl "värstinghojar" just på grund utav att alla pratar om dom? Dom är kanske inte nödvändigtvis bättre än andra, men dom är kända och eftertraktade och därmed ett bättre köp? Utgår givetvis från att hojen fortfarande är hel när det är dags att sälja... ;)

Ber om ursäkt om det blev ett långt inlägg... Vart lite tankar jag hade om saken! Första inlägget här förresten! Hej!

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Hoj
Yamaha R6 2008
Hej o välkommen, jag tog mitt kort 2007 köpte en ny r6 2008, allt är upp till föraren om du ska överleva eller inte. Hojen kan vara en 125cc o 12 hästar o du kan köra sönder dig på samma vis som på en r6, men en r6 har mer kraft o det är lättre att göra misstag på när man vrider på rullen. Men har man respekt för maskineriet är det inga problem, dem är inte lika lättsvängda som en "vanlig" hoj i lägre hastigheter, dvs krypkörning pga att den inte har samma svängradie och en "skarpare" sittställning, men i sinom tid lär man sig hantera den bättre. Än idag när jag ska göra en u-sväng så använder jag mig av fötterna för att balansera beroende på hur skarp u-sväng man gör.
sen kommer du till försäkringarna som inte är billiga om du inte äär 50+ o bor ngn stans i ingemansland, men du kan få "ok" premier på dem, beroende på vilket bolag.

DreamerT

Tiina
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
Kawsaki er6f
Jag har också tankar om att införskaffa mej en R6a, haft kortet sen juli typ...
men jag vill inte ha en R6a pga va den har för power å kan göra..
jag e kort å inte spec stark ;P
så jag vill ha en låg, inte så tung, sporthoj med kåpor... :tungan

bluerider

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2010
Hoj
yamaha r6
Jag har också tankar om att införskaffa mej en R6a, haft kortet sen juli typ...
men jag vill inte ha en R6a pga va den har för power å kan göra..
jag e kort å inte spec stark ;P
så jag vill ha en låg, inte så tung, sporthoj med kåpor... :tungan

Jag har skaffat mig en R6:a som första hoj, håller på med kortet.
Dom första veckorna var den ostrypt och testade den och insåg vilket j*vla tryck där blev efter 7+++rpm. Nu e den ner strypt till 25kw, känns helt ok men ska ta bort det igen för den går inte rikigt rent.

Jag har även kört "kryp" banan med den (byggde upp den med konor på en stor asfalt parkering) jävligt läät körd hoj.

Ska du ligg och mysa så ligger man under 7000rpm och vill man dra på så kickar man ner 2 växlar och full rulle så drar den satan..

Väldigt nöjd med hojen änn så länge

(värt att nämna är väl att jag e hoj van, 8år som cross förare)

bernersjo

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Hoj
På jakt
Blir nog en R6 då jag fixat kortet. Kommit såpass långt att jag beställt körkortstillståndet idag... :) Funderade lite på om ja skulle köpa nån 125/250 lr ngt så länge o öva lite på. Tror dock inte farbror blå skulle uppskatta detta o de skulle dra ut ytterliggare på tiden innan ja fick kortet så vi får se.. Kan dessvärre inte övningsköra privat heller och de känns trist att köpa en klassisk DT50-moppe för att köra lite utan trafikskolan... hrm... :)

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen