R6 -värt köpet ?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
men vaddå... är det inte så att man får full behörighet till A kortet efter 2 år ? utan att behöva köra upp / teoriprov ? om jag redan har A1 kort ska jag väl inte behöva göra teoriprovet igen ?

Ja, om du har A begränsad får du automatiskt A obegränsad efter två år. Däremot kan du inte gå från A1 till nästa klass utan att köra upp. Teorin slipper du däremot.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
R6:an har en ganska upprätt körställning så den borde fungera som uppkörningshoj. Väldigt fin hoj att köra o svänga med! Synd att den är så gräsligt ful :(

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ja, om du har A begränsad får du automatiskt A obegränsad efter två år. Däremot kan du inte gå från A1 till nästa klass utan att köra upp. Teorin slipper du däremot.

Automatiskt om du har kortet två år i obruten följd.

Väldigt fin hoj att köra o svänga med! Synd att den är så gräsligt ful :(
Ja, det kan nog fanimej vara den fulaste hojen som tillverkats.

Last edited:

Gabor

Guest
Undrar om ett R6 köp är värt pengarna ? ska börja övningsköra till sommaren o skulle behöva en hoj då :p mor o far säger att jag ska köpa en 250 som jag kan bara köra upp med o sen köpa en "riktig"... fast vet inte riktigt... fundera på en R6a, hittat en som kostar runt 40 000... gått 4000 mil -00:a...
är det värt det eller?
och så undrar jag om det finns strypsats till R6orna... ;P som jag kan ha i början iallafall

Varför göra det svårt för sig. Som första hoj, ta en som är lätt att sälja. Du kommer att klota den, till 99% säkerhet. När du gjort det vet du var en gräns går. Då efter uppkörningen å körkort i hand, då köper du R6, men kolla vad din NYA försäkring efter NYA höjningen blir. Å priset på hojen kommer ett förmodligen ligga mycket lägre....blir köparens marknad på sporthojar.

Mina småpengar på det vadet....:D

http://www.movap.se/...här finns det en lämplig hoj annars. Körskolor använder dom, Kawasaki zr7s, 2002, 600 mil 45000:- säkert prutbart, garanti.

Bifogat

• a97zr7sez02.jpg
    a97zr7sez02.jpg
    21.4 KB · Visningar: 36
Last edited:

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
R1 -05
Undrar om ett R6 köp är värt pengarna ? ska börja övningsköra till sommaren o skulle behöva en hoj då :p mor o far säger att jag ska köpa en 250 som jag kan bara köra upp med o sen köpa en "riktig"... fast vet inte riktigt... fundera på en R6a, hittat en som kostar runt 40 000... gått 4000 mil -00:a...
är det värt det eller?
och så undrar jag om det finns strypsats till R6orna... ;P som jag kan ha i början iallafall

Du får inte strypa en R6:a enligt de nya reglerna.
Orginal effekten får inte överstiga 70kw (ca92hk)

A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg. Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ingenting är uppenbart för församlingen i den här kyrkan... :tungan

Damn straight :tummenupp

A 2 mellanklass: ålder 18 år (kan höjas till 20 år ufrån åldergräns för A1). MC: max 35 kW, vikt/effektförhållande får ej överstiga 0,2 kW/kg. Får ej strypas från en hoj med mer än dubbla effekten.

Åh fan..det var news. Sen när gäller de här reglerna? Eu-direktiv eller?

Last edited:

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
är det värt det eller?

Jaföfan, köp på :) ska ersätta min gpz900r som jag körde upp med med en r6:a :D Man kan köra upp med mer eller mindre allt, så länge man kan hantera hojjen :tuttar

Hoppsan i uppsala, det var nyheter det. Tur att man själv slipper det :D

Last edited:

Panda

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
929-00
Köp Honda Hornet 600!!!! Billig förs, bra drag o lätt o köra. Dessutom en pålitlig honda med en beprövad motor från cbr 600.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
R-hoj är ingen höjdare att öva på. Ett otplånligt minne från Mc Donalds Rissne en sommarkväll år 2000. På parkeringen mitt emot McD uppenbarar sig ett udda ekipage. Gympadojjor, shorts, t-shirt med ryggplatta utanpå åsså en hjäm. Killen övar garagevändningar med en sprillans ny R1. Det går vingligt och han har uppenbara problem med att dosera koppling/gas och duttar dessutom med frambromsen. Herregud, tänker jag, detta kan bara sluta på ett sätt och det gör det också. Ljudet av dyra originalkåpor som möter asfalt avbryter mig mitt i en tugga och jag vänder på huvudet och ser killen nerböjd över sin hoj i full färd med att försöka resa upp den.

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
R-hoj är ingen höjdare att öva på. Ett otplånligt minne från Mc Donalds Rissne en sommarkväll år 2000. På parkeringen mitt emot McD uppenbarar sig ett udda ekipage. Gympadojjor, shorts, t-shirt med ryggplatta utanpå åsså en hjäm. Killen övar garagevändningar med en sprillans ny R1. Det går vingligt och han har uppenbara problem med att dosera koppling/gas och duttar dessutom med frambromsen. Herregud, tänker jag, detta kan bara sluta på ett sätt och det gör det också. Ljudet av dyra originalkåpor som möter asfalt avbryter mig mitt i en tugga och jag vänder på huvudet och ser killen nerböjd över sin hoj i full färd med att försöka resa upp den.

mhm ok :p men nu är det så att "jag aldrig ramlar" ta i trä :p har ramlat en gång ... andra lektionen när jag övningskörde för 125a... idiotiskt... andra gången jag också hade satt mig på en motorcykel/moppe... ville komma upp i 50 som man ska på "hinderbanan" ... men var inte särskilt rutinerad med att bromsa ... så det gick som det gick...

menmen... tack för varningen iallafall ;P

Gabor

Guest
mhm ok :p men nu är det så att "jag aldrig ramlar" ta i trä :p har ramlat en gång ... andra lektionen när jag övningskörde för 125a... idiotiskt... andra gången jag också hade satt mig på en motorcykel/moppe... ville komma upp i 50 som man ska på "hinderbanan" ... men var inte särskilt rutinerad med att bromsa ... så det gick som det gick...

menmen... tack för varningen iallafall ;P

Övertro på sig själv å utan erfarenhet att tala om har kostat många dyra läropengar. man behöver inte uppfinna hjulet en gång till som det sägs...

Lyssna inte så mycket på goda råd, det kommer alltid någon sen som säger, " vad var det vi sa"...gör som du känner. Det blir du mest nöjd med. Lycka till.

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Bandit 1200
är det värt det eller?

Du kan inte köra upp för mellan med en 250 måste vara minst 375.

Lindell90

Médlämm
Gick med
21 Jan 2007
Hoj
YZF Thundercat 600 -97
vara en hornet ligger ju på en 40 brax eller mer... asmycket ju

kan jag köpa en gammal cb istället xD o sälja... fast svårsåld för de finns en jävla massa ute nu

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
tycker min r6 vore hur smidig som helst att köra upp med. hihi.
Sååå köp en och bygg om som min eller köp min. ;)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...