R6 vs gsxr 600 vs cbrr 600 07

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Lånar tråden lite eftersom jag åxå står i valet och kvalet mellan R6 och CBR600 RR.

I mitt fall letar jag efter en -03a i fint skick och för MAX 55000:-. Känns lite som vilken det blir hänger på vilken jag snabbast hittar en annons på :p men, undrar lite ändå. Beslutsångest är mitt andra namn, kan ju inte ens välja mellan BigMac och McFeast :p

Har förstått att dom är väldigt snarlika. Att r6:an är extremt toppig, betyder det att cbr:en inte har samma tryck dom sista tusen varven? Hur är komforten mellan dom (är 186cm lång och kommer nog ha snäckan på bönpallen ett antal mil i sommar)?

Har jag för stora förhoppningar om jag hoppas hitta en fin -03a med t.ex. slipon på för 50-55000:-? Har sett lite annonser där dom ligger runt 60' men tycker det är överpris. 50' om den är fräsch, 55' om den är i toppskick, har extrautrustning och service nyss gjord. Är det rimligt?

//Jocke
Det är nog framförallt 06-07 R6 som har ett sämre mellanregister. Kolla på dyno-diagram så får du en uppfattning om hur det ligger till.

60'000kr tycker jag är för mycket för en -03:a. 2004 sålde jag min -01:a för 64'000kr, den var då alltså 3år gammal (och hade bara gått 1000mil). Då anser jag att 60'000kr är för mycket för en 5år gammal R6:a idag. 55'000kr låter rimligt om det är en fin hoj.
 

Kung Pelle

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1
Har haft både 675 -07 och R6 -06.
675 är en helt sjukt bra hoj. Måste bara säga att JAG trivs mycket bättre med R6. Sitter bättre, känner sig mer ett med hojen. Sitter man på 675 så känns det mes som att man är på en hård planka över hojen. Ljudet är enligt många fett. Själj blev jag aldrig riktigt polare med det. Tyckte det lät som en moped. Missta mig inte 675 ÄR en svinbra hoj. R6 är för mig en bättre roligare hoj. Vad det gäller att den skulle vara klen stämmer. Men vill man ha ett fett låg och mellan så är man i fel klass. Att påstå att den är jobbig i stan är helt fel. Det är inga problem att köra i stan. Lika lätt som med 675. Men å andra sidan vem fan köper en sådan hoj för att köra i stan. Ut på favovägen och piska kurvor.

Båda hojarna är feta. Vilken man väljer är en smaksak. Inna du skall köpa så bör man prova R6 annars missar man en riktigt fin hoj. Få din egen uppfattning av det "klena låg och mellan".
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Båda hojarna är feta. Vilken man väljer är en smaksak. Inna du skall köpa så bör man prova R6 annars missar man en riktigt fin hoj. Få din egen uppfattning av det "klena låg och mellan".

En vild chansning är att trådskaparen, eller någon annan som efterfrågade info, har köpt hoj.. ..såhär närapå två år senare.
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
En vild chansning är att trådskaparen, eller någon annan som efterfrågade info, har köpt hoj.. ..såhär närapå två år senare.

Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!

Är garanterat lika mycket vrid i alla hojarna i topic som i en SV650
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!

Det var väl det som är klokskapen som man kan ta med sig från tråden;
Alla japs 600:eek:r är samma-isch...

Och ja - vridmoment förekommer även på radfyror. Har jag hört.
Det kommer och går vid andra varvtal bara - speciellt jämfört med en långslagig twin.
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jo fast jag kan tänka mig att andra ställer sig ganska precis exakt samma fråga och väljer mellan ganska precis exakt samma hojar... :arsele Typ jag!

Men jag blev inte jättemycket klokare av denna tråden, verkar som det är hugget som stucket mellan de olika modellerna. Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!

När jag skulle köpa en 600 plast-räcer, så försökte jag inte att snöa in på en specifik modell. Jag scannade blocket m.m. efter en så fin japs-hoj som möjligt som låg inom budget. För min del blev det en Gsx-r 600, men kunde egentligen blivit både Honda, Triumph och Kawa. R6an kollade jag aldrig på då den inte föll mig i smaken alls.

Good luck... det är balla hojar allihop. Men man får trigga dem lite innan det tar fart, fast det tycker jag bara är kul :D
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
Det var väl det som är klokskapen som man kan ta med sig från tråden;
Alla japs 600:eek:r är samma-isch...

Och ja - vridmoment förekommer även på radfyror. Har jag hört.
Det kommer och går vid andra varvtal bara - speciellt jämfört med en långslagig twin.

Jag menar naturligtvis bottenvridet, ser att det inte riktigt framgick... :glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sparrow skriver
Frågan är om jag kommer att sakna vridet från min v-twin alldeles för mycket... Vill ju helst ha det bästa av båda världarna!
Vilket vrid i SV650S?
Jag växlar ner så jag har 6000RPM innan omkörningar på min SV650S. På min Triumph räcker 4000RPM för samma ax som på Sukkan. Vilket inte är så konstigt för trajan har ju 47% större slagvolym.
En R6 har ungefär 50% högre maxvarvtal än SV650S.
Ser du till att du har 9000RPM på R6 an innan du börjar omkörningar kommer du känna på ett ax som får SV650S att kännas trött. Vilket är precis vad jag känner på trajan genom den större motorn.
R6an har inte större slagvolym än SV650S, tom ca 8% mindre men genom att den varvar drygt 15000RPM så drar den ju i sig ca 50% mer luft än SV650S.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top