Jahopp.
Detta är absolut ingen redovisning av ett proffs, utan av en helt vanlig kille, som helt enkelt vill skriva av sig lite utav sin lyckligaste stund i livet
Kan börja med att säga att jag är på jakt efter en hoj nu till våren, och efter lite om och men, så har jag kommit fram till att en Honda VTR 1000 vore en bra (första) hoj för mig. Dels för att försäkringar är billigare och för att den är snygg (enligt mig)
Stack till min lokala MC-dealer och där stod en gul VTR 2001:a som jag bestämde mig för att provköra. Där stod även en R6:a från 1999. Eftersom gashandtaget var lite struligt på VTR:en så fick jag provköra R6:an först, tills de att de skulle fixa iordning VTR:en.
Jag vet inte vad jag hade för riktiga förväntningar men jag slängde mig upp på R6an och gasade försiktigt iväg.
Det hände inte så värst mycket först, men efter att jag vred på upp till 8k RPM eller vad det nu, var så kom det som en jävla hästspark, och den stack iväg Min lycka var total! Så jävla underbart!
Kan tillägga att jag inte har kört hoj alls, sen jag tog kortet för 4 år sedan
Var ute och körde motorväg, lite mindre väg, stadskörning osv, Helt klart en kul hoj, det kändes som att den var välidgt lättkörd om man jämför med VTR:en (kommer fram till varför strax), Det var som om att vem som helst kunde sätta sig på en R6:a och köra den.
Efter ca 45 minuter kom jag tillbaka och fick sätta mig på VTR:en, det första som gav mig gåshud var ljudet av en Twin. Jag visste att ljudet var annorlunda än en radfyra, men ändå blev det lite väl häftigt att höra det vrålet
Jag körde VTR:en i ca 30 minuter men kunde aldrig riktigt greppa den
Man växlar helt annorlunda på en Twin, man kör den på ett annat sätt osv osv. Jag tyckte att den skakade en del på låga varv, vilket var inte något jag uppskattade eller hade räknat med. Förmodligen var det jag som inte kunde köra den helt men ändå
Något som kom som en stor överrasking var att VTR:en lyfte upp på bakhjulet 2ggr, vid rödljus när jag drog på lite, sånt var det inte tal om på R6an.
Blev mest lite chockad och lite småskraj, men nu i efterhand var det kul.
En literhoj har helt klart mer potential än en 600:a, men frågan kvarstår:
- Ska man ta en 600cc och "lära" sig att köra först eller ta en literhoj och "riskera" att inte kunna utnyttja hela motorn?
Vridet i en Twin är urkul, men det är även sättet man varvar på på en radfyra :s
Från att ha varit helt klar på att det är en VTR jag vill ha så är jag nu mer kluven än någonsin. Radfyra... Twin... Radfyra... Twin
Honda VTR 1000 Firestorm 2001
+ ljudet, vridet och litermotorn.
- Skakningarna, sättet jag satt på den (pungen kom i kläm)
Yamah R6 1999
+ Mjukheten i körningen, lättkörd, smidig.
- 600cc, höga varv för att det ska hända något.
Slutsats:
Jag är som sagt mer kluven nu än förr, Försäkringsmässigt så är en VTR bra hoj, för den är hyffsat billig, och säkert urkul hoj när man väl lär sig att hantera en Twinmotor osv.
Men nu så ska jag vid första bästa dag då det är bra väder, försöka mig på en literhoj aka. R1, CBR 900, Gsxr 1000 osv.
Fan!
Varför kan det inte vara lätt att välja hoj, bara gå in ta en och vara nöjd, att det ska vara så jävla svårt
Nåväl, detta var mest för att skriva av sig lite, ni får gärna kommentera, komma med förstlag eller bara skriva vad ni tycker
Men ha i åtanke att detta var min första erfarenhet av sporthojar, och en grym upplevelse
Detta är absolut ingen redovisning av ett proffs, utan av en helt vanlig kille, som helt enkelt vill skriva av sig lite utav sin lyckligaste stund i livet
Kan börja med att säga att jag är på jakt efter en hoj nu till våren, och efter lite om och men, så har jag kommit fram till att en Honda VTR 1000 vore en bra (första) hoj för mig. Dels för att försäkringar är billigare och för att den är snygg (enligt mig)
Stack till min lokala MC-dealer och där stod en gul VTR 2001:a som jag bestämde mig för att provköra. Där stod även en R6:a från 1999. Eftersom gashandtaget var lite struligt på VTR:en så fick jag provköra R6:an först, tills de att de skulle fixa iordning VTR:en.
Jag vet inte vad jag hade för riktiga förväntningar men jag slängde mig upp på R6an och gasade försiktigt iväg.
Det hände inte så värst mycket först, men efter att jag vred på upp till 8k RPM eller vad det nu, var så kom det som en jävla hästspark, och den stack iväg Min lycka var total! Så jävla underbart!
Kan tillägga att jag inte har kört hoj alls, sen jag tog kortet för 4 år sedan
Var ute och körde motorväg, lite mindre väg, stadskörning osv, Helt klart en kul hoj, det kändes som att den var välidgt lättkörd om man jämför med VTR:en (kommer fram till varför strax), Det var som om att vem som helst kunde sätta sig på en R6:a och köra den.
Efter ca 45 minuter kom jag tillbaka och fick sätta mig på VTR:en, det första som gav mig gåshud var ljudet av en Twin. Jag visste att ljudet var annorlunda än en radfyra, men ändå blev det lite väl häftigt att höra det vrålet
Jag körde VTR:en i ca 30 minuter men kunde aldrig riktigt greppa den
Man växlar helt annorlunda på en Twin, man kör den på ett annat sätt osv osv. Jag tyckte att den skakade en del på låga varv, vilket var inte något jag uppskattade eller hade räknat med. Förmodligen var det jag som inte kunde köra den helt men ändå
Något som kom som en stor överrasking var att VTR:en lyfte upp på bakhjulet 2ggr, vid rödljus när jag drog på lite, sånt var det inte tal om på R6an.
Blev mest lite chockad och lite småskraj, men nu i efterhand var det kul.
En literhoj har helt klart mer potential än en 600:a, men frågan kvarstår:
- Ska man ta en 600cc och "lära" sig att köra först eller ta en literhoj och "riskera" att inte kunna utnyttja hela motorn?
Vridet i en Twin är urkul, men det är även sättet man varvar på på en radfyra :s
Från att ha varit helt klar på att det är en VTR jag vill ha så är jag nu mer kluven än någonsin. Radfyra... Twin... Radfyra... Twin
Honda VTR 1000 Firestorm 2001
+ ljudet, vridet och litermotorn.
- Skakningarna, sättet jag satt på den (pungen kom i kläm)
Yamah R6 1999
+ Mjukheten i körningen, lättkörd, smidig.
- 600cc, höga varv för att det ska hända något.
Slutsats:
Jag är som sagt mer kluven nu än förr, Försäkringsmässigt så är en VTR bra hoj, för den är hyffsat billig, och säkert urkul hoj när man väl lär sig att hantera en Twinmotor osv.
Men nu så ska jag vid första bästa dag då det är bra väder, försöka mig på en literhoj aka. R1, CBR 900, Gsxr 1000 osv.
Fan!
Varför kan det inte vara lätt att välja hoj, bara gå in ta en och vara nöjd, att det ska vara så jävla svårt
Nåväl, detta var mest för att skriva av sig lite, ni får gärna kommentera, komma med förstlag eller bara skriva vad ni tycker
Men ha i åtanke att detta var min första erfarenhet av sporthojar, och en grym upplevelse