R6 vs VTR 1000 Redovisning

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Jahopp.

Detta är absolut ingen redovisning av ett proffs, utan av en helt vanlig kille, som helt enkelt vill skriva av sig lite utav sin lyckligaste stund i livet :)

Kan börja med att säga att jag är på jakt efter en hoj nu till våren, och efter lite om och men, så har jag kommit fram till att en Honda VTR 1000 vore en bra (första) hoj för mig. Dels för att försäkringar är billigare och för att den är snygg (enligt mig) :D

Stack till min lokala MC-dealer och där stod en gul VTR 2001:a som jag bestämde mig för att provköra. Där stod även en R6:a från 1999. Eftersom gashandtaget var lite struligt på VTR:en så fick jag provköra R6:an först, tills de att de skulle fixa iordning VTR:en.

Jag vet inte vad jag hade för riktiga förväntningar men jag slängde mig upp på R6an och gasade försiktigt iväg.

Det hände inte så värst mycket först, men efter att jag vred på upp till 8k RPM eller vad det nu, var så kom det som en jävla hästspark, och den stack iväg :) Min lycka var total! Så jävla underbart!

Kan tillägga att jag inte har kört hoj alls, sen jag tog kortet för 4 år sedan :rolleyes:


Var ute och körde motorväg, lite mindre väg, stadskörning osv, Helt klart en kul hoj, det kändes som att den var välidgt lättkörd om man jämför med VTR:en (kommer fram till varför strax), Det var som om att vem som helst kunde sätta sig på en R6:a och köra den.

Efter ca 45 minuter kom jag tillbaka och fick sätta mig på VTR:en, det första som gav mig gåshud var ljudet av en Twin. Jag visste att ljudet var annorlunda än en radfyra, men ändå blev det lite väl häftigt att höra det vrålet :p

Jag körde VTR:en i ca 30 minuter men kunde aldrig riktigt greppa den :(
Man växlar helt annorlunda på en Twin, man kör den på ett annat sätt osv osv. Jag tyckte att den skakade en del på låga varv, vilket var inte något jag uppskattade eller hade räknat med. Förmodligen var det jag som inte kunde köra den helt men ändå :)
Något som kom som en stor överrasking var att VTR:en lyfte upp på bakhjulet 2ggr, vid rödljus när jag drog på lite, sånt var det inte tal om på R6an.

Blev mest lite chockad och lite småskraj, men nu i efterhand var det kul.
En literhoj har helt klart mer potential än en 600:a, men frågan kvarstår:

- Ska man ta en 600cc och "lära" sig att köra först eller ta en literhoj och "riskera" att inte kunna utnyttja hela motorn?

Vridet i en Twin är urkul, men det är även sättet man varvar på på en radfyra :s


Från att ha varit helt klar på att det är en VTR jag vill ha så är jag nu mer kluven än någonsin. Radfyra... Twin... Radfyra... Twin :huvet


Honda VTR 1000 Firestorm 2001

+ ljudet, vridet och litermotorn.

- Skakningarna, sättet jag satt på den (pungen kom i kläm) :)

Yamah R6 1999

+ Mjukheten i körningen, lättkörd, smidig.

- 600cc, höga varv för att det ska hända något.


Slutsats:

Jag är som sagt mer kluven nu än förr, Försäkringsmässigt så är en VTR bra hoj, för den är hyffsat billig, och säkert urkul hoj när man väl lär sig att hantera en Twinmotor osv.
Men nu så ska jag vid första bästa dag då det är bra väder, försöka mig på en literhoj aka. R1, CBR 900, Gsxr 1000 osv.

Fan!
Varför kan det inte vara lätt att välja hoj, bara gå in ta en och vara nöjd, att det ska vara så jävla svårt :huvet

Nåväl, detta var mest för att skriva av sig lite, ni får gärna kommentera, komma med förstlag eller bara skriva vad ni tycker:)

Men ha i åtanke att detta var min första erfarenhet av sporthojar, och en grym upplevelse :yoparty
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har haft båda hojarna och kan bara säga att för gata hade jag valt firestorm alla gånger. Du har vridet, koppla upp den på bakan på tvåan från 3000rpm, det e grejer det :)

På bana hade jag valt r6:an alla gånger för där kan man ligga på 10000rpm som det kräövs för att det ska hända något.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Varvandet på 600an är inte lika kul efter ett tag.. skulle satsa på liter hojjen :tummenupp
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag kan bara jämföra FZR600 och VTR och då VTRen var 9 år nyare kan man ju tycka att det är en lite orättvis jämförelse...

Dock var det bara VTRen som lämnade djupa märken i min själ när jag sålde den.
Varför skaffa en själlös radfyra när du kan köra en härlig twin!

Ska du inte köra uteslutande bana så skulle jag satsa på VTR, en hoj som är lätt att leva med och som dessutom har ett alldeles eget svenskt forum: www.vtr.nu

Ska du köra bana, så kommer du uppleva VTRen som begränsad i lutningsvinklar, fjädring osv.

//Anders.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Du kan inte välja varken den ena eller den andra pga toppeffekten då de genererar ungefär lika mkt. Däremot kan man ju diskutera de olika motorkaraktärerna.
R6 är en bättre hoj enligt mig. Sportigare och med bättre väghållning. Sånt kvittar kanske för nybörjaren men märks rätt snabbt efter bara nån sommar tror jag.
 

Lennflod

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Rimbo
Hoj
1999 yamaha R1
tycker du ska välja r1 du jag tror att du tröttnar på r6an snabbt.. Det gjorde iallafall jag.. körde 2 veckor med r6 sen så ville jag byta till nått snabbare!! men r6an är hur smidig och fin som helst på kurvigare vägar än r1an..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kolla vad en R6 kostar i försäkring så är problemet löst.


Jag gillar twinen mer än radfyran,dessutom inbillar jag mig att man kör lite lungnare när man inte behöver varva 8000 för att få effekten.
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
ja det är inte lätt med hoj val.
jag började med en honda hornet 600. sen till vtr firestorm.

Tycker vtr en är hur go som helst att köra.
Lättkörd o rolig. inga problem att åka lite längre sträckor.

<tycker nog att den kan passa bra som första hoj.

Lycka till med hojvalet

Tolf
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Har också ägt bägge, och skulle jag välja mellan någon av dom så hade det blivit en KTM 950:tummenupp
Provkörde en sån idag och jävlar vilken kul hoj :D

(men måste det vara mellan vtr och r6 så hade det blivit vtr för gatan. R6:an blir jobbig med allt växlande)
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Det är en svår frågeställning du gör... vad är bäst volvo eller saab, kombi eller sedan?? det är endast personlig smak och endamål som avgör. tänkefter vad du ska använda hojen till och vilken sorts körning du uppskattar. Gör sen ditt val. Skulle du sedan komma fram till att du valde fel så vet du iaf vilket du ska sattsa på när det är dax att byta nästa gång :) Det är det som 'är det fina med materiela ting... går alltid byta om man inte är nöjd :)

edit: Det enda jag hört om VTR:en som kan vara lite negativt är att bränsleförbrukningen är hög... men har ingen personlig erfarenhet av hojen så vet ej om det stämmer och allt är väl relativt.

Mvh Fredric
 
Last edited:

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
Det är en svår frågeställning du gör... vad är bäst volvo eller saab, kombi eller sedan?? det är endast personlig smak och endamål som avgör. tänkefter vad du ska använda hojen till och vilken sorts körning du uppskattar. Gör sen ditt val. Skulle du sedan komma fram till att du valde fel så vet du iaf vilket du ska sattsa på när det är dax att byta nästa gång :) Det är det som 'är det fina med materiela ting... går alltid byta om man inte är nöjd :)

edit: Det enda jag hört om VTR:en som kan vara lite negativt är att bränsleförbrukningen är hög... men har ingen personlig erfarenhet av hojen så vet ej om det stämmer och allt är väl relativt.

Mvh Fredric


Det stämmer, bränsleförbrukningen är hög om man ligger på ordentligt.

den närmar sig litern vid hård körning.

Tolf
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Det stämmer, bränsleförbrukningen är hög om man ligger på ordentligt.

den närmar sig litern vid hård körning.

Tolf
ok... men det är nog inte ovanligt att hojar drar runt litern om man pressar dom lite. fick inte VTR:en större bränsletank pga detta vid någon årsmodell??
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Provade en R6:a på Bikedagarna för några år sedan fick dessutom möjlighet att låna hem en Firestorm en kväll samma vår.

Tyckte Firestorm var mer brötig och rock'roll. R6 var mer kontrollerbar (bortsett från högre varv där man inte har någon större koll = djävlar var det går!). Köpte sen en SV1000S samma år.

Analys utan att ha alltför mkt på fötterna:
Duktig förare har mest ut av för 600/R4. Sopor som jag själv tycker det är häftigare med V-twin.

//F
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Har aldrig förstått det där med att "utnyttja effekten fullt ut". Som att det skulle vara ett hinder. Man känner väl ändå att det händer mer när man gasar och då blir det roligare. Svårare än så behöver det inte vara.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Köpte själv en hoj med radfyra som första "riktiga" hoj. Och jag kan väll erkänna att jag heldre skulle ha en v-twin, men i 20 000kr-klassen så finns det inte mycket twinnar att välja bland, knappt någon alls. Hade jag haft mer pengar att lägga ut så hade jag nog köpt en VTR, eller SV 1000:tummenupp

Men jag är ändå nöjd med min radfyra:tummenupp (även om jag knappt har kört den:) )
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Jag vet att det är lite svårt att jämföra såpass olika hojar, det är som äpplen och päron, men det var och är det ända jag har att jämföra just nu :rolleyes:

Ang användningsområde så är det gata som gäller, en del längre sträckor blir det nog också under sommaren, eftersom tjejen bor i Helsingborg och jag själv i Borås, vilket blir ca 25 mil.

Ska se hur jag gör, först ska jag försöka att få tag på någon R1:a eller annan liter-fyra av lite äldre modell, och testa, sen ska jag nog hoppa på VTR:en igen, och se vad jag gillar bäst, men som sagt det lutar nog trotts allt lite mera åt att det blir en VTR då försäkringen är något billigare. :tummenupp
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
men som sagt det lutar nog trotts allt lite mera åt att det blir en VTR då försäkringen är något billigare. :tummenupp

Vad ligger försäkringen på för en halvgammal VTR? Ungefär, är bara lite nyfiken, tänkte jämföra med 750n:tummenupp
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top