R6 vs VTR 1000 Redovisning

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Hej

R6 är en fin hoj inget snack om saken, jag fick låna kompisens R6 i sommras och det är som du säger en mjukare körstil som exploderar över 8 0000 rpm :)

Men smilet från min kompis efter ha provkört min RSV var större :)

Ska du köra mycket landsväg och gata så skulle jag ta en VTR. Tänk dig att du ligger och pendlar på landsväg med många lastbilar och bilar då är det skönt att lugnt närma sig och bara vrida på rullen när du ska om.

Sen om du skulle ta steget upp till en R1 så har du ju vridet men också försäkringen :(

Tror att VTR är svårslagen ekonomisk men om jag skulle få flika in ett tips så skulle jag titta på en Aprilia SL1000 Falco, samma typ av hoj och ligger nog i samma nivå vad gäller försäkring.

Lycka till!

/BW




Jag vet att det är lite svårt att jämföra såpass olika hojar, det är som äpplen och päron, men det var och är det ända jag har att jämföra just nu :rolleyes:

Ang användningsområde så är det gata som gäller, en del längre sträckor blir det nog också under sommaren, eftersom tjejen bor i Helsingborg och jag själv i Borås, vilket blir ca 25 mil.

Ska se hur jag gör, först ska jag försöka att få tag på någon R1:a eller annan liter-fyra av lite äldre modell, och testa, sen ska jag nog hoppa på VTR:en igen, och se vad jag gillar bäst, men som sagt det lutar nog trotts allt lite mera åt att det blir en VTR då försäkringen är något billigare. :tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Det stämmer, bränsleförbrukningen är hög om man ligger på ordentligt.

den närmar sig litern vid hård körning.

Tolf

Låter inte särskilt högt. Tycker inte det brukar vara särskilt svårt att komma över litern om man ligger på lite med en radfyra.


@TS: För högt tempo på kurviga vägar skulle jag välja R6:an framför VTR:en alla dagar i veckan.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Bara du själv som kan avgöra vilken hoj som är lämpligast/bekvämast/snyggast.

Själv har jag inte prövat någon R6, men VTR:en tycker jag verkligen är riktigt trevlig. Har iof alltid varit en "sucker" för V-twin. Ska du dessutom köra mycket landsväg och längre sträckor är den riktigt bekväm.

Men diggar du pungsparken du kan få i en rad4:a så kör på det...
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Har aldrig haft en R6:a eller ens kört nån , men pratar mig gärna varm för VTR:en..:).
Den får plus för motorn , sittställningen o utseendet. Vibrationer upplevde jag aldrig som nåt problem , bränsleförbrukning som vilken annan twin som helst o i det stora hela en MYCKET trevlig hoj som går bra att använda till det mesta. Man kanske inte hamnar i pole , men det skulle inte jag göra om jag så hade nån Rossicapirossicrivillekittad hoj...:rolleyes:

Minus för den sunkiga bakdämparen , så om man ska köra riktigt aktivt eller slanga fort o långt , så svajar det gärna rejält o den klättrar över hela vägbanan. Men det är ju bara att byta , sen har man en kanonhoj !
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Om jag hade valt mellan R6 och VTR hade jag valt VTR:en alla dagar. Jag gillar twinnar. :)
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hade en 99as r6a som första hoj och det var en riktigt trevlig hoj! Mycket lättkörd och pulver finns det gott om så länge man passerar 8k rpm. Ska du köra lite inspirerad gatkörning skulle jag valt r6an före vtren vilken dag som helst. Sen att man får växla en del anser jag inte vara något problem, men lite bottenvrid hade helt klart inte skadat.


Har inte så stora erfarenheter av VTRen men provkörde en i 10minuter på kemora banan i finland i sommras. Gick då från min suzuki gsxr 1000-03(original)till vtren. Jag tyckte det var en pisstråkig hoj rent ut sagt... Bottenvridet var helt okej, men den är stendöd efter 4-5k rpm. Fjädringen ska vi inte tala om, riktigt ostabil och gungig. Där är r6an massor bättre! Sen att man måste hålla i sig för kung och fosterland för att man håller på att skramla ur sadeln pga alla vibrationer.. nä man kan nästan tro att man kör ett kromsänke..

Med tanke på vad du skrev så tror jag en radfyra fast på 900-1000cc skulle passa dig riktigt bra. Försäkringen brukar inte bli så farligt dyr om man kör halv.. Jag gav 2000kr/månad för min r6a då jag var 18år..
 

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
Vit Z 1000 -08
Hade en 99as r6a som första hoj och det var en riktigt trevlig hoj! Mycket lättkörd och pulver finns det gott om så länge man passerar 8k rpm. Ska du köra lite inspirerad gatkörning skulle jag valt r6an före vtren vilken dag som helst. Sen att man får växla en del anser jag inte vara något problem, men lite bottenvrid hade helt klart inte skadat.


Har inte så stora erfarenheter av VTRen men provkörde en i 10minuter på kemora banan i finland i sommras. Gick då från min suzuki gsxr 1000-03(original)till vtren. Jag tyckte det var en pisstråkig hoj rent ut sagt... Bottenvridet var helt okej, men den är stendöd efter 4-5k rpm. Fjädringen ska vi inte tala om, riktigt ostabil och gungig. Där är r6an massor bättre! Sen att man måste hålla i sig för kung och fosterland för att man håller på att skramla ur sadeln pga alla vibrationer.. nä man kan nästan tro att man kör ett kromsänke..

Med tanke på vad du skrev så tror jag en radfyra fast på 900-1000cc skulle passa dig riktigt bra. Försäkringen brukar inte bli så farligt dyr om man kör halv.. Jag gav 2000kr/månad för min r6a då jag var 18år..

Sant som du säger, jag ska försöka få tag på ngn 900 eller 1000cc och ge den en ordentlig omgång för att se, innan jag bestämmer mig helt.

Jag antar att 1000:-/månad i halvförsäkring inte är så mycket när man ändå bara kör ca 5 månader. Det är vad en R1a av 99 års modell skulle ligga på.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Sant som du säger, jag ska försöka få tag på ngn 900 eller 1000cc och ge den en ordentlig omgång för att se, innan jag bestämmer mig helt.

Jag antar att 1000:-/månad i halvförsäkring inte är så mycket när man ändå bara kör ca 5 månader. Det är vad en R1a av 99 års modell skulle ligga på.
En hobby ska få kosta och för att få den rätta känslan skulle jag varje dag i veckan betalat 500kr mer /månad i förs. Sen om det är twin eller rad4 för din del, det vet du nog bäst själv.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Sant som du säger, jag ska försöka få tag på ngn 900 eller 1000cc och ge den en ordentlig omgång för att se, innan jag bestämmer mig helt.

Jag antar att 1000:-/månad i halvförsäkring inte är så mycket när man ändå bara kör ca 5 månader. Det är vad en R1a av 99 års modell skulle ligga på.

Vilket bolag ?

Det är vad dom brukar kosta i veckan.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Om det känns som du sitter på pungen när du grenslar VTR, är inte valet liksom rätt lätt då? :D
 

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Bro
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Köp inte VTRén. Det e en alldeles för härlig maskin,man vill aldrig bli av med den...:yoparty
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag vet att det är lite svårt att jämföra såpass olika hojar, det är som äpplen och päron, ...trotts allt lite mera åt att det blir en VTR då försäkringen är något billigare. :tummenupp
Dessutom är en tvin hyffsat manlig att köra, dessutom sätter den spår i själen :yoparty Vill du ha det lite sportigare så jaga fatt i en SP1 eller SP2 (dyr)... Men massor m hoj. 2:an växel har ett fint hastighetsregister :D

Nu är jag ju partisk, men lycka till m valet! :rolleyes: :)

http://www.bilsport-mc.com/
Troligen billigast på gathojar av icke sportig natur.
När det gäller Honda, så är Honda-If, svårslagna. Många går ju på antal år m kort o andra hur länge du verkligen haft en hoj. Kolla nätet!
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Riddick skrev:
Jahopp.

-- bla bla bla klipp --

Slutsats:

Jag är som sagt mer kluven nu än förr, Försäkringsmässigt så är en VTR bra hoj, för den är hyffsat billig, och säkert urkul hoj när man väl lär sig att hantera en Twinmotor osv.
Men nu så ska jag vid första bästa dag då det är bra väder, försöka mig på en literhoj aka. R1, CBR 900, Gsxr 1000 osv.

Fan!
Varför kan det inte vara lätt att välja hoj, bara gå in ta en och vara nöjd, att det ska vara så jävla svårt

Nåväl, detta var mest för att skriva av sig lite, ni får gärna kommentera, komma med förstlag eller bara skriva vad ni tycker

Men ha i åtanke att detta var min första erfarenhet av sporthojar, och en grym upplevelse


Jag tycker du ska även testa lite fler liters twinnar för att göra dig själv en tjänst.

Som du säger är det äpplen och päron att jämnföra R6 och VTR, eller, mer som Appelsin och Äpple - de är två nästan helt olika typer av hojar.

Exempel:
Aprilia Mille, finns en nyare och en äldre modell, väldigt olika i design, och tja det mesta.

Aprilia Falco 1000 - underskattad hoj i Sverige. Mer lik VTR än R6.

Honda SP1/SP2 - Denna är mycket mer lik R6:an än VTR'n

Suzuki TL1000 S och TL1000 R - i princip helt olika hojar, men för oinvigda så är båda Suzuki 90 graders V-twinnar så därför måste det ju vara likadana... :hihi

Suzuki SV1000 S / N - Mer lik VRT än R6

Ducati 900SS (tror jag de heter) Mindre hästar än övriga, men bra chassie.

Ducati 998/996 (Det är rätt mkt meka med 916 har jag hört, så...) Dyra att äga. Men mumma för själen.

Ducati 999

KTM RC8 - :hihi

Finns ju gott om andra V-twinnar, men få är med massa kåpor och sådant.


Men du ska ju naturligvis även prova en eller ett par liters Rad 4or, och sedan köper du den hojen (om du kan klara försäkringen) som känns mest rätt. Och skit i vad andra säger. Det är din hoj, och det ska kännas gött att ligga och åkar runt på den.

:hej
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top