Racebuss, tips & inovationer.

mellbin

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Alltid velat ha en.
Går i funderingar att köpa/bygga en husbuss.
Har i dag ingen hoj men, man vet aldrig om man införskaffar en. Alltså, = lastutrymme.

Kan någon ge mig sin syn på saken, tror att jag låser mig i mitt sätt att se saken.

Fabrikat, storlek, vikt o.s.v.
Snälla hjälp, vill inte ångra efteråt.
 

mellbin

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Alltid velat ha en.
Allt är rellativt. Om jag köper en färdig, kan jag tänka mig uppåt 80-100 tusen, men om jag ska göra det själv. Kanske max 50 tusen. Det senare är det jag föredrar. Bara för att just få den perfekta bussen (om möjligt).
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vad ska du köra och hur mycket plats behöver du? Hur många hojar ska med?
Jag antar att du ska bo i bussen men ska du ha förtält, tältgolv och sånt?
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Dom där hade ju rutor och massa stolar och skit.
Köp inte bussar med rutor så man kan se in i transportutrymmet.
Köp med helt skåp utan fönster så kan ni lämna hojen i bussen
utan större risk för inbrott. Klistra helst inte MCreklam heller på bussen.
Skriv Sven-bennys städservice eller nått istället.
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Lämpliga objekt att börja med är mercedes sprinter maxi, Ford Transit 120l (inte 100 på betäckningen men menar den med störst skåp) Nyare modellen av iveco 00 och frammåt, Citroen jumpy och pegout boxer. Och när vi bygger bussar brukar vi flytta mellanväggen bakåt så man kan ha stortbaksäte som även fungerar som bäddsoffa. Skåpet får man mäta för att få rätt storlek beror ju på hur många cyklar man ska få in osv. Tänk dock på att du måste ombesikta när du flyttat mellanväggen
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
eller köp en gammal prippsbil, bygg om/ut, renovera, lacka om,, så vips..
där har den en perfekt racebuss..
 

Bifogat

  • bussen.jpg
    bussen.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,067

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
R2 skrev:
eller köp en gammal prippsbil, bygg om/ut, renovera, lacka om,, så vips..
där har den en perfekt racebuss..

Kanske en dum fråga men vad händer när hytten rör sig? Kommer inte skåpet att bula och vika sig om det sitter stumt och hytten rör sig? Bara en fundering.
 

mellbin

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Alltid velat ha en.
R2 skrev:
eller köp en gammal prippsbil, bygg om/ut, renovera, lacka om,, så vips..
där har den en perfekt racebuss..


En Prippsbuss, varför inte, men hur servar man motorn?
Nu går det ju inte att fälla hytten! Viisst har jag funderat på liknande bygge men en sån buss kräver C kort.
Vill nog hellst hålla mig till en lätt lastbil och plats för två hojar, 3-5 sovplatser.
MB 711 eller liknande som viktas ner är en av alla ideér men frågan är även hur inreder man den för att inte spilla utrymme.
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
R2 skrev:
eller köp en gammal prippsbil, bygg om/ut, renovera, lacka om,, så vips..
där har den en perfekt racebuss..


Nackdelen är att om man är en amatör som jag så måste jag med ett sånt fordon skaffa C kort. Jag kan bara använda den till just motorcykel, lite svårt att ta bussen på en shoppingtur i stan mitt i vintern. Nog för att jag drömmer om en riktig racebuss.

Själv kör jag en Cheva Van Diesel. Större lastutrymme än t ex caravelle och skön komfort. Igen problem att marcha en bit över 110(Har ju 50 mil till närmaste bana). Kostar 35 och uppåt i inköp.
Bränsle förbrukningen är väl det som är negativ, den drar ca 1,2 milen. Det finns säkert snålare exemplar, den jag kör med har säkert gått en bra bit över 30 000.
En sak till som är negativt, utan BE kort får släp/husvagnen bara väga 750kg.
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Zvugge skrev:
Nackdelen är att om man är en amatör som jag så måste jag med ett sånt fordon skaffa C kort. Jag kan bara använda den till just motorcykel, lite svårt att ta bussen på en shoppingtur i stan mitt i vintern. Nog för att jag drömmer om en riktig racebuss.

Själv kör jag en Cheva Van Diesel. Större lastutrymme än t ex caravelle och skön komfort. Igen problem att marcha en bit över 110(Har ju 50 mil till närmaste bana). Kostar 35 och uppåt i inköp.
Bränsle förbrukningen är väl det som är negativ, den drar ca 1,2 milen. Det finns säkert snålare exemplar, den jag kör med har säkert gått en bra bit över 30 000.
En sak till som är negativt, utan BE kort får släp/husvagnen bara väga 750kg.

Fel fel,, det som styr är släpets totalvikt = släpets vikt + max last enligt reg bev.släp Sen får detta inte överstiga vad bilen får dra samt ej tillsammans överstiga 3,5 ton. Bifogar länk... http://www.vv.se/templates/page3____1221.aspx

en till : http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
ODEN skrev:
Fel fel,, det som styr är släpets totalvikt = släpets vikt + max last enligt reg bev.släp Sen får detta inte överstiga vad bilen får dra samt ej tillsammans överstiga 3,5 ton. Bifogar länk... http://www.vv.se/templates/page3____1221.aspx

en till : http://www.vv.se/templates/page3wide____2957.aspx

Nu kan jag ha tolkat det fel men

Med B behörighet får totalvikten aldrig överstiga 3500kg för släp (släpet räknas alltid som fullastat) och bil. Precis som du skrev

Men tolkar jag det rätt så med BE så får bilens vikt inte överstiga 3500kg men du får dra ett så tungt släp som bilen får dra. 3500 + släpvikt.

http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

Jag kan ha jättefel så om någon vet bättre så tillrättavisa mig gärna.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
R2 skrev:
eller köp en gammal prippsbil, bygg om/ut, renovera, lacka om,, så vips..
där har den en perfekt racebuss..

He he inte helt enkelt at falla hytten på den dar..for inte at talas om at hytt fjadringen måste vara ratt stum.....
:rofl
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag har funderat på en semester buss med plats for twå hojar bak och jag hade nog skaffat en gammal volvo eller scania buss med underliggande motor for låg golvhøjd. senbyggt på en baklyft på den for lastning av hojarna samt kjøpt en vatten skadat husvagn for at bruka delarna framme i bussen....
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Arctic#1 skrev:
He he inte helt enkelt at falla hytten på den dar..for inte at talas om at hytt fjadringen måste vara ratt stum.....
:rofl
ärligt talat såär det ju bland det bästa du kan göra.. gjorde själv liknande fast på en konsumbil
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Om jag skulle köpa race buss (saknas tid, pengar och plast att ställa den) så
skulle det bli en lite äldre buss, model dansband. Bygga om lite men så
mycket är nog inte nödvändigt då dom oftast har både bodel och
lastutrymme. Sätta på bakgavel lyft om det inte redan sitter en på. Hittar
man inte en sån så kan en vanlig buss gå lika bra men det är lite mer arbete
med en sån.

Det enda problemet med ett sånt fordon är att man måste ha C körkort för
att få framföra det.
 

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ART GSX-R1000
Arctic#1 skrev:
He he inte helt enkelt at falla hytten på den dar..for inte at talas om at hytt fjadringen måste vara ratt stum.....
:rofl

Jodå
Man släpper på 5 skruvförband med tallriksfjädringspaket. hytten e upphängd
med gummi element, men fjädringsvägen e kanske bara 1cm. skarven mellan hytt och skåp är gummilisttätad.

Har tyvär inget kort när hytten är tippad men jag ska ta ett nästa gång.

Fordonsägaren
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
hytten och överdelen av påbygget går att fälla framåt ja, se bild, skarv strax bakom hytten, framför dörren.
tätat med stor gummilist, bultförband, hyttens luftfjädring är borta och ersatt med gummi, blir lite stötigare.
Visst, C kort, billig i inköp dock, sen gör vi allt jobb själv...
Brorsan som äger den, han e ju rollstolsburen sedan tio år, så hela bussen är handikapp anpassad också, mkt därför vi bygger en själv.
Kortad bakgavellyft infälld i sidan för honom och trappa åt sidan framåt för andra.
5 permanenta sovplatser med plats för ett par till.
Kök, toa, dusch, tv video mm, mm...
Lastutrymme för en solo hoj och tre sidecars, som står i hiss-system, eller en sidecar högst upp i hissen och tre - fyra solohojar på golvet.
Bakaxeln bytt för mera fart.
Tält för hela längden och sex meter ut är på G, bara vi hittar tältduksmaterial till ok pris,, tips någon?


EDIT, hej bror, sitter du och surfar SH på jobbet du...
 

Bifogat

  • lack1.jpg
    lack1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 1,793
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top