Racebuss, tips & inovationer.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
ett alternativ om man inte behöver fullt så mkt utrymme är en gammal ambulans kanske ett billigt alternativ :)
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Zvugge skrev:
Nu kan jag ha tolkat det fel men

Med B behörighet får totalvikten aldrig överstiga 3500kg för släp (släpet räknas alltid som fullastat) och bil. Precis som du skrev

Men tolkar jag det rätt så med BE så får bilens vikt inte överstiga 3500kg men du får dra ett så tungt släp som bilen får dra. 3500 + släpvikt.

http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

Jag kan ha jättefel så om någon vet bättre så tillrättavisa mig gärna.

Har man BE får man nog köra bil med släp oavsett släpets totalvikt. http://www.vv.se/templates/page3wide____2958.aspx

Men innan du gör nått ring polisen, dom ska kunna det här.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Nu får man ju dra en 750 kg Släp/husvagn med B kort även om ekipaget överstiger 3500 kg...nån EU bestämmelse.

Men men...ser ni en dödsgrå Cheva Van diesel och en liten polar 300 med snorgrön rand...thats me!


...det fina med dessa små vagnar är ju att man kan lasta hojjen/hojjarna både i bil o husvagn...
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
Wibbe skrev:
Nu får man ju dra en 750 kg Släp/husvagn med B kort även om ekipaget överstiger 3500 kg...nån EU bestämmelse.

Men men...ser ni en dödsgrå Cheva Van diesel och en liten polar 300 med snorgrön rand...thats me!


...det fina med dessa små vagnar är ju att man kan lasta hojjen/hojjarna både i bil o husvagn...

Hittar du en 750kg husvagn åt mig så hör av dig.

Min diesel Van är så brun så man inte kan se om det är rost eller färg :hihi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu har jag iaf köpt racebuss och det jag kommer göra är lägga in en grön matta över hela golvet. Det är en VW Caravelle 91a. Ska sen lackeras om och göras i SH utseende. Fet ljudanläggning ska in oxå :hihi För långa resor ni vet. :)

Nya hakar här o där. Försöka göra så att det finns sovplats.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Zvugge skrev:
Hittar du en 750kg husvagn åt mig så hör av dig.

Min diesel Van är så brun så man inte kan se om det är rost eller färg :hihi

Kika efter polar 300, men dom är faan dyra (för att vara så gamla, '79-´81 tror jag) o lite halvsvåra att hitta. Det är en 750 kg husvagn med dubbla dörrar i aktern! ca 15000 får man räkna med...

Finns en Adria oxo, om jag inte minns fel, men då får man flytta dörren från sidan.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Swedie skrev:
Nu har jag iaf köpt racebuss och det jag kommer göra är lägga in en grön matta över hela golvet. Det är en VW Caravelle 91a. Ska sen lackeras om och göras i SH utseende. Fet ljudanläggning ska in oxå :hihi För långa resor ni vet. :)

Nya hakar här o där. Försöka göra så att det finns sovplats.

Du får dela med dig av ideer o grejjer sen, det finns ju ett gäng Transportrar/Caraveller som blir racebussar ;)
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Swedie skrev:
Nu har jag iaf köpt racebuss och det jag kommer göra är lägga in en grön matta över hela golvet. Det är en VW Caravelle 91a. Ska sen lackeras om och göras i SH utseende. Fet ljudanläggning ska in oxå :hihi För långa resor ni vet. :)

Nya hakar här o där. Försöka göra så att det finns sovplats.

Är det en caravelle med fönster eller är det förtäckta fönster?
den kanske bara finns med fönster??
Ska nämligen också köpa en racebuss. Och det lutar också mot en caravelle
 
Last edited:

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Tycker att du ska fixa en buss med ståhöjd i. Det är så j-vla jobbigt i längden att gå och huka sig. En fördel till med det är att du kan bygga säng över lastutrymmet och fortfarande få plats med hojar , däck och annat.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sunkan skrev:
Är det en caravelle med fönster eller är det förtäckta fönster?
den kanske bara finns med fönster??
Ska nämligen också köpa en racebuss. Och det lutar också mot en caravelle
En Caravelle... rutor, tonade (iaf de flesta utom de fram). Ska göras om till lätt lastbil om jag orkar (för den sänkta försäkringen som blir). Stolarna ska ut idag troligen och sedan ska jag börja montera ett par extra ögglor i mitten fram och mitten bak så det blir lättare att spänna ner två hojar på varsin sida av lastutrymmet. Lägger ju sedan all packning och sådant mellan hojarna.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
Wibbe skrev:
Kika efter polar 300, men dom är faan dyra (för att vara så gamla, '79-´81 tror jag) o lite halvsvåra att hitta. Det är en 750 kg husvagn med dubbla dörrar i aktern! ca 15000 får man räkna med...

Finns en Adria oxo, om jag inte minns fel, men då får man flytta dörren från sidan.
finns en gamal vagn som heter karlskoga vagn oxå som har dörrarna bak.. har faktiskt ägt 2st :)
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Swedie skrev:
En Caravelle... rutor, tonade (iaf de flesta utom de fram). Ska göras om till lätt lastbil om jag orkar (för den sänkta försäkringen som blir). Stolarna ska ut idag troligen och sedan ska jag börja montera ett par extra ögglor i mitten fram och mitten bak så det blir lättare att spänna ner två hojar på varsin sida av lastutrymmet. Lägger ju sedan all packning och sådant mellan hojarna.


hur gör man om en minibuss till lätt lastbil?? är det bara att plocka ut stolarna??? och regga om den?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sunkan skrev:
hur gör man om en minibuss till lätt lastbil?? är det bara att plocka ut stolarna??? och regga om den?
Mestadels är det väl att du ska ha ett galler som skyddar föraren från last. Så det är det jag ska titta på att antingen bygga själv eller lämna in. Vet inte jag ska göra det dock...beror lite på hur bilen ser ut lastad som är. Om jag anser det farligt pga lasten kan flyga fram i kupen vid hård inbromsning så kommer jag att fixa upp skydd direkt. Kan bli väldigt farligt annars.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kan någon här som har erfarenhet berätta vad det kan kosta att omregga en VW Caravelle till lätt lastbil. Samt vad exakt som behöver göras. Försökt leta igenom Bilprovningens nya hemsida och hittar inte exakt det jag behöver.

Vet att man behöver ett galler bakom förarsätena. Sen extra ögglor. Behöver dock detaljer. Tänkte slita ut stolarna idag och förbereda.

Bilprovningen har ju ingen hjälp över helgerna. Arslen =)

Just ja. En fråga till. Krävs det att alla säten är i bilen vid besiktning? Tänkte slita ut dom om man får för att förbereda lite. Sen besiktiga utan om nån vecka eller så.

Här är bilen iaf. Ska bli lackerad snart o grejer :)
 

Bifogat

  • vw_framifran.jpg
    vw_framifran.jpg
    113.3 KB · Visningar: 182
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jösse skrev:
E det en T5 diesel ??

Ska nog också köpa en sån.
Na, en VW Caravelle 91a 2.5 L bensin manuell. Diesel kostar tydligen typ 8000kr i årlig skatt om de inte är (blir) lb-reggade.

För mig som har bensinare o nu kommer betala ca2600kr årlig skatt lönar det sig inte att göra om den till lätt lastbil.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Swedie skrev:
Na, en VW Caravelle 91a 2.5 L bensin manuell. Diesel kostar tydligen typ 8000kr i årlig skatt om de inte är (blir) lb-reggade.

För mig som har bensinare o nu kommer betala ca2600kr årlig skatt lönar det sig inte att göra om den till lätt lastbil.

vad gav du för den? hur långt har den gått??
Undrar eftersom jag själv hade tänkt att inkassera i en sådan!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top