Racebuss, tips & inovationer.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
thundrace skrev:
Först och främst så skall du ha en 350 med th700 låda,och se till att lådan e schysst,ligger på ca 8-10 papp att byta,soppaförbrukning runt 1,5 l milen vid någorlunda normal körning,har gjort av med betydligt mer,men sällan mindre..men trvliga bilar om i bra skick och reservdelar är pissbilligt och finns i stort sett på 7eleven..

Du kanske vet vad 350 står för? 700 låda vet jag va det är.

Men 350? killen jag snacka med sa att det var en 3,5 L motor stämmer det?
varför tycker du att jag ska ha en 350 motor??

Diesel?? är det nått att ha det är ju svindyrt att skatta en diesel eller??
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
sunkan skrev:
Du kanske vet vad 350 står för 700 låda vet jag va det är.

Men 350? killen jag snakca med sa att det var en 3,5 L motor stämmer det?
varför tycker du att jag ska ha en 350 motor??


Att motorn kallas för 350:eek: betyder att den är på 350:eek: kubiktum. Ett amerikanskt mätsätt som innebär ca 5,7 liter på ren svenska(stor motor).
Någon 3.5 liters motor har det aldrig suttit i någon riktig Van. Fråga säljaren om han vet vad han äger igentligen?

/Sleven
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
sunkan skrev:
killen jag ringde till sa alla fall att 350 stod för 3,5 liters motor?? det stämmer inte eller???

Den killen skulle inte jag köpa någon bil av iaf. 350kubiktum är ungefär 5,7liter

Edit: sen som vanligt..
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
diesel varianten drar betydligt mindra soppa antar jag eller??

Men är det inte mer skatt på en diesel. Alla fall vad jag har för mig.

Någon som kan detta??
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
sunkan skrev:
diesel varianten drar betydligt mindra soppa antar jag eller??

Men är det inte mer skatt på en diesel. Alla fall vad jag har för mig.

Någon som kan detta??

Det är viktigt att dieseln är lastbilsreggad annars blir det dyyyyrt
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
sunkan skrev:
diesel varianten drar betydligt mindra soppa antar jag eller??

Men är det inte mer skatt på en diesel. Alla fall vad jag har för mig.

Någon som kan detta??

Nä det är den inte om den är lastbilsregad snarare tvärtom. Är den däreomt inte det är den svindyr.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jo lastbilsreggad ska den vara det är ett måste annars köper jag den definitivt inte. Blir det då lika biligt med diesel som bensin?

sorry att jag ställer fett jobbigt frågor..
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sunkan skrev:
Jo lastbilsreggad ska den vara det är ett måste annars köper jag den definitivt inte. Blir det då lika biligt med diesel som bensin?

sorry att jag ställer fett jobbigt frågor..

Ja, då är det viken enbart som gäller. Viktskillnaden är inte jättestor mellan bensin/diesel. Själv köpte jag en Merca 310 från det ljuva åttitalet.
Nackdelen är att den är en gammal buss. Den går långsamt, bullrar och saknar moderniteter som elvärme i stolarna. Men den är stor och går att hitta billigt.
Den får dra 1300 kg och lasta nästan lika mycket. Men jag gissar att den skulle bli okörbar med de vikterna på.
Idag var jag iofs på biltema och köpte pimp my ride-grejor til den. Det blev dessa:
Archive%5CProduct_images%5C30%5CLarge%5C30-179_l.jpg

Och till fjortontummarna dessa:
Archive%5CProduct_images%5C33%5CLarge%5C33-418_l.jpg


Fett va?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
yo bitches!

funtar för min egel del. I med att min bil drar som minst vid 90km/h (ett visst antal varv på femmans växel). Varför då inte slänga på ett par fetare däck som ökare omkretsen o på så sätt även gör att bilen går snabbare på lägre varv. Hur mycket större däck behövs för att göra att varvtalen som krävs för 90km/h just nu, att komma upp i typ 110 istället.

Däcken som är på nu är 205/55 - 16".
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Swedie skrev:
yo bitches!

funtar för min egel del. I med att min bil drar som minst vid 90km/h (ett visst antal varv på femmans växel). Varför då inte slänga på ett par fetare däck som ökare omkretsen o på så sätt även gör att bilen går snabbare på lägre varv. Hur mycket större däck behövs för att göra att varvtalen som krävs för 90km/h just nu, att komma upp i typ 110 istället.

Däcken som är på nu är 205/55 - 16".

Det låter ju rimmligt. Rullomkretsen får du räkna ut själv men jag vet att 205/60 finns.
Men nåra 20% i ändring av utväxling för det garanterat inte.

Vill du ändra utväxlingen så mycket få du hitta på något annat. Massa rejstejp runt däcken kanske?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Swedie skrev:
Mestadels är det väl att du ska ha ett galler som skyddar föraren från last. Så det är det jag ska titta på att antingen bygga själv eller lämna in. Vet inte jag ska göra det dock...beror lite på hur bilen ser ut lastad som är. Om jag anser det farligt pga lasten kan flyga fram i kupen vid hård inbromsning så kommer jag att fixa upp skydd direkt. Kan bli väldigt farligt annars.

Kolla reglerna innan du gör något.

Här får du tips så du borde bli tyst ett tag :D

Lite mer info
http://vbk.campus.luth.se/~vbk/radio/projekt/lbreg/

(Taget från bilprovningens hemsida):

För att en personbil ska kunna klassificeras och besiktas som lastbil krävs följande:

*Hela baksätet med sittdyna och ryggstöd måste monteras bort.

*Om baksätets ryggstöd utgör lastgolv får detta behållas men ska då låsas av ett lastförskjutningsskydd.

*Ett lastförskjutningsskydd ska monteras direkt bakom framsäte. Skyddet ska täcka hela tvärsnittsytan och vara provat enligt svensk standard (SS 2562*). En spalt på 5 cm mellan kaross och skydd kan accepteras. Förhållandet ska intygas och styrkas.

*Lastutrymmet ska förses med bindöglor för surrning av lasten. Öglorna ska placeras utefter långsidorna max 25 cm från fram bakkant och långsida samt max 120 cm emellan.

*Varje ögla ska klara en belastning av 250 kg vid totalvikt max 1500 kg och 500 kg vid totalvikt 1501-3500 kg. Förhållandet ska intygas och styrkas.

*Bilen ska registreringsbesiktas och vägas. Kostnad: Besiktning 900:- vägning 250:-

*För att kunna använda bilbältesinfästningar i framsäte för förankring av både bilbälte och lastförskjutningsskydd krävs intyg av fordonstillverkaren.

För att lastbilsklassificering ska vara möjlig måste bilen vara av kombi eller halvkombityp med lastöppning bak. En vanlig "Sedan" kan även klassas som lastbil om den är 4-dörrars och det främre lastutrymmet lätt kan nås genom bakdörrarna utan att lastförskjutningsskyddet inkräktar på öppningen. Båda utrymmena måste ha bindöglor.

Om bilen är utrustad med sidokrocksydd krävs intyg av tillverkaren för att kunna montera lastförskjutningsskyddet där sidokrockskyddet är monterade.

För EG-typgodkänd bil kan vissa kompletterande uppgifter från generalagent vara nödvändiga. T.ex. bränsletankens volym, garanterade axelbelastningar och årsmodell.

För lite större bilar typ Vans eller familjebussar krävs att lastutrymmet bakom de bakersta sätena när dessa är i sittläge lastutrymmet har en längd av minst 1,70 m bakom lastförskjutningsskyddet, som får luta högst 20 grader (gäller hela invändiga bredden). Om längden är kortare än 1,70 m ska volymen av godsutrymmet vara minst lika stor som volymen för förare och passagerare. Dessutom ska den kvarvarande lastförmågan vara större än sammanlagda vikten av passagerare (70 kg/st.). Lastsäkringskrav som ovan.

* SS 2562 kan beställas hos SIS Förlag AB.
Tfn. 08-555 523 10. Eller beställ via www.sisforlag.se


Så här står det i senaste upplagan av SFRO´s bygghandbok, går att beställa från Wheels´ Magazine:

"Om en skåpbil ska klassass som personbil eller lastbil kan ha en viss betydelse för ägaren.Här har myndigheterna ett flertal gånger ändrat bestämmelserna med tillägg och undantag. Om skåpbilen saknar baksäte registreras den som lastbil. Har den löstagbara eller fällbara säten klassas den som personbil, dock med vissa undantag som finn i texten här intill. Förekomsten av sidorutor på skåpet har ingen betydelse för klasssningen.

Bestämmelser om kravet på minst halva volymen i lastutrymmet harb några undantag där vanligtvis Cheva Suburban, amerikanska Vans och Transiten hamnar. Regeln lyder: Om godsutrymmet är av minst samma storleksordning som utrymmet för förare och passagerare ELLER lastutrymmets längd är mins 1,7m klassas dessa som lastbilar. I båda fallen måste kvarvarande lastförmåga för gods vara större än sammanlagda vikten av passagerare."
 

Zvugge

Touring Nisse #64
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
EU moppe, Kina Minimoto å en liter adrenalin
sunkan skrev:
Jo lastbilsreggad ska den vara det är ett måste annars köper jag den definitivt inte. Blir det då lika biligt med diesel som bensin?

sorry att jag ställer fett jobbigt frågor..

Bensinvanen är billigare i inköp och tar lite mer bränsle. Diesel vanen är dyrare i inköp men tar mindre bränsle. Kör du mycket blir det billigare med Diesel annars är nog bensinvanen billigare.
En annan sak att ha i omtanke är att Dieseln är dyrare att repa.
 

Forsgren

Forsgren
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Nås Dalarna
Hoj
cbr600-01
Racebuss

mellbin skrev:
Går i funderingar att köpa/bygga en husbuss.
Har i dag ingen hoj men, man vet aldrig om man införskaffar en. Alltså, = lastutrymme.

Kan någon ge mig sin syn på saken, tror att jag låser mig i mitt sätt att se saken.

Fabrikat, storlek, vikt o.s.v.
Snälla hjälp, vill inte ångra efteråt.
Jag har en Volvo12 meters buss till salu om du är intreserad? :tummenupp
Maila: bennyforsgren@hotmail.com
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Zvugge skrev:
Bensinvanen är billigare i inköp och tar lite mer bränsle. Diesel vanen är dyrare i inköp men tar mindre bränsle. Kör du mycket blir det billigare med Diesel annars är nog bensinvanen billigare.
En annan sak att ha i omtanke är att Dieseln är dyrare att repa.

okok låter som det blir en bensinare.
Kommer ju endast att köra till rr tävlingar långa crus sträckor. Kommer antagligen va avställd på vintern också.

Finns det någon annan storlek på bensin motorn? den enda jag sett är 350cui
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teddy skrev:
Inget illa om Jorpes eller hans smak för bilar men den Transvestiten tar priset i Trött Transport. Resan till Gåsen med Jorpes i hans Transvestit var en av förra årets verkliga höjdpunkter. Att ligga på motorvägen och reglera farten efter tempmätaren var något helt nytt för mig.
:lol
Jorpes använder värmepaketet och defrosterfläkten som extrakylare, att alla varningslampor lyser i instrumentpanelen är bara häftigt enligt Jorpes, att teama med en sådan människa kräver starka nerver.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
sunkan skrev:
okok låter som det blir en bensinare.
Kommer ju endast att köra till rr tävlingar långa crus sträckor. Kommer antagligen va avställd på vintern också.

Finns det någon annan storlek på bensin motorn? den enda jag sett är 350cui


Det finns ju 305 motorer i några vanar som orginal. Men svensken köper
( köpte?) största tänkbara motor när han har chansen, därav alla 350 motorer.

Köp en Blazer från tidigt nittiotal med tex 286 motor, med lång ramp får du in en hoj. Rampen får du ha på taket sen.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Nä nu har jag tagit mitt förnuft till fånga och det verkar som det blir en släpkärra.

Längre resetid men allt blev helt plötsligt jävligt mycket billigare... vilket betyder mer kör tid både transport och på bana haha!! :banana :banana
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så nu va det färdiglackat..
 

Bifogat

  • bussbygg2.jpg
    bussbygg2.jpg
    70.1 KB · Visningar: 118

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det kommer
 

Bifogat

  • bussbygg6.jpg
    bussbygg6.jpg
    31.9 KB · Visningar: 80
  • bussbygg5.jpg
    bussbygg5.jpg
    23 KB · Visningar: 71
  • bussbygg4.jpg
    bussbygg4.jpg
    40.4 KB · Visningar: 70
  • bussbygg3.jpg
    bussbygg3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 102
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top