Racefotpinnar snikvariant?

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Var kan man få tag i riktiga justerbara racepinnar för en billig peng?

Det är till en gammal R1a så jag är inte sugen på att lägga 4000 spänn (40st onlinepizzor) på ett par PP-tuning, även om de ser väldigt fina ut. Idag har jag runda pinnar i originalfästena, men det börjar bli ohållbart att åka med, det är bara ett par cm kvar av pinnarna.

Verkar inte finnas nåt begagnat just nu iaf på köp&sälj heller.

Har ni några tips? :)

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det svåra med såna där är ju att hitta reservdelar den dag man går i backen och behöver en ny bromspinne eller växelpinne, eller för den delen om man sopar av fotpinnen. PP-fotpinnar finns ju att köpa på alla större tävlingar, iom att Greven är på plats och har hela trailern full med racegodis.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Du får hem fotpinnar för under 2k via ebay.
Använd paypak och ta en med 99-100% tillförlitlighet med många röster på.

Det du skall vara mest försiktig med är att inte fastna i ebay träsket för när du inser hur billigt och smidigt det mesta är finns risken att man hänger där ganska mkt överhängande.

Hur "safe" brukar det vara att köpa sånt här från Kina över Ebay? Jag är lite försiktig för jag har precis fått hem min laptimer som jag beställde från Italien o tyckte det var struligt. Fick hem den tillslut efter 34st mail, tolv veckor efter utlovat datum. Har du testat själv? :)

Annars såg det ju bra ut. Bra pris! :tummenupp

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Hur "safe" brukar det vara att köpa sånt här från Kina över Ebay?

Har inte köpt skitmycket från just kina, men en hel del på bl.a. ebay och andra utländska siter. E-bay är generellt sett bra tycker jag med betygen som sätts på handlare/konsumenter. Dvs efterforska så mycket det går och köp av "större" handlare/butiker så brukar risken för strul minimeras.

Har haft mer strul med köp inom riket faktiskt.... :död

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tänk bara på att om du beställer kinapinnar så beställ 2 set och en hög reservdelar. Du kommer att krascha och behöva reservdelar och då finns inte säljaren eller modellen kvar.

danke

KLÄPPAKUNGEN
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSXR-1000 k7
Hur "safe" brukar det vara att köpa sånt här från Kina över Ebay? Jag är lite försiktig för jag har precis fått hem min laptimer som jag beställde från Italien o tyckte det var struligt. Fick hem den tillslut efter 34st mail, tolv veckor efter utlovat datum. Har du testat själv? :)

Annars såg det ju bra ut. Bra pris! :tummenupp

Jag köpte en snik laptimer från Kina ca 400kr ,det tog 7dgr sen var den hemma,de snikar till och med bort momsen som man måste betala .
Har bara gott att säga om att köpa från Kina ..:tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Den säljaren jag köpt av har funnits i 2 år aktiv med samma fotpinnar. Inga problem att få reservdelar. Tvärt om så leverarar han snabbare än alla långsamma svenska firmor. Tycker du svartmålar allt för ofta.

JA det är en risk. JA det är ju inte fel att ha ett extra set hemma men det gäller ju även dem du köper i sverige av många försäljare. Finns säkert undantag där med precis som ebay ;)

Tänk bara på att om du beställer kinapinnar så beställ 2 set och en hög reservdelar. Du kommer att krascha och behöva reservdelar och då finns inte säljaren eller modellen kvar.

pratar vi transpondersystem som går att använda vid flertalet svenska banor eller är det ett stopur med minne?

Jag köpte en snik laptimer från Kina ca 400kr ,det tog 7dgr sen var den hemma,de snikar till och med bort momsen som man måste betala .
Har bara gott att säga om att köpa från Kina ..:tummenupp

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Köpte en ljuddämpare av den här killen; 900 inklusive frakt för en apsnygg liten specialbyggd sak som han gjorde efter mina mått. Den var 5 stjärnig!:tummenupp

det var ju riktigt billigt, har du db killer till den eller du kör bara på, klarar den db-kravet på olika banor runt om i sverige? blev ju nästan lite sugen med tanke på att engelskmännen ger bort sitt pund för en spottstyver:tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tycker du svartmålar allt för ofta.

Och jag tycker du är allt för naiv och icke racemässig.

Med tanke på hur ofta rookisar kraschar under en säsong så kommer där att behövas pinnar och spakar vilket märke man än åker med. Åker man då med ett märke som inte finns i depån får man vackert hålla med reservdelar själv om inte en lowsider på fredagsträningen skall sabba helgen.

Då är en beställning på 2 kompletta uppsättningar och några pinnar ett normalbehov.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Precis det jag syftade på. Att man behöver 2 set oavsett ebay eller ej.
Vissa märken brukar gå att få tag på i depån jovisst.
Men när man kan få 3 uppsättningar för samma pris så håller jag mig i den ligan där man får 3kit.

Eftersom TS frågade om lågprisalternativ misstänker jag att han är, eller i alla fall VAR inne på "min" linje. :arsele

Och jag tycker du är allt för naiv och icke racemässig.

Med tanke på hur ofta rookisar kraschar under en säsong så kommer där att behövas pinnar och spakar vilket märke man än åker med. Åker man då med ett märke som inte finns i depån får man vackert hålla med reservdelar själv om inte en lowsider på fredagsträningen skall sabba helgen.

Då är en beställning på 2 kompletta uppsättningar och några pinnar ett normalbehov.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
det var ju riktigt billigt, har du db killer till den eller du kör bara på, klarar den db-kravet på olika banor runt om i sverige? blev ju nästan lite sugen med tanke på att engelskmännen ger bort sitt pund för en spottstyver:tummenupp

Jag sätter den efter dämparen i mitt helsystem. Så jag har två dämpare!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Precis det jag syftade på. Att man behöver 2 set oavsett ebay eller ej.
Vissa märken brukar gå att få tag på i depån jovisst.
Men när man kan få 3 uppsättningar för samma pris så håller jag mig i den ligan där man får 3kit.

Eftersom TS frågade om lågprisalternativ misstänker jag att han är, eller i alla fall VAR inne på "min" linje. :arsele

Där är en viss skillnad på att vara ekonomisk och dumsnål.

Man behöver inte köpa PP tuning hos greven för 3500kr för att få bra kvalisort och tillgång till reservdelar i depån. Vortex är ett utmärkt val, är man lite händig på EBAY kostar de under 300USD och då är det ett riktigt märke som används av halva AMA och många andra storfräsare. Reservdelar finns i depån och det är gjort av raceåkare i USA istället för av en kinesisk barnarbetare.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Dumt att vara dumsnål... Absolut. Men det är ju upp till var och en eftersom det är en subjektiv bedömning. Bra att du kom med ett konstruktivt alternativ dock. Det är ju fortfarande dyrare än andra alternativ men det är vart fall något som ger lite bang for the buck.
Jag har ingen erfarenhet av Vortex personligen men det verkar inte vara något jättepopulärt val och det finns folk som letat efter Svenska ÅF och inte ens fått något svar på några forum och det är inte heller något val som förespråkats flitigt heller inom RR och dess forum.

PP ÄR ett säkert kort men TS frågade efter billigare alternativ.
Kanske inte TS inte har samma förutsättningar, tänk eller ideer kring RR mot vad du själv har. Så varför inte ge alternativ istället för att banka med telefonkatalogen i huvudet på TS om att han har fel.
Jag tycker du ofta har väldigt bra kunskaper kring väldigt mycket men du har lika ofta en väldigt låst bild om vad som är ett bra svar och om hur man skall göra saker och ting. Jag har gång på gång sätt hur du fullständigt dödar folks frågor och/eller ideer. Kanske inte just detta exemplet i denna tråden är det bästa men i all välmening, öppna upp sinnet för andras tänk och var lite öppen för alternativa förslag och lösningar.
Självklart är det uppskattat med dina erfaranheter och kunskaper men du kan väl göra det på ett annat sätt?

För det andra finns det annat än kinesiska barnarbetare att köpa ifrån. Jag är inte säker på varför eller om du vill blanda in moraliska aspekter?!

Jag ber väldigt mkt om ursäkt för att det vart mkt OT. Jag föreslår att vi fortsätter via PM. :tummenupp

Där är en viss skillnad på att vara ekonomisk och dumsnål.

Man behöver inte köpa PP tuning hos greven för 3500kr för att få bra kvalisort och tillgång till reservdelar i depån. Vortex är ett utmärkt val, är man lite händig på EBAY kostar de under 300USD och då är det ett riktigt märke som används av halva AMA och många andra storfräsare. Reservdelar finns i depån och det är gjort av raceåkare i USA istället för av en kinesisk barnarbetare.

Conrad

Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
Jag ber väldigt mkt om ursäkt för att det vart mkt OT. Jag föreslår att vi fortsätter via PM. :tummenupp

Äh, diskutera på för all del. :)

Problemet som jag kände med att beställa kina delar från ebay var att jag inte kunde känna mig säker på att grejerna passade. Det kanske är obefogat, men ta den första länken som exempel. Där står det att den passar på Yamaha R1. Det kanske finns någon nyare R1 som den passar på, men inte 1998-06 iaf, där stämmer inte cc-måttet i infästningen i ramen. Jag tror egentligen att de där pinnarna var någon form av universalpinnar, och så hamnade allt (cbr gsxr r1 etc) i rubriken för att öka på antalet sökträffar. Jag har inte riktigt tid till att beställa grejer och sedan upptäcka att jag inte kan mecka dit dem på något bra sätt, och rätt infästningsmått i ramen var viktigt.

Det har slutat med ett par begagnade pp-tuning som egentligen ska sitta på en nyare R1, men vad jag kan utröna så skiljer det väldigt lite mellan dem. Räcker förmodligen med att förlänga växelstaget något.

Alldeles för dyr lösning egentligen, men nu får jag pinnarna redan i början av nästa vecka, och jag är säker på att jag får dit dem efter lite små justeringar. :)

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka