Eniac
Hojåkare i exil
God morgon
Hur funkar en laptimer?
Är det någon slinga i banan som registrerar
till lapen?
ÄR det bara bolton o köra?
Det finns flera olika sorters laptimer, med olika prissättning såklart.
Radar upp några alternativ här :
1 : GPS-timer där man markerar för timern vart start och mål är, och eventuella ställen man vill ha mellantider på.
2 : Timer med egen sändare vid start/mål (eller vart man nu ställer den).
Jag har själv en av denna sorten, och den har en liten sändare som man placerar på start/mål eller nära nog. Sändaren skickar en signal till en mottagare på hojen som registrerar var gång man passerar och loggar på så sätt tider.
3 : AMB-transponder. Kanske inte skall klassas som en ren laptimer då det inte är säkert att systemet är igångslaget på varje träning på varje bana, men det fungerar som så att en slinga i marken tar emot en signal från transpondern på hojen var gång man passerar denna.
4 : Inbyggd timer i instrumenten. Flera sporthojar av idag har inbyggd 'laptimer' i instrumenteringen som fungerar som så att man registrerar längden på sträckan i instrumentet som läser av tiden var gång man kört den angivna distansen.
Aprilia RS-250 har väl denna funktion i originalinstrumentet från 1998 och framåt vill jag minnas...
Det är de sorter jag kommer på såhär efter ett nattpass... Någon annan får gärna komplettera och korrigera.