Rolle Rotax
Ny medlem
Åh, vilket fiasko!
Cylindern var väldigt blankpolerad på både avgas- och insugssida. En molande värk infann sig snabbt i höger sida av bakhuvudet. Hm. Det kanske är normalt slitage, tänkte jag. Men efter 69 körda kilometer? Not likely, va? Av med pipan och kikade upp i avgasporten.
Nä, det hade jag inte. En flaga nikasil (5x1,5 mm stor) hade släppt precis i ovankant av cylindern, nitat kolven så ringen fastnade och sen hade den glatt studsat runt över kolven och (gissar jag) har utlöst hela... skiten.
En flaga nikasil som lossnar hackar inte sönder en kolv och topp, du har antingen något lager som börjar ledsna eller så har du fått något genom motorn som hackat.
Glatta polerade cylinderväggar är antingen att cylindern gått i ungefär fyrtiofjortontusen mil eller något av de klantigare sakerna som:
Brist på smörjning, tex dålig olja, felaktig bränsleinblandning. Även felaktigt fasade portar verkar kunna ge sliten beläggning.
Att kolvringen nyper fast lite på avgassidan har jag fått lära mig är ganska vanligt, slipa upp ringspåret med fint slippapper så borde det vara good to go igen. Det har jag gjort några gånger.
Kanske kan matta till det blanka på kolven lite med slippapper, dra längs med kolven, inte runt.
Lite märken på toppen av kolven gör inte så mycket, går att putsa bort det med slippapper också. Vore ju tråkigt att behöva byta kolv efter 70 km.
Cylindern låter ju lite tråkigare dock...
Har du en extra?
Om det nyper fast på avgassidan så är det ett stor jättesignaltavla som säger att fasningen på avgasporten inte är korrekt.
Last edited: