Racerapport - eller en historia om hur man inte bör göra...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lång version, om nu någon pallar att läsa.

Efter en vecka utan motstycke bestämde jag mig för att trots allt ta mig ner till Sviestad för att köra ett SM för första gången, i en helt ny klass och på en ny cykel. Torsdagskvällen spenderades i garaget med att ordna allt det sista som inte hunnits med tidigare pga diverse yttre omständigheter. Släpet var lastat och klart kl 04:30 och jag somnade 05:00 för att väckas av lillgrabben 06:00. En perfekt nattsömn var således ordnad och jag styrde pigg som en lärka bilen mot Sviestad på fredagsmorgonen. :rolleyes:
Eftersom Racerpelle fixat så att vi kunde bo och meka ståndsmässigt i Calle Torsells buss så körde jag in i depån och hittade bussen. När jag stannat bilen kom det en risig White Trash pickis och ville komma förbi men eftersom snorungen i bilen verkade så stöddig så flyttade jag inte på mig. Någon jävla respekt för de äldre får man väl ha, eller hur Swedie? ;) (Hoppas jag inte ställde till det för dig.)

När allt var avlastat och träningen betald började jag ordna med hojen när Teddy och Nyteknik dök upp. Hojen ställdes i ordning så gott det gick och med 20 minuter kvar till start av första träningspasset så upptäcker jag att batteriet är dåligt laddat. Stressad som jag är sätter jag batteriet på laddning och går in för att byta om. När jag kommer ut visar det sig att batteriladdaren var kopplat efter timern till Pelles däckvärmare så jag hade inte laddat batteriet då timern slagit av....Fåfänga försök att snabbladda batteriet var fruktlösa och jag fick sitta i depån under hela första passet. Pannkaka.

Min äldre bror kom ner för att hjälpa till med mekande och annat depågrejs så det första vi gjorde var att ladda upp ett nytt batteri och montera det på hojen. Nu skulle väl allt vara i sin ordning?

Dags för träningspass två och första gången jag kör hojen efter kraschen in i Esset för två veckor sedan. Första träningen med A-förare dessutom. Efter fem uppvärmningsvarv kör jag in i depån och dricker lite och laddar om . Ut på banan igen och jag tanken är att jag succesivt ska försöka höja farten. Det blev dock inte många varv eftersom jag gjorde en exakt kopia av min tidigare vurpa in i Esset då framhjulet bara försvinner mitt i vänstern. Sicken jävla idiot man är!

Skampromenad genom depån förbi alla 250 åkare och bort till tältet. Nu var det fan nära att jag lade ner och packade ihop skiten och åkte hem. Allt förtroende för både mig själv och hojen var borta. En hel vinters hybris hade effektivt raserats vilket säkert är positivt på sitt sätt....
Teorierna om varför jag kraschat var lika många som lyckönskningarna och peppningarna. Att det var en exakt kopia av den tidigare kraschen gjorde inte saken bättre för hur förvirrad jag kände mig.
Brorsan peppade dock mig att försöka få ihop hojen. Skadorna var inte så allvarliga trots allt. Lite plastjobb på kåporna, tre avbrutna kåpstag, behov av nytt kåpglas, krokigt avgassystem och en avslagen styrpinne.
Biltema, Magnus Fransson, Grodan 71, Calle Torsell och och en alusvetsare räddade situationen.
Hojen mekades till kl 24:00 (vilken tid det tar att få bort allt grus!) då jag var så färdig att ingenting fungerade och jag bestämde mig för att bryta för dagen. Somnade i en ställning och vaknade i exakt samma åtta timmar senare. Nackspärren var således ett faktum.

På morgonen fixade vi det sista med kåporna och varmkörde hojen. Jiwe kom förbi och justerade framgaffeln som var för styv och med för kraftig fjäder, vilket vi inte kunde justera då. Allt verkade fungera med den och nu var det bara jag som inte fungerade och med ett nedbrutet självförtroende rullade jag ut till första tidsträningen. Jag skulle tippa på att alla andra körde snabbare på sina utvarv ur depån än vad jag gjorde på hela passet. Hojen kändes hemsk och första 15 minuterna var bara en enda plåga där jag skämdes och var förbannad om vartannat. De sista fem minuterna var dock lite bättre och jag slog inte i backen! :näsblod Framgaffeln fungerade betdyligt bättre vilket var skönt.

Till andra tidsträningen gjordes några mindre justeringar av bestyckningen efter konsultationer med Calle Torsell.
Ut igen och efter ca sju varv när jag bestämt mig för att satsa lite mer så går hojen plötsligt som skit efter Bergskurvan. Lyckas ta mig in i depån och undrar vad som är fel. När jag till slut hittar det så är det 2 minuter kvar av passet. Tändhatten till den nedre cylindern hade hoppat av. Mektabbe.... :fatta!

Min "bästa" träningstid blir således 1.06.....
Funderar allvarligt på att skita i att köra racet men lämnar det beslutet till morgondagen.
Tar en rejäl genomgång av hojen och lyfter cylindrar och bestyckar om förgasarna igen, bytte emulsionsrör till ett fetare rör och ner ett steg i huvudmunstycke.

Teddy ordnar återigen en kulinarisk middag vid det ytterst racemässiga bordet bestående av slicks och en navkapsel från en buss. Nyteknik sliter som en hund med sitt bakdäck som inte vill poppa ut på fälgen. Halva depån engagerar sig och tryckluftspumparna går varma till långt in på natten - utan resultat.

Söndagsmorgonen börjar med ett ytterst litet regn vilket gör att jag bestämmer mig för att kränga på mina fräscha regndäck, dessutom ville en kille köpa mitt gamla regndäck så då kallades däckfilosofpedagogen Teddy in igen och vi kunde montera de nya regndäcken. Det fina med det var att vi nu var säkra på att det inte skulle regna resten av dagen.
Nu gör jag dock mitt största misstag för helgen vilket skulle få konsekvenser även för racet. Jag tänker vänta in Calle innan jag varmkör hojen för att han ska lyssna på hur den låter efter ombestyckningar och annat. Dock dyker inte Calle upp till varm-up passet så jag varmkör inte hojen innan varm-upen. Jag startar hojen efter vissa besvär och när jag kommer bort till utsläppet så går inte hojen på ena cylindern. Får hjälp att felsöka vid utfarten och vi tror vi löst problemet men när jag kör ut på banan så går den fortfarande bara på ena cylindern. In i depån och missa ytterligare ett pass pga man är en orutinerad sopa.
Hädanefter ska det alltid varmköras på morgonen i god tid innan första passet. Felen visade sig vara dubbla. Dels hade nålventilen halkat lite snett på flottörbryggan vilket gjorde att den satt i spänn och inte tätade ordentligt så förgasaren flödade. Dessutom hade flottörvajern lossnat så hur jag än gasade lyfte inte flottören på den förgasaren... :huvet

Nå väl. Får ihop hojen igen och blir hånfullt filmad av GSXR1100R och MW när man varmkör efter det. Tur att ni i varje fall fick lite vacker musik att lyssna till!
Bestämmer mig för att köra racet trots att jag på 100 minuters tillgänglig träningstid inte ens lagt 35 varv och kört på 1.06 som bäst..... :tomten Trevligt när polekillen Fransson (låg 53-tid..) tycker jag ska köra ändå.
Nervositeten börjar komma smygande men är inte så farlig ändå. Tänker mest på att försöka få till en ok start och försöka haka på Teddy eller Racerpelle. Dessutom att hålla mig undan eftersom jag räknade med att bli varvad på femte eller sjätte varvet...
Ut till start och jag fegar och varvar inte upp ordentligt så jag missar första startförsöket men tar nytt tag och kommer iväg kanon med en slirande koppling och 12 000 rpm på motorn. Kommer in precis efter Teddy i Esset och får till en betydligt bättre utgång ur Esset så jag kan ta honom på yttern i Crossböjen. Klart roligt. Är dock alldeles för feg i inbromsningen till Torparn så jag kan inte haka på Racerpelle ut på rakan. Hojen går riktigt bra rakt fram men inbromsningarna dödar mig och Teddy kontrar in i Esset och eftersom jag ligger på fel växel så tappar jag för mycket för att kunna följa honom ut ur kurvan.
Det är dock kul att köra hojen igen även om jag räknar fel på växlingarna flera gånger i Esset och kör på trean istället för tvåan och hojen protesterar genom att inte ha någon fart alls.
På åttonde varvet så tar racet slut eftersom den ena kolven skär när jag drar in kopplingen i inbromsningen i Bergskurvan. Jag är jävligt glad att den skar just där och inte i Crossböjen eller Högfartsknicken...
Hade jag kommit ut till varm-upen och kunnat göra ett avslag för att se hur förbränningen såg ut hade jag inte behövt bryta med skuren kolv, troligtvis. SÅ går det när man är orutinerad....

Hojen är dock helt suveränt rolig att köra och jag lyckades kapa fyra sekunder på de där åtta varven så det blev en inte så respektingivande 1.02.520 tid som bäst.
Att köra 250 racer var dock svårare än jag trodde från början. Minimalt med träning och två krascher har ju inte hjälpt till heller. Marginalen för fel är mycket mindre än på min förra hoj men jag känner samtidigt att det hojen kan ge tillbaka i känsla och kurvhastighet och hysterisk acceleration är värt besvären, även om det gärna får bli mindre mektabbar i fortsättningen!

Stort tack till min bror, Racerpelle, Calle Torsell, Kjelle Watz, Teddy, Nyteknik, Filip, Anders Kihlander, R2, Fransson och alla andra snälla som hjälpte och stöttade.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lite bilder.
1. Hojen dagen innan krasch....nylackad och fin.
2. "Mysmek" efter klantarselkrasch... Racerpelle och bror.
3. Fina sidan av hojen.
4. Trimmad med ett äkta 250Gp kåpglas. Nu får man inte krascha mer. :fatta!
 

Bifogat

  • Sviestad-nylackad.jpg
    Sviestad-nylackad.jpg
    41.9 KB · Visningar: 132
  • SviestadDepåliv.jpg
    SviestadDepåliv.jpg
    45.6 KB · Visningar: 141
  • Sviestad-finasidan.jpg
    Sviestad-finasidan.jpg
    57.1 KB · Visningar: 146
  • Sviestad-GPkåpglas.jpg
    Sviestad-GPkåpglas.jpg
    10 KB · Visningar: 78

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mer bilder.

1. Däckfilosof och RR-poet med kôrv.
2. Gourmetmiddag på däcktraven.
3. Filosoferande runt det fina racebordet.
4. Grodan71s knäckta Honda-ram.
5. Osannolik kombination. Nyteknik tog en pokal! Den slamkryparen kör ju riktig bra. Mörkat sina kunskaper har han också den ormen. Men han ska få smisk vad det lider.
 

Bifogat

  • Sviestad-Teddymedkorv.jpg
    Sviestad-Teddymedkorv.jpg
    28 KB · Visningar: 78
  • Sviestad-gourmetmiddag.jpg
    Sviestad-gourmetmiddag.jpg
    27.4 KB · Visningar: 69
  • Sviestad-gourmetrestaurang.jpg
    Sviestad-gourmetrestaurang.jpg
    30.6 KB · Visningar: 111
  • Sviestad-rambrott.jpg
    Sviestad-rambrott.jpg
    31.7 KB · Visningar: 134
  • Sviestad-Nytekniks-pokal.jpg
    Sviestad-Nytekniks-pokal.jpg
    20.1 KB · Visningar: 85
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det gäller att vara envis :tummenupp
Inte helt enkelt i början att ha koll på allt man behöver ha koll på, men det kommer ju efterhand.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Helt rätt att du rullade ut och körde rejset; att ge upp och åka hem kan aldrig vara bra för ett obefintligt självförtroende. :gnissla

Jag stod strax före crossböjen, och kan intyga att du testade segdragningen på hög växel, i sann Trafikmagasinsanda, ut ur esset. Lite väl många gånger. :rolleyes:
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Grattis, Goodstuff, du har nu kvalificerat dig i det riktiga hardcoregänget bland racerförare, åtminstone på min lista! Om det nu är nåt att hänga i granen ;)

250 Racet var det enda racet jag såg och jävlar vad jag led med dig när du rullade av banan i bergskurvan....:( Hoppas det blir en fortsättning iaf :tummenupp
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
lika glad som alltid :tummenupp

och jag är där med kameran :D

/oXydex
 

Bifogat

  • IMG2 071_.jpg
    IMG2 071_.jpg
    138.7 KB · Visningar: 200

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Hojlös =(
Tråkigt att du inte kunde fullfölja racet efter allt mekande. Stod och hejade på :banana

Revanch till Falken då :tummenupp
 

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
Min första tävlingshelg (någon gång i forntiden) på en 125 racer var inte heller rolig.
Hårigast av allt var nog vurpan i slutet av flygrakan som orsakades av att hojen nöp vid avslag... :brinnerup Innan dess had jag på träningen drabbats av b.l.a punktering (däckslås genom däcket), mutter till svingaxeln gängades av (med intressanta vägegenskaper som följd) och en bestyckning som trilskades. Fick väl köra 30 minuter på 3 dagar.

Så det är bara bita ihop och komma igen, för man lär sig vad man ska hålla koll på. :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oXydex skrev:
lika glad som alltid :tummenupp

och jag är där med kameran :D

/oXydex

Har aldrig känt mig så snabb som just där - jag är ju jämsides med Sjöström för tusan! :)

valmers --> Det är jag och Christer Glenning. Nästa gång åker barnvagnen med.

Chris --> Det ska köras mer men jag vet inte när eftersom den här helgen har orsakat en veritabel krater i min plånbok.

Oro --> Jag kunde bara titta på Grodan 71s ram för att förstå att det faktiskt kan gå ännu värre.
 
Last edited:

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Intressant läsning! :tummenupp
Starkt att starta o köra efter så mycket strul, jag skulle nog gett upp långt tidigare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Oro skrev:
Var det diket i torparns avåkningszon som orsakade det? När ska det diket fyllas igen? Det där diket har ganska mycket på sitt samvete nu... :gnissla

Det var i Torparn men de var och tittade och hittade inget dike så det kanske är igenfyllt?
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Ja du Goodstuff,
jag tycker att du och Grodan71 skulle få dela priset "bäst humör trots motgångar på Sviestad i helgen".

Visst kan det vara lite motigt i början men oerhört skönt när det "lossnar".
Nästa gång är det du som flinar som en tok på söndageftermiddagen.

/ Racerpelle
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
bra kämpat Gustav, bara att komma igen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top