Racerapport - eller en historia om hur man inte bör göra...

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Som sagt - gott kämpat Gustav. Det var en slitig helg för din del. Kan omöjligen bli så mycket värre. Tills nästa lopp kanske du till och med har sovit innan och får köra lite innan rejset. :)
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Det är bara att bryta ihop och komma igen :tummenupp

Hoppas jag kan komma loss och se på spektaklet i Falkenberg.

gladh
 

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göreborg/Floda
Hoj
ERF Team Respekt #33
Du sliter onekligen på dina hojar... :lol
Men är man en stenhård 250R förare så är man :Bugar
Skönt att höra att du inte slagit dig i alla_fall...

Anders
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Nu förstår jag vad du menade med att helgen varit en gnutta jobbig då när vi träffades i Bergskurvan efter att du brutit.....

Men kämpa på så kommer nog resultaten ska du se! :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nu är det bara att byta kolv, sätta in spikringar i cylindrarna och komma igen.
Någon som vill sponsra? :tungan
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har aldrig sett maken till hängivenhet. Goodstuff och hans bror var helt osannolika i sitt tålamod med en motorcykel som bara jävlades. Allt verkade gå snett, sönder, vägra passa och inte mycket gick att fixa utan att först bjuda hårt motstånd. Därtill kraschade han och fick motorhaveri under racet. oFFkeFF får hård konkurrens om titeln mest olycksdrabbad.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nyteknik skrev:
Jag har aldrig sett maken till hängivenhet. Goodstuff och hans bror var helt osannolika i sitt tålamod med en motorcykel som bara jävlades. Allt verkade gå snett, sönder, vägra passa och inte mycket gick att fixa utan att först bjuda hårt motstånd. Därtill kraschade han och fick motorhaveri under racet. oFFkeFF får hård konkurrens om titeln mest olycksdrabbad.
Dina siffror sitter uppochner på avataren. :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Jag har aldrig sett maken till hängivenhet. Goodstuff och hans bror var helt osannolika i sitt tålamod med en motorcykel som bara jävlades. Allt verkade gå snett, sönder, vägra passa och inte mycket gick att fixa utan att först bjuda hårt motstånd. Därtill kraschade han och fick motorhaveri under racet. oFFkeFF får hård konkurrens om titeln mest olycksdrabbad.

Bara ta det lugnt, din helg kommer den med :rolleyes:
Tror iaf du fick en föraning i helgen om vad som kan hända, och vilka små skitsaker som kan ställa till med problem.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Bara ta det lugnt, din helg kommer den med :rolleyes:
Tror iaf du fick en föraning i helgen om vad som kan hända, och vilka små skitsaker som kan ställa till med problem.

Egentligen inte.

Jag har kört tre träningar och en tävling utan ett enda problem. Jag lyfte inte ens på topparna under racehelgen. Bara på tändstiftet två gånger och det såg bra ut.

Det jobb jag utförde under helgen var med ett bakdäck som inte ville "ta luft" och byte av växellådsdrev för en lägre tvåa.

De problem som andra har haft har varit smått obegripliga för mig och jag har anat att de har berott på stress eller delar som inte lirar ihop. Både din och Goodstuffs hoj är ju nerlusade med delar som inte är original och det har demonterats och monterats till höger och vänster. Jag raljerar inte utan ser bara ett mönster i att jag inte har problem och de med mer "avancerade" hojar har det.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Egentligen inte.

Jag har kört tre träningar och en tävling utan ett enda problem. Jag lyfte inte ens på topparna under racehelgen. Bara på tändstiftet två gånger och det såg bra ut.

Det jobb jag utförde under helgen var med ett bakdäck som inte ville "ta luft" och byte av växellådsdrev för en lägre tvåa.

De problem som andra har haft har varit smått obegripliga för mig och jag har anat att de har berott på stress eller delar som inte lirar ihop. Både din och Goodstuffs hoj är ju nerlusade med delar som inte är original och det har demonterats och monterats till höger och vänster. Jag raljerar inte utan ser bara ett mönster i att jag inte har problem och de med mer "avancerade" hojar har det.

Med tanke på att du inte lyft och tittat, vet du inte heller om du haft några problem. Spikningar känns inte. Visst det är en del filat på både min och gubbstuffs cykel, men problemen är ungefär de samma som på en "standard" racer, dvs, det är högt komp även i en okittad cykel, den kan spika om tändningen är fel, eller går för snålt. Nu i helgen var det ju inga direkt drastiska väderförändringar. Hade inga bestyckningsproblem heller.
Problem på fredagen på första passet, lossnad växelspak(hjärnsläpp och inte skruvat fast den, eftersom det var mycket stressmeck under veckan), och ytterligare pinnbult, och visst, nu vet jag varför, pinnbultar som nådde längre med lägre toppar, med följd att kupolmuttrarna gick i botten.. Räknar inte med det problemet något mer.

edit: Problemet på rejset kan ju iofs hänvisas till kit-delar, eftersom jag fått låta tillverka egna anslutningar som inte verkar lira riktigt till 100%, ska fixa en kopparbricka så hoppas jag att de inte ska vibrera loss, de lossnade trots de var loctitade, men det blir iofs rätt varmt just där..
 
Last edited:

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Jag tror jag meka minst av alla 250r i helgen, bytte däck en gång smorde kedjan tankade och kolla igenom kopplingen innan racet. :)
Är man väl förbrädd och vet sina inställningar på hoj och motor så går det och göra så utan att vara nervös o få dåligt samvete.
En förutsättning är ju dock ändå att man måste ha en viss "motorkänsla" när man kör där man kan få lite input hur grejorna fungerar...

På träning kan man exprimentera massor o testa nya ideer o grejor. På race måste allt funka, dvs. använd väl beprövade inställningar o delar.
Det är mitt tips till er

Är motorn felskruvad / inställd är det 100% risk att den pajar

Är motorn rätt inställd håller den kanske till 90%...

oFFkeFF skrev:
Med tanke på att du inte lyft och tittat, vet du inte heller om du haft några problem. Spikningar känns inte. Visst det är en del filat på både min och gubbstuffs cykel, men problemen är ungefär de samma som på en "standard" racer, dvs, det är högt komp även i en okittad cykel, den kan spika om tändningen är fel, eller går för snålt. Nu i helgen var det ju inga direkt drastiska väderförändringar. Hade inga bestyckningsproblem heller.
Problem på fredagen på första passet, lossnad växelspak(hjärnsläpp och inte skruvat fast den, eftersom det var mycket stressmeck under veckan), och ytterligare pinnbult, och visst, nu vet jag varför, pinnbultar som nådde längre med lägre toppar, med följd att kupolmuttrarna gick i botten.. Räknar inte med det problemet något mer.

edit: Problemet på rejset kan ju iofs hänvisas till kit-delar, eftersom jag fått låta tillverka egna anslutningar som inte verkar lira riktigt till 100%, ska fixa en kopparbricka så hoppas jag att de inte ska vibrera loss, de lossnade trots de var loctitade, men det blir iofs rätt varmt just där..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ako skrev:
Jag tror jag meka minst av alla 250r i helgen, bytte däck en gång smorde kedjan tankade och kolla igenom kopplingen innan racet. :)
Är man väl förbrädd och vet sina inställningar på hoj och motor så går det och göra så utan att vara nervös o få dåligt samvete.
En förutsättning är ju dock ändå att man måste ha en viss "motorkänsla" när man kör där man kan få lite input hur grejorna fungerar...

På träning kan man exprimentera massor o testa nya ideer o grejor. På race måste allt funka, dvs. använd väl beprövade inställningar o delar.
Det är mitt tips till er

Är motorn felskruvad / inställd är det 100% risk att den pajar

Är motorn rätt inställd håller den kanske till 90%...

Hur gick det i racet?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Anledningen till att den skar verkar vara en icke fungerande PowerJet på den övre förgasaren. De andra problemen har ju inte att göra med cykeln öht utan bara klantighet och misstag från min sida.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
1. Fettjock
2. Tjockfet.

Bilderna av Fredrik Nilsson på www.afoto.se
 

Bifogat

  • Sviestad-30-maj-002.jpg
    Sviestad-30-maj-002.jpg
    66.1 KB · Visningar: 39
  • Sviestad-30-maj-003.jpg
    Sviestad-30-maj-003.jpg
    25.5 KB · Visningar: 41
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top