Raceslicks på gata!?

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Asfaltbarn skrev:
Jo man tycker ju det, men skitsamma, jag kör på så får vi väl se, drygt ifall det är bötesbelagt bara... lär det väl kanske vara...
Får se hur det funkar, kan väl knappt bli sämre än dunloppuckarna jag kör med nu iaf hoppas jag :)
Oavsett vad jag skrivit tidigare (trots att jag fortfarande tycker att du ska spara pengar på att köpa Gatdäck till en GatHoj) så hoppas jag att du inte blir stoppad en 3´dje gång av farbror Blå med dåliga däck...Vi ses på gatan
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
Jo jag vet dem finns ju lite överallt, och jo, det är begagnade med "visst" mönster kan man säga.
Får se hur det blir med bidragen... :tungan
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
Just för att det är så mycket dyrare med gatdäck, för en tredjedel av pengarna får du några däck som håller lika länge som ett gatdäck ju!
Sen får man skita köra i regn om det inte är intermediate däck men det får man väl leva med...
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
E inte slicks riktiga däck?
En jämförelse mellan Pirelli Dragon slick soft och Pirelli Dragon Supercorsa soft är att det ena däcket har lite mönster samt är DOT märkt, det är den enda skillnaden.
http://www.pirellimoto.com/en_96/ti...ssionid=MKCEUIAMNHIRNFYKJOPSFEY?catid=96RANHS

Maw skrev:
en fråga bara.... varför inte köpa riktiga däck ist för att få böter... jag tycker det låter mkt bättre att köpa riktiga däck ist för slicks, både ekonomiskt och säkerhetsmässigt.. men vad vet jag..?

skulle då iaf inte sitta i din sits iaf :p :tomten
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Jag har besiktigat flera gånger med skurna slicks, ingen ser skillnad på mönsteret om man skär dem väl.
Bara om de läser det finstilta "NOT FOR HIGHWAY USE" men det gör de aldrig.


ecce skrev:
Men det är väll bara att han tar fram lödkoven gör lite märken i dom så ser inte Harry någon skillnad...
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
Superbike Roger skrev:
Jag har besiktigat flera gånger med skurna slicks, ingen ser skillnad på mönsteret om man skär dem väl.
Bara om de läser det finstilta "NOT FOR HIGHWAY USE" men det gör de aldrig.

Tack för svar roger, tydligen ingen annan som är intresserad av att diskutera det här utan att häckla andra...
 

Joeni

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Stockolm
Hoj
cbr900rr -92
hehe... hur väljer man att inte köra i regn, om man inte bara fiser runt på helgdagar mitt i stan?
och, ang. skära eget mönster, hur kommer det sig att en och samma däcksfirma har olika däcksmönster, men samma blandning, och det ger olika resultat i både torrt och väta? det finns ingen risk för obalans eller svängningar, om du skär ett eget mönster på fri hand?
tycker det verkar oklokt med slicks. köpa regnrace verkar en aning bättre isåfall. men de är väl ännu mjukare och försvinner efter en kvart i värmen. då får man se till att inte åka när det är sol istället.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
För 1500 får du ett par Supercorsa. Det är dom du letar efter.
Betydligt bättre grepp än ett touringdäck på bekostnad att bakdäcket blir platt lite snabbare än annars. Men dom kostar ju bara kaffepengar.

Joeni skrev:
köpa regnrace verkar en aning bättre isåfall. men de är väl ännu mjukare och försvinner efter en kvart i värmen. då får man se till att inte åka när det är sol istället.

Du ska såklart inte köra regndäck på gata. Speciellt inte på en motorstark tung hoj. Om man ligger och vrider på i toppfart eller nånstans så utvecklar det mycket värme i däcken.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Superbike Roger skrev:
Jag har besiktigat flera gånger med skurna slicks, ingen ser skillnad på mönsteret om man skär dem väl.
Bara om de läser det finstilta "NOT FOR HIGHWAY USE" men det gör de aldrig.

En kille på jobbet som fick ombesiktning för att han skurit eget mönster i slicks. Besgubben hade koll på regelboken och var nitisk. :huvet
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Jämför själv 4500 för en ny uppsättning gatdäck, för 1500 får jag racedäck som jag borde köra på lika länge som gatdäcken håller så ekvationen är rätt enkel... :rolleyes:[/QUOTE]

Kolla upp priserna på mcdackonline.com, då hamnar du på en rimligare nivå, dock ej lika billigt som slicks, (dom säljer inte slicks heller)
För övrigt tillbaka till din fråga om böter så Ja! 600 spänn åkte en polare på, för att han hade slicks bak. Inte p.g.a. slickset i sig, utan för avsaknaden av mönster, om du skär in mönster själv som vissa gjort (även på denna tråd) så vettifasen vad som händer egentligen, det beror nog på hur duktiga dom är på lagboken.
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
De verkar vara ett problem som inte tagits upp här. Är det inte så att ett racedäck är byggt för en temperaturcykel medan ett gatdäck är byggt för att klara av flera temperaturcykler? Används då racedäcket på gata och utsäts för flera temperaturcykler så kommer gummit att brytas ner rent kemiskt och tappa sina bra egenskaper. Så med andra ord kommer racedäcket att vara förbrukat långt innan det ser slitet ut på gatan. Låter det som ett vettigt resonemang? :va
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det låter som det inte är ett slicks du köpt uten SuperCorsa /Rennsport.
Mao, det finns visst mönster i däcket vilket det inte gör på ett slicks.
Som någon tidigare nämnt så är det däcket gatgodkänt och och funkar hur bra som helst att besikta med, jag har besiktat med sådana 2 gånger nu varav den senaste var en regbesiktning där de kollar allt extra noga.

SuperCorsa/Rennsport funkar utmärkt att köra gata med sålänge man uppskattar att svänga runt på småvägar.
Ligger man och eldar motorväg i 200+ så försvinner bakdäcket fortare än du hinner säga "jag måste köpa nytt däck"
Personligen så kör jag enbart denna typen av däck då jag aldrig hittat ett däck som har motsvarande grepp, oavsett väder.
Kallt (+2 grader) - Överlägset bäst
Varmt - Överlägset bäst
Fuktig vägbana - Överlägset bäst.
Vatten på vägen kan jag inte jämföra då jag hittills inte hittat ett däck som har haft bra grepp vid de förhållandena. personligen så skiter jag i det för börjar det regna så slår jag av och linkar hemmåt sakta sakta.

Hållbarheten är ju givetvis på minussidan.
Där får man känna efter hur man kör och vad man förväntar sig av däcket.
Gillar man att köra långt på stora vägar och håller ett rimligt tempo som inte utsätter sina däck för allt för stora påfrestningar så känns det som over kill att köra på rejs-däck.
Personligen försöker jag undvika att använda hojen till annat än rent nöje vilket innebär småvägspiskande i olydig hastighet, lek på ett hjul + bankörningar.
Mao är valet enkelt för mig och mina behov.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Regndäck lär brinna upp när man krämar på riktigt.
När jag skär däck skär jag likt Michelins Race2 däck noga utmätt.
Obalans, det är därför man balancerar.
Man får väl slå av när det regnar, presis som man gör om man valt slicks på ett flaggat WET RACE.

Joeni skrev:
hehe... hur väljer man att inte köra i regn, om man inte bara fiser runt på helgdagar mitt i stan?
och, ang. skära eget mönster, hur kommer det sig att en och samma däcksfirma har olika däcksmönster, men samma blandning, och det ger olika resultat i både torrt och väta? det finns ingen risk för obalans eller svängningar, om du skär ett eget mönster på fri hand?
tycker det verkar oklokt med slicks. köpa regnrace verkar en aning bättre isåfall. men de är väl ännu mjukare och försvinner efter en kvart i värmen. då får man se till att inte åka när det är sol istället.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top