Raceslicks på gata!?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Jag kör på Pirelli Dragon Supercorsa som jag köper fån en Viedec förare för 1300. Det är ett DOT märkt däck godkänt för att köra på gatan med, men det håller inte lika länge som exempelvis Pilot Power och liknande sportdäck. Vidare så är det inte lika bra i regn som dom mer gatanpassade sportdäcken.
 
Last edited:
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Teorier är alltid bra men bara de som provat i praktiken vet.

Teinvall skrev:
De verkar vara ett problem som inte tagits upp här. Är det inte så att ett racedäck är byggt för en temperaturcykel medan ett gatdäck är byggt för att klara av flera temperaturcykler? Används då racedäcket på gata och utsäts för flera temperaturcykler så kommer gummit att brytas ner rent kemiskt och tappa sina bra egenskaper. Så med andra ord kommer racedäcket att vara förbrukat långt innan det ser slitet ut på gatan. Låter det som ett vettigt resonemang? :va
 

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
n/a
Jag tycker det är en utmärkt idé att köpa beggade rejsdäck, har själv kört på Supercorsa och Rennsport, fungerar finfint på gatan anser jag. Visst, de håller inte lika länge men priset gör det ändå som ett bra alternativ för min del.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Superbike Roger skrev:
Jag har besiktigat flera gånger med skurna slicks, ingen ser skillnad på mönsteret om man skär dem väl.
Bara om de läser det finstilta "NOT FOR HIGHWAY USE" men det gör de aldrig.
Bara att löda bort texten NOT så har man For Highway Use kvar, det går att köra på slicks även i regn, jag har testat och det småsläpper lite bara.

Böterna är 50% jämfört med böterna för att ha för dåligt mönster.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Är man nu "snål" så att man inte har råd att punga ut för gat däck..då kan man ju i alla fall köpa begnagade race reenspot däck så som pirelli dragon super corsa SOM är DOT märkta..funkar perfa på gata på alla sätt & lagliga 'är dom oxå...800skr på bikersneed...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Teinvall skrev:
De verkar vara ett problem som inte tagits upp här. Är det inte så att ett racedäck är byggt för en temperaturcykel medan ett gatdäck är byggt för att klara av flera temperaturcykler?

Det borde inte vara något problem i praktiken, med den korta livslängd som ändå kan förväntas. Med racedäcken i rätt arbetstemperatur blir greppet, på torr och ren asfalt, rimligen bättre än med gatdäck men på bekostnad av kortare livslängd. Men möjligheten att få upp däcken i kontinuerlig racetemperatur på gatan är rätt liten...

Däremot känns hela grundfrågan rätt ogenomtänkt. En uppsättning bra gatdäck kostar inte 4500:-, annat än för den som är onödigt rik eller onödigt lat. En riktigare siffra är 250-300 EUR ink. frakt, högt räknat.

Har man inte råd att köpa riktiga däck (ens med de priserna) kanske man inte skall köra hoj. Känns det resonemanget igen från försäkringsdiskussionerna? :)
 
Last edited:

sandstream

Guest
Eftersom trådskaparen inte verkar bry sig för mycket utan redan har bestämt sig är det väl enklast att låta honom åka och sedan kan vi vänta och se vad hans erfarenheter blev :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
inte alltid smart....

vad poliserna har sagt till mig när jag kommit i kontroll med slicks är att "ja de där har ju bra fäste så länge det är torrt ute...." och inte gett mig några böter för det.

Inte heller fått nåt för miniskylt, inga blinkers/backspeglar... poliskontroll 3 gånger utan att det blev nåt konstigt för det.

På besiktningen tyckte de att det var lite dåligt mönster med slicks på och man fick en villkorlig 2:a

Slicks funkar även bra när det är blött, så länge man ser till att inte stanna o låta däcken svalna. Var dock försiktig med att luta för mycket eftersom sidorna är skapligt kalla och släpper direkt när man lutar för där är de skapligt kalla.

Att göra stoppis i störtregn med slicks går ypperligt så länge däcken är "varma"

köp exraceade däck vid tävlingar/träningar istället... bättre livförsäkring...

//håkan - har kört 15mil i störtregn med slicks (smart? nä, men jag ville hem)

EDIT: total körsträcka förra året blev ca 4-500mil med slicks...
 

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hyabusa 480+...
Har man råd att ha en rejs hoj, då har man även råd att köpa riktiga gatdäck också !.....Har man inte det ska man nog byta till en billigare hoj och köpa däck för mellan skillnaden..... :D

Vad jag menar är: att köra på slicks (hand skurna eller ej) kan bli en mkt dålig erfarenhet vid regn om du inte är väldigt rutinerad förare !

Sök på nätet efter begnade däck (blocket mfl..) och det kommer att löna sig i längden än slicks.
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Super Corsa håller ganska bra rakt fram...

Vill bara tillägga att jag åkt långt med ett set beggade Super Corsa. Tur och retur Venedig plus en bankörning på Gelleråsen samt vanlig söndagskörning. Till Venedig hade jag dessutom Gumman bakpå och (den lilla) packningen vi fick med oss. Genom Tyskland höll vi ofta runt 150+ km/h och jag kan inte hålla med om att däcket brann upp.

Ett annat plus var att de motorcykeltokiga italienarna gjorde tummen upp när man stannade och de såg slitningen på sidorna av däcket. Så det blir många posörpoäng!

//Chribba
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Chribba skrev:
Vill bara tillägga att jag åkt långt med ett set beggade Super Corsa. Tur och retur Venedig plus en bankörning på Gelleråsen samt vanlig söndagskörning. Till Venedig hade jag dessutom Gumman bakpå och (den lilla) packningen vi fick med oss. Genom Tyskland höll vi ofta runt 150+ km/h och jag kan inte hålla med om att däcket brann upp.

Ett annat plus var att de motorcykeltokiga italienarna gjorde tummen upp när man stannade och de såg slitningen på sidorna av däcket. Så det blir många posörpoäng!

//Chribba
en annan krämade ut 700mil på ett gnagat super corsa förra sommaren, så man håller med... :tummenupp
 

Asfaltbarn

*Fartberoende*
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR 1000 F -95
E22 skrev:
en annan krämade ut 700mil på ett gnagat super corsa förra sommaren, så man håller med... :tummenupp
Grejen är ju inte hur länge det håller, jag får ju byta oftare såklart men fortfarande till en billligare peng...
Och som sagt, regnar det kör jag hem, vem vill köra i regn?
Tack för dem vettiga svar jag fått!
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Då menar du att man ska släng däck som endast gått 30-60 min.


DFMSWEDEN skrev:
Har man råd att ha en rejs hoj, då har man även råd att köpa riktiga gatdäck också !.....Har man inte det ska man nog byta till en billigare hoj och köpa däck för mellan skillnaden..... :D

Vad jag menar är: att köra på slicks (hand skurna eller ej) kan bli en mkt dålig erfarenhet vid regn om du inte är väldigt rutinerad förare !

Sök på nätet efter begnade däck (blocket mfl..) och det kommer att löna sig i längden än slicks.
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
håkan skrev:
Att göra stoppis i störtregn med slicks går ypperligt så länge däcken är "varma"

...
WoW... de skulle ja vilja se.... :Bugar
Låste själv framhjulet på bana förra året med riktiga regndäck, efter 15min hård körning, så de var rätt arbetstemp...
 

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hyabusa 480+...
Superbike Roger skrev:
Då menar du att man ska släng däck som endast gått 30-60 min.

Nej för sjutton..... :va

Bara att de som ska använda slicks till gatbruk, borde vara lite rutinerade av att använda slicks vid regn!

Kan bli en obehaglig överaskning annars....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
E22 skrev:
visste att den kommentaren skulle komma, & min respons på den är jaaaa touring till jobb 5.5mil änkel resa.
Max 300 mil på gatkörning, sen tittar corden fram.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
GSXR1100R skrev:
Max 300 mil på gatkörning, sen tittar corden fram.
de e rätta tackter de.för däck är ju trotts allt en slitagegrej ju, Ååå de finns ju dom som inte gör annat än att sälja däck :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top