Raceväxlat, eller inte?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nja jag håller nog hellre tungan rätt i mun vid uppväxlingarna :):) Inge kul o smacka i 2an när man tänkt lägga i 4an.

Mjo, enda gången 2013 som jag fick klagomål på ljudnivån, ut ur trösen.........

Lät som fan och jag fatta Ingenting först. :D
Linda gjorde samma på Cartagena, hamnade i depån istället för ut på rakan, rätt ställe om man ska testa.....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Räjsväxlat!
Jag körde för första gången rejsväxlat 2014, på licensträningen. Det var lite avigt några varv, sedan började det sitta. Efter en dags körande var det om inte helt naturligt så förbannat skönt att bara stampa till på växeln för att komma upp när man slog i varvspärren på väg genom depåkröken. Och en gång till på väg ut på rakan innan man klättrat upp mitt på hojen igen.
Sedan fortsatte min gathoj få vara gatväxlad, för den är bökig som fan att byta om på. Och det blev några felväxlingar när man precis bytt hoj i början, först på banliket, sedan mer och mer på gathojen och i slutet av säsongen hade jag vant mig vid att köra växlat åt båda hållen på olika hojar.
Hade det gått enkelt hade jag bytt på gathojen med, utan att tveka.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Enklast och bäst, om du vill behålla orginalpinnarna, är att bara byta växelspaken.

Billigast är att få undan slangarna (för att få plats att vända länkaget) genom att klämma ihop dem med stripes, gummiband och tejp vilket ser för jävligt ut, lär hindra flödet av kylvätska och kan i värsta fall om det släpper låsa fast växelspaken.

Själv köpte jag PP-tunings spak via Grevens för en tusenlapp.

Finns antagligen hos Bactor också...

http://www.pptuning.eu/en/products/sets-for-revers-shifting/item-819737

Hittade en till min årsmodell som ser ännu enklare ut. Borde vara en baggis för Rickard att lösa det. :tummenupp

http://www.pptuning.eu/en/products/sets-for-revers-shifting/item-819736

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som långsam gatåkare stämmer även jag in i kören. Det visade sig när jag hämtade ut duccen att den var raceväxlad, vilket säljaren glömt att berätta (köptes under vintern så ingen provkörning). Eftersom säljaren var ledig när jag hämtade ut hojen så visste de andra inget om detta och undrade nog vad det var för en idiot som köpt en 1098 men inte klarade av att starta på 1an. Först skyllde jag på torrkoppling men efter att ha slirat på kopplingen i 40 Km/h och tokvarvat för att ens komma iväg så insåg jag att det kanske var dags att pröva om det kunde vara raceväxlat... Då blev livet roligare.

10 mil senare satt det naturligt. Skifte mellan cross och ducce har hittills inte gett några problem.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Finns det något sätt att köra raceväxlat och fortfarande behålla växelindikatorfunktionen?

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Vet inte vem som kommit på att 1an skall vara neråt, race växlat är mycket enklare och naturligare och i princip omöjligt att missa en högreväxel :tummenupp

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vet inte vem som kommit på att 1an skall vara neråt, race växlat är mycket enklare och naturligare och i princip omöjligt att missa en högreväxel :tummenupp
Det är dock krångligare i stadstrafik med mycket nerväxlingar som är långsammare där man också sitter mera stilla på hojen. Fast givet vänjer man sig. Med QS tycker jag det spelar mindre roll än tidigare, men att bara trycka i nästa växel är ju fortfarande enklare. Speciellt som man slipper försöka få in foten under pedalen i vänsterkurvor på rejs...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det är dock krångligare i stadstrafik med mycket nerväxlingar

Jag tycker faktiskt inte att det är krångligare i stadstrafik heller.. Jag har växlat fel 2 gånger.. och båda gångerna var vid rödljus.. Ni vet, när man står och tänker på annat i väntan på grönt... då trampade jag reflexmässigt ner så långt det gick för att ha 1:an i.. vilket ledde till att jag försökte starta på 6:an istället :D

Vid körning har jag inte ens tänkt på det, så man vänjer sig som sagt. (å andra sidan så växlar man ju en del på en 600:a, så man kanske blir mer "alert" på vilken växel man har i.. jag vet inte)

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Finns det något sätt att köra raceväxlat och fortfarande behålla växelindikatorfunktionen?

Det skall väl inte spela någon roll? Jag har en eftermonterad PZ Racing som jag har för mig går på varvtal. Då skall det nog inte spela någon roll vilket håll växlarna ligger?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Det skall väl inte spela någon roll? Jag har en eftermonterad PZ Racing som jag har för mig går på varvtal. Då skall det nog inte spela någon roll vilket håll växlarna ligger?

Jag har faktiskt ingen aning! Någon som kan bekräfta detta? Jag tycker det är en jäkla bra funktion, hände någon gång med 954 att ja fick i 1an när ja skulle ha i 2an vilket ja redan hade..

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Jag har faktiskt ingen aning! Någon som kan bekräfta detta? Jag tycker det är en jäkla bra funktion, hände någon gång med 954 att ja fick i 1an när ja skulle ha i 2an vilket ja redan hade..

Vet inte om jag missuppfattar frågan men växelindikatorn och ecu'n bryr sig inte om hur växelspaken är ledad på 'utsidan'. Växellägena i lådan är precis som vanligt även om man vänder växelmönstret.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Vet inte om jag missuppfattar frågan men växelindikatorn och ecu'n bryr sig inte om hur växelspaken är ledad på 'utsidan'. Växellägena i lådan är precis som vanligt även om man vänder växelmönstret.

Det måste väl även gälla för en eftermonterad?

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag har en hoj med QS + raceväxlad: oerhört bra då man lärt sig, naturligt att trampa ner då man accar.
Men sen två hojar med gatväxling - blir problem mellan öronen då och då; dvs 2an istf fyran vilket iaf låter lite illa. Musehojen går inte ens att rejsväxla (och behålla originalet).

Har lekt med tanken att ha en dubbelsidig pedal i Bmwn istf att ha raceväxlad: litegrann typ Honda Dax på 70-talet men designad så att klacket träffar bakpedalen då man sitter i "accelerationsposition". Att bara kunna trampa nedåt, både med upp eller nerväxling.
-någon som har erfareheter? (Kanske korkad ide, inte fungerar med bankörningen & sitt-/körpositioner där?)

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Det måste väl även gälla för en eftermonterad?

Jag kanske också missuppfattar frågan men du menar eftermonterad växelindikator? Vad får den sin input ifrån? Det är ju bara länkaget på utsidan du ändrar när du byter till raceväxlat. Inne i lådan funkar ju allt som det gjorde innan.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Jag kanske också missuppfattar frågan men du menar eftermonterad växelindikator? Vad får den sin input ifrån? Det är ju bara länkaget på utsidan du ändrar när du byter till raceväxlat. Inne i lådan funkar ju allt som det gjorde innan.

Exakt, och därför menar jag att den eftermonterade som är kopplad till serviceuttaget under sadeln inte "fattar" åt vilket håll växelföraren rör sig. När man kalibrerar den växlar man upp och då känner den tydligen av relationen mellan varvtal och hastighet.

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Exakt, och därför menar jag att den eftermonterade som är kopplad till serviceuttaget under sadeln inte "fattar" åt vilket håll växelföraren rör sig. När man kalibrerar den växlar man upp och då känner den tydligen av relationen mellan varvtal och hastighet.

Jag kan nog med 99% säkerhet säga att den inte fattar det nej. :)

Edit: Således måste du ju växla "ner" (i själva fallet är det ju en högre växel du väljer) när du har raceväxlat och kalibrerar den. (om du nu måste kalibrera om den alls?)

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...