Racingolja hos Biltema

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Triboman skrev:
Det är lugnt! Men för att du ska slippa fundera mer kan jag direkt nämna att det är INTE samma olja! Därmed inte alls sagt att den är dålig. Statoils olja kommer dock alltid att vara snäppet bättre (så länge Statoil är distr. till Biltema) då den är formulerad mer mot prestanda-hållet än mot pris. Från produktbladet går det inte att utläsa huruvida det är samma olja. Den beskriver oftast bara schematiskt bulkens temp-prestanda, inget om additivpaketet eller den faktiska prestandan.
Med tanke på ovanstående citat kanske nedanstående är oviktigt, men vill ändå lägga in min syn på saken.

Känner inte till Statoil men jag vet att t.ex. Mobil1, Q8 Formula Super Plus och Texaco Havoline Synthetic finns tappade på flaskor med annan etikett med exakt samma innehåll, till under halva priset, så varför inte Statoil?

Typiska data för RACINGWAY MC 15W-40 och (Biltema Racingolja 15W-40)
EGENSKAPER; METOD; ENHET; VÄRDE
Densitet vid 15°C; ASTM D 4052; kg/m³; 872; (872)
Viskositet vid 40°C; ASTM D 445; mm²/s; 99; (99)
Viskositet vid 100°C; ASTM D 445; mm²/s; 14,0; (14,0)
Viskositetsindex; ASTM D 2270; -; 143; (143)
Lägsta flyttemperatur; ASTM D 97; °C; -36; (-36)
Flampunk COC; ASTM D 92; °C; 240; (240)

Nu kan det ju vara så att Statoils aditivpaket är mycket dyrare än de andra bolagens(?) så att man till just den olja som tappas på Biltemas flaskor har designat ett billigare... Vi lär nog inte få reda på sanningen.

Sedan kan man väl konstatera att prissättningen på smörjoljor för konsument i Sverige är något! hög. Sist jag var i Tyskland tittade jag in på ett Citti varuhus, där kostade en 4L dunk Castrol 5W-40 €17, här kostar den väl 549:- eller så...
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Det är http://www.petrolia.se som levererar olja till OKQ8 och Agrol samt även den "noname-olja" man köper på Coop Forum. Jag var på Coop igår och man kunde då läsa bak på dessa dunkar: tillverkat av Petrolia AB.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om OK och Coop säljer samma olja fast under olika namn (och olika pris).
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
FZ1 skrev:
Känner inte till Statoil men jag vet att t.ex. Mobil1, Q8 Formula Super Plus och Texaco Havoline Synthetic finns tappade på flaskor med annan etikett med exakt samma innehåll, till under halva priset, så varför inte Statoil?
Hmmm... Hur vet du det?

FZ1 skrev:
Nu kan det ju vara så att Statoils aditivpaket är mycket dyrare än de andra bolagens(?) så att man till just den olja som tappas på Biltemas flaskor har designat ett billigare... Vi lär nog inte få reda på sanningen.
Det finns i praktiken 4 stora additivleverantörer och priset sätts givetvis på den mängd osv man köper. Beroende på mängden additiv går det att styra vissa prestanda (och priset) men man kan också tillsätta ytterligare additiv för att "toppa upp" prestandan i olika fall.
Nämnde jag inte sanningen? Jo...

FZ1 skrev:
Sedan kan man väl konstatera att prissättningen på smörjoljor för konsument i Sverige är något! hög. Sist jag var i Tyskland tittade jag in på ett Citti varuhus, där kostade en 4L dunk Castrol 5W-40 €17, här kostar den väl 549:- eller så...
Håller fullkomligt med!
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Triboman skrev:
Hmmm... Hur vet du det?
Jobbar till och ifrån åt ett oljebolag.



Triboman skrev:
Det finns i praktiken 4 stora additivleverantörer och priset sätts givetvis på den mängd osv man köper. Beroende på mängden additiv går det att styra vissa prestanda (och priset) men man kan också tillsätta ytterligare additiv för att "toppa upp" prestandan i olika fall.
Nämnde jag inte sanningen? Jo...
Hmmm... Hur vet du det?



Triboman skrev:
Håller fullkomligt med!
När dom sänker spritskatten även i Sverige, får vi åka på oljehandlarresor över gränserna :tungan
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Så vad kan man dra för slutsats av allt detta? Hojen skär sannolikt inte i sommar pga Biltemaoljan, Statoils är helt OK och Mobil/Castrol m.fl tar mycket betalt för märket på flaskan och på det stora hela är alla oljor för dyra..... eller? Själv sover jag bättre utan Biltemaprodukter på/i Gixxern och betalar alltså hellre lite mer för Motul 300V racingolja.
Adrian>> Tipsa oss andra om var vi hittar riktigt bra oljor för 40 kr/l

Adrian_J skrev:
Sen att betala 80:- litern för en olja som Biltema saluför, no way, maximalt 40:-.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
K-Man skrev:
Själv sover jag bättre utan Biltemaprodukter på/i Gixxern och betalar alltså hellre lite mer för Motul 300V racingolja.

Då köper jag mig ett 6-pack Gösser för de sparade pengarna och sätter mig och tittar på när du byter olja nästa gång. :D
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
En bild säger mer än 1000 ord.
 

Bifogat

  • statoilvsbiltema.jpg
    statoilvsbiltema.jpg
    77.7 KB · Visningar: 299

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Det ser ut att vara samma blå nyans på etiketterna i alla fall. :)
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Vad tror ni?

Att Biltema har egna raffinaderier och multimiljarderdollars forskningsinstitut där dom studerar ut och tillverkar den sämsta oljan som kan köpas för pengar??? Endast framtagen med ren ondska för att enbart sabba din bil/båt/gräsklippare/MC???

Hajja att det som finns i Biltemaburken hittar du i nån annan, mycket dyrare burk med en bra mycket mer högaktningsvärd etikett.
Vilken etikett vet varken du eller jag, det kanske är just din,,, eller ve och fasa,,, MIN!
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Det är ju precis det vi har konstaterat i den här tråden. oljan kommer från en känd tillverkare, frågan är ju bara vilken... Statoil är väl "på sannolika skäl" misstänkta kan man väl säga :)
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Ja men herregud...

hp: Det ÄR Statoil som lev. till Biltema.

Tysken: Det ÄR INTE samma olja som Racingway. Jepp, det lönar sig att lägga pengar på att trimma ner oljan för lägre pris.

Suck...

Enligt Zana's teori har jag hittat massor av olika oljor som är från samma tillverkare. Uppenbarligen är BP, Statoil och Mobil samma... ;-)
 

Bifogat

  • DSC03801.JPG
    DSC03801.JPG
    101.5 KB · Visningar: 163
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top