Triboman skrev:
Det är lugnt! Men för att du ska slippa fundera mer kan jag direkt nämna att det är INTE samma olja! Därmed inte alls sagt att den är dålig. Statoils olja kommer dock alltid att vara snäppet bättre (så länge Statoil är distr. till Biltema) då den är formulerad mer mot prestanda-hållet än mot pris. Från produktbladet går det inte att utläsa huruvida det är samma olja. Den beskriver oftast bara schematiskt bulkens temp-prestanda, inget om additivpaketet eller den faktiska prestandan.
Med tanke på ovanstående citat kanske nedanstående är oviktigt, men vill ändå lägga in min syn på saken.
Känner inte till Statoil men jag vet att t.ex. Mobil1, Q8 Formula Super Plus och Texaco Havoline Synthetic finns tappade på flaskor med annan etikett med exakt samma innehåll, till under halva priset, så varför inte Statoil?
Typiska data för RACINGWAY MC 15W-40 och (Biltema Racingolja 15W-40)
EGENSKAPER; METOD; ENHET; VÄRDE
Densitet vid 15°C; ASTM D 4052; kg/m³; 872; (872)
Viskositet vid 40°C; ASTM D 445; mm²/s; 99; (99)
Viskositet vid 100°C; ASTM D 445; mm²/s; 14,0; (14,0)
Viskositetsindex; ASTM D 2270; -; 143; (143)
Lägsta flyttemperatur; ASTM D 97; °C; -36; (-36)
Flampunk COC; ASTM D 92; °C; 240; (240)
Nu kan det ju vara så att Statoils aditivpaket är mycket dyrare än de andra bolagens(?) så att man till just den olja som tappas på Biltemas flaskor har designat ett billigare... Vi lär nog inte få reda på sanningen.
Sedan kan man väl konstatera att prissättningen på smörjoljor för konsument i Sverige är något! hög. Sist jag var i Tyskland tittade jag in på ett Citti varuhus, där kostade en 4L dunk Castrol 5W-40 €17, här kostar den väl 549:- eller så...