Racingolja hos Biltema

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Både Racingway och Biltemas är 15w-40 och har samma flaska och snarlik etikett. De uppfyller samma standard och i Statoils produktblad är vissa meningar mer eller mindre exakt likadant skrivna som på Biltemas webbplats. Det borde ju vara så som du skriver att Statoil är leverantören.

Att dom sedan skulle göra oljan sämre vet jag inte riktigt om jag köper. När jag jobbade inom industri för några år sedan fanns det många produkter som innehöll samma sak men hade olika slutpris beroende på var det såldes.

"Utan tvivel är man inte klok :)"
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
hp skrev:
Både Racingway och Biltemas är 15w-40 och har samma flaska och snarlik etikett. De uppfyller samma standard och i Statoils produktblad är vissa meningar mer eller mindre exakt likadant skrivna som på Biltemas webbplats. Det borde ju vara så som du skriver att Statoil är leverantören.

Vilken flaska det är har inte med saken att göra... Som jag visade tidigare så är det inte oljebolaget som gör flaskorna (då vore Mobil=BP=Statoil=...). BTW, det där är riktigt gamla flaskor. Statoil har numera andra flaskor med loggan i plasten.
Klassningen säger faktiskt väldigt lite om produkten. Det är lite av skamgräns. Det går faktiskt alldeles utmärkt att "klassa" en olja som SG utan att i praktiken kört ett enda test...

hp skrev:
Att dom sedan skulle göra oljan sämre vet jag inte riktigt om jag köper. När jag jobbade inom industri för några år sedan fanns det många produkter som innehöll samma sak men hade olika slutpris beroende på var det såldes.

"Utan tvivel är man inte klok :)"

Visst är det så ibland, men detta är sista gången jag skriver det här:
Biltemas olja är INTE samma olja som Statoil's Raceway. (OBS! det står inte att jag "tror")
Hur f-n vet jag det? Jo, jag känner personligen han som blandar oljan. (end of discussion?)
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Hur ska vi andra veta att du verkligen VET om du inte skriver detta förrän nu? Kan du höra med "oljeblandaren" hur kvalitén är på Biltemas olja så vi slipper ytterligare spekulationer och att flera personer blir upprörda...
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
hp skrev:
Hur ska vi andra veta att du verkligen VET om du inte skriver detta förrän nu? Kan du höra med "oljeblandaren" hur kvalitén är på Biltemas olja så vi slipper ytterligare spekulationer och att flera personer blir upprörda...

Förrän nu??? Om jag VET så skriver jag just precis det (vilket jag gjort fleeera gånger men i andra ordalag)! Läs hela tråden!

Det är inget fel alls på Biltemas olja. Skillnaden är, som sagt(...), att den inte har fått det lilla extra just för att priset skall kunna hållas nere.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Triboman skrev:
Hur f-n vet jag det? Jo, jag känner personligen han som blandar oljan. (end of discussion?)

Jag tror iaf inte diskussionen kommer att sluta förrän du antingen namnger personen eller hänvisar till någon dokumentation av något slag. Men jag tror knappast att Statoil avslöjar mängden additiv eller dess ursprung. Vi kommer aldrig att få veta hur det verkligen förhåller sig - om nu inte Sverker gör en långtidstest av olika oljor, knappast troligt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur kommer det sig att sportåkare som påstår att en komposithjälm för 5200:- som är godkänd enligt ECE 22:05 är bättre än en plasthjälm för 698:- som är gjord av polycarbonat och som också är godkänd för klassningen ECE 22:05 säger att oljor som är klassade i samma klass är jämförbara????

Att tillverkaren av Biltemas oljor råkar vara Statoil säger väl inte att oljan är exakt samma olja som Statoil säljer under eget namn?

Skulle Statoil kunkurera mot sig själva med en annan kedja som säljer samma olja mycket billigare?

Statoil tillverkar bla Öhlins gaffeloljor med Öhlins krav på kvalliteten! Därav bla priset på 165:-/liter!

Biltema har bla tidigare sålt Mobil 1 oljor innan och dom var då inte exakt samma oljor som Mobil 1 själva sålde!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Axxexs skrev:
Hur kommer det sig att sportåkare som påstår att en komposithjälm för 5200:- som är godkänd enligt ECE 22:05 är bättre än en plasthjälm för 698:- som är gjord av polycarbonat och som också är godkänd för klassningen ECE 22:05 säger att oljor som är klassade i samma klass är jämförbara????

Att tillverkaren av Biltemas oljor råkar vara Statoil säger väl inte att oljan är exakt samma olja som Statoil säljer under eget namn?

Fundera lite på hur marknadsföring fungerar.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Thats it!

andersbrink skrev:
Fundera lite på hur marknadsföring fungerar.

Rädslan att "göra fel" får oss att köpa "märkesvaror" av alla slag. T ex oljan, låter helt otroligt att Statoil skulle hålla en egna tankar enbart för alla olika sorters biltemaolja!!
Jag tror, nej är övertygad om, att mängder av "märkesvaror" finns under andra namn och då till betydligt lägre priser. Någon som tror att t ex jeansbutiker som kör med t ex 50% rabatt, förlorar några pengar på försäljningen?? Lurad svensson ;)
För att återgå till Brinks fråga, en känd tillverkare av kattmat noterade vikande försäljning och inte ens en ny raffig förpackning fick kattägare (jag veeeeet att man inte äger en katt..) att handla kattmaten.
En genialisk(?) marknadsförare kom då på att "vi minskar förpackningsstorleken och höjer priset", och se försäljningen rakade i höjden...
Stikkan A myntade uttrycket"människor är inte dumma, de är dummare..", det stämmer nog!
Jag har sett MIL-specade elektronikkomponenter sitta i konsumentelektronik, naturligtvis sålda till "consumer price", samma komp betingar 10x normalpris när de säljs som MIL-specified"..
Mycket vi inte vill (eller får) veta...:eek:
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag tror, nej är övertygad om, att mängder av "märkesvaror" finns under andra namn och då till betydligt lägre priser. :[/QUOTE]

Exakt! Jobbar som inköpare och har fått flera erbjudanden om sk.
discreet manufacturing, många tillverkare skulle få alldeles för små volymer
om dom bara skulle tillverka åt fina märken!
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Det är ju bara att kolla på Biltemas sortiment,jag har sett
en hel del pryttlar där som säljs för fyrdubbla priset med "fint"
namn på :3freak
Dessutom kan ju priset på oljan vara en ledtråd oxå,ca 80:-
litern är ju ganska högt med biltemamått mätt.

Fan,är det ingen som har ett "oljelabb" i bakfickan så slipper
vi spekulera :tungan
 

lastu

nu med 1000
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Älvsbyn
Hoj
K5 tusen
xrperra skrev:
Det är ju bara att kolla på Biltemas sortiment,jag har sett
en hel del pryttlar där som säljs för fyrdubbla priset med "fint"
namn på :3freak
Dessutom kan ju priset på oljan vara en ledtråd oxå,ca 80:-
litern är ju ganska högt med biltemamått mätt.

Fan,är det ingen som har ett "oljelabb" i bakfickan så slipper
vi spekulera :tungan

Nu har jag för mig att just Triboman HAR ganska bra kunskaper inom tribologi. I den här tråden så är det nog han jag lyssnar och tror mest på. Vet inte om han har tillgång till oljelabb, men det skulle inte förvåna mig. Just inom oljor så har han haft bra förklaringar tidigare också.

just my two cents
/lastu
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Då kanske han vet om det gör någon skillnad att hälla i Biltemas olja i en vanlig mc-motor eller om slitaget minskar om man häller i statoils. Behöver oljan i en vanlig motor vara bättre än den biltema säljer? ;) :)
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Jag håller mig ifrån både statoils billigare oljor o biltemas oljor.
Min bror jobbar på en märkesverkstad för bilar och på dom flesta bilar där motor-ras händer så har dom haft samma olja,jo Statiol sen om det är slumpen eller inte vet jag inte men skulle inte chansa.
Biltemas håller jag mig borta ifrån pga kvaliteten på bildelarna.
Verktygen dom har är däremot riktigt bra.
 

Farmer

#639
Gick med
14 Jul 2004
Ort
PÅ banan
Hoj
kawa
DucatiRacer skrev:
:hördu Du :dummer vet att du skriver på en sida för sporthojar/motard va? :va
Håll dig till touringsajterna eller varför inte starta www.gubbhoj.bmw

:machinegu BMW :smasha

Va är det för stil... va lite trevlig istället! Eftersom man är här visar man också att man uppskattar sporthojjar tycker jag! :3freak
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Farmer skrev:
Va är det för stil... va lite trevlig istället! Eftersom man är här visar man också att man uppskattar sporthojjar tycker jag! :3freak
Läs hela tråden.. :D

Tillägg till oljediskussionen:
Under ett SMC-evenemang i våras fick vi en föreläsning och frågestund med en kille från Q8-Oils (OKQ8 samarbetar med SMC). Killen jobbade med just att forska på och utveckla smörjmedel, och enligt honom används tillsatser i basoljan för att nå kraven för en viss kvalitetsmärkning, men INGEN oljetillverkare gör en bättre olja än kraven för klassningen.
Biltemas olja är om killen är att lita på precis lika bra som övriga oljor på marknaden med samma bokstavskombinationer.

Edit: Svarar i den andra tråden..
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Daggarparn skrev:
Nej det är den inte!!!!
Hällde Biltemas racingolja i min FZR 1000, slirade omedelbart!!! :fatta!
Den skulle vara perfekt enligt specen, men det var den inte.
Lamellerna var ej heller slitna innan Biltemaoljan!!!

Pratade med en mek som bara såg allmänt plågad ut..
Han hade fått in ett antal hojar som fått problem efter att ha hållt i biltemas olja.
Bland annat är den tydligen inget bra för fireblade & bevisligen inte heller FZR.
Kan tänka mej att FZRén har en aning underdimensionerade lameller för effekten, men varför fungerar det med exempelvis Castrols olja med samma klassning som Biltemas????? :confused:

Ett tips är ju att endast köra på den oljan som var i tidigare & som rekommenderas utav hojtillverkaren......

Håller oxå med vad någon sade innan i tråden, priset är inte heller nå´t att hurra för.

Den funkar säkert i många hojar som inte har överdrivet mycket effekt, eller som har en mycket jämnare effektkurva...


Är inte castrols olja mineral olja? Mineral oljan är bättre när det gäller att få lammeller att greppa. Det finns en drös med Thunderace åkare som bytt från syntet olja till mineral olja just pga slirande lammeller
 

silvertejpad

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000 -01 (fetkraschad)
Min hoj, en GSX-R 1000 -01, har gått ca 2400 mil, varav ca 1500 banmil, de flesta på Nürburgring (snabb som tusan).

Framtill den här säsongen har hojen varit gatreggad med en komplett dyrt servad servicebok. Frustrationen över att det är nästintill omöjligt att själv kunna kontrollera om en olja är bra eller dålig, trots att den kostar 200 kr / l.

Jag resonerade så att det är osannolikt att en 200kr / l olja är 3-4 ggr bättre än en 45 kr / l från biltema.

Initialt hade jag inte tänkt åka särskilt lång med biltemaoljan innan nästa oljebyte. Den ena ledde till det andra och när jag bytte olja förra veckan hade hojen gått ca 15 bandagar, ett race och ett ERF (4timmars endurance).

Under den här perioden har motorn gått som en klocka, sedan att jag kraschat av olika anledningar beror inte på oljan.

Jag kör på biltemas 5 W 50 olja.

/Silvertejpad
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det e väl inte helsyntetsolja eller?
slungade i lite olja i min förra vecka nför att nivån var låg. shell ultra 4
fett jävla dyr var den 165kr/litern har jag för mig.

Men man vill väl inte blanda helsyntet och halvsyntet va? :va
Mindre bra för hojen tror jag.
Och att alltid köra på halvsyntetisk e väl inte så bra heller eller? :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top