Radial-bomsar.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad är egentligen radialmonterade bromsar? Jag har på ett ungefär fatta principen men Jag vill ha hela förklaringen.
Någon? Ulf Lundin? :tummenupp
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Med radialmonterade ok så minimeras "flexen" i infästningen mellan ok och gaffel. Det sviktar således mindre, vilket innebär mer och bättre bromskraft och bättre känsla i handtaget.

Hur det ser ut?
04R1_red_frntbrk_1734.jpg
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Tror även att själva oket flexar mindre när det är radiellt monterat. Riktiga radialbromsar lär ju vara bra men de där konverteringsatserna där du monterar radialbromsar i den gamla fästerna (axiellt) borde inte funka så bra.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
För en gatåkare tror jag att det har marginel betydelse om de är radiellt monterade. Eller har jag fel där? Hade varit skoj om någon som har testat båda kunde ge ett omdömme.

Men det höjer i alla fall ballhetsfaktorn på hojen :)
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
K-Micke skrev:
Uffe tycker att radiellt monterade bromsok är posörtrams som bara är till för att lura stackars sporthojkonsumenter till köp av ny hoj.

Skriv in mig under den åsikten också...

/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Re: Radiallitet--------

jocke i köping skrev:
Jag kan berätta skillnaden,,,,
ska bara ut å ta en tur först,,,,,,

hör av mig senare :squid

mille -00 vs laverda -83? är inte det lite ojämt? :skrämd
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
RG500-Johannes skrev:
Skriv in mig under den åsikten också...
/J
Och mej med! Skillnaden måste vara _mycket_ marginell. Antagligen _väsentligt_ mindre än ex vis stålomspunnet.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Re: Re: Radiallitet--------

Vad ere´som får dig å tro att de e ojämt ??? :confused:

vet du inte att nya mille Factoryn har radiella bromsar,,,,
ja örk int skriva allt ja äger,,, :brynad

som sagt rapport kommer :rock

Teo skrev:
mille -00 vs laverda -83? är inte det lite ojämt? :skrämd
 

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha YZF R7
Radialok

Frågade en av toppförarna i Scandinavian Open om just detta. Och enligt honom var det märkbar skillnad mellan radialok och "vanliga".

Så visst är det bra att de börjar dyka upp på de nya gathojarna.
Sen skulle jag personligen aldrig (för gata) byta till radialok på en mc med redan bra fungerande bromsar.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Nu är jag ute på hal is, men var det inte så att man hade radialmoterat på racehojar för att enkelt kunna byta mellan olika dimmensioner av skivor? (alltså genom enkla mellanlägg, typ brickor, kan man sätta på en större skiva)

Detta för att på en snabb bana ha stora skivor=bra bromsverkan, men på en teknisk bana ha små skivor=snabbare styrning! (?)
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
triple skrev:
Nu är jag ute på hal is, men var det inte så att man hade radialmoterat på racehojar för att enkelt kunna byta mellan olika dimmensioner av skivor? (alltså genom enkla mellanlägg, typ brickor, kan man sätta på en större skiva)

Detta för att på en snabb bana ha stora skivor=bra bromsverkan, men på en teknisk bana ha små skivor=snabbare styrning! (?)

Det där gick att lösa tämligen smidigt redan innan radialmontage kom.. Fast visst är det möjligt ta bort distanser å klämma dit en kortare bult. Med konventionella ok löser man detta med hjälp av olika fästhål för oket..

Är förresten inget man labbar med så jättemycket fram och tillbaka utan funkar det med 290-skiva på den och den banan så kör man med det..

Radialoken kom ju på GP-hojar först.. Där vete faan om dom ändrar skivornas diameter så mycket (kolskivor)

/B
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Nu vet jag,,,

Inte ett dugg mera än när jag skrev förra inlägget,,,
men min teori är i allafall att det inte är något som vi"vanliga"
gatåkare behöver i allafall,,,racing,,kanske men då är det nog
så åxå att det krävs mera av chaffisen av att kunna bromsa
än vad enbart radiella bromsar tillför,,.
det är ungefär som att åka med värsta Öhlinsprylarna
på gatan för vanlig körning,,det kostar mera an vad det är värt,,
om man nu inte bara e posör.


jocke i köping skrev:
Vad ere´som får dig å tro att de e ojämt ??? :confused:

vet du inte att nya mille Factoryn har radiella bromsar,,,,
ja örk int skriva allt ja äger,,, :brynad

som sagt rapport kommer :rock
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Ja, en ingenjör som jag fattar inte vad vinsten skulle vara rent egenskapsmässigt med radialmonterat. Varför skulle det flexa mindre, hallå eller?
Efter ett antal år i bilbranschen kan jag tänka mig att det är lättare = billigare att montera. Sedan är det ju upp till diverse marknadsförare att jobba: "-hey, om vi kan tuta i alla racerförarwannabies att radialmonterat är bättre så tjänar vi dubbelt på den redan gjorda besparingen!" (inte helt ovanligt tänk på större företag kan jag meddela)
Naturligtvis vill även tillbehörsfirmorna göra sig en hacka och säljer konverteringskit....
Fast visst tror jag att racingteam kan ha nytta av att kunna justera oken och/eller snabbt byta. för gatan är jag dock ytterligt skeptisk.
 

Dragrace

Drömmer om Köksfläkt. (Turbo)
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Gislaved
Hoj
CRF 250 R -09 (CRF 450 X -06 +CRF250 -07 STULNA BÅDA TVÅ)
Känner några som tävlar med R-1000
Dom har kört -01 :eek:r -02:eek:r -03:eek:r
Men inte märkt någon större skillnad på bromsarna.
Har för mig att dom sa att -03:an käkade bromsbelägg,kan
ju bero på deras fabrikat av bromsbelägg ochså.
Tror att dom kör med Goodridge (eller vad de nu heter).
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top