Radial-bomsar.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Pebl skrev:
Ja, en ingenjör som jag fattar inte vad vinsten skulle vara rent egenskapsmässigt med radialmonterat. Varför skulle det flexa mindre, hallå eller?
Efter ett antal år i bilbranschen kan jag tänka mig att det är lättare = billigare att montera. Sedan är det ju upp till diverse marknadsförare att jobba: "-hey, om vi kan tuta i alla racerförarwannabies att radialmonterat är bättre så tjänar vi dubbelt på den redan gjorda besparingen!" (inte helt ovanligt tänk på större företag kan jag meddela)
Naturligtvis vill även tillbehörsfirmorna göra sig en hacka och säljer konverteringskit....
Fast visst tror jag att racingteam kan ha nytta av att kunna justera oken och/eller snabbt byta. för gatan är jag dock ytterligt skeptisk.
Kul att jag inte längre är ensam skeptiker/pessimist/bakåtsträvare/glädjedödare. (Välj det som bäst passar. Eller alla...)
/u

ninja-mannen(c)

norrbagge
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
`03 khi setteks636-r
Radialmonterte kalipere er mer effektive en konvensjonelle kalipere. Dette må da være hevet over en hver tvil. Hvorfor har f.eks. -03 ZX6-R mye mindre diameter på bremseskivene enn de andre i 600-636-klassen? Og mindre skiver gir lavere vekt/mindre gyro-effekt. Dette gjenspeiles i alle tester av de nye 600-kub. Kawasakien får skryt for klassens beste bremser og "handling"

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
K-Micke skrev:
Självklart är det säkert inte så meningsfullt att byta sina ok.
Men att det sitter på nya hojar är väl bara i sin ordning. Jag menar, det finns ju ingen nackdel med radiellt monterade bromsar, de borde inte vara dyrare att producera heller. Så om det nu blir liiiite bättre, så ska det så klart sitta på en sporthoj. :bow
Word up!

Strunta i marknadsföringssnacket. Så länge bromsarna blir något litet bättre är det bra oavsett hur de ser ut eller är konstruerade. Bromsarna nästa år lär knappast bli sämre än årets. Så vad har vi att klaga på, utseendet?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag är iallafall helt övertygad om att det går att få den "gamla" typen av bromsar minst lika effektiv som radialmonterade - Det beror snarare på en kraftigare konstruktion än just från vilket håll man drar bultarna...

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
tack! :gnissla

de här ska jag banne mej kopiera och ta med till folkhögskolan och visa den där förbannade jävla idioten som påstod att man inte kunde slira in i kurvor och att de inte finns något som heter radialmonterade bromsar!
jäfla allvetar typ från uppsala.. jag blev helt vansínnig å vi tjaffsade i säkert en timme..
Ja, jag är tjej. Jag är förbaskat mc intresserad å suger i mig allt jag kommer över, men tror inte att jag kan allt för det. som vissa nötter, bara för att de råkat sitta på en kawa en gång,typ.. :kocko

Iaf så sa jag att jag ville verkligen vara helt säker på vad radialbromsar var innan jag sa nå mer,men jag vet ju iallafall att det finns något som heter det..

Så herr fontaeus, :dummer
inte för att du någonsin kommer att vistas på denna förträffliga sida där du kanske kan lära dig något,men jag hoppas att du nån gång fattar att en tjej faktiskt kan ha lite innaför pannbenet när de gäller bågar!

eders!/En smått irriterad Linn.

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Honda oldschool - i bitar
K-Micke skrev:
Det är bra. Samla ihop fakta och bevis och slå honom i huvudet med det.
Du kan säkert hitta ett filmklipp på nån som slirar in i kurvan.

tänkte visa honom rossi, å när jag sa åt honom att det finns "vanligt" folk som slirar in i kurvor oxå, även fast de kanske är mer tydligt att folk gör sånt på bankörning så började han svamla om att rossi inte alls var en bra förare.. eh.. :huvet Arg blev jag iallafall.. :gnissla

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lilla_damen skrev:
jäfla allvetar typ från uppsala.. jag blev helt vansínnig å vi tjaffsade i säkert en timme..
Förmodligen rätt bortkastad energi. Undrar om det inte hade varit bättre att inte svälja kroken helt. Alla är inte bildbara, iaf inte alltid. En understundom något luttrad
/u

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...