Du har kanske rätt. Skulle dock undvika stället själv.SirCastic skrev:Ha nu inte ”strålningsfobi” den låga exponering som hon utsatte sig för gör varken till eller ifrån. Cool brud som vågar göra saker som veklingar inte ens vågar drömma om.
Du har kanske rätt. Skulle dock undvika stället själv.SirCastic skrev:Ha nu inte ”strålningsfobi” den låga exponering som hon utsatte sig för gör varken till eller ifrån. Cool brud som vågar göra saker som veklingar inte ens vågar drömma om.
Kreuger skrev:Polisen i ryssland på den där tiden var rätt bestämd tror jag....
"marauders in radiation poluted area are not just a regular marauders, they don't steal stuff for themselves. There were cases of radiactive tv sets and other stuff being sold on city second hand markets and then police shot 7 or 8 of them and it helped"
tacka fan för att det hjälpte!
En annan sak som få känner till är att det även var en kärnvapenfabrik..X-cell skrev:Jag håller på att utbilda mig till reaktoroperatör och vi pratade lite om vad som hände i tjernobyl då.De skulle utföra ett prov som innebar att man skulle använda den levande kraften som finns i turbinerna när de rullar ut till att driva de pumpar som kyler härden.Men förutsättningarna för att göra provet var inte uppfyllda, dels hade de varit nedreglerade nått dygn innan pga kraftbalans skäl,vilket innebar en annan kemi i härden(xenonhalt).När de insåg att det gick fel, de hann se att reaktoreffekten skenade från några procent till flera tusen på några sekunder så sköt de in styrstavarna men i samma stund så small det.Hade de ifrågasatt sina chefer hade troligtvis detta ej hänt.Kulturen i ryssland är nog lite annorlunda och man gör det man blir tillsagd att göra.Detta var kort beskrivet av händelsen, det var flera faktorer som spelade in men det var alltså ett prov som gick snett....
X-cell skrev:Jag håller på att utbilda mig till reaktoroperatör och vi pratade lite om vad som hände i tjernobyl då.De skulle utföra ett prov som innebar att man skulle använda den levande kraften som finns i turbinerna när de rullar ut till att driva de pumpar som kyler härden.Men förutsättningarna för att göra provet var inte uppfyllda, dels hade de varit nedreglerade nått dygn innan pga kraftbalans skäl,vilket innebar en annan kemi i härden(xenonhalt).När de insåg att det gick fel, de hann se att reaktoreffekten skenade från några procent till flera tusen på några sekunder så sköt de in styrstavarna men i samma stund så small det.Hade de ifrågasatt sina chefer hade troligtvis detta ej hänt.Kulturen i ryssland är nog lite annorlunda och man gör det man blir tillsagd att göra.Detta var kort beskrivet av händelsen, det var flera faktorer som spelade in men det var alltså ett prov som gick snett....
sgtpepper skrev:Jäkligt intressant! Jag kan förstå tjusningen med att åka runt i en helt öde stad, måste vara en apokalyptisk känsla, lite som en Mad Max-film eller liknande, med alla stora hus som är helt tomma och förfallna.
Sen fick man ju en kort inblick i den sovjetiska statens sätt att hålla ner brottsligheten..
kajlyl skrev:En annan sak som få känner till är att det även var en kärnvapenfabrik..
jag hade för mig att det small för att de ville byta uran under drift, eftersom för att göra plutonium ska uranet vara inne kortare tid än om man vill utvinna energi... de blev giriga och ville inte stänga ner elförsöjningen när de skulle byta...
det var ett tag sen jag läste in mig på ämnet så jag kanske minns helt fel
Micke_Lindstrom skrev:Jaså, där ser man.
Coolt att du utbildar dig till reaktoroperatör, hur lång är utbildningen?
X-cell skrev:Jag började i september och blir klar (förhoppningsvis om uppkörningen går bra) i slutet av april.Innan dess har jag jobbat som turbinoperatör (utb ca 1 år) och stationstekniker (utb ca 1 år).Utbildningarna varvas med jobb och parallelltjänstgöring med ordinarie operatör.
Har förresten precis varit ute med kawan på de uppländska isarna,Härligt vilket väder
lollepop skrev:Ska vi anordna en gemensam sporthoj-tur till nästa sommar? Strålande väder utlovas....
Micke_Lindstrom skrev:Har man uppkörning, hur går den till?
Inga kaffekoppar på kontrollpanelen sen när du kommer till ett riktigt kärnkraftverk, vi vill inte nåt tjernobyl här.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|