Radioaktiv hojåkning ?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
SirCastic skrev:
Ha nu inte ”strålningsfobi” den låga exponering som hon utsatte sig för gör varken till eller ifrån. Cool brud som vågar göra saker som veklingar inte ens vågar drömma om.
Du har kanske rätt. Skulle dock undvika stället själv.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Kreuger skrev:
Polisen i ryssland på den där tiden var rätt bestämd tror jag....

"marauders in radiation poluted area are not just a regular marauders, they don't steal stuff for themselves. There were cases of radiactive tv sets and other stuff being sold on city second hand markets and then police shot 7 or 8 of them and it helped"

tacka fan för att det hjälpte! :D

Tur att polisen inte är så i Sverige.
"Motorcykelåkarna brukade ofta köra för fort så polisen sköt 7-8 st och det hjälpte." :tungan
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
X-cell skrev:
Jag håller på att utbilda mig till reaktoroperatör och vi pratade lite om vad som hände i tjernobyl då.De skulle utföra ett prov som innebar att man skulle använda den levande kraften som finns i turbinerna när de rullar ut till att driva de pumpar som kyler härden.Men förutsättningarna för att göra provet var inte uppfyllda, dels hade de varit nedreglerade nått dygn innan pga kraftbalans skäl,vilket innebar en annan kemi i härden(xenonhalt).När de insåg att det gick fel, de hann se att reaktoreffekten skenade från några procent till flera tusen på några sekunder så sköt de in styrstavarna men i samma stund så small det.Hade de ifrågasatt sina chefer hade troligtvis detta ej hänt.Kulturen i ryssland är nog lite annorlunda och man gör det man blir tillsagd att göra.Detta var kort beskrivet av händelsen, det var flera faktorer som spelade in men det var alltså ett prov som gick snett.... :mattias
En annan sak som få känner till är att det även var en kärnvapenfabrik..

jag hade för mig att det small för att de ville byta uran under drift, eftersom för att göra plutonium ska uranet vara inne kortare tid än om man vill utvinna energi... de blev giriga och ville inte stänga ner elförsöjningen när de skulle byta...

det var ett tag sen jag läste in mig på ämnet så jag kanske minns helt fel :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
X-cell skrev:
Jag håller på att utbilda mig till reaktoroperatör och vi pratade lite om vad som hände i tjernobyl då.De skulle utföra ett prov som innebar att man skulle använda den levande kraften som finns i turbinerna när de rullar ut till att driva de pumpar som kyler härden.Men förutsättningarna för att göra provet var inte uppfyllda, dels hade de varit nedreglerade nått dygn innan pga kraftbalans skäl,vilket innebar en annan kemi i härden(xenonhalt).När de insåg att det gick fel, de hann se att reaktoreffekten skenade från några procent till flera tusen på några sekunder så sköt de in styrstavarna men i samma stund så small det.Hade de ifrågasatt sina chefer hade troligtvis detta ej hänt.Kulturen i ryssland är nog lite annorlunda och man gör det man blir tillsagd att göra.Detta var kort beskrivet av händelsen, det var flera faktorer som spelade in men det var alltså ett prov som gick snett.... :mattias

Exakt de har inte den möjlighet vi har här att simulera testerna utan de kör det direkt på prylarna, rätt skrämmande.
Tyvärr finns ju fler av dessa reaktorer kvar i bruk, Ingnalina tex, man kan nog mer fråga sig när det går över styr med den med och inte om.
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
sgtpepper skrev:
Jäkligt intressant! Jag kan förstå tjusningen med att åka runt i en helt öde stad, måste vara en apokalyptisk känsla, lite som en Mad Max-film eller liknande, med alla stora hus som är helt tomma och förfallna.

Sen fick man ju en kort inblick i den sovjetiska statens sätt att hålla ner brottsligheten.. :näsblod

Grymt coolt att fara dit. tänk inte en endaste människa måste vara en rätt häftig upplevelse!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
kajlyl skrev:
En annan sak som få känner till är att det även var en kärnvapenfabrik..

jag hade för mig att det small för att de ville byta uran under drift, eftersom för att göra plutonium ska uranet vara inne kortare tid än om man vill utvinna energi... de blev giriga och ville inte stänga ner elförsöjningen när de skulle byta...

det var ett tag sen jag läste in mig på ämnet så jag kanske minns helt fel :)

Den typen av kärnkraftverk de har till skillnad från våra möjligheten att plocka ur bränslet under drift, så det kan säkert stämma mer eller mindre.
 

X-cell

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha FZ1
Micke_Lindstrom skrev:
Jaså, där ser man. :Bugar
Coolt att du utbildar dig till reaktoroperatör, hur lång är utbildningen?

Jag började i september och blir klar (förhoppningsvis om uppkörningen går bra) i slutet av april.Innan dess har jag jobbat som turbinoperatör (utb ca 1 år) och stationstekniker (utb ca 1 år).Utbildningarna varvas med jobb och parallelltjänstgöring med ordinarie operatör.

Har förresten precis varit ute med kawan på de uppländska isarna,Härligt vilket väder :rock
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
X-cell skrev:
Jag började i september och blir klar (förhoppningsvis om uppkörningen går bra) i slutet av april.Innan dess har jag jobbat som turbinoperatör (utb ca 1 år) och stationstekniker (utb ca 1 år).Utbildningarna varvas med jobb och parallelltjänstgöring med ordinarie operatör.

Har man uppkörning, hur går den till?
Inga kaffekoppar på kontrollpanelen sen när du kommer till ett riktigt kärnkraftverk, vi vill inte nåt tjernobyl här. :tungan


Har förresten precis varit ute med kawan på de uppländska isarna,Härligt vilket väder :rock

:tummenupp
 

X-cell

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Östhammar
Hoj
Yamaha FZ1
Micke_Lindstrom skrev:
Har man uppkörning, hur går den till?
Inga kaffekoppar på kontrollpanelen sen när du kommer till ett riktigt kärnkraftverk, vi vill inte nåt tjernobyl här. :tungan




:tummenupp

Man kör i en simulator som ser exakt ut som det riktiga kontrollrummet,instruktörerna sitter bakom en tonad glasskiva och tittar på hur man beter sig.Sedan lägger de ut störningar som man skall reda ut,det kan bli svettigt värre det kan jag lova..
Det var förresten i forsmark på det block jag jobbar på som man först upptäckte det radioaktiva utsläppet från tjernobyl i sverige.Man trodde först att utsläppet kom från forsmark och hela verket utrymdes.Kan tänka mig att det var förvillande för de operatörer som jobbade då.. :confused:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top