Radiotjänst jagar mig...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Flyttade in i en ny lägenhet i September.
Dom ringde och sa att jag inte betalade tv-avgiften, vilket jag inte gör.
Jag sa att jag inte hade nån tv och han slutade argumentera.

Idag när jag gick från tvättstugan såg jag en gubbe med en pärm som stod och jämförde något i pärmen med listan på vilka som bor i huset.
-Hej, sa jag och gick in.
:va helvete, helvete, helvete.
Släckte fort alla lampor och ställde mig brevid ytterdörren (på insidan alltså).
Han ringde på granndörren och dom hade en kort konveration där grannen sa att hon minsan inte hade nån tv. Sen ringde han på min dörr och väntade. Efter att inte fått nåt svar gick han runt lägenheten och kollade in från utsidan.
:va = släckt.

Nu är problemet att jag har en rejäl insyn in i min lägenhet så man kan se tv'n utifrån. (Han såg den inte eftersom det var släckt, men på dagen ser man den lätt).

Vad ska jag göra? Ska jag ge upp och öppna snällt och betala nästa gång han kommer eller?

Får han tränga sig på eller kan jag vägra släppa in honom?
Räcker det att han ser att jag har tv utifrån?
Kan jag slippa undan genom att köpa insynsskydd och helt sonika skita i att öppna alla kommande gånger han ringer på?`

Inga moralpredikningar nu! Jag är student och har fan inte råd att betala för SVT och radio som jag inte ens använder.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ah shit fuck.
Men om jag sätter upp insynsskydd imorgon så han inte kan se den längre?
Då kan han ju inte garantera att den fortfarande finns, eller hur? :)

Coola Ola

Guest
UrbanTiger skrev:
Du vet att den där killen kommer nu att försöka hänga efter dig vart du än går. Nu vet han att du har en TV och kan han bara få dig att skriva under så får han en fet bonus på 1.000:- Jag lovar att han kommer att göra allt för att komma åt dig. Går du till McDonalds tex. så kan han dyka upp i kön precis bakom dig. Likadant på bussen eller i kassakön på ICA. Du kan fly men du kan inte gömma dig. Dom har sina knep där dom loggar dina inköp via bankomatkort och även hur du rör sig med hjälp av triangulär positionering mot din mobil i GSM-nätet. Och så har jag hört att det finns studenter som tjänar en del kulor på att lämna upplysningar om namngivna personer som vissa myndigheter eftersöker av olika skäl då.
Vilket land vi har hamnat i va :va

:rofl

@yonsson: skulle du få betala så är det bara ringa dagen efter eller en vecka senare och säga att du sålt tvn. frågar de varför kan du ju säga att flickvännen gjort slut och att det var hennes tv. inte för att du måste ge dem en anledning förstås.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Coola Ola skrev:
:rofl

@yonsson: skulle du få betala så är det bara ringa dagen efter eller en vecka senare och säga att du sålt tvn. frågar de varför kan du ju säga att flickvännen gjort slut och att det var hennes tv. inte för att du måste ge dem en anledning förstås.

Exakt! Funkar o maila med!
:banana

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
MostWanted skrev:
vad händer om man har en tv som saknar antenn utrustningen? dvs bara scart osv.

då är det en monitor

en tv har en mottagare för tv-signaler. Du ska även betala om du har video med receiver eller t.ex dator med tv-kort (receiver)

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
vågen skrev:
då är det en monitor

en tv har en mottagare för tv-signaler. Du ska även betala om du har video med receiver eller t.ex dator med tv-kort (receiver)
okii, misstänkte det.

ska de inte lägga ner analoga snart? upphör radiotjänst då?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inte fan kan han få gå och kolla in i lägenheten? Tänk om man drar på frugan och han kollar in? Är det inte hemfridsbrott eller liknande?

Jag kan alltså gå till grannen och råglo in i deras sovrum om jag vill helt ostraffat och vägra flytta mig om han säger till mig?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
MostWanted skrev:
okii, misstänkte det.

ska de inte lägga ner analoga snart? upphör radiotjänst då?

Ska väl bli en allmän avgift som läggs på all medial utrustning...

Typ mobiltelefonskatt, internetskatt...

Men jag är inte så insatt, och den dagen tänker jag fan inte betala det skräpet heller...

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Hagster skrev:
Inte fan kan han få gå och kolla in i lägenheten?

Beror ju helt på hur lägenheten är belägen och hur högt upp fönstren sitter. Vissa lägenheter är ju omöjliga att inte se in i när man passerar förbi på en nära cykelväg exempelvis. Var gränsen går för hemfridsbrott kan man ju tvista om.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Han kom förbi hemma hos oss för ett tag sen med.
Vi satt och kollade på TV och så ringde det på dörren och vi skrek som vanligt "kom in!!" (som vi alltid gör eftersom vår lägenhet är den lägenhet som alla polare hänger i, så folk brukar komma och gå lite till och från).
Hör från dörren "Hejsan, det är från radiotjänst." :huvet Bara att bita i det sura äpplet och fylla i den där lappen.

Yonsson, i ditt hus drar ju alla andra ner persiennerna, så de kan väl du med göra när du är borta.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Emmi skrev:
Han kom förbi hemma hos oss för ett tag sen med.
Vi satt och kollade på TV och så ringde det på dörren och vi skrek som vanligt "kom in!!" (som vi alltid gör eftersom vår lägenhet är den lägenhet som alla polare hänger i, så folk brukar komma och gå lite till och från).
Hör från dörren "Hejsan, det är från radiotjänst." :huvet Bara att bita i det sura äpplet och fylla i den där lappen.

Yonsson, i ditt hus drar ju alla andra ner persiennerna, så de kan väl du med göra när du är borta.
Bara att avanmäla, pengarna tillbaka.

Malte

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
12 cb1000R
Ingen rätt att komma in

yonsson skrev:
Flyttade in i en ny lägenhet i September.
Dom ringde och sa att jag inte betalade tv-avgiften, vilket jag inte gör.
Jag sa att jag inte hade nån tv och han slutade argumentera.

Idag när jag gick från tvättstugan såg jag en gubbe med en pärm som stod och jämförde något i pärmen med listan på vilka som bor i huset.
-Hej, sa jag och gick in.
:va helvete, helvete, helvete.
Släckte fort alla lampor och ställde mig brevid ytterdörren (på insidan alltså).
Han ringde på granndörren och dom hade en kort konveration där grannen sa att hon minsan inte hade nån tv. Sen ringde han på min dörr och väntade. Efter att inte fått nåt svar gick han runt lägenheten och kollade in från utsidan.
:va = släckt.

Nu är problemet att jag har en rejäl insyn in i min lägenhet så man kan se tv'n utifrån. (Han såg den inte eftersom det var släckt, men på dagen ser man den lätt).

Vad ska jag göra? Ska jag ge upp och öppna snällt och betala nästa gång han kommer eller?

Får han tränga sig på eller kan jag vägra släppa in honom?
Räcker det att han ser att jag har tv utifrån?
Kan jag slippa undan genom att köpa insynsskydd och helt sonika skita i att öppna alla kommande gånger han ringer på?`

Inga moralpredikningar nu! Jag är student och har fan inte råd att betala för SVT och radio som jag inte ens använder.

Dom har ingen rätt att bara klampa in i lägenheten iallafall för då är de hemfridsbrott och du har ingen skyldighet att öppna för dom heller.
Ring snuten och se om han får kolla in genom fönstret är de privat mark så gör han ju intrång på den och då är de bara att anmäla honom.
Dom har försökt äkla sig hos mig också. De är ju sjukt hela systemet igentligen för de är för 1 ,2 ,4 man betalar för och radion på deras kanaler går de ju bara skit ändå.

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Hyabusa 480+...
Undantag finns !

Om du monterar bort tuner delen i mottagaren och använder satellit mottagare istället, då slipper du betala några tv avgifter .... :D

Obs. har själv klarat mig på detta sättet..... :tummenupp

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
DFMSWEDEN skrev:
Undantag finns !

Om du monterar bort tuner delen i mottagaren och använder satellit mottagare istället, då slipper du betala några tv avgifter .... :D

Obs. har själv klarat mig på detta sättet..... :tummenupp
Åhå! Har själv funderat på deta eftersom det inte finns en godtagbar signal där jag bor. Parabol är det som gäller om man inte vill ha en massa skuggbilder.
Är det någon som har pejl på om man kan få tv via höghastighetesbredband (inte adsl) istället för parabolen som inte gillar mycket snö.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
gäller det inte bara SVT? kollar du inte på dem så ta bort dem från teven..
sen e det bara o släppa in aset

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...