Radiotjänst jagar mig...

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Emmi skrev:
Yonsson, i ditt hus drar ju alla andra ner persiennerna, så de kan väl du med göra när du är borta.
Jo det hade ju varit en enkel lösning, om jag bott kvar där. Bor numera på väster i en trea med tanten. :yoparty

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Enda sättet Radiotjänst får kolla upp huruvida du har tv eller icke är genom att fråga dig, ditt svar du ger är det som gäller.

De får inte på något villkor titta in genom dina fönster, alla "fönstertittning" med "anledning" är hemfridsbrott, och han har ju tydligen en anledning till att titta in.

Att montera bort kanalväljaren ska snart vara ett minne blott, tydligen så kommer man ändå att få betala =/.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Öppna när de ringer på dörren. När de frågar om du är [namn] säger du:

-Nej han är bortrest och jag bor här och tar hand om hans lägenhet så länge.

Då kommer de vilja ge dig en lapp som de vill att du ska ge till [namn]. Det är då du säger:

-Jag tycket att det är bättre att ni tar det med honom personligen. Tack o hej.

En person som inte är skriven på lägenheten kan INTE skriva på deras papper.

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Hett tips...

Du får helt enkelt bjuda in "pejlarn" på kaffe och lite fika.... sen mutar du honom med exakt samma provision han hade fått om han anmält dig... dvs 230:- :tummenupp

Sen önskar du honom ett trevligt 2005 och på återseende 2006 då han får sina 230:- igen... :banana :yoparty

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
kajlyl skrev:
gäller det inte bara SVT? kollar du inte på dem så ta bort dem från teven..
sen e det bara o släppa in aset

Spelar ingen roll. Avgift ska betalas om du har en tvmottagare oavsett vilka kanaler du intällda.

sandstream

Guest
Kan inte folk pröjsa istället så slipper vi sånna här trådar? :)

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kostet78 skrev:
Du får helt enkelt bjuda in "pejlarn" på kaffe och lite fika.... sen mutar du honom med exakt samma provision han hade fått om han anmält dig... dvs 230:- :tummenupp

Sen önskar du honom ett trevligt 2005 och på återseende 2006 då han får sina 230:- igen... :banana :yoparty

Hur vet du att det är exakt 230kr?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
yonsson skrev:
Jo det hade ju varit en enkel lösning, om jag bott kvar där. Bor numera på väster i en trea med tanten. :yoparty

Ahh, ok då. Har du inga persienner i det huset? :D

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
erkänn att du har tv sen ringer du dagen efter och säger att du sålt den. Dom är ju inte så ofta och kollar så det är väl inte så mycket jobb. Inte så man börjar möblera om för det iallafall.

sandstream

Guest
P@trik skrev:
Men håll med om att det är lite roligt med folk som inte vill vara med och betala TV-licensen men som sedan gnäller när någon skenförsäkrar.
Snacka om dubbelmoral :näsblod

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
anmäl han som fönstertittare :tummenupp

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Man får ha en TV hemma på "prövotid" 15 dagar innan man löser licens. Säg att du precis köpt den och inte bestämt dig om du ska behålla den men om du gör det så skickar du in papperna. Sedan gör man det inte.

http://www.radiotjanst.se/Lagen/Lagen.htm

Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. Lag (1997:1164).

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
3. innehas på prov under högst 15 dagar Lag (1997:1164).

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
sandstream skrev:
Men håll med om att det är lite roligt med folk som inte vill vara med och betala TV-licensen men som sedan gnäller när någon skenförsäkrar.

Nja , känns inte riktigt som samma sak.
Det är väl mer att vara tvingad en dyr försäkring för en motorcykel som står trasig i garaget och som man inte har använt på 15år.

Att jag inte betalar är mest en principsak.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
sandstream skrev:

Klart det inte är. Försäkringen använder man ju :7peta Att betala tv licensen är ju som att betala för skenförsäkrare eftersom man betalar en massa pengar till nånting man inte använder men som andra tycker är bra.

Shespider

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
Aprilia RS 250, Kawasaki Ninja GPZ 250 R
yonsson skrev:
Flyttade in i en ny lägenhet i September.
Dom ringde och sa att jag inte betalade tv-avgiften, vilket jag inte gör.
Jag sa att jag inte hade nån tv och han slutade argumentera.

Idag när jag gick från tvättstugan såg jag en gubbe med en pärm som stod och jämförde något i pärmen med listan på vilka som bor i huset.
-Hej, sa jag och gick in.
:va helvete, helvete, helvete.
Släckte fort alla lampor och ställde mig brevid ytterdörren (på insidan alltså).
Han ringde på granndörren och dom hade en kort konveration där grannen sa att hon minsan inte hade nån tv. Sen ringde han på min dörr och väntade. Efter att inte fått nåt svar gick han runt lägenheten och kollade in från utsidan.
:va = släckt.

Nu är problemet att jag har en rejäl insyn in i min lägenhet så man kan se tv'n utifrån. (Han såg den inte eftersom det var släckt, men på dagen ser man den lätt).

Vad ska jag göra? Ska jag ge upp och öppna snällt och betala nästa gång han kommer eller?

Får han tränga sig på eller kan jag vägra släppa in honom?
Räcker det att han ser att jag har tv utifrån?
Kan jag slippa undan genom att köpa insynsskydd och helt sonika skita i att öppna alla kommande gånger han ringer på?`

Inga moralpredikningar nu! Jag är student och har fan inte råd att betala för SVT och radio som jag inte ens använder.

gör som jag...öppna dörren med TYPE O´NEGATIVE på högsta volym och med en förskärare i handen... :D

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
sandstream skrev:
Håller inte alls med faktiskt. Jävla skattesamhälle vi bor i.
Inte fan vill jag betala för SVT som ändå bara sänder skit.
Att tvinga mig betala för nåt jag inte ens vill ha är ju helt sjukt.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
http://www.informationsfrihet.se/

Saker du bör veta
Radiotjänst i Kiruna AB har inte rätt att bereda sig tillträde till ditt hem!
Om TV-pejlaren kommer och knackar på, har denne ingen rätt att gå in hemma hos dig för att undersöka om du har en TV. Hans enda rättighet är att ringa på och fråga dig huruvida du har TV, samt i den mån det går att se utifrån avgöra om du har TV. Du har emellertid ingen skyldighet varken att öppna dörren eller svara på hans frågor.

Radiotjänst i Kiruna AB har bevisbördan!
Det är Radiotjänst som ska bevisa att du har TV - det är inte du som ska bevisa att du inte har TV. Du behöver således inte bekymra dig över att faktiskt bevisa för eller övertyga personal från Radiotjänst att du inte har en TV. Så länge du säger att du inte har TV, spelar det ingen roll vad Radiotjänst misstänker, eftersom de inte kan bevisa att du faktiskt har TV.

Du har rätt att inneha TV på prov i 15 dagar!
Enligt lag (1989:41) om TV-avgift 6 § 3 har du rätt att inneha TV på prov i upp till 15 dagar utan att behöva betala TV-avgift. Om Radiotjänst skulle ha bevis för ditt TV-innehav inom denna tid, kan du åberopa undantaget i nämnda paragraf och att du alltså endast innehar TV på prov och faktiskt inte alls är TV-innehavare i lagens mening.

TV-handlarna är anmälningsskyldiga!
När du köper en TV är TV-handlaren skyldig enligt lag att rapportera dig till Radiotjänst i Kiruna AB. Detta innebär att du kan komma att registreras som TV-innehavare. Självklart kan du då överklaga beslutet eller helt enkelt avanmäla TV-innehav utan närmare förklaringar. Du kanske köpte TV:n till någon annan.

Radiotjänst i Kiruna AB har inte rätt att efterhöra orsak till din avanmälan!
Enligt motiven till 11 § lag (1989:41) om TV-avgift har inte Radiotjänst rätt att kräva att du anger en orsak när du avanmäler TV-innehav. Detta eftersom frågor om varför någon inte längre har TV kan uppfattas som integritetskänsliga. Om Radiotjänst inte godkänner en avanmälan p.g.a. att du inte angett en orsak bryter de mot gällande rätt.

Avanmäl här http://www.gellerbrant.nu/informationsfrihet/index.cgi?avanmal

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...