xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det är inte en extra kanal som alla andra.
Nej det är väl 4-5 nuförtiden..
Det är inte en extra kanal som alla andra.
Nej marknadsprincipen fungerar inte när det gäller public service. Vitsen är att det skall nå alla som har en TV.
Jag instämmer i maestro. Kom med ett motargument mot demokratiaspekten annars kan ni lika gärna lägga ner era principdiskussioner och bara erkänna att ni är snåla.
Vi lipar inte, och inte för att ni skippar TV-licensen för att det är olagligt utan för den jävla inställningen att ni minsann inte ska betala något för att ni enligt er inte använder skiten utan att ha förstått vad det egentligen handlar om. Det är inte en extra kanal som alla andra.
Det har ju presenterats argument gällande demokrati och fria ovinklade nyheter ett par gånger redan?
SVT är inte ovinklat. Det är bättre nu än vad det var innan, men fortfarande vinklat.
Jag, och många andra med mig, hämtar vår information och våra nyheter från internet nuförtiden. Internet har spelat ganska stor roll i nutida revolutioner, en roll som TV aldrig hade kunnat spela. TV används ju dessutom för att stävja folkets missnöje på sådana platser genom att ljuga och mörka.
Så, att TV skulle vara bra för informationsspridning och demokrati vet jag väl inte riktigt.
Själv äger jag ingen TV eftersom att jag kom fram till att servicen som TV erbjuder är långt under vad jag förväntar mig. Det spännande är nog att när jag jämför min egen medvetenhet om vad som händer i omvärlden med vänner som har TV, och som använder den som informationskälla är att de verkar sakna stora bitar information, eller all information, om händelser ute i världen och inom landets gränser...
Sedan tycker jag väl att så länge man nu har en TV kan man väl betala TV-licensen. Att helt enkelt kasta ut TVn och sedan säga upp licensen är ett bättre sätt att protestera mot skiten som sänds.
Din argumentation är mycket bra. Tack för det.
Naturligtvis finns det andra kanske bättre medier och jag tycker du gör helt rätt i att använda det du finner bäst utan att för den sakens skull snylta på något annat.
Att TV används felaktigt i andra länder tycker jag dock inte är ett argument mot svensk public service.
Nej, det är mer ett argument mot statligt eller partiknutet media som presenteras som ovinklat. Nu är ju inte public service så knutet till S längre så det är ju ett rätt ovidkommande argument. Sedan har vi inte direkt ett politiskt och samhälleligt klimat här i landet som ger upphov till revolt.
Din argumentation är mycket bra. Tack för det.
Naturligtvis finns det andra kanske bättre medier och jag tycker du gör helt rätt i att använda det du finner bäst utan att för den sakens skull snylta på något annat.
Att TV används felaktigt i andra länder tycker jag dock inte är ett argument mot svensk public service.
Men fortfarande är nyheterna lika selekterade och vinklade som de i DI. Skillnaden är att de står för att de är en (fritt tolkat) elitistisk tidning/media.
Och fortfarande kvarstår det principiella i att tvingas betala för en tjänst, för att man vill ha en annan. (Ny adekvat jämförelse) Som att ha lag på att man måste ha Michelin-vinterdäck till bilen. Dels får man inte välja märke, dels måste man ha vinterdäck till sommarbilen även om man aldrig skulle tänka tanken att ta ut den annat än i solsken.
Jag kanske inte vill se annat än Family Guy, Ensam mamma söker och våter vörld.. Varför ska jag påtvingas notan för kulturmuppars intresse och nån poänglös serie om gamla jävla skåp från smålands 1800-tal? Kulturmupparna köper ju knappast däck åt mig!
Det är inte att ge & ta, det är bara att ta. Skatt för sjukvård och skola är en självklarhet, inte bara för att vi alla nyttjar det. Utan för att det ger ett kollektivt rikare samhälle. Men ingen kan få mig att acceptera det kollektiva berikandet av att kulturmuppar ska få se på dokumentärer om gamla stolar eller hur man bygger en säng av gammalt tidningspapper.
----------------------------------------------------
Som någon föreslog, koda kanalerna. Men släpp nyheterna fria och låt dessa bli skattefinansierade.
GuWs exempel om bang 4 the buck var också rätt talande. SVT är inte bara en dålig tjänst, den är svindyr också.
Det borde väl gå ganska utmärkt att komma runt det med en skärm utan TVmottagare, och sedan köpa till satellit/kabelboxen? Det är väl ändå i princip vad man gör ändå?
Eller skickas SVT ut med dem med? Isf är det ju lite sunkigt. (Som sagt har jag ingen TV så jag har ingen direkt koll på hur skit hänger ihop)
Och jag håller med om att det är rätt dumt att betala för en tjänst som man inte använder. Det är ju den huvudsakliga anledningen till att jag inte har TV längre.
Absolut.
Men kolla på utbudet av skärmar utan TV-mottagare.
Det stannar vid industriskärmar såsom de som hänger på ICA och Willys vid kassorna.
Pröjsa tv-handlarn en lusingtapp för att montera bort tunern så går du ju med vinst första året.
Det borde väl gå ganska utmärkt att komma runt det med en skärm utan TVmottagare, och sedan köpa till satellit/kabelboxen? Det är väl ändå i princip vad man gör ändå?
Eller skickas SVT ut med dem med? Isf är det ju lite sunkigt. (Som sagt har jag ingen TV så jag har ingen direkt koll på hur skit hänger ihop)
Och jag håller med om att det är rätt dumt att betala för en tjänst som man inte använder. Det är ju den huvudsakliga anledningen till att jag inte har TV längre.
Det är fortfarande så att SVT ska vara politiskt obundet. Är det fortfarande sossigt efter dessa år med borgerligt styre? Sossarnas sista bastion? Nonsens och nys. Ni är snåljåpar helt enkelt.
Att kulturfolk sedan är vänstervridna i allmänhet (tur, borgerlig kultur är bara så räligt) och kanalen i fråga visar något om kultur har ju inte med politisk missfärgning att göra. Utan med att "För fet för ett fuck", "min morsa snor min kille", "The Midgets' Dirty Secrets" eller andra kvasidokumentära avarter, inte är riktigt vad man oftast menar med Kultur.
Men herregud, ge dig någon gång. Du är inte på Partimöte nu.Jag förstår inte ert resonemang. Att säga att man aldrig kollar på SVT är skitsnack. Nog kollar ni någon gång på något program som intresserar er.
Om ni tänker längre än ert ekonomiska intresse kanske ni skulle kunna förstå samhällsnyttan i en fri och opartisk television. Det är för bövulen ett viktigt redskap för demokratin.
Dessutom är det bestämt att man skall betala om man har en TV. Vi kan tyvärr inte välja vilka lagar och regler vi skall följa.
Om ni inte tycker att avgiften är bra är ni välkomna att skapa opinion men tills reglerna är ändrade är det bara att betala vackert.
Det är typiskt snålt att undvika en avgift bara för att det går och hitta på argument som kommunistavgift etc.
Jag gillar inte allt mina skattepengar används till. Ska jag då skattefuska till den grad att jag bedömer att jag betalar för det jag använder?
Betalar inte tv-licens saktar även ner vid fartkameror.Ok motorcykeln är väl inte helt laglig heller om man ser till helfordonsgodkännandet
Men herregud, ge dig någon gång. Du är inte på Partimöte nu.
Det är fortfarande så att SVT ska vara politiskt obundet. Är det fortfarande sossigt efter dessa år med borgerligt styre? Sossarnas sista bastion? Nonsens och nys. Ni är snåljåpar helt enkelt..
Jag frågar mig vad så kallad "public service" fyller för nytta i ett modernt samhälle.
Kan förstå nyttan för 50 år sedan, men nu - när du kan läsa nyheter från valfri nyhetsbyrå, från vilken del av världen som helst, när som helst, via internet?
Nu får vi istället filtrerade nyheter som knappast är politiskt ofärgade vilka presenteras som någon slags världslig sanning.
Jag betalar inte, av ideologiska skäl.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs VM-kva... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |