Radiotjänst liknande...

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
...avgift!
Man kan väl omöjligt lagstifta om en avgift på USB minnen och hårddiskar?
Jag har svårt att förstå motiveringen med Radiotjänst avgift, dock kan jag förstå att kultur sverige behöver pengar men jag anser att det finns smartare sätt att finansiera det. Men det här är ju skandalöst, ta en avgift för att man KAN använda minnen för att sprida upphovsrättsskyddat materiell.
:koko
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article3063351.ece

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Inget nytt...

Detta är inget nytt det har funnits sen "philips-kasetten" kom, om ni kommer ihåg hur en sån såg ut.

På den "svart/vita" tiden så kunde man tex. "kopiera" av från Sveriges Radio's sändningar av "Tio i Topp" till en "philiphs-kasett" och sen lyssna på låtarna i tex. bilen. Och då tog det hus i h..vete hos musikbranschen som med hjälp av sin lobbyister fick Sossarna att införa en "Kopieringsavgift" på all media som man kunde "spara" ljud o rörlig/bilder på.

Och för att ingen skulle komma undan denna SKATT så tas avgiften ut på TOMMA media, så ska en "sosse-sten" dras!

/KentW

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det förekommer redan, en kopieringsavgift läggs på t.ex. CD/DVD-R-skivor samt mp3-spelare. Syftet är att kompensera skivindustrin för den lagliga kopiering som sker ("kompiskopiering"). Oavsett syfte håller jag hur som med dig, helt bisarrt att en privat organisation kan ta ut en nationell avgift för nånting som kanske kommer att ske.

...fick Sossarna att införa en "Kopieringsavgift"...

...så ska en "sosse-sten" dras!...

/KentW

Ja, för de borgerliga stod ju verkligen på barrikaderna och kämpade emot införandet av denna avgift... :rolleyes:

Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ja, för de borgerliga stod ju verkligen på barrikaderna och kämpade emot införandet av denna avgift... :rolleyes:

YES!

Det var ett massivt motstånd från de andra partierna mot införandet, ja förrutom VPK då, men det var liksom underförstått.

/KentW

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Det förekommer redan, en kopieringsavgift läggs på t.ex. CD/DVD-R-skivor samt mp3-spelare. Syftet är att kompensera skivindustrin för den lagliga kopiering som sker ("kompiskopiering"). Oavsett syfte håller jag hur som med dig, helt bisarrt att en privat organisation kan ta ut en nationell avgift för nånting som kanske kommer att ske.

Jag tycker att det är helt absurt att en privat organisation ens har möjlighet att driva igenom en sådan sak.
Det måste ju finnas bra mycket mer rättfärdiga vägar att gå för musikbranchen.
Nu är inte jag emot att artister ska få betalt men som sagt, det MÅSTE finna bättre lösningar än kollektiv bestraffning. Sen är ju frågan, hur mycket av den här avgifter går till artister och hur mycket försvinner ut till andra saker än det pengarna är tänkt till?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Radiotjänst och tv-avgift i allmänhet är ju helt absurt. Att avgiftsbelägga hårdvara för att den KAN användas på ett visst sätt... Hur tänker folk?:va Jag menar, nog för att man ska betala om man vill ha tv-sändningar in i sitt hus. Men den avgiften betalas ju bara genom att man måste skaffa sig ett abonnemang för att få tv över huvud taget. Att dessutom avgiftsbelägga innehavet av en tv-apparat... Det spelar ju ingen roll om du har ett tv-abonnemang eller någonting, bara du äger en tv ska du betala för det. Spelar inte ens någon roll om du tittar på video/dvd på den. Den kan lika gärna stå undanstoppad på vinden. Äger du en TV ska du betala tv-avgift. Helst sjukt... Allt bottnar ju i att när avgiften infördes så fanns inte video och dvd, de som hade tv tittade på vad som sändes på tv och skulle därför betala för det. Att det sen i modern tid kvarstår, iställer för att reformerats till att bli en avgift för folk som tittar på tv-sändningar, är bara dumt...

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Lösning

De enda som drabbas är svenska företagare. Sist jag köpte DVDR så kom de från Danmark och detsamma lär gälla nästa hårddisk med. Svensk näringsliv drabbas för att politiker fegar ur mot en patetisk lobbyorganisation. Sverige från sin bästa sida..

(p.s Tyvärr är båda politikerblocken lika värdelösa i dessa frågor)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
De enda som drabbas är svenska företagare. Sist jag köpte DVDR så kom de från Danmark och detsamma lär gälla nästa hårddisk med. Svensk näringsliv drabbas för att politiker fegar ur mot en patetisk lobbyorganisation. Sverige från sin bästa sida..

(p.s Tyvärr är båda politikerblocken lika värdelösa i dessa frågor)
Det kanske lika mycket att låta sig smörjas med gratisluncher som att fega ur.

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Var det inte på förslag att du skulle betala TV-licens om du hade en dator med motiveringen att du kunde ju faktist surfa in på SVT-play?:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Reglerna för TV licens blev hårdare när borgarna kom till makten, istället för att avskaffa avgiften som dom har tjatat om alla år dom satt i opposition, kasettskatten införs även på USB minnen med som vid makten...

Kan det vara så att dom gillar orättvisa påslag som gynnar stat och musikindustrin?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte minns fel så är dessutom avgiften på hårddiskar lagvidrig då hårddiskars primära syfte inte är att lagra kopierad information, utan att husera OS och program...

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Om jag inte minns fel så är dessutom avgiften på hårddiskar lagvidrig då hårddiskars primära syfte inte är att lagra kopierad information, utan att husera OS och program...

Jag orkar inte ens räkna på hur mycket vi har betalt i "extra" skatt på vårt SAN på firman :huvet

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Det är inte småpotatis det rör sig om heller.
2009 drog dom in närmare 120 miljoner i avgifter på band, CD, DVD och inbyggda hårddiskar.
Tillkommer 130-140 miljoner från kabeltv och UR TV och lite annat.

Summa summarum: Lite drygt en kvarts miljard. :banana

Se'n gnäller dom som fan över hur många ytterligare miljarder som dom
giriga jävlarna går miste om genom piratkopiering.:huvet:huvet

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Var det inte på förslag att du skulle betala TV-licens om du hade en dator med motiveringen att du kunde ju faktist surfa in på SVT-play?:va

Tror aldrig det var ett förslag men Eva Hamilton (tror jag det var) slängde ur sig en ide om det. Vilken potential det skulle ha, 1-2miljarder som de kan ringa upp, hota och få inkomster via. :yoparty

OnT
I.o.m dessa avgifter så har jag inga moraliska betänkligheter för nedladdning. Känns som det kvittar om jag kopierar kompisens cd-skiva eller drar den från nätet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Det är även på förslag att tvinga innehavare av mobiltelefoner (!) att betala licens, eftersom de också kan tillgodogöra sig SVTs material.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är även på förslag att tvinga innehavare av mobiltelefoner (!) att betala licens, eftersom de också kan tillgodogöra sig SVTs material.

Jo, istället för att avskaffa avgiften så skulle den "göras teknikoberoende", d.v.s att kan du på något sätt se någonting alls från SVT, oavsett om du vill det eller inte ska dom ha dina stålar.

Jag har fan inte bett SVT att lägga sin skit på nätet, jag har inte bett dom att ha SVT Play tillgänglig för mobiler, men dom har varit jävligt snabba på att trycka ut appar till alla möjliga jävla plattformar för att få möjligheten att mjölka fler på pengar.

Jag tror aldrig att det kommer att bli licenskrav på mobilerna, men dom kanske lägger på en "kassettskatt" liknande avgift på alla mobiler vid nyköp, på så sätt kan man mjölka varenda unge som ska ha en mobil på pengarna också.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Logiken är ju märklig minst sagt. Du får inte kopiera, men du ska betala till dom ändå? Vilken annan bransch har en sådan lyxtillvaro?

Nä, släpp all musik och film fri och slå ut allt på royalties från hårddiskar och andra lagringsmedium. Verkar enklare och mer logiskt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping