Radiotjänst liknande...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Den sittande regeringen kontrollerar skattemedlen, därför har man TV-licens istället.

Jag diggar SVT, och tycker deras urval av filmer ofta är av hög klass. De har ett omfång som ingen av de kommersiella kanalerna är i närheten av. Det finns inga andra kanaler man kan slå på och slumpvis hitta intressanta program.

Men - Varför har vi två kanaler? Varför läggs licenspengar på att hålla två nyhetsredaktioner flytande? Här känner jag att det finns skäl att ifrågasätta hur medlen används.

Apropå SVTs kvalitet så säger det väl allt att de nu måste presentera sina programidéer och få dom godkända några månader i förväg, i ett forum där vad som sägs är offentlig handling. Effektivt framlobbat av t ex TV4, som då på laglig väg får reda på vad SVT planerar och kan kapa programidéer.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den sittande regeringen kontrollerar skattemedlen, därför har man TV-licens istället.

Jag diggar SVT, och tycker deras urval av filmer ofta är av hög klass. De har ett omfång som ingen av de kommersiella kanalerna är i närheten av. Det finns inga andra kanaler man kan slå på och slumpvis hitta intressanta program.

Men - Varför har vi två kanaler? Varför läggs licenspengar på att hålla två nyhetsredaktioner flytande? Här känner jag att det finns skäl att ifrågasätta hur medlen används.

Apropå SVTs kvalitet så säger det väl allt att de nu måste presentera sina programidéer och få dom godkända några månader i förväg, i ett forum där vad som sägs är offentlig handling. Effektivt framlobbat av t ex TV4, som då på laglig väg får reda på vad SVT planerar och kan kapa programidéer.

Håller med svt är trots allt bra. Två kanaler har vi nog för att dom skall ha lite att sträva mot, typ bli bättre än 1.an.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Håller med svt är trots allt bra. Två kanaler har vi nog för att dom skall ha lite att sträva mot, typ bli bättre än 1.an.

Nja, två kanaler var viktigt under lång tid för att man skulle kunna lita på vad som sades på nyheterna. Det skulle inte gå att påverka två nyhetsredaktioner resonerade man. Även försvarsmässigt resonerade man kring det, att slå ut en redaktion går lättare än två.

Sen hade man profilerna att ettan var Stockholmsproducerat och tvåan var de olika redaktionerna i landets kanal. Det var då tvåan fick epitetet "Bondkanalen" eller "Swedish Bond channel" som Bengt Alsterlind kallade den... :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nja, två kanaler var viktigt under lång tid för att man skulle kunna lita på vad som sades på nyheterna. Det skulle inte gå att påverka två nyhetsredaktioner resonerade man. Även försvarsmässigt resonerade man kring det, att slå ut en redaktion går lättare än två.

Sen hade man profilerna att ettan var Stockholmsproducerat och tvåan var de olika redaktionerna i landets kanal. Det var då tvåan fick epitetet "Bondkanalen" eller "Swedish Bond channel" som Bengt Alsterlind kallade den... :D

Aah, jag har alltid uppfattat det som en viss konkurrans mellan kanalerna.

Men det är klart, är det sverige mot 08.orna så blir det kanske så endå.:D

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Men TV-Licensen förstår jag inte riktigt gnället över... Egentligen.
Det gnälls på reklam på alla kanaler, och sägs att "enda fördelen med SVT är att det inte är nån reklam", varför tror dom att SVT inte har reklam? Att det är DÄRFÖR vi betalar TV-avgift, för att få oberoende, reklamfria kanaler verkar inte gå att räkna ut på egen hand...

Det kanske gnälls för att man inte vill ha kanalerna men tvingas betala för dom iallafall.

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Licensförfarande är som hämtat från kalla-krigets litteratur om storebrorssamhällen..

Varför inte finansiera SVT:s verksamhet med skattemedel knutet till demografin och kostnadsutvecklingen som berör SVT? Det enda politiker ska få ta ställning till under en valperiod är om anslag per person tillfälligt ska höjas. Justeringar neråt kräver consensus över två valperioder. Detta för att SVT ska förbli ett oberoende media som vågar granska och ifrågasatta alla inklusive den sittande makten.

Har man tagit del av avarter som Fox-tv eller Berlusconis kanaler i Italien inser man lätt kopplingen mellan att ha en oberoende media och rättsäkerhet. Det finns en anledning att dåliga ledare alltid är måna om att styra och censurera media.

Lägg detta i ett grundlagsbihang så kan inte regeringar styra och ställa godtyckligt med SVT:s spelregler. Då justitieminister Beatrice Ask inte har några betänkligheter att stoppa i allehanda tveksamma lagar i grundlag torde detta vara klockrent. (Senaste en lag om Sverige som en "mångfaldskultur" - i praktiken detsamma som ingen egen kultur (eller kulturarv), bara ett sammelsurium av alla som råkar uppehålla sig i landet..)

Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Var det inte på förslag att du skulle betala TV-licens om du hade en dator med motiveringen att du kunde ju faktist surfa in på SVT-play?:va

Tror aldrig det var ett förslag men Eva Hamilton (tror jag det var) slängde ur sig en ide om det. Vilken potential det skulle ha, 1-2miljarder som de kan ringa upp, hota och få inkomster via. :yoparty

Det är även på förslag att tvinga innehavare av mobiltelefoner (!) att betala licens, eftersom de också kan tillgodogöra sig SVTs material.

Nu är hon på G igen, käre Hamilton.. Artikel

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Nu är hon på G igen, käre Hamilton.. Artikel
Upprepar tidiagare citat:
wikipedia skrev:
Danmark: 2190 DKK (294 €)/år för innehav av färg-TV, dator med internet, PDA, 3G-telefon, TV-spel och liknande och 320 DKK (41 €)/år för innehav av enbart radio. Negativ anmälan kan komma att införas.

Så länge det inte blir så illa här ska vi nog inte klaga...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hahaahhahahahaahahhaahaaaaahahahahahahhahahaaa! :rofl

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Jag tyckte i många år att Licensen var orättvis och att vi lika väl kunde lägga ner SR/SVT.

Men på senare år har jag faktiskt tänkt om. Jag tittar knappt aldrig på SVT men tycker ändå att man ska betala för det. :näsblod

Helst genom skatten, så att alla får betala. Då kommer vi billigare undan också.

SVT/SR står för en stor del av nyhetsflödet i detta land. Något som mer eller mindre styr de kommersiella kanalernas rapportering. (Nu menar jag inte de kommersiellas åsikter gällande politik mm där finns alltid ett ekonomiskt intresse). :mad:

Men utan SVT gedigna journalist/korrespondent styrka så skulle nog Nyhetsrapporteringen se lite mer ut som "Snacka om nyheter" eller "Parlamentet" fast utan det roliga.

Men den viktigaste fördelen är ända avsaknaden av politisk påverkan inom Public Service. Detta anser jag är grundläggande för en demokratisk stat. Även om det kommersiella intresset har stor påverkan politiskt även i Sverige så finns det åtminstone ett alternativ som är så pass fritt från styrning att rapporteringen blir ganska rättvis.

Italien (och Lybien med för den delen:brinnerup) är skräckexempel vad gäller länder utan PS.

Så för att reta upp er lite så kan jag säga att är man emot Public Service är man emot demokrati. :arsele

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping