Radiotjänst liknande...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Logiken är ju märklig minst sagt. Du får inte kopiera, men du ska betala till dom ändå? Vilken annan bransch har en sådan lyxtillvaro?

Nä, släpp all musik och film fri och slå ut allt på royalties från hårddiskar och andra lagringsmedium. Verkar enklare och mer logiskt.
Man får kopiera till familj o vänner o det är det avgiften gäller

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag kom just på att jag har ögon!

Eftersom SVT producerar saker som jag kan använda dessa ögon till att titta på så känner jag nu att jag måste göra min plikt och betala en avgift på ett antal tusen per år för denna möjlighet.

Snälla finns det någon som vet var jag kan sätta in pengarna?

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ständigt detta "hålla upp fattiga musiker" Fattiga som i Carola mfl vaniljmusiker - som är de som får största tårtbiten. Pengarna delas mellan de MEST etablerade/kända/spelade. KULTURBREDDSFIENTLIGT RENT AV!!

Jag kan förstå logiken givet bakgrunden i "kassett- och videobandsskatten". MEN bolagen har haft all tid i världen att ändra sin affärsinriktning bort från detta beroendeläge, de bortskämda jävlarna! Det håller inte med enskilda branscher som ska ha grundlagsinskränkningar för att klara att ro hem sin "produktidé". Om inte, så skulle jag gärna få min "ettöresskatt för Eriks välbefinnande" införd snarast. Helst med retroaktiv kompensation!

Vidare, CD-R är analogt media med distributionsmedia CD och (hyggligt) spelbart i samma maskiner. Men flashminnen, hårddiskar??? Varför inte mobiler med fasta minnen (större "hot" mot den omoderna företagsmodellen).

Nä, det är bara att handla ute i europa - eller så köper man ett kit med lös-disk och tomt kabinett som datorhandlarna snart kommer sälja på förstasidan. USB-minnet kan sakna plasthölje och kräva sammansättning pss. FUCK lata mediabranschen!

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
svt är (med viss förståelse) rädda om sin (sedan länge) krympande pengapåse. Och EGENTLIGEN, om man ska välja kanaler, inte f-n är tv4 eller tv3 konglomeratens gratis-TV-shop-tv särskilt lockande. Kommer ihåg när kabeltv kom tidigt 80-tal och redan då myntades begreppet:

Större kommersiell kanalbredd = sämre utbud!
Tyvärr måste jag nog instämma när man ser utbudet på billigt, utländskt skit varvat med Sväng-arselet hit-och-dit eller Har du finnar, annars frisk - du ska skämmas för DU är oönskad och misslyckad. FY FAN, va gött att man inte ska ta en egen telning genom sånt..

Ur led är TV-världen

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
svt är (med viss förståelse) rädda om sin (sedan länge) krympande pengapåse. Och EGENTLIGEN, om man ska välja kanaler, inte f-n är tv4 eller tv3 konglomeratens gratis-TV-shop-tv särskilt lockande. Kommer ihåg när kabeltv kom tidigt 80-tal och redan då myntades begreppet:

Större kommersiell kanalbredd = sämre utbud!
Tyvärr måste jag nog instämma när man ser utbudet på billigt, utländskt skit varvat med Sväng-arselet hit-och-dit eller Har du finnar, annars frisk - du ska skämmas för DU är oönskad och misslyckad. FY FAN, va gött att man inte ska ta en egen telning genom sånt..

Ur led är TV-världen

Lite därför som jag kastade min tv åt helvete. Jag tycker det är mestadels skit på alla kanaler, inklusive svt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kanske, men jag har inte hört talas om det så vore intressant att veta.

"Högern" gick ut rätt tidigt efter första valet om att de skulle införa "medie"avgift istället för licens, men sen åkte ju några dit för skolk och sen tappade dom tråden.

Det bästa vore ju att koda SVT1&2&24&kunskap, så dom som betalar får njuta och vi andra slipper snigeln i ögat :)

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Lite därför som jag kastade min tv åt helvete. Jag tycker det är mestadels skit på alla kanaler, inklusive svt.

Med råge är du diskvalificerad från kvalitetssnack om du inte ser skillnade mellan de PRODUCERANDE kanalerna och de som som bara köper in "billigt skit" som varvar med TV-shop. Seriöst. Nog är Svt och delar av tv3-4-5 liiiiite mer än "skuggkanalerna". Ser man inte DEN skillnaden är man som sagt inte kunnig nog i svensk kanal-TV.

Avståndstaganden eller inte: VAD VILL VI HA?

OM man inte lyckas få det man gnällt om anno dazumal NU när supermoderaterna blommar för fullt i riksdag och regering - när i helvete ska VI bli nöjda???:rolleyes:

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är mest bara skit på alla kanaler, med lysande undantag av motorprogram, bra amerikanska serier (dom flesta är skit, men det finns några bra), faktaprogram osv.

På SVT är det enda jag ser dom lokala nyheterna, om ens det 4an's är lika bra, kunskapskanalen glimmar till ibland, men det är allt mer sällan...

Koda SVT och lägg dom som tillval (med samma pris som i dag)och dom skulle tappa 70% eller mer av tittarna.

Skulle SVT koda kanalerna och sälja dom som tillval skulle dom kanske kunna ta 19:- i månaden för det utbud dom har i dag, och ändå tappa massor av tittare.

Staten håller hårt i pengapåsen, oavsett vilka sossar som sitter vid makten.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Med råge är du diskvalificerad från kvalitetssnack om du inte ser skillnade mellan de PRODUCERANDE kanalerna och de som som bara köper in "billigt skit" som varvar med TV-shop. Seriöst. Nog är Svt och delar av tv3-4-5 liiiiite mer än "skuggkanalerna". Ser man inte DEN skillnaden är man som sagt inte kunnig nog i svensk kanal-TV.

Avståndstaganden eller inte: VAD VILL VI HA?

OM man inte lyckas få det man gnällt om anno dazumal NU när supermoderaterna blommar för fullt i riksdag och regering - när i helvete ska ni bli nöjda???:rolleyes:

Hah, du får tycka vad du vill. Men att diskvalificera mig från en diskussion för att jag inte delar din smak låter som riktig högoktanigt kvalitetsnack. :banana :Bugar

Jag ser att det är skillnad på kanalerna, men jag tycker fortfarande inte någon kanal kommer upp över skitgränsen.

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Mjoo, det var väl lite hård retorik. Såklart ska din åsikt inte diskvalificera dig i någons ögon. Och du ser ju skillnad på kanalerna så.. :glömdet

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Det bästa vore ju att koda SVT1&2&24&kunskap, så dom som betalar får njuta och vi andra slipper snigeln i ögat :)

Dom förstår väl att ingen skulle betala för deras kanaler. Folket vet inte vad som är bäst för dom. Den vanliga människan förstår inte hur mycket den behöver högkvalitativ kultur som Kobra och Babben & Co. Utan Svt skulle han/hon istället lockas att frossa i den skitflod av dekadens som dom kommersiella kanalerna erbjuder och förvandlas till ett tomt skal utan vare sig etik eller moral.

Det är kultur som skiljer oss från djuren och utan kultur glömmer människan att den är människa och då kan samhället inte längre fungera. Kaos skulle härska, himlen skulle rämna, sigillen som håller Helvetets demoner fjättrade skulle brista och Satan skulle vandra på jorden. Världen som vi känner den skulle bli till intet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är kultur som skiljer oss från djuren och utan kultur glömmer människan att den är människa och då kan samhället inte längre fungera. Kaos skulle härska, himlen skulle rämna, sigillen som håller Helvetets demoner fjättrade skulle brista och Satan skulle vandra på jorden. Världen som vi känner den skulle bli till intet.

Det låter IOFS inte som ett för dyrt pris att betala för att slippa SVT

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Sossarna som nu sitter vid makten kanske?

Det är vanligtvis Copyswede och andra organisationer som kommer med dom här förslagen. Förhoppningsvis har regering och riksdag vett nog att stå emot.

Med tanke på FRA, IPRED och Datalagringslagen så är det väl 50/50.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13241-copyswede-kraver-avgift-for-externa-harddiskar-usb-minnen
"I enlighet med reglerna om privatkopieringsersättning i upphovsrättslagen begär Copyswede att två nya produktkategorier ska beläggas med kopieringsavgift. Som mest kan svenska konsumenter tvingas att betala 160 kronor över normalpris för externa hårddiskar och USB-minnen från och med den 1 april 2011."

http://www.dn.se/ekonomi/fildelarna-har-slutat-branna-cd
"– Vi har ett teknikskifte där skivorna i sig inte är lika intressanta längre. Både fildelare och andra har börjat använda andra tekniker. Man kan lagra på datorns hårddiskar eller på sina telefoner i stället, säger Mattias Åkerlind, vd för Copyswede."

http://www.sweclockers.com/nyhet/12379-copyswede-vill-ha-avgift-pa-harddiskar
"Därför vill nu Copyswede lägga en avgift på minneskort till mobiltelefoner och hårddiskar för persondatorer. Avgiften beräknas uppgå till cirka 100 kronor för en mobiltelefon med ett minneskort på 32 GB."

http://www.sweclockers.com/nyhet/7457-datoragare-kan-bli-skyldiga-att-betala-tv-avgift
"Det är ännu inte klart vad som kommer att hända med tv-avgiften, men enligt Eva Hamilton är det ”sannolikt” att SVT:s tv-program kommer att läggas ut på Internet. Konsekvensen av detta skulle bli att även den som inte äger en tv kommer att vara tvungen att betala tv-avgift, enligt Eva Hamilton (VD på SVT)."
(Nyhet från 2008, appropå SVT-play, som tur var verkar inget hänt med den saken).

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Avgifter på hårddiskar är fel, då ju som sagt deras huvudaskliga uppgift inte är att lagra film/musik/bilder, utan DATA.

Men TV-Licensen förstår jag inte riktigt gnället över... Egentligen.
Det gnälls på reklam på alla kanaler, och sägs att "enda fördelen med SVT är att det inte är nån reklam", varför tror dom att SVT inte har reklam? Att det är DÄRFÖR vi betalar TV-avgift, för att få oberoende, reklamfria kanaler verkar inte gå att räkna ut på egen hand...
Dock kan man undra vart alla pengar tar vägen, när radiotjänst kanaler (SVT/SR) klagar över dålig ekonomi. Saxat från Wikipedia
Wikipedia skrev:
År 2004 hade public service-företagen en sammanlagd budget på närmare 6,7 miljarder kronor, varav SVT fick cirka 3,8 miljarder. I sammanhanget kan det nämnas att konkurrenten TV4-gruppen inklusive alla sina nischkanaler samtidigt hade en årlig budget på knappt halva den summan, cirka två miljarder kronor. Public service-bolagen har således en större budget än vad samtliga svenska privata TV- och radiokanaler har tillsammans.
http://sv.wikipedia.org/wiki/SVT
Kanske är det som alla andra statliga företag, ineffektiviteten är djupt rotad, och hur mycket pengar som än kommer in räcker dom inte, då det troligen sitter chefer och höga personer överallt som är överbetalda och tar alla pengar.

Vi är dock inte ensamma om TV-Avgift, många europeiska länder har det, och det verkar ligga ganska så lika i nivå hos de som liksom oss har endast avgiftsfinansierat. I damnark måste du dessutom betala licens även om du inte har en TV.
Wikipedia skrev:
Danmark: 2190 DKK (294 €)/år för innehav av färg-TV, dator med internet, PDA, 3G-telefon, TV-spel och liknande och 320 DKK (41 €)/år för innehav av enbart radio. Negativ anmälan kan komma att införas.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-licens

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...