Rain Off på visiret?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Blev något irreterad på vattnet på visiret sist jag körde i regn.
Tänkte att man kanske kunde testa Biltemas Rain Off produkt på visiret.
Någon som testat detta?
Klarar plasten av produkten eller kommer den reagera på något konstigt vis?
I produktbladet står det att produkten kan vara irreterande för ögonen.
Gissar att detta främst är i flytande form samt gaser som kan skapas vid applicering.
Rätt eller fel?

Produkten innehåller följande.
CAS-no Chemical name INCI-name
64-17-5 ethanol ALCOHOL
67-63-0 propan-2-ol ISOPROPYL ALCOHOL
7732-18-5 Water AQUA
70131-67-8 Siloxanes and Silicones, di-Me, hydroxy-terminated —
541-02-6 decamethylcyclopentasiloxane CYCLOPENTASILOXANE
540-82-9 ethyl hydrogen sulphate —

Ja som ni förstår så vill man ha svar på följande.
Kan produkten förstöra visiret?
Kan det vara någon hälsofara att ha det på visiret?

Mvh
Andreas

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag kör ibland med Turtle Wax Rain-Off och det funkar kanon, vattnet rinner av direkt under 50km/h. Kör man fortare så tycker jag det gör det ändå.

Annars så funkar det bra med ett vax utan slipmedel i också, ungefär samma effekt. Kör just nu med Bananvax både på hojen och visiret :)

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag kör ibland med Turtle Wax Rain-Off och det funkar kanon, vattnet rinner av direkt under 50km/h. Kör man fortare så tycker jag det gör det ändå.

Annars så funkar det bra med ett vax utan slipmedel i också, ungefär samma effekt. Kör just nu med Bananvax både på hojen och visiret :)

Bananvax?
Var, när, hur? :confused:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Rain-off funkar bra :tummenupp
Men en annan fråga... Hur fan får man bort flygor smidigast?!
Så här ser hjälmen ut efter en kort tur på 10mil :huvet

flygor.jpg

Kör idagsläget med biltemas "wipe servetter" och dom funkar väl sådär... Flugorna försvinner men efter några tvättar så blir det repor i visiret :mad:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har en sprayflaska med blandning av vatten och diskmedel.
Tycker det funkar bra.
Välj valfri mjuk trasa att torka av med så det inte repar.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99

flygor.jpg

Kör idagsläget med biltemas "wipe servetter" och dom funkar väl sådär... Flugorna försvinner men efter några tvättar så blir det repor i visiret :mad:

Ta en bit Torky eller trasa, blöt och lägg på visiret. Låt det vara en stund så mjuknar liken och man kan enkelt torka bort med mjuk trasa :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

flygor.jpg

Jag tar en handduk, blöter ena änden och svabbar av, sedan torkar jag med andra änden. Upprepar tills insekterna är borta, vilket faktiskt går fortare än med de kemikalier jag testat. Diskmedel borde iofs funka bra eftersom att det är gjort för att lösa upp proteiner, vilket de där smetiga fläckarna är. :)

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS

flygor.jpg

Blöt en vanlig handuk med vatten, lägg den över hjälmen / visiret i 10-15 minuter, torka av :tummenupp
Torka bort det sista med lite diskmedel och en mjuktrasa.

Rber

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2012
Hoj
FZ6-N S2, 2009
Har börjat blöta ned en mf-trasa för att torka rent hjälm o visir. Repar inget o flugorna släpper lätt!

AddePadde90

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
2011 Kawasaki z750
Testa biltema insektbottagning. Har testat det på hojen å tycker de funkar bra , dock aldrig testat på visiret , men kanske e värt ett försök.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
TS: Jag har testat bt Rain Off en gång. Det funkade bra. Men som sagt så går det lika bra att köra lite snabbare. ;)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

flygor.jpg

Ta bort visiret och skölj med varmt vatten direkt under kranen, och stryk lite försiktigt med handen så du känner när liken mjuknar och lossnar så småningom. Använd inte trasa för då känner du inte om du har t.ex. en tagg från en geting i smeten. Den vill du inte vispa runt mot visiret för den är h.å.r.d.

Så här har jag alltid gjort och kan ha samma visir i flera år, utan att få en enda repa. Det är lätt värt mödan när ett visir kostar en tusing.

EDIT. Kan vara värt att veta att en del hjälmtillverkare förbjuder användning av lösningsmedel och andra stygga kemikalier på deras visir. Det kan skada det, kanske inte alltid synbart men få något hårt och tungt på visiret så kan det gå sönder? Något att tänka på innan man blaskar på medel man inte vet vad det innehåller?

Last edited:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Det viktiga är att kolla om produkten kan användas på plast, många på marknaden av dessa produkter avråder starkt att användas på plast. Funkar kanon på glas!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
EDIT. Kan vara värt att veta att en del hjälmtillverkare förbjuder användning av lösningsmedel och andra stygga kemikalier på deras visir. Det kan skada det, kanske inte alltid synbart men få något hårt och tungt på visiret så kan det gå sönder? Något att tänka på innan man blaskar på medel man inte vet vad det innehåller?

Det viktiga är att kolla om produkten kan användas på plast, många på marknaden av dessa produkter avråder starkt att användas på plast. Funkar kanon på glas!

Precis sånt jag funderar på.
Kan det påverka brytning av ljus och likandnde samt kan rain off försvaga matrialet (visiret).
Båda aspekterna är viktiga. Vill ju inte få något brytningsfel eller annan förvrängning av det man ser genom visiret. Får man ett stenskott eller liknande så föredrar jag om visiret håller.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
Alkalisk avfettning är grymt mot insekter på visiret, låt det verka i någon minut, sedan är det bara att torka av smutsen.

Zeeta

Medlem
Gick med
6 Feb 2012
Hoj
Yamaha XT660R -05 (Såld), Kawasaki ER-6N -12 (Såld), Husaberg FE450 -12, Kawasaki Z800 PE -13
Handtvål och ljummet vatten, nått annat vågar jag inte ta på mitt visir efter att ha sett hur polarns svarta toning bara rann av av vanligt fönsterputs

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...