Som byggde ramar.. Kanske finns kvar, här är rätt många svetsfirmor och mekaniska verkstäder nu sen Åkermans la ner.UrbanTiger skrev:Det var en svetsfirma som fanns i Eslöv förr...
Som byggde ramar.. Kanske finns kvar, här är rätt många svetsfirmor och mekaniska verkstäder nu sen Åkermans la ner.UrbanTiger skrev:Det var en svetsfirma som fanns i Eslöv förr...
Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?andersson turbo skrev:Vilken typ av rör använder du?
cromolly?
jojje1963 skrev:Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?
jojje1963 skrev:Ja, 25x1.5mm. Och tillsatspinne från ARIGO. Röd 2.4mm volfram. Kan väl säga att mina svetsar ser mer ut som MIG'ade än TIG'ade. Om jag kollar på andra bygge så ser det nästan ut som om dom inte tillsätter något alls men jag tycker det ser svagt ut, möjligt att det är tvärtom, att mer tillsats är sämre?
RASET skrev:Det måste vara för klent för en sådan racemotor .Min bror säger att du har tagit efter hans skit hoj på ramen .
Det ser bra ut det kommer att gå fort i sommar
andersson turbo skrev:Hmm 1,6 säger reglementet att det måste vara så om nån frågar så skrev du nog bara fel här på sporthoj hehe
Arigotråden är inte den bästa den bublar å kolar ur om man inte svetsar kallt nog ,Det finns bättre alternativ tyvär så vet jag ingen beteckning
Men kolla med några chassiebyggare på bilsidan dom brukar ha koll på detta
Jag pratade med en Mats Erikson från dalarna nånstans (promodåkare) bil
Väldigt trevlig och mycket kunnig man ,Han borde kunna tipsa dig om dyligt
Om du nu får fram nån bra beteckning på tillsatstråd är även jag intreserad av detta
jojje1963 skrev:1.5mm står det i min bok... annars så skrev jag fel.
Jupp, det bubblar när det blir för varmt! Ska kolla vad andra använder men jag tror Stava i Lund kör med ARIGO tråd när han bygger PROMOD, ska kolla upp det
PM1 skrev:Det finns faktiskt en kille i Eslöv också som du känner rätt bra som har bra tillsatspinnar...hör med Håkan fast jag vet ej hur tillgången på material är just nu men annars kan du maila eller pm'a mig så får du tel# till Conny som är rätt insatt i ämnet.
Lycka till med bygget, det ser fint ut!!
Ser framemot att få se det på MECA till våren!!
Mvh // ULF
PD skrev:ska du få fina sömmar så ser du till att passformen är 100% tight och sedan smälter du bara ihop, ett krav är att du har rotgas inne i röret om genombränningen ska bli bra men små 25x1,5mm rör är väl inte det lättaste att lära sig Tig,a på
PD skrev:ska du få fina sömmar så ser du till att passformen är 100% tight och sedan smälter du bara ihop, ett krav är att du har rotgas inne i röret om genombränningen ska bli bra men små 25x1,5mm rör är väl inte det lättaste att lära sig Tig,a på
andersson turbo skrev:Hmm inte får man väl smälta ihop cromolly??
Inte som jag lärt mig i allafall skall visst vara risk för urkolning tillsatsmaterialet ska ju kyla smältan såpass att man hela tiden har en gulaktig svetsfog (skitsvårt ja vet) hehe rotgas kan nog va bra ändå
jag är ingen guru på cromolly svetsning , vill gärna lära mig mer
ställer bara frågan för ja tycker de låter konstigt
Det där var ju snyggt gjort! Med loggor och allt Vad vevade du? Är där ingen motor? Jag kan ingenting om sådana saker, så du får stå ut med min okunskapjojje1963 skrev:Då har jag vevat fram en sump/motorfäste, nu är jag trött i vevarmen
http://stabbarps-auto.com/STTG/photos/photo16.html
Jobbigt att veva för hand, hade inte du en CNC-fräsjojje1963 skrev:Då har jag vevat fram en sump/motorfäste, nu är jag trött i vevarmen
Bearing skrev:Jobbigt att veva för hand, hade inte du en CNC-fräs
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |