Skillnad på friktionen på blöt asfalt vs torr asfalt lär vara ganska stor
Absolut, men det är fortfarande ungefär samma mängd energi som ska överföras. Med tanke på det så känns det inte som det borde bli så stor skillnad på skadorna som det faktiskt blir.
Ska man dra det till det extrema, klä dig i badshorts spring i 20km/h och släng dit på en "slip 'n slide", du glider låååångt. Gör om samma sak men släng dig på ett rivjärn eller sandpapper, samma rörelseenergi som ska bromsas upp men kommer bromsas betydligt snabbare och du kommer glida väldigt kort.
Sen gissa vad som gör ondast
Sträckan mellan punkten där hojens hjul släppte och där jag stannade var ca. 100 meter, det kan säkerligen ha tagit en fraktion av en sekund innan jag tog i backen, så jag kanske gled 80-90 meter med kroppen i kontakt med marken.
De glidsträckor du anger är överdrivna....
Den väsentliga frågan är väl vad i helvete du gjorde i regn i 100+ utan skyddsutrustning...? Letar du efter någon slags kick eller är du - resultatet till trots - dum i huvudet på riktigt...?
jag uppskattar inte det personliga angreppet
En sak jag alltid kommer minnas från körskoleboken var en liten ruta som förklarade att (om nu detta på något vis var statistiskt bevisat):
Kör man på en människa i 30km/h överlever 9 av 10
Kör man på en människa i 50km/h överlever 1 av 10
Jag har inte kunnat få ur de siffrorna ur mitt huvud. Rätt eller fel vetefan, men jag tror ändå på ungefärligheten när det gäller direkt krockvåld mot kroppen. Det är ju därför våra skydd spelar så stor roll. De tar upp en del av krockvåldet så att effekten blir mycket mindre mot våra kroppar. Men det innebär ju också att skulle man krascha och flyga framlänges in i en, säg, lyktstolpe, och träffa den med en oskyddad bröstkorg, förutom skinnjackan då, i 50km/h, så kan man kanske hälsa hem. Det direkta krockvåldet skulle man inte överleva...
Det är inte ett personligt angrepp. Jag tycker att alla som åker hoj i regn i 100+ utan skyddsutrustning är dumma i huvudet och det står jag för. Alla dagar i veckan. Oavsett om du eller någon annan känner sig kränkt. Att ta en sådan kalkylerad risk för att det är praktiskt bevisar endast en oförmåga att bedöma risker.
Jag är ändå glad att du inte slog dig eller strök med. Vårat fritidsintresse behöver inte fler svarta rubriker och jag vill inte ha dyrare försäkring för att någon annan saknar förmåga att bedöma risker.
Det är inte ett personligt angrepp. Jag tycker att alla som åker hoj i regn i 100+ utan skyddsutrustning är dumma i huvudet och det står jag för. Alla dagar i veckan. Oavsett om du eller någon annan känner sig kränkt. Att ta en sådan kalkylerad risk för att det är praktiskt bevisar endast en oförmåga att bedöma risker.
Jag är ändå glad att du inte slog dig eller strök med. Vårat fritidsintresse behöver inte fler svarta rubriker och jag vill inte ha dyrare försäkring för att någon annan saknar förmåga att bedöma risker.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|