RR:Benny
Äldre än gatan du kör på
På tal om att glida långt....
[video]http://unbelievablething.com/?p=417[/video]
[video]http://unbelievablething.com/?p=417[/video]
Att ta en sådan kalkylerad risk för att det är praktiskt bevisar endast en oförmåga att bedöma risker.
...men allt för många tror jag har en orealistisk syn på vad ett skinnställ kan åstadkomma.
Enligt vägverkets studie av MC olyckor visade de att endast 7% av av de som omkommit och kört utan skyddsutrustning (men med hjälm) skulle ha överlevt om de haft skyddskläder på sig. Alltså skinnstället är väldigt osannolikt att rädda en förare från att omkomma, det räddar nästan enbart från att få skrapsår och eventuellt bryta extremiteter om det har arm/ben skydd i sig.
Inget fel på att man ibland tar bort vissa delar av skyddsutrustningen beroende på vad man gör. Speciellt för oss som pendlar.
Jag tycker att det är viktigt att väga risken mot potentiell vinst. Uppenbarligen kan jag inte ändra din åsikt, men jag kan åtminstone komma med mitt argument
Jag har sålt min bil för att den var opraktisk i Stockholm och använder min MC dagligen. Jag vinner tid (köer med bil och opraktisk kollektivtrafik där jag bor) och pengar (dyra parkeringar/trängselavgift med bil medans helt gratis med MC) och jag kan efter jobbet åka till vänner eller affärer som inte ligger utmed kollektivtrafiknätet.
Du nämner ordet "fritidsintresse", du startar på hemmadressen och du slutar på hemmadressen dessutom har du spenderat pengar på bensin. Jag skulle kunna hårdra det och placera dig i samma kategori som personer som hoppar ut ur flygplan eller som bergsklättrar, en helt onödig risk som inte ger dig något förutom en adrenalinkick.
Nu överdriver jag, men olika personer har olika unika personliga orsaker till varför de gör som de gör
Det är kanske inte uppenbart för alla att någon som kör 300 km/h på bana och dagligen jobbar med förare som lever på det, tycker att någon som åker till jobbet i något annat än full raceutrustnng är dum i huvudet och är oförmögen till att beräkna risker.
Jag skulle säga det samma om jag inte upplevt det själv. Jag tror anledningen var att det var blött och halt just där. Man har ju inga problem att åka vattenrutschkana men jag skulle inte vilja slänga mig på en torr sådan.
Sträckan mellan punkten där hojens hjul släppte och där jag stannade var ca. 100 meter, det kan säkerligen ha tagit en fraktion av en sekund innan jag tog i backen, så jag kanske gled 80-90 meter med kroppen i kontakt med marken. Det var oerhört halt och nedförsbacke, hojen bara försvann under mig mig när jag nuddade frambromsen fast det var en raksträcka.
Kanske läsa Bosch bromstips?
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
PS De gånger jag bromsat omkull har en sak gemensam: Jag har bara använt frambromsen. Aldrig bromsat omkull när jag använt både bak och frambroms. Trots jag bromsat så jag glidit fram på snedden. DS
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |