Ramp till släpkärra

Enkelt sätt att fixera rampen. Borra två hål ner i kärran, Två skruvar i ändan på rampen som sticker ner i hålen. Typ M8x30 i 10mm hål. Gjorde det med en liten kärra och liten fyrhjuling. Förstås två ramper & fyra hål.
Tycker hopfällbar är onödigt. En hoj är cirka 2 meter lång. En lastramp på 1,80 funkar till en bakhjulsdriven Crafter med lasthöjd 67cm.
Lite spännande att lasta minidumpern, 420kg, med två lösa ramper i skåpsläpet.
Ja, den här lösningen gillar jag.

Enkelt med att bara säkra rampen på flaket med två skruv/bult med runda huven. Är de tillräckligt långa så behöver man inte ens en mutter på undersidan och de kan sitta i hålen även när inte rampen används (så man vet vart de är). De är ju bara för att rampen inte ska glida av och såhär är den mekaniskt låst.

En planka och sedan använder jag mekpallen för att komma upp på flaket.
 
Plankan som jag har hittat är 45x220 så jag tror den kommer att hålla utan stöd. Skulle ev. kunna såga till en bit som jag ställer dit undertill i anslutningen till golvet men spontant så känns det som att plankan är starkare än gångjärnen på en sån där vikbar från 24?
På seglar kursen när jag var 12 år lärde jag mig att tror det gör man i kyrkan mellan 11 och 13 på söndagar, resten av veckan vet man.
Vad väger hojen ? Vilken hoj ?
Och välj kvistfri planka ! I varje fall inga kvistar på mitten.
 
På seglar kursen när jag var 12 år lärde jag mig att tror det gör man i kyrkan mellan 11 och 13 på söndagar, resten av veckan vet man.
Vad väger hojen ? Vilken hoj ?
Och välj kvistfri planka ! I varje fall inga kvistar på mitten.
Om det vore så skulle vi nog vara rika(re) på börsen...

Det är en wr450 (100kg-ish) och jag har en förhållandevis kvistfri planka (2400 mm).
 
Jag ser det inte som samma sak som jag skulle stå mitt på plankan. 100 kg över två hjul tror jag inte är så farligt?
Nej det var lite det jag tänkte, håller plankan när du står mitt på den (du väger väl minst 60 kg!?) så håller plankan för WR450 som tankad väger lite mindre än 60 kg per hjul.
 
Last edited:
Kan lika gärna lägga upp bild i denna "färska" tråd. Fixade gångjärn till rampen idag, köpte lite rostfria plattjärn och svetsade ihop med rostfri hylsa som jag svarvade till.
"Ramen" runt rampen har mutterspår så det gick lätt att montera och ger bra justeringsmöjligheter. Blev en glipa mellan flak o ramp, men gick inte att göra så mycket åt eftersom jag inte ville modifiera något på släpet.

Återstår att fixa flaklås och modifiera bakkanten så att man slipper en hög kant att köra upp på
1743611355534.png1743611453729.png
 
Ett tips ....

Jag knäckte upp en ramp i durkplåt med samma mått som lämmen bak på kärran (en mekanisk verkstad fixar det), monterade sedan dit två vanliga fästen så rampen passar kärran.
Sen monterade ett tredje gångjärn "tapp-halvan" i ena änden på rampen, det är detta fäste man hakar i ena kärrans original hål för lämmen, säkrar upp det hela med en sprint så inte rampen kan åka ur hålet medans jag lastar....

Blev över förväntan och jag slipper ha en lös extra ramp med mig i tid och otid.....🙂

Man skulle ju kunna knäcka upp en läm fram med för två ramper för ATV mm. men jag släppte det då jag bara kör två hjul...
 

Bifogat

  • Släp 1.jpg
    Släp 1.jpg
    385.5 KB · Visningar: 17
  • Släp 2.jpg
    Släp 2.jpg
    372.4 KB · Visningar: 18
  • Släp 3.png
    Släp 3.png
    2.5 MB · Visningar: 18
  • Släp 4.png
    Släp 4.png
    3.4 MB · Visningar: 18
Det här med att plankan trillar av släpet när du backar av hojen kan du lösa enkelt genom att spänna fast den med ett spännband så att den inte kan flytta sig bakåt. Lägg spännande på marken med kroken uppåt, lägg plankans nedre kant i kroken och lägg den övre änden på plats på släpet. Sen spänner du in bandet mot en lämplig fästpunkt i släpet tills det är sträckt så borde plankan ligga kvar när du backar över kanten med hojens däck, och du slipper göra åverkan på släpet👍
 
En 100kg hoj, finns det inte ställ för sådana som man hänger direkt på dragkroken? Så slipper man släpet helt.


Mvh
 
Ett tips ....

Jag knäckte upp en ramp i durkplåt med samma mått som lämmen bak på kärran (en mekanisk verkstad fixar det), monterade sedan dit två vanliga fästen så rampen passar kärran.
Sen monterade ett tredje gångjärn "tapp-halvan" i ena änden på rampen, det är detta fäste man hakar i ena kärrans original hål för lämmen, säkrar upp det hela med en sprint så inte rampen kan åka ur hålet medans jag lastar....

Blev över förväntan och jag slipper ha en lös extra ramp med mig i tid och otid.....🙂

Man skulle ju kunna knäcka upp en läm fram med för två ramper för ATV mm. men jag släppte det då jag bara kör två hjul...
Grymt bra lösning. Jag gillar när man kan använda redan befintliga saker till flera ändamål. Mitt problem med den här lösningen är att flaket är för högt i förhållande till hur b rett det är. Det blir alltså en för bran ramp och det är väldigt synd. Jag har en liten backe på tomten som jag brukar utnyttja för precis det här när jag vill rulla upp skottkärran. Den är oftast lite lättare och med backen går det förhållandevis enkelt att rulla upp den. Problemet med det här är att det inte alltid finns en backe/kulle att använda på klubbens parkering.

Med en lägre kärra så hade jag givetvis gjort en liknande lösning som du. (y)
 
Det här med att plankan trillar av släpet när du backar av hojen kan du lösa enkelt genom att spänna fast den med ett spännband så att den inte kan flytta sig bakåt. Lägg spännande på marken med kroken uppåt, lägg plankans nedre kant i kroken och lägg den övre änden på plats på släpet. Sen spänner du in bandet mot en lämplig fästpunkt i släpet tills det är sträckt så borde plankan ligga kvar när du backar över kanten med hojens däck, och du slipper göra åverkan på släpet👍
Bra idé.

Jag kommer att lösa det med två skruv genom plankan och golvet.
 
En 100kg hoj, finns det inte ställ för sådana som man hänger direkt på dragkroken? Så slipper man släpet helt.


Mvh
Det gör det nog men ett litet misstag så repar man troligtvis bilen och det vill jag inte riskera. Om det vore en 65-kubikare eller liknande så hade det nog varit enklare. Men fortfarande en risk samt att jag inte kommer in i bakluckan på ett enkelt sätt.
 
Jag ska nog tillägga att kärran är gammal och det gör inget om jag borrar två hål i golvet. Om det här fortsätter att vara roligt så blir det en nyare och ev. täckt kärra, alt. en skåpbil (som jag fått beviljat). Det här var fö. ett annat tips jag fått härifrån SP. Då kan man t ex ställa bilen på en parkering utan att någon vet vad som är inne i (inte lika stöldbegärlig).
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top