Ramp till släpkärra

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Enkelt sätt att fixera rampen. Borra två hål ner i kärran, Två skruvar i ändan på rampen som sticker ner i hålen. Typ M8x30 i 10mm hål. Gjorde det med en liten kärra och liten fyrhjuling. Förstås två ramper & fyra hål.
Tycker hopfällbar är onödigt. En hoj är cirka 2 meter lång. En lastramp på 1,80 funkar till en bakhjulsdriven Crafter med lasthöjd 67cm.
Lite spännande att lasta minidumpern, 420kg, med två lösa ramper i skåpsläpet.
Ja, den här lösningen gillar jag.

Enkelt med att bara säkra rampen på flaket med två skruv/bult med runda huven. Är de tillräckligt långa så behöver man inte ens en mutter på undersidan och de kan sitta i hålen även när inte rampen används (så man vet vart de är). De är ju bara för att rampen inte ska glida av och såhär är den mekaniskt låst.

En planka och sedan använder jag mekpallen för att komma upp på flaket.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Plankan som jag har hittat är 45x220 så jag tror den kommer att hålla utan stöd. Skulle ev. kunna såga till en bit som jag ställer dit undertill i anslutningen till golvet men spontant så känns det som att plankan är starkare än gångjärnen på en sån där vikbar från 24?
På seglar kursen när jag var 12 år lärde jag mig att tror det gör man i kyrkan mellan 11 och 13 på söndagar, resten av veckan vet man.
Vad väger hojen ? Vilken hoj ?
Och välj kvistfri planka ! I varje fall inga kvistar på mitten.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
På seglar kursen när jag var 12 år lärde jag mig att tror det gör man i kyrkan mellan 11 och 13 på söndagar, resten av veckan vet man.
Vad väger hojen ? Vilken hoj ?
Och välj kvistfri planka ! I varje fall inga kvistar på mitten.
Om det vore så skulle vi nog vara rika(re) på börsen...

Det är en wr450 (100kg-ish) och jag har en förhållandevis kvistfri planka (2400 mm).

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Om det vore så skulle vi nog vara rika(re) på börsen...

Det är en wr450 (100kg-ish) och jag har en förhållandevis kvistfri planka (2400 mm).
Ja håller plankan när du går uppför plankan så lär den då klara WR450 tror :rodnar jag.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag ser det inte som samma sak som jag skulle stå mitt på plankan. 100 kg över två hjul tror jag inte är så farligt?
Nej det var lite det jag tänkte, håller plankan när du står mitt på den (du väger väl minst 60 kg!?) så håller plankan för WR450 som tankad väger lite mindre än 60 kg per hjul.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan lika gärna lägga upp bild i denna "färska" tråd. Fixade gångjärn till rampen idag, köpte lite rostfria plattjärn och svetsade ihop med rostfri hylsa som jag svarvade till.
"Ramen" runt rampen har mutterspår så det gick lätt att montera och ger bra justeringsmöjligheter. Blev en glipa mellan flak o ramp, men gick inte att göra så mycket åt eftersom jag inte ville modifiera något på släpet.

Återstår att fixa flaklås och modifiera bakkanten så att man slipper en hög kant att köra upp på
1743611355534.png1743611453729.png

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW 1300 GS, KTM, Husaberg samt par NSR.
Ett tips ....

Jag knäckte upp en ramp i durkplåt med samma mått som lämmen bak på kärran (en mekanisk verkstad fixar det), monterade sedan dit två vanliga fästen så rampen passar kärran.
Sen monterade ett tredje gångjärn "tapp-halvan" i ena änden på rampen, det är detta fäste man hakar i ena kärrans original hål för lämmen, säkrar upp det hela med en sprint så inte rampen kan åka ur hålet medans jag lastar....

Blev över förväntan och jag slipper ha en lös extra ramp med mig i tid och otid.....🙂

Man skulle ju kunna knäcka upp en läm fram med för två ramper för ATV mm. men jag släppte det då jag bara kör två hjul...

Bifogat

• Släp 1.jpg
    Släp 1.jpg
    385.5 KB · Visningar: 14
  • Släp 2.jpg
    Släp 2.jpg
    372.4 KB · Visningar: 15
  • Släp 3.png
    Släp 3.png
    2.5 MB · Visningar: 15
  • Släp 4.png
    Släp 4.png
    3.4 MB · Visningar: 15

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Blev en glipa mellan flak o ramp, men gick inte att göra så mycket åt eftersom jag inte ville modifiera något på släpet.
Finns gott om ramper som ser ut som en stege. Så din glipa spelar ingen roll.
Kanske lite stor om du tänker köra får eller getter.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det här med att plankan trillar av släpet när du backar av hojen kan du lösa enkelt genom att spänna fast den med ett spännband så att den inte kan flytta sig bakåt. Lägg spännande på marken med kroken uppåt, lägg plankans nedre kant i kroken och lägg den övre änden på plats på släpet. Sen spänner du in bandet mot en lämplig fästpunkt i släpet tills det är sträckt så borde plankan ligga kvar när du backar över kanten med hojens däck, och du slipper göra åverkan på släpet👍

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En 100kg hoj, finns det inte ställ för sådana som man hänger direkt på dragkroken? Så slipper man släpet helt.

Mvh

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Ett tips ....

Jag knäckte upp en ramp i durkplåt med samma mått som lämmen bak på kärran (en mekanisk verkstad fixar det), monterade sedan dit två vanliga fästen så rampen passar kärran.
Sen monterade ett tredje gångjärn "tapp-halvan" i ena änden på rampen, det är detta fäste man hakar i ena kärrans original hål för lämmen, säkrar upp det hela med en sprint så inte rampen kan åka ur hålet medans jag lastar....

Blev över förväntan och jag slipper ha en lös extra ramp med mig i tid och otid.....🙂

Man skulle ju kunna knäcka upp en läm fram med för två ramper för ATV mm. men jag släppte det då jag bara kör två hjul...
Grymt bra lösning. Jag gillar när man kan använda redan befintliga saker till flera ändamål. Mitt problem med den här lösningen är att flaket är för högt i förhållande till hur b rett det är. Det blir alltså en för bran ramp och det är väldigt synd. Jag har en liten backe på tomten som jag brukar utnyttja för precis det här när jag vill rulla upp skottkärran. Den är oftast lite lättare och med backen går det förhållandevis enkelt att rulla upp den. Problemet med det här är att det inte alltid finns en backe/kulle att använda på klubbens parkering.

Med en lägre kärra så hade jag givetvis gjort en liknande lösning som du. (y)

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det här med att plankan trillar av släpet när du backar av hojen kan du lösa enkelt genom att spänna fast den med ett spännband så att den inte kan flytta sig bakåt. Lägg spännande på marken med kroken uppåt, lägg plankans nedre kant i kroken och lägg den övre änden på plats på släpet. Sen spänner du in bandet mot en lämplig fästpunkt i släpet tills det är sträckt så borde plankan ligga kvar när du backar över kanten med hojens däck, och du slipper göra åverkan på släpet👍
Bra idé.

Jag kommer att lösa det med två skruv genom plankan och golvet.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
En 100kg hoj, finns det inte ställ för sådana som man hänger direkt på dragkroken? Så slipper man släpet helt.

Mvh
Det gör det nog men ett litet misstag så repar man troligtvis bilen och det vill jag inte riskera. Om det vore en 65-kubikare eller liknande så hade det nog varit enklare. Men fortfarande en risk samt att jag inte kommer in i bakluckan på ett enkelt sätt.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag ska nog tillägga att kärran är gammal och det gör inget om jag borrar två hål i golvet. Om det här fortsätter att vara roligt så blir det en nyare och ev. täckt kärra, alt. en skåpbil (som jag fått beviljat). Det här var fö. ett annat tips jag fått härifrån SP. Då kan man t ex ställa bilen på en parkering utan att någon vet vad som är inne i (inte lika stöldbegärlig).

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...