Raporterad för vårdslöshet i trafik

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
Körde i min ensamhet på en led genom staden sent denna afton när jag plötsligt fick för mig att ha upp hojen på framhjulet.

Det måste blivit en bra stoppie, så bra att jag lyckades reta upp en mc-polis som kom från ingenstans och fullkomligt prejar mig in till vägkanten, sur som satan är han, och skall raportera mig för vårdslöshet i trafik.
Jag erkänner naturligtvis inte.

Det hade han räknat med sade han. Han var mycket otrevlig i sitt yrkesutövande.

Han skriver en raport, och ber mig sen läsa genom den:

Så här stod det i rapporten:


"Korsningen mellan Skolgatan och Kungsleden i på rödljuset i södergående riktning nyper ****** i frambromsen så att bakhjulet far upp en halvmeter i luften, varpå ****** fortsätter färden på framhjulet.

-Var det så högt? en halvmeter? Är du säker? var min första kommentar.
-Du, jag har varit trafikpolis i tjugo år, jag vet hur mycket en halvmeter är, svarde polismannen.
-Jamen, hur såg det ut då?, fortsätter jag.
-Jaa, det såg ut som det man brukar se på TV, fortsatte polismannen.
-Tack!, svarar jag och ser tämligen nöjd ut.
-Så du erkänner då alltså?!
-Nja, det var inte så jag sade, svarar jag.

Jag trodde han skulle slå ner mig.

Flygande inspektion på rettan följer härnäst. Med besiktningsföreläggande infälld regskylt..grr..


Skit i samma för cykeln. En baggis att återställa den.
Men vad tror ni händer härnäst? Körkortet sitter löst eller? eller böter?

Jag måste ju kunna åberopa att det var av yttersta vikt för mig att få stopp på cykeln (trots det gröna trafikljuset), så att den reste sig i baken. Eller?

Jag lär ju få förklara ett och annat för åklagaren som handlägger ärendet så fram men alla möjliga tänkbara förslag hur jag skall styra upp detta! :squid
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
säg att din frambroms har krånglat lite och att du har hållt på och meckat med belägg och bromsolja och allt möjligt sånt men att du inte riktigt har koll på vad du gör. något måste ha blivit lite skumt för när du bromsade så nöp det väldigt mycket hårdare än det brukar och vips så var ditt bakhjul i luften. så fort bakhjulet kom upp så blev du livrädd och släppte bromsen, men bakhjulet var så högt upp att du låg på balanspunkten. därför tog det en stund innan bakhjulet kom ner igen. :tummenupp

"-Tack!, svarar jag och ser tämligen nöjd ut."

ha ha.. underbar kommentar


hur vågar du åka hoj utan blinkers :skrämd
man vill väl att folk ska se vart man svänger så att dom inte kör på en
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Se till att inte åka dit för "onödig körning" nu också, har hört att böterna är dryga om man t.ex. syns cirkla runt ett kvarter några gånger.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Av en händelse så råkade jag, MrGooFy och Forkman åka förbi Krille och Herr Polis när de stod och pratade. Bildbevis finns. :D
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
berggren_martin skrev:
Se till att inte åka dit för "onödig körning" nu också, har hört att böterna är dryga om man t.ex. syns cirkla runt ett kvarter några gånger.

Vadå? Du skojar hoppas jag...
Skulle de tillämpa det på Åland så skulle ekonomin rasa... Halva holmen cruisar ju runt varv efter varv på stan på helgerna... :p
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
MC-poliser=Grin****r med för liten kuk och mindervärdeskomplex som dom känner sig tvungna att ta ut på alla trafikanter som inte kör till punkt och prickar som körskolerna lär ut!. :fakta
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Säg att du såg en katt på vägen och därför bromsade du reflexmässigt och vips så råkade bakhjulet lätta lite. Svårare än så är det inte. :tummenupp
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
petterekman skrev:
Vadå? Du skojar hoppas jag...
Skulle de tillämpa det på Åland så skulle ekonomin rasa... Halva holmen cruisar ju runt varv efter varv på stan på helgerna... :p
Visst, den s.k. "raggarparagrafen" kan egentligen tillämpas på all körning som av polisen anses "onödig" eller "störande".
 

NS

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
ale
Hoj
Husaberg fe650 04 husaberg 650 fs650 04
Kan man få böter för att man bromsar för mycket??????
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är lagligt att bromsa hårt när man ser en katt, hare eller nåt som är på väg ut i vägbanan men som viker tillbaka när den/det upptäcker dig. Att surgubben inte såg djuret i fråga ländar honom inte till heder. Kör hårt :tummenupp
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Hehehehe.... skyll på att du fick en trollslända på visiret och var tvungen att sänka farten för att du inte så nått.

Kanske är dags att avskaffa frambromsen på motorcyklar då den verkar farlig för allmänheten. Iaf om tusse får bestämma.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Tusse kanske blev avundsjuk på att han inte kan bromsa så med sin bmw
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Angående böter för onödig körning, så finns det även en som heter olovligt bullrande, dvs kör man omkring i en bil eller mc som låter mycket skall man söka tillstånd för det. Finns tydligen en hel drös med skumma paragrafer skrivna för 100 år sedan, men de gäller fortfarande om de skulle vilja använda dem, tyvärr.

I vilket fall så måste det finnas andra trafiaknter i närheten för att det skall anses som vådslöshet, det har en MC-polis här i stan rätt ut för oss, dvs slangar man i sin ensamhet ute på nån skogsväg så är det inte vårdlöshet. (enligt åklagaren i Östersund iaf)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
För att bli dömd för vårdslöshet i trafik måste man väl, direkt eller indirekt, vara orsak till nån slags olycka...

Rätta mig om jag har fel!
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
KrilleYZF R1 skrev:
Körde i min ensamhet på en led genom staden sent denna afton när jag plötsligt fick för mig att ha upp hojen på framhjulet.

Det blev en av mina klart bästa stoppies genom tiderna. Så bra att jag lyckades reta upp en mc-polis som kom från ingenstans och fullkomligt prejar mig in till vägkanten, sur som satan är han, och skall raportera mig för vårdslöshet i trafik.
Jag erkänner naturligtvis inte.

Det hade han räknat med sade han. Han var mycket otrevlig i sitt yrkesutövande.

Han skriver en raport, och ber mig sen läsa genom den:

Så här stod det i rapporten:


"Korsningen mellan Skolgatan och Kungsleden i på rödljuset i södergående riktning nyper ****** i frambromsen så att bakhjulet far upp en halvmeter i luften, varpå ****** fortsätter färden på framhjulet.

-Var det så högt? en halvmeter? Är du säker? var min första kommentar.
-Du, jag har varit trafikpolis i tjugo år, jag vet hur mycket en halvmeter är, svarde polismannen.
-Jamen, hur såg det ut då?, fortsätter jag.
-Jaa, det såg ut som det man brukar se på TV, fortsatte polismannen.
-Tack!, svarar jag och ser tämligen nöjd ut.
-Så du erkänner då alltså?!
-Nja, det var inte så jag sade, svarar jag.

Jag trodde han skulle slå ner mig.

Flygande inspektion på rettan följer härnäst. Med besiktningsföreläggande inom tretti dagar för infälld regskylt och bortplockade blinkers bak. grr..


Skit i samma för cykeln. En baggis att återställa den.
Men vad tror ni händer härnäst? Körkortet sitter löst eller? eller böter?

Jag måste ju kunna åberopa att det var av yttersta vikt för mig att få stopp på cykeln (trots det gröna trafikljuset), så att den reste sig i baken. Eller?

Jag lär ju få förklara ett och annat för åklagaren som handlägger ärendet så fram men alla möjliga tänkbara förslag hur jag skall styra upp detta! :squid

Du får skylla dig själv i ärlighetens namn.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top