Raporterad för vårdslöshet i trafik

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
men vad händer om man först nekar till "brottet", och sedan erkänner?

eller blir man "bara" dömd mot sitt nekande?

känns som att det skulle bli värre om man först nekar sen börjar redogöra varför man gjorde det... ngn med erfarenhet av det?

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
Re: Re: Raporterad för vårdslöshet i trafik

Stranada skrev:
Du får skylla dig själv i ärlighetens namn.

Ja, jag får väl göra det. Hemskt vilket tråkig inställning. Men det är väl bara sån du är. Tråkig.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jidetoft skrev:
För att bli dömd för vårdslöshet i trafik måste man väl, direkt eller indirekt, vara orsak till nån slags olycka...

Rätta mig om jag har fel!
Det är fel. Det räcker bra med att beteendet kan utgöra fara för annan. En polare blev dömd för vårdslöshet för att ha kört i 254 km/h på motorväg.

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Hornet 900
Jag tycker inte du ska skylla dig själv, tog han tog lappen på plats eller? Isånafall ska du så fort som möjligt ta kontakt med Länsstyrelsen och fråga vart du kan skicka ett yttrande.
Sen skriver du ett fint brev som beskriver situationen, gärna med en skiss över hur bred och otrafikerad vägen var, samt pilar vart ett eventuellt djur kom ifrån och att du bromsade hårt men kontrollerat.
Detta innebär ju som sagt dock att du ändrar din historia eftersom du nekade först. Hursomhelst, det krävs mycket för att fällas för vårdslöshet i trafik, var det ingen trafik runtomkring så tror jag du har goda chanser. Dessutom var han ensam och har (väl?) ingen film på händelsen.

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
McB skrev:
Av en händelse så råkade jag, MrGooFy och Forkman åka förbi Krille och Herr Polis när de stod och pratade. Bildbevis finns. :D

Skojar du! Har ni tagit bilder på när jag åker på STORTORSK på Kungsleden?? :( Jag kan bara gissa att de kommer ut på nätet. :notme

Jag registrerade ett par, tre cyklar som passerade.. he he, :crash

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Hallen skrev:
Jag tycker inte du ska skylla dig själv, tog han tog lappen på plats eller?

Nej, jag har kortet kvar. Eller jag hade egentligen inget att visa upp då det är förlustanmält. Men det var han snabb att kolla upp.

Men det är alltså INTE indraget i sin frånvaro.

Man blir inte av med kortet för brott av normalgraden, grovt brott=körkortlöshet. Naturligtvis, upprepas brottet om och om igen, blir man nog busspassagerare ett tag oxo.

Som någon skrev, man kan väl inte bli dömd för vårdslöshet för att man stannar för snabbt. Den skall jag köra. Den är klockren.

Vet ni vad han säger mer???, herr konstapel med skevt humör..

-Jag har kört efter Er en jävla stund skall du veta. Jag VISSTE att Ni skulle hitta på nåt jävelstyg, säger polsmannen.

-Ääh, va? Hur kunde du veta det? frågar jag.

Du! Jag har varit trafikpolis i tjugo år (åter igen) så jag vet att dessa motorcyklar ni kör förenas med en viss körstil! :fakta

MUUUAAAHHAHAHAHA!! Jag kunde inte hålla mig och var tvungen att bita mig RIKTIGT hårt i läppen! :rock :rock :rock

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
KrilleYZF R1 skrev:
Skojar du! Har ni tagit bilder på när jag åker på STORTORSK på Kungsleden?? :( Jag kan bara gissa att de kommer ut på nätet. :notme

Jag registrerade ett par, tre cyklar som passerade.. he he, :crash

Bild kommer ut under kvällen. :D

Vi åkte iofs bil, men GooFy såg direkt att det var du som stod och småpratade med bängen. Konstigt att du inte lade märke till en mintgrön ryggs... bärbl... *host* Civic som körde förbi dig 3 ggr. :D

Hallen

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Hornet 900
När jag släppte ned framhjulet förra sommaren så hade jag en polis i baken som tyckte att det var vårdslöshet i trafik och tog lappen på plats. Jag fick dock tillbaka det 2 dagar senare efter att jag skickat ett yttrande till länsstyrelsen där jag nämnde förmildrande omständigheter såsom otrafikerad väg osv.
Vårdslöshet i trafik vore trist att åka på eftersom det innebär dagsböter...

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Re: Re: Re: Raporterad för vårdslöshet i trafik

KrilleYZF R1 skrev:
Ja, jag får väl göra det. Hemskt vilket tråkig inställning. Men det är väl bara sån du är. Tråkig.
Du ska ju naturligtvis slingra dig så mycket du kan, men gnäll inte på polisen. Det var DU som dabbade dig.. :hej

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Lite olika hojar..
Man blir visst av med körkortet för vårdslöshet i trafik. Har gjort samma sak som dig fast på bakhjulet istället ;) . Min gissning är att om han inte tog ditt kort på platsen så räknar han inte med att vinna i rätten om du nekar. Hande han varit säker på att vinna hade han dragit kortet omgående. Om det inte var en massa andra trafikanter eller fotgängare i närheten och du sköter dina kort väl så sätter jag mina pengar på att du inte torskar dit för vårdslöshet. Gör det det endå blir det ca 50 dagsböter.
Out

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
"Korsningen mellan Skolgatan och Kungsleden i på rödljuset i södergående riktning nyper ****** i frambromsen så att bakhjulet far upp en halvmeter i luften, varpå ****** fortsätter färden på framhjulet.

Du bromsade bara lite för hårt kan du ju försöka säga, det va' ju rött, enligt polisrapporten. :fakta

/n

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
"Du! Jag har varit trafikpolis i tjugo år (åter igen) så jag vet att dessa motorcyklar ni kör förenas med en viss körstil!"

Undrar varför han varit trafikpolis i 20+ år??? :rolleyes:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Det är fel. Det räcker bra med att beteendet kan utgöra fara för annan. En polare blev dömd för vårdslöshet för att ha kört i 254 km/h på motorväg.

254 km/h? Knappt styrfart ju. :crash

Frågan jag ställer är då: hur i h**vete fick de fast honom?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
fireblade skrev:
"Du! Jag har varit trafikpolis i tjugo år (åter igen) så jag vet att dessa motorcyklar ni kör förenas med en viss körstil!"

Undrar varför han varit trafikpolis i 20+ år??? :rolleyes:

Han kanske trivs med det.

gladh

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Jag blir så j*vla trött på alla dessa poliser :mad: . Är det farligare att göra en stoppie än att;
- Försöka ta' en rondell pratandes i mobilen
- Sminka sig samtidigt som man kör i tät kö till jobbet
- Stanna mitt i vägen för att läsa skyltarna ovanför huvet
- Byter fil utan att varken blinka eller kolla döda vinkel
- mm

En stoppie hit eller dit, va' gör det :confused: Ge idioterna som äventyrar andras liv böter istället :fakta

/n

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
254 km/h? Knappt styrfart ju. :crash

Frågan jag ställer är då: hur i h**vete fick de fast honom?
Han testade toppfarten på en polares turboretta och såg aldrig att han hade en MC-polis en bit bakom sig. Polisen mätte honom när han drog iväg (mätte tiden mellan två mätpunkter) men tappade honom snabbt ur sikte. Polaren kom till en stad, stannade vid ett trafikljus och fattade inte vad saken gällde när polismannen kom upp och bad honom köra åt sidan. Så han stannade, klev av bågen osv. Åtta månader på EU-moppe blev det. Han hade en bra advokat och en "MC-expert" som intygade att det var ganska vanligt att gasen hänger sig på trimmade motorcyklar. :D

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
Han testade toppfarten på en polares turboretta och såg aldrig att han hade en MC-polis en bit bakom sig. Polisen mätte honom när han drog iväg (mätte tiden mellan två mätpunkter) men tappade honom snabbt ur sikte. Polaren kom till en stad, stannade vid ett trafikljus och fattade inte vad saken gällde när polismannen kom upp och bad honom köra åt sidan. Så han stannade, klev av bågen osv. Åtta månader på EU-moppe blev det. Han hade en bra advokat och en "MC-expert" som intygade att det var ganska vanligt att gasen hänger sig på trimmade motorcyklar. :D

Underligt ändå, eftersom MC-polisen tappade honom ur sikte.

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Så sant. vi kan tycka att det är pest & pina med dessa trångsynt skrivna regelverk, men tyvärr måste vi finna oss i detta.

Låt oss nu återvända till ren fakta. Finns det egentligen något som talar emot att bakhjulet lyfter från marken?

Att köra på bakhjulet finns det ju lagar emot, men framhjulet??

Finns det en lag i vägtrafikförordningen, som klart och tydligt talar om att en hård nypa med frambromsen så bakre hjulet lyfter från marken ( 0,5m :crash ) skall ovillkorligen straffa föraren med dagsböter och brottsrubriceringen blir "vårdslöshet"

Dagsböter suger ju lite. Men ändå inte hela världen. Grejen är att jag tycker det är ytterst pinsamt att ha det i ryggsäcken i framtiden.

En dag kanske man hittar på nåt RIKTIGT konstigt, och då är man ju heltorsk.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Neka inte till stoopien, skyll på ett djur och att du nöp för hårt och att bakhjulet for upp och att det tog någon sekund innan du vågade släppa bromsen. säg att du är tacksam och nöjd med att ha klarat ut denna otrevliga situation, som du aldrig varit med om innan och att du inte kan förstå att du skall bli straffad för att du förhindrade en viltolycka. Vem som kan intyga hur en Retta reagerar när man nyper frambromsen.(vilket bara hade blivit dyrt för alla samt att polismannen fått mer att göra).

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0