Raporterad för vårdslöshet i trafik

Clansman

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
hojlös för tillfället
-Jag har kört efter Er en jävla stund skall du veta. Jag VISSTE att Ni skulle hitta på nåt jävelstyg, säger polsmannen

Kan du inte hävda att du fick halvt panik när du upptäckte honom i backspegeln och bromsade alldeles för hårt så att hjulet lyfte, men att det var helt utan avsikt. Du hade mer för avsikt att *sakta in* och kanske stanna till och se vad polismannen ville? Eftersom han hade följt efter dig en lång stund..enligt honom själv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KrilleYZF R1 skrev:
...Låt oss nu återvända till ren fakta. Finns det egentligen något som talar emot att bakhjulet lyfter från marken?...
De kollar på din uppsåt. Om du gör det för att roa dig kan de ha synpunkterpå det eftersom det nog kan anses påverka sannolikheten för omkullkörning. Men eftersom du gjorde det för att inte köra på en katt kommer de inte att ha något att erinra mot förfarandet. Man straffas inte för att man är djurvän och duktig på att bromsa :tummenupp
 

Stranada

Trött på köttfärsen
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Borås
Hoj
tomt garage
Re: Re: Re: Raporterad för vårdslöshet i trafik

KrilleYZF R1 skrev:
Ja, jag får väl göra det. Hemskt vilket tråkig inställning. Men det är väl bara sån du är. Tråkig.

Så du hade ingen aning om att det du gjorde var emot lagen?

Vid ett jo-svar: Skyll dig själv

Vid ett nej-svar: Läs lagboken och skyll dig själv.
 

Clansman

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
hojlös för tillfället
Så du hade ingen aning om att det du gjorde var emot lagen? Vid ett jo-svar: Skyll dig själv Vid ett nej-svar: Läs lagboken och skyll dig själv.

Det spelar väl ingen roll vad han hade/har nån aning om, det handlar ju om hur han/hans advokat lyckas övertyga rätten.. Om han hävdar att hjulet gick upp helt enkelt för att han bromsade för hårt, för att tex. förhindra kollision med något han trodde skulle springa ut på vägen, så finns det ju inget uppsåt till att han gjort det för att "ha roligt" och varit vårdslös. Hur rätten tolkar det är ju omöjligt att veta, men att erkänna att man lekt vid ett rödljus är nog det dummaste alternativet..

Att bromsa så hårt så att hjulet lyfter för att undvika att köra in i nått är det att bryta mot lagen? Knappast..
 

HOGGE

Dikeskontrollant!!!!!
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Viken/Hbg.
Hoj
Yamaha tt600r sm
För jävligt

Napoleon skrev:
Jag blir så j*vla trött på alla dessa poliser :mad: . Är det farligare att göra en stoppie än att;
- Försöka ta' en rondell pratandes i mobilen
- Sminka sig samtidigt som man kör i tät kö till jobbet
- Stanna mitt i vägen för att läsa skyltarna ovanför huvet
- Byter fil utan att varken blinka eller kolla döda vinkel
- mm
En stoppie hit eller dit, va' gör det :confused: Ge idioterna som äventyrar andras liv böter istället :fakta

/n

ELLER FOLK SOM ÄTER VALFETTSMACKOR I BILEN :zpy

Överklaga...
 

*CASHMAN*

Ceterum censeo Sandviken esse delendam
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
SUZUKI RM250 -91
Behörighet!!!!!!

För att en poliskonstapel skall få utföra en flygande besiktning krävas att denne har erforderlig utbildning vilket inte är speciellt vanligt att konstaplar har........ Du skulle frågat den nitiske lille polisen om behörighet fanns. Jag vet en som slapp både böter och indragning då han efter utförd besiktning och utskrift av böter helt enkelt frågade om de var behöriga att utföra besiktningar. Kortet kom tillbaka i lådan en vecka efter bötestillfället! Annars gjorde du helt rätt! NEKA NEKA NEKA!!!! Utan bildbevis eller vittnen är du ren!!! :notme
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Hävda att du såg en katt och att du nittade lite för hårt.

När konstapeln säger att han minsan inte såg djuret så kan man ju ifrågasätta hur det var med uppmärksamheten. Inte så smart kanske. Rätten brukar inte gilla att man rackar ner på poliserna.

Man kan ju istället sakligt säga att det inte var konstigt eftersom att han låg bakom och således skulle haft ett visuellt hinder ivägen (nämligen du).

Lycka till!
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
bara o säga som det var...
du hade inte kört den på 3månader pga du har bytat frambromsen.

du hade bara provbromsat lite på din gata o sen körde du en tyr o då såg du en katt rusa ut o drog bromsen som du brukar men den nöp då till o sen att du lyckades komma på balanspunkten o sket i brallan kunde inte du hjälpa.. :rolleyes:
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Du såg altså inte när vi tog kortet?? Det gjorde polisen och han såg bra förvånad ut.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
McB skrev:
Såhär kan det se ut: :skrämd



fan vilken tjock snut! du skulle sparkat honom på knäskålen o sprungit från honom o skyllt på din syrras brorsa eller ngt! :notme



hrm..









nja, inte så bra kanske.. det kan nog gå, om det vill sig bra..


vet en disskution jag hade med en polare som sitter i domstolen (rådman, heter det så?, dom medborgare som sitter i juryn?) om det här med att burna, eller rivstarta så det blir sträck i asfalten.. det kan bli vårdslöshet, det hade han varit med om.

så det kan nog sluta på olika sätt.. men du gjorde ju inga märken, bara en väldigt bra o kontrollerad inbromsning för en fin katt..

hoppas det går bra!!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Napoleon skrev:
Jag blir så j*vla trött på alla dessa poliser :mad: . Är det farligare att göra en stoppie än att;
- Försöka ta' en rondell pratandes i mobilen
- Sminka sig samtidigt som man kör i tät kö till jobbet
- Stanna mitt i vägen för att läsa skyltarna ovanför huvet
- Byter fil utan att varken blinka eller kolla döda vinkel
- mm

En stoppie hit eller dit, va' gör det :confused: Ge idioterna som äventyrar andras liv böter istället :fakta

/n



:bow Så sant!!!
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Ring på fingret har han också... kanske kärringen som gjort honom till den tjurskalle han är :fakta

Eller är det kanske en man han har :D
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Man skulle kunna tro att du har träffat på Ham..., en ökänd mc-snut i Stockholm. Han saknar all servicekänsla och har stoppat i sig för många munkar.....


Vet du va? Frambromsen kan faktiskt låsa sig och att man då gör en s.k stoppie utan mena det. Min låste sig ju två gånger och rejält i sommras. En gång med mig på och det blev min första stoppie. Sen med grabben på och då trodde jag att han skulle gå åt fanders. Det var ett lätt mekaniskt fel som nu tack och lov nu är åtgärdat.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Att du nekade på plats istället för att erkänna "att bakhjulet lyfte" är bara att skylla på att du nekade till att det var vårdslöshet, inte själva lyftet.
Sen att du blev nervös av att polisen gick på så hårt att du glömde berätta om katten är väll inte så konstigt...
Man kan aldrig bli dömd för att vara korkad.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
§37 .. eller var det §39...

I den grå forntiden, när en stor hoj var 500cc och undertecknad tog mc-kort, (början 60-talet alltså) fanns det i VTF, vägtrafikförordningen, något som jag tror heter § 37 eller var det §39.. som började ungefär så här:

"Vägfarande skall iakttaga den omsorg och hänsyn som betingas av omständigheterna... bla bla.." ..:mattias

Körskoleläraren hotade alltid med den när någon sade eller gjorde något dumt, det är en typisk gummiparagraf som kan användas mot alla vid alla tillfällen och till allting.

Så jag undrar finns den kvar?? Nån som vet?

Någon som hittat VTF på nätet, i sin helhet??

:hej
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Helt ot men kommer du på Burnrekordet på Lör??
Ta med dig Patrik och alla andra galningar du kan få tag på. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top