Rapport Sviestad

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
52 - the number of the beast. Relapse, Goodstuff och Chrilles syrra syns också.
 

Bifogat

  • 52tnotb.jpg
    52tnotb.jpg
    53.2 KB · Visningar: 360

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Beautiful, but is it art?
 

Bifogat

  • proffsmonterat.jpg
    proffsmonterat.jpg
    59.7 KB · Visningar: 355

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Den halte och den blinde.
 

Bifogat

  • donqochgoodstuffmekar.jpg
    donqochgoodstuffmekar.jpg
    66.8 KB · Visningar: 370

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
För alla flickor där ute, jag ger er: HÅRDING!!!
 

Bifogat

  • harding.jpg
    harding.jpg
    48.2 KB · Visningar: 359

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Tack alla som bjudit på show idag :tummenupp Fan vad det sög i åktarmen :( Såna här tillställningar gillar jag i all sin enkelhet, får en nästan att vilja vara rookie-rookie igen.
En liten extra cred till Zoulflys uppkörning som var sevärd, från klart sist, avhängd med ett par hundra meter fram till 16:e till att sluta som 12:a!! Eller som MrGoofy uttryckte det "Nu ser han förbannad ut"... :eek:
 
Last edited:

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
J*a nyckelben, jag vill ju oxå köra :(
Försök få till ett b-race till tidigt nästa säsong :tummenupp
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
My story...
Hemkommen från Falkenberg så tänkte jag visa Fredrik hur bra RD'n låter. Den gick givetvis inte att starta. Batteriet visade 10 V så vi testade att koppla in bilbatteriet via startkablar - lika illa. Nu börjar stiftbytarvalsen, hojen startar men går bara på vänster cylinder. Vi byter tändstift på höger cylinder, startar och den går bara på höger... Repetera detta två gånger!

Till slut startar den i alla fall och vi står knappt synliga i oljedimman, lika bra att ha lite extra olja när man ska köra in en ny kolv. Rickard kom förbi med två extra batterier men eftersom YPVS-motorn drar så bytte jag inte batteri.

På med kåpor och borra hål i bromsoksskruvarna och naja desamma. Klockan närmar sig tio och vi lyckas få pizzabagaren på Abiskos pizzeria att plocka fram alla sina ingredienser och slänga ihop två gigantiska pizzor. (Jag har vägt en för några år sedan, 950 gr, det ni! :D ) Dricks fick han också bara för det, rekommenderar starkt den pizzerian!

Sen upp kl 7, packa RD'n och det vanliga verktygskitet och mot Sviestad! Framme runt åtta och efter besiktning så var det dags att försöka starta besten som gick så fint kvällen innan. Det gjorde den inte nu, x antal personer kickade, sprang och allmänt svettades runt den vita RD'n. Startgas och se där en liten tändning i alla fall! Efter byte av vänstra stiftet så gick den igång fast bara på en cylinder. Byte av höger stift och nu lät det som det skulle.
Tanken var att köra in den nya kolven under det första kvalpasset så jag varvade max 8000, ökade på de två sista varven och fick 1.04.6 vilket faktiskt räckte till att inte bli sist! Den varvade ur på sexan innan högfartsböjen så det var läge att dreva om. Framdrev är det enda som jag kan ändra på hojen och de hade jag förstås hemma i garaget.
David ("reservfarsan" :tummenupp ) tog sin bil och jag hoppade i med skinnstället på, rask färd till garaget och sen tillbaka till depån och riva ner allt. Det var vatten på insidan av kåpglaset, vi misstänkte att det hade stänkt från expansionskärlet som saknade lock så en tvättplugg stoppades dit i stället, satt perfekt! Batteriet laddades med Fredriks "smarta" optimateladdare men den hann aldrig köra klart utan det var dags för pass 2!

Nu j-ar ska det gasas var tanken, tre eller fyra varv hann jag med innan det var dags att ge upp, motorn var väldigt varm och det hade på nytt stänkt upp kylarvätska på insidan av kåpglaset. Kokning m.a.o. :(
När jag satte ihop motorn i onsdags så använde jag samma topplockspackning, det var nog inte så smart...

Stort problem: racesugen förare men ingen hoj! Jag kollade med tävlingsledningen om jag kunde hämta min Aprilia istället och det var grönt, reservhoj måste man väl få ha? Så fort som f-n ut med allt junk ur ambulansen, hoppar in med skinnstället på (förstås) och ställer mig vid utfarten. Då kommer jag på att det vore listigt att ta med RD'n tillbaka så det blir helomvändning och paniklastning för att hinna ut innan nästa pass. Det hann jag!
Svetten rinner strida strömmar och väl framme i garaget så går bytet av hoj snabbt, när jag kört ca 500 m så kom jag ihåg transpondern som ju satt fast på RD'n... :mad: Bara att vända om igen och småjogga fram till RD'n och plocka bort den. Har tur vid insläppet, grinden öppnas ganska precis när jag kom fram. Besiktning av cykeln och efter koll av lufttryck, olje & bensinpåfyllning och lite rensning av döda Hallandsättade flugor från toppkåpan så är allt klart.

Innan starten så börjar jag känna av de senaste dagarnas stress och speciellt dagens vildsinta flackande så koncentrationen är väl inte på topp direkt. :rolleyes:
Starten går och jag gör som vanligt en usel sådan, lyckas dock ta tillbaka det mesta i första kurvan och efter ett par varv så är det en Hondaracer som ligger före och hejdar mig (jo, det är sant!). Efter en lite småfräck omkörning på insidan i högern på esset svarar han med att blåsa förbi innan crossböjen men jag är först in i Torparn och blir sen givetvis omåkt på rakan. Men jag bromsar rätt så sent och lyckas klämma mig in före honom i Bergskurvan. Jag vet att jag är snabbare i det kurviga partiet så efter det drygas avståndet ut. Ingen framför att fightas med utan bara klockan, det skulle ju vara kul att få till en 59'a på den här banuschlingen i år men det gick inte denna gång heller. 1.00.49 som bäst och en total fjärdeplats. Hade racet varat ytterligare två varv så hade jag förmodligen kunnat se vad Racerpelle skrev på sittkutsen också, he he... :brynad

Sammanfattningsvis en utmattande helg men samtidigt skitkul, vill tacka alla som hjälpte mig kicka, springa och svära mellan varven, det var kul! :D Och speciellt Hannes ska ha ett stort tack för allt jobb som lagts ned, repris 2004 väl? :tummenupp
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ja vad ska man säga? Helt otroligt rolig dag har det varit.
Efter alldeles för lite sömn och alldeles för mycket mekande i halogenlampornas sken med de två garagemössen som sällskap klev jag upp kl 06:00 med den nästan helt reglementsenliga hojen lastad på släpet efter ful-SAABen.
Anländer tilldepåan ca 08:15 och letar upp den skabbiga Dodgen för avlastning. Chrille har myssovit inne stan hos EazyLiving och anländer ungefär samtidigt som Mattias barmhärtigar sig över mina nummerfält och helt plötsligt har jag ett helt team jobbandes på min hoj. Jag gillar redan Rookieracing!
Besiktigad och klar pausar jag för att kika på lite träningar och slippa tänka för att undvika nervositet.
DonQ kör riktig bra i Rookie600 och kör under minuten första seriösa körningen på Sviestad öht.

Första egna träningspasset börjar inte bra alls eftersom jag vill för mycket och ska gasa istället för att köra fort. Efter en svettig Bergskurvanpassage så åker jag in i depån för att bryta mönstret. Det funkar sådär men efter ett tag lossnar det och jag lägger flera låga 1.01 och några 1.00.8 tider, Chrille proffssignalerar från depån. Helt ok för ett första träningspass.
Att jag är helt sist var ju inte så förvånande men att jag hängde med såpass bra i kurvorna var kul medan raksträckorna, varav den ena är en mil ungefär, kändes mindre inspirerande.

Allt hempul kollas och jag lallar runt och kikar, snackar och har allmänt trevligt innan andra träningspasset. Min fulmekande magkåpa drar intresse till sig - förstår inte varför? :confused:

Andra passet börjar om möjligt ännu sämre nu när man återigen vill köra fort och inte koncentrerar sig på att köra mjukt och bra spår.
Kulmen är när jag missbedömmer Torparn helt och tvingas köra cross med traktorn, de flesta skulle nog hävda att den görs sig bättre vid sidan av banan men jag lyssnar inte på det örat.
In i bandepån för koncentration och skärpning.
Det tar återigen ett tag till innan flytet infinner sig men till slut kör jag på 1.00.672 som bäst och 17:e startposition är min!

Eftersom jag redan från början vet att jag kommer vara sist så kommer aldrig den där värsta nervositeten smygande utan det är mest fjärilar i magen på ett skönt sätt. Fixar det sista på hojen - i praktiken tankar jag och fyller på lite olja. Riktiga rejsmaskiner är tydligen vädligt enkla att underhålla! :tummenupp

Innan rejset så har jag en plan för att åtminstone få köra lite grann med de förarna i närheten och det är att jag ska göra en klockren start och sedan ta några i Esset, fast det flesta fuskar och har däckvärmare så kan det ju gå eftersom det alltid är någon som missar i starten och fegar i första böjen
.
Planen lyckas perfekt då min motorsvaga hoj är lättstartad och medan en del andra stegrar sina monstermaskiner kör jag om två på start och mål och ytterligare en inne i Esset. Inga fångar tas i detta fall!
Ser hur ZoulFly kör riktig crosskörning i Torparn - ytterligar ett pinnhål upp och jag ligger nu på en stadig 13:e plats, fyra placeringar up innan Torparn är inte fy skam!
Dock passeras jag av en raket på långrakan men lyckas hålla raket två bakom mig tills nästa långrakepassering.

Trots att jag får spendera i princip hela racet själv är det ruskigt kul och det känns som om det går skeetafort!
Blir varvad på varv nio så jag klarar min målsättning att inte bli varvad innan halva racet!
tyvärr förrycker varvningarna körningen eftersom jag koncentrerar mig för mycket på det som händer bakom.
Dock lyckas jag undvika att bli varvad av ZoulFly även om det var på håret! Blir dock besviken då min bästa racevarvtid endast blir 1.01.1. :mad:

En toppendag och jag är inte sist i resultatlistan utan klämmer i med en 15:e plats, att jag kom ifatt och förbi två av dem när de lång och sprattlade i utgången av Esset och att den tredje aldrig startade skiter jag i för jag fick poäng i mitt första race. ;)

Till saken hör att det gick riktigt jävla fort i både Rookie600 och Rookie1000 på detta "RookieRookie" race.
Om man jämför tiderna för R1000 med SM:et så var totaltiden för segraren idag 14 sekunder snabbare än vid SM, på 16 varv. Vinnartiden hade räckt till en femteplats idag. Snabbaste varvet var 0.54.411 mot 0.54.796.....
Och jag hade haft två man bakom mig om man jämför racetiderna... :eek:

Först och främst ett otroligt stort tack till LMS och alla funktionärer som på ideell basis och på eget initiativ fixade till en otroligt rolig dag som funkade perfekt enligt mitt synsätt!

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp av fem möjliga!

Dessutom stort tack till Chrille för mekhjälp och depåsignaler, Chrilles syrra för hjälp med besiktningen, oFFkeFF för kåpan, Mattias för PROFFSdekalerna, Goofy, Bj.O.rn,Tom, Gulsvarttrajja och McB för tjôt samt DonQ för peppning!

Nu ska jag sova gott!
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Bilder från pallen i R600kommer imorgon samt fläk- och posörbilder på Mattias och Stiffy...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mitt race började veckan innan tävlingen, då jag skulle bygga ihop moppen efter att comi passat på att parkera den liggande i bergskurvan. Svårt att få tag på vissa delar och kåpor som skulle plastas. Men mitt i allt det här så skulle man också testa lite nya delar också.. Så i torsdags bar det av till jönköping för att hämta framgaffel, nya cylindrar och toppar + ett kåpglas som kunde kännas skönt att ha.
Tokmecka hela fredagkvällen, nästan klar vid 00.00, åker hem och tänker iaf få några timmars sömn på sin "gubb-fyllardag" som man hade i lördags, men icke sa nicke, här somnar man 3 på morgonen, och man ska på unghundskurs, så upp klockan 7 på morgonen.
Sen är det upp straffbart tidigt på söndag morgon, 04.30 ringer klockan, full fart, plocka upp Cosmo som ska köra sin första tävling, till garaget, borra och slipa det värsta på kåporna och sen lasta och full fart ner till sviestad.
Kommer ner och allt flyter faktiskt sanslöst bra, utan alltför mycket stress kommer man ut på första kvalet. Gaffeln gör underverk, hojen går riktigt bra och trots att jag kör hojen riktigt fett, så att den inte riktigt vill varva ur, så dunkar jag till med 58.8, känns skitbra och jag tycker att det känns riktigt säkert, ligger faktiskt 2'a efter första kvalet. Andra kvalet gör jag inga förändringar, låter bestyckningen vara, då cylyndrar är lånade och vill ta det säkert. Åker ut, tar easy, gör lite vanliga småmissar, vill åka på tvåan i alla kurvor på sviestad, men ibland går det lite för sakta, och då får jag inget driv ut, så niclas plockar mig ut på rakan, men klart kul tänker jag, för nu kan vi jaga på varandra lite grann. Tyvärr hamnar två sp-killar mellan oss, och när jag försöker ta dem på yttern i sviestadböjen så får jag ett rejält framhjuls-släpp när man ligger och matar på fullt på fyran, åker in i depån och lugnar mig lite. Har iaf sänkt till 58.6, men Niclas norpade 2'a-platsen på 58.3, sticker ut igen, men förbättrar inget tyvärr.

Sen till racet, den vanliga nervositeten sätter in, små-ångest om varför man håller på med de här galenskaperna, men så fort warm-up gått är det som bortglömt. Får till en halv-ok start, iaf 3'a in i böj som var min plats på gridden, Hålen tar starten på sin sp250, Niklas före mig, sjöström missar starten totalt, förmodligen för att han aldrig gjort en start med en racer som inte är helt enkelt, men man visste att han skulle komma flygande så småningom, killen körde 55.5 under kvalet.. Niklas och jag plockar Hålen direkt, på tredje varvet kommer Sjöström flygande förbi mig in i esset, och jag tänker nu ska det bli kul och se om man kan hänga på, men ut ur esset går nåt sönder på sjöströms cykel oc jag tar honom direkt igen. Vet inte om han brutit eller var han tar vägen. Åker lite för mig själv för Niclas har ju försvunnit ett kvarts varv bort, eller jag tror iaf att jag är rätt ensam, men Hålen har nog legat och skuggat mig eller jagat ikapp, så plockar han mig in i torparn och jag tar honom ut ur torparn varv efter varv på ren effekt, lyckas också hålla honom bakom mig i bergskurvan, men till slut tryter orken och han plockar mig även i bergskurvan, börjar bli alltför mosig, så körningen bli nästan farlig, orkar inte hålla mot i bromsningarna och får bromsa tidigare och tidigare och till slut så släpper jag honom, då jag iaf ligger trea. Allt som allt, nöjd med gaffeln som attan, den gjorde susen, missnöjd över min fortfarande alltför kassa kondis, kan iofs ha lite att göra med sömnbristen, eller så var det väl den höa åldern man numer ståtar med ;)
 

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Ja vad sägr man??

Hade pole ända till slutet på första kvalet när stiffy tar den ifrån mig :finger Går ut på andra kvalet för att ta tillbaka den. Provar ett nytt spår i S:et. Vanligtvis provar jag nya spår lite försiktigt men inte denna gången :kocko . Har redan slått på ordentligt med gas när jag märker att jag driftar förmycket och är tvungen att lägga lite till.. Kan ju bara sluta på ett sätt :4skrika :6surkart i sandlådan... Pga att kylaren sprack så blev det till att stå o se på när de andra barnen var ute o lekte.....

Det var någon som sa att det finns två sorters rr förare. Dom som har klotat o dom som kommer o klota. Så nu är man inte oskuld längre :p
 
Last edited:

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Fan vad kul att läsa om era strapatser....!! :tummenupp

Känns nästan som att jag va där... ;) o det hade jag varit.. om jag inte varit i Dalarna och huggit ved.. :rolleyes:

Bra jobbat alla Rookie-Rookisar...o alla andra oxå..!!
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Re: Ja vad sägr man??

Packalen#27R600 skrev:


Det var någon som sa att det finns två sorters rr förare. Dom som har klotat o dom som kommer o klota. Så nu är man inte oskuld längre :p


Passa dig det är lätt att få smak för det :rolleyes:
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Fick precis alla resultat inklusive alla varvtider på mail från Göran. Kommer under kvällen på LMS hemsida! :D
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Björn Pettersson
70
0:56.822
0:56.971 +0.149
0:56.738 -0.233
0:56.814 +0.076
0:57.040 +0.226
0:56.635 -0.405
0:56.619 -0.016
0:56.871 +0.252
0:56.503 -0.368
0:56.787 +0.284
0:58.154 +1.367
0:57.748 -0.406
0:57.235 -0.513
0:56.888 -0.347
0:57.172 +0.284

Nöjd nu?
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top