Rasat motorn på en Gixxer -98...

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Snackade precis med kompisen som haft trubbel med sin motor, den hade börjat bluddra vid 6000 varv.
Han hade fått låna en verkstadbok för att kontrollera kammarna så att de läg rätt.
Till sin fasa upptäcker han att det gör de INTE!! Av vad jag förstod så ska insugskammen stå kl 10 och avgaskammen kl 14.

Nu stod de kl 10 och kl 18...

Det rättades till och hojen plockades ihop varpå den starades igen och nu gick den bra igen, varvade som den skulle osv. Men vid en varvning upp till 12000 för att sen släppa gasen slår det till i motorn varpå den börjar knacka mer och mer. Han stänger genast av men tyvärr var det ändå för sent :(.

Han river isär motorn och ser att 2 ventiler och 2 kolvar skrotat ihop...jättekul!! :mad:
Precis lagom till nästan början av säsongen, han tog förresten körkort för 2 veckor sen så han har inte hunnit köra alltför mycket...

Jag misstänker starkt att det är den kassa kamkedjesträckaren som man skulle byta på -98: an och 99: an.

Så nu, vad göra???

Ska man lämna in allt för renovering, isf vad kommer det att kosta? För en total renovering är väl det som behövs nu?
Är det nån som har tips eller nåt som ligger och skräpar som han kan köpa?

Snälla hjälp...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
då du beskriver att han river i grejorna själv så är det väl bara at fortsätta riva själv. Det blir förstås rejält mycket dyrare att lämna bort det.
är det hål i kolvarna? är toppen hel?
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Jag vet inte hur nåt ser ut, jag vet bara att det är inte är bra...
Ska själv riva ner min motor nästa vecka för att ställa ventilerna och kolla om kamkedjersträckaren är bytt på min hoj.


Eller rättare sagt så ska min kusin göra det... :notme :rodnar .

Känns betydligt säkrare!!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
har själv varit med om kamkedjeras, inte speciellt kul, man lockas knappast till skratt.
I det fallet var det en sträckare som gick rakt av och följde med runt.
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Waiden skrev:
Snackade precis med kompisen som haft trubbel med sin motor, den hade börjat bluddra vid 6000 varv.
Han hade fått låna en verkstadbok för att kontrollera kammarna så att de läg rätt.
Till sin fasa upptäcker han att det gör de INTE!! Av vad jag förstod så ska insugskammen stå kl 10 och avgaskammen kl 14.

Nu stod de kl 10 och kl 18...

Det rättades till och hojen plockades ihop varpå den starades igen och nu gick den bra igen, varvade som den skulle osv. Men vid en varvning upp till 12000 för att sen släppa gasen slår det till i motorn varpå den börjar knacka mer och mer. Han stänger genast av men tyvärr var det ändå för sent :(.

Han river isär motorn och ser att 2 ventiler och 2 kolvar skrotat ihop...jättekul!! :mad:
Precis lagom till nästan början av säsongen, han tog förresten körkort för 2 veckor sen så han har inte hunnit köra alltför mycket...

Jag misstänker starkt att det är den kassa kamkedjesträckaren som man skulle byta på -98: an och 99: an.

Så nu, vad göra???

Ska man lämna in allt för renovering, isf vad kommer det att kosta? För en total renovering är väl det som behövs nu?
Är det nån som har tips eller nåt som ligger och skräpar som han kan köpa?

Snälla hjälp...

En kille jag känner råkade ut för det berömda kamkedjeraset på hans GSXR 750 -98.
Han fick en pris uppgift på 25000 i reparationskostnader.
Det innebar att han lämnade hojen som han stod och fick tillbaka den fixad. Ju mer man kan göra själv desto billigare blir det.
Ett annat alternativ är att kolla på motorer på olika skrotar,
dom brukar ligga runt 16000 utan startmotor och sprut.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Är det bara ny motor som gäller?
Eller går det att laga själv? Vet det beror lite på hur mycket som rasat...
Är en ny motor bästa alternativet??
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
som du säger beror det på hur illa det är. men 12000v och ventilkrock är sällan bra mör motorn.
Toppen kan ha blivit spräckt, vevlagerna kan ha tagit skada mm.
Se till att kolla att kolvarna går lika högt i loppen bla.
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Waiden skrev:
Är det bara ny motor som gäller?
Eller går det att laga själv? Vet det beror lite på hur mycket som rasat...
Är en ny motor bästa alternativet??

Kolla vad som är paj och utgå från det...

Den toppen som jag fixade var det 10 ventiler som var krokiga,
4 av dom fick jag banka ur.
Den toppen rasade också vid 12000 varv.
Det som gick sönder var
10 ventiler.
10 styrningar.
2 ventiltryckare (Sprickor)
4 ventilsäten. (Mira fräsning var det som gjordes för att fixa till dom)
Kolvarna var det bara några små märken i och det kanske beror på att ventilerna böjde sig så pass mycket, dom gjorde inget motstånd. Ventilskaften är bara 4,5 mm i ø.
Men om nån ventil har gått av så kan det vara en riktig sallad där inne :(

Om ni ska byta styrningarna vilket jag tror ni måste, iaf dom som har spruckit så ska du veta att dom nya styrningarna är i överdimension så hålen i toppen skall brotchas för att få i dom eller så svarvar man ner dom till rätt tolerans. Efter detta så skall hålet för ventilskaftet brotchas med en 4.5mm H7 brotch och sist men inte minst så fixar man sätet med en mira fräs.
Beroende på kontakter och kunskaper kan man göra det mesta själv, det som är vanligast är att man kommer fram till mirafräsningen, det jobbet brukar dom flesta få lämna in till verkstäder.

Bifogar en bild på böjda 750 avgasventiler
 

Bifogat

  • ventiler.jpg
    ventiler.jpg
    85.8 KB · Visningar: 840

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Snygga ventiler!! :tummenupp

Fi faan, låter inte alls kul det där!! Men som sagt, jag har fortfarande inte se missödet. Så jag skriver bara det han sagt...

Men är det som ni säger så låter det här inget kul alls! Jag funderar på att själv rulla ner till garaget för att kontrollera min kamspännare redan nu. För jag vill inte råka ut för samma sak som polaren nu råkat ur för.

Fick ju info från Glidemeister om hur man kan se om den är bytt eller inte (Tackar för det!).
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
kam

Inte kul. Liknar ventilerna i Busan jag hade. Hade nog kollat runt på skrotarna. Billigare och snabbare. Har för mig ventilerna kostade runt 450,styrningar 1500 sen lite tätningar,knaster,packningar,kamkedja.......... springer snabbt upp i grova pengar. Lider med dig. Lycka till
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Re: kam

ulf skrev:
Inte kul. Liknar ventilerna i Busan jag hade. Hade nog kollat runt på skrotarna. Billigare och snabbare. Har för mig ventilerna kostade runt 450,styrningar 1500 sen lite tätningar,knaster,packningar,kamkedja.......... springer snabbt upp i grova pengar. Lider med dig. Lycka till

450 spänn är ju inget pris det är ju böter :)
Jag handlade hos marklund (McXpress) som har bättre priser.
Även EMP Racing ligger bättre i pris än många andra.
Men det är som du säger... det springer lätt iväg.
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Jag vill inte trampa på en som ligger, trist med ras oavsett orsak.
Fick själv ett jätteras förra året, när tvåan hoppade ur strax före maxvarv. Det gick på ca 30000 i delar och maskinjobb. Montering gjorde jag själv, dessutom hade jag ventiler o dyl på lager sen gammalt.
Men är det inte så att kaminställningen blev fel. Du sa att det skulle vara 10-14 men det var 10-18.
Har ni inte haft den ett varv fel eller nåt? För om man flyttar fram 18 till 10 blir det ju 10-14, eller?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Finns det inga maskinförsäkringar?


Trist som attan iallafall! :(
 

Lasen

Bott #1 2010
Gick med
29 May 2003
Ort
Svedala/Holmeja
Hoj
Ducati 1198S -09 Kawa KLX450R -08
Låter tråkigt med ett sådant ras!

Är det någon som vet om kjedjan blir tyst efter att ha bytt sträckare?
Jag tittade på min sträckare igår och det var den gamla, jag tänkte beställa en ny idag!

När det gäller din kompis motor så hade jag nog försökt köpa en beg motor. Kolla Tyskland, Det brukar gå att hitta motorer där för 7-8000:- och då är det inte lönt att börja renovera.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
bippen skrev:
Jag vill inte trampa på en som ligger, trist med ras oavsett orsak.
Fick själv ett jätteras förra året, när tvåan hoppade ur strax före maxvarv. Det gick på ca 30000 i delar och maskinjobb. Montering gjorde jag själv, dessutom hade jag ventiler o dyl på lager sen gammalt.
Men är det inte så att kaminställningen blev fel. Du sa att det skulle vara 10-14 men det var 10-18.
Har ni inte haft den ett varv fel eller nåt? För om man flyttar fram 18 till 10 blir det ju 10-14, eller?

Nej, vi hade inte gjort nåt med den. Utan den har helt enkelt rappat över själv. Fick höra i efterhand att han har hört att den har rasslat rätt länge, så han har ju vetat om det ett tag.
Jag hade även upplyst honom om att sträckaren var kass på -98 och -99.

Vad gäller renoveringen så få vi se hr han gör, men jag ska framföra era tips, tackar!!
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Lasen skrev:
Låter tråkigt med ett sådant ras!

Är det någon som vet om kjedjan blir tyst efter att ha bytt sträckare?
Jag tittade på min sträckare igår och det var den gamla, jag tänkte beställa en ny idag!

När det gäller din kompis motor så hade jag nog försökt köpa en beg motor. Kolla Tyskland, Det brukar gå att hitta motorer där för 7-8000:- och då är det inte lönt att börja renovera.

På mina 99: or har det suttit den nya sträckaren, inte nån av dom har varit helt tyst men jag har inte rasat nån kedja heller.
Båda har väsnats lite runt 2000 varv men bara vid motorbroms
eller när varvet sjuker och passerar 2000 varv så kan det rasssla till lite. Har aldrig hört rasslet över eller under 2000 varv.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top